Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Raleigh ei lataa

Aloittaja Iskäpulassa, 26.06.23 - klo:19:55

« edellinen - seuraava »

Iskäpulassa

Ostin useita vuosia sitten lapselle uudehkon Raleigh kiinanskoban. Pian huomasimme ettei akku lataudu. Moposta ei löytynyt jännitteensäädintä mistään, etukatteen alta ym. syynättiin. Latailtiin yöt ja tyttö ajeli aikansa.
Nyt ostin mopoon kokonaan uuden moottorin ja ryhdyin latauspulmaa ratkomaan. Katteet pois ja todentotta, säädintä ei mopossa ole.

Staattorilta tulee viisi johtoa. Kaksi jotka menevät ilmeisesti CDI boksille ja kolmen liittimeen jossa on vihreä, keltainen ja valkoinen.

Kysymys 1.
Keltaisen ja valkoisen välillä on mopon käydessä tyhjäkäyntiä 35V vaihtojännite, kierrosten noustessa jännite nousee liki 70v. Mutta, vihreän(maan) ja keltaisen sekä vihreän ja valkoisen välillä jännitettä ei ole. Kuuluuko tämän olla näin?

Kysymys 2
Sama havainto myös vastusmittarilla katsottaessa. Keltaisen ja valkoisen välillä on 1ohmin vastus, maan ja keltaisen, maan ja valkoisen välillä ei ole yhteyttä. Kuuluuko tämän olla näin?

Kytkin staattorin vihreän, keltaisen ja valkoisen jännitteensäätimeen ohjeen mukaan. Sillä seurauksella että säätimestä pääsi savu karkuun. Säädin kärähti.

Staattorilta tuleva kolmenapainen liitin liittyy johtoon joka päätyy akkukotelon viereen, siellä on myöskin kolmenapainen liitin. Siitä ei eteenpäin johtoa lähde. Mittailin nämä johdot vastusmittarilla läpi. Kaksi johdosta (maajohto ja toinen virtajohto)menee suoraan akkukotelolle, toinen virta johdoista on pakko haarautua koska siitä on jonkinlainen yhteys runkoon.
Kun liitän jännitteen säätimen tämän akkukotelolle tulevan johdon päähän siten että värit menevät staattorilta tulevan johtojen väreihin tulee säätimestä 3,5v. Kun vaihdan keltaisen ja valkoisen ristiin jännite nousee 7,5V.

Mitä ihmettä tämän kanssa teen?

Coastside

#1
Johtosarjat hajoilee hyvin usein kiinalaisissa. Tinaliitoksia on ja ne katkeilevat. Maadoituksen hapettuminen myös. Jossain sen säätimen täytyy olla.

Tavallinen johdotus staattorilta on: punamusta CDI:lle, sinikeltainen liipaisukäämiltä CDI:lle. Valkoinen ja keltainen säätimelle. Punainen säätimeltä akulle. Maajohtokin saattaa olla. Valoilta ennen säädintä haarautuu ryypylle. Ajovalolle menee vaihtovirtaa.

Keltainen tulee käämeiltä ja valkoinen myös mutta puolesta välistä. Käämi on yleensä maadoitettu. Itse huomasin ettei vihreä maajohto mihinkään vaikuttanut.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Iskäpulassa

Johtosarjat hajoilee hyvin usein kiinalaisissa. Tinaliitoksia on ja ne katkeilevat. Maadoituksen hapettuminen myös. Jossain sen säätimen täytyy olla.

Eli onko syytä avata johtosarja ja käydä staattorilta lähtevät johdot liitoksineen läpi? Yhden johtosarjan ostin, mutta siinä ei valoille liittimet riittäneet, otin siitä tuon säätimen liittimen.

Tavallinen johdotus staattorilta on: punamusta CDI:lle, sinikeltainen liipaisukäämiltä CDI:lle. Valkoinen ja keltainen säätimelle. Punainen säätimeltä akulle. Maajohtokin saattaa olla. Valoilta ennen säädintä haarautuu ryypylle. Ajovalolle menee vaihtovirtaa.

Juuri näin kytkin säätimen sillä seurauksella että säädin paloi.Säädin oli pultattu runkoon kiinni.

Vihreä on maa, eikös kuitenkin valoille virta mene akulta tasavirtana. Olenko ihan pihalla jos ajattelen niin että staattorilta tulee virta jännitteen säätimen kautta akulle ja akulta lähtee virta kaikkiin muihin hilppeisiin mitkä sähköä tarvitsee. Eli jos säädintä ei ole ei ole myöskään yhteyttä staattorin ja akun ja näin ollen muidenkaan sähkölaitteiden välillä?

Coastside

Olen korjaillut kiinalaisen sähköjä niin paljon etten osaa neuvoa aloittelijoita. Ensinnäkin ei kannata olettaa mitään vaan tutkia. Ensin se ettei ole oikosulkuja tai johto poikki.

Lainaa painikkeella erottuu lainattu teksti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#4
Tämä ketju pitäisi aloittaa uudelleen
Ensimmäiseksi kertoa, mistä raleigh mallista on kysymys
niitä kun on montaa eri mallia, on 2T ja 4T malleja.
Skotun rungosta löytyy tyyppikilpi, yleensä skotun jalkatilan etuseinästä
ja moottorin tyyppi moottorista varikotelon seuduilta.
Nykyisin myös rekisterinumeron perusteella löytyy tietoa.
Kaikista skotuista joissa on akku löytyy myös lataussäädin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.06.23 - klo:20:17Johtosarjat hajoilee hyvin usein kiinalaisissa. Tinaliitoksia on ja ne katkeilevat. Maadoituksen hapettuminen myös. Jossain sen säätimen täytyy olla.

Tavallinen johdotus staattorilta on: punamusta CDI:lle, sinikeltainen liipaisukäämiltä CDI:lle. Valkoinen ja keltainen säätimelle. Punainen säätimeltä akulle. Maajohtokin saattaa olla. Valoilta ennen säädintä haarautuu ryypylle. Ajovalolle menee vaihtovirtaa.

Keltainen tulee käämeiltä ja valkoinen myös mutta puolesta välistä. Käämi on yleensä maadoitettu. Itse huomasin ettei vihreä maajohto mihinkään vaikuttanut.


Tänään pyörähdin Mopo Sportin huollossa. Kaveri sieltä kertoi että mm. Keewayssa ei ole jännitteen säädintä vaan ajovalon vieressä on tasasuuntaaja joka hoitaa homman. Meidän mopossa on myös "palikka*ajovalojen vieressä, mutta ei sinne tule kuin tasavirta.

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.06.23 - klo:07:12Olen korjaillut kiinalaisen sähköjä niin paljon etten osaa neuvoa aloittelijoita. Ensinnäkin ei kannata olettaa mitään vaan tutkia. Ensin se ettei ole oikosulkuja tai johto poikki.

Lainaa painikkeella erottuu lainattu teksti.
Tää on niin mystisen juttu etten tiedä mitä sanoa. Nyt olen avannut koko johtosarjan ja siitä kaikki haaroitukset. Staattorilta menee normi kaksi piuhaa CDI boksille niinkuin pitää. Kolme johtoa menee akkukotelon viereen liittimeen joka ei jatku mihinkään. Näistä kolmesta yksi on maajohto ja kaksi keltainen ja valkoinen ovat virtajohdot, näiden välillä on jännite. Keltainen johto haarautuu sähköryypylle, sinne siis menee vaihtovirta 😮. Mitään muuta johdinta ei staattorilta lähde. Eli ei jännitteensätimelle mitä siis ei ole lainkaan eikä tasasuuntaajalle mitä myöskään ei ole.
Akulta lähtee +navasta johto starttireleelle ja virtalukolle. Palikka joka on valojen lähellä on valorele toisin kuin luulin. Kaiken huippu on se että laitoin tavallisen nelinapaisen jännitteensäätimen runkoon kiinni ja laitoin staattorilta johdot oikein säätimeen. Otin tuon ryypyn johdon irti kun huomasin johdon maadoittuvan sitä kautta. Säädin tuotti kokonaista 7V😮. En mä tajuu, nostan kädet pystyyn tän kanssa.

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.06.23 - klo:07:23Tämä ketju pitäisi aloittaa uudelleen
Ensimmäiseksi kertoa, mistä raleigh mallista on kysymys
niitä kun on montaa eri mallia, on 2T ja 4T malleja.
Skotun rungosta löytyy tyyppikilpi, yleensä skotun jalkatilan etuseinästä
ja moottorin tyyppi moottorista varikotelon seuduilta.
Nykyisin myös rekisterinumeron perusteella löytyy tietoa.
Kaikista skotuista joissa on akku löytyy myös lataussäädin.
Tuossa taisin sanoa että mopossa ei ole säädintä, eikä ole myöskään tasasuuntaaja, ei edes liittimiä,näin asia on. Aivan kuin moposta puuttuisi jonku johtosarja jonka päässä säädin kuuluisi olla. Tuossa alla asiaa avaan hieman enemmän.

Coastside

#8
 Kannattaa rakentaa uusi johdotus latausvirtapiiriin. Näiden johtosarja on vain kokoonpanoa varten suunniteltu. Itse voi tehdä paremman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#9
Aivan sataprosenttisen varmaa on että jos mopossa on akku siinä on myös lataussäädin.
Lataussäädin ei välttämättä ole joku fyysinen kotelo
se voi olla myös esimerkiksi sarjavastus ja zenerdiodi.
Myös jonkuntasoinen tasasuuntaus löytyy aivan varmasti
jos siis mopossa on akku alunperin.
Jokohan kysyjä voisi kertoa, mistä laitteesta me keskustelemme.
Suurin osa raleigh merkkisistä laitteista kun on polkupyöriä ;-)
Merkki ja malli ?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#10
Jos mopo on 2t, se on käytännössä sama kuin Keeway Fact. Näissä on se tasasuuntaaja kuten Monkeyssä. Valoille vaihtovirta, ja etukatteen alla valovastus, joka estää ylijännitteen. Keewayn ja Raleigh ero on sytytysanturin johdotuksessa. Toisessa on 2-napainen anturi. Mopo käy Keewayn sähköilläkin. Mitään salatiedettä ei ole Raleighin latauksessa. Ellei sitten tämä mopo ole 4t. Netti on täynnä Keeway sähkökaavioita, joista voi tarkistaa latauksen johtojen reitit.
Varsinaista Raleigh 2t sähkökaavioita en ainakaan itse löytänyt.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Veikkaan ettei mitään Raleigh tehdasta ole missään ja vain mallikoodi kertoo missäpäin kiinaa se on tehty.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kun sähköjä tutkii on joku isotehoinen lamppu kuormana hyvä, koska se kertoo kestääkö se kuormaa. Johtoon isompi nuppineula jolla voi mitata eristeen läpi tai liitintä avaamatta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.23 - klo:07:16Aivan sataprosenttisen varmaa on että jos mopossa on akku siinä on myös lataussäädin.
Lataussäädin ei välttämättä ole joku fyysinen kotelo
se voi olla myös esimerkiksi sarjavastus ja zenerdiodi.
Myös jonkuntasoinen tasasuuntaus löytyy aivan varmasti
jos siis mopossa on akku alunperin.
Jokohan kysyjä voisi kertoa, mistä laitteesta me keskustelemme.
Suurin osa raleigh merkkisistä laitteista kun on polkupyöriä ;-)
Merkki ja malli ?
Pahoittelut
Kyseessä on nelitahti Raleigh Rewenger vuosimallia en tarkkaan muista noin 2009. Ollut meille melkein uudesta asti.
Kuten tuossa kerroin, olen avannut johtosarjat auki. Staattorilta tulee johdot CDI boksille niinkuin pitää, sensijaan kolme johtoa, vihreä(maa), keltainen ja valkoinen jatkavat staattorin liittimelltä akkukotelolle ja päättyvät sinne. Keltainen johto haarautuu sähköryypylle. Akulta lähtee +navalta käynnistysreleelle ja toinen ohut sulakkeellinen virtalukolle. Tässä ohuessä on matkalla kaksi haaroitusta jotka päättyvät liittimiin mitkä eivät jatku eteenpäin.
Olen siis siinä ymmärryksessä että staattorin vaihtovirta virtapiiri ja akun tasavirta virtapiiri eivät ole yhteydessä keskenään. Hyppysähköä ei liene kiinalaisetkaan keksineet.
Olen asian kanssa totaalisesta umpikujassa.
Erikoisinta on se että kun kytken uuden jännitteen säätimen suoraan staattorin johtoihin, säädin tuottaa ainoastaan Max 7volttia. Kuitenkin vaihtojännitettä tulee 35-70v. Minulla on kaksi säädintä, toinen uusi, toinen toimivasta moposta. Kummassakin sama tulos

Nyt homma jatkuu siten että vien mopon ammattilaisen tarkastettavaksi, niitä ei vain tahdo löytyä. Yhden olen saanut haaviin, toivottavasti asia selviää.