Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

JC Sudoku ja Hartet taistelua tasaisesta kulkemisesta.

Aloittaja ropaaja, 10.08.11 - klo:22:08

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

#15
Täällä on muutama tyyppi(mm zone ja coastside) jotka on ton kinkin alipainekaasuttimen kanssa paininu paljon mua enemmän ja niitten jutuista on jääny mieleen mm että: oma ilmanpuhdistin toimii yleensä parhaiten(ehkä lievästi modattuna) ja että hyvään kaasuttimen kokonaistoimintaan ei pääse kuin vaihtamalla luistikaasuttimeen..  vaikka olen ropannut vain kahta kinkkiä niin varsinkin ton ilmanputsarin kanssa samaa mieltä ja kyllä se kaasuttimen toimintakin on paljon helpompi saada kohdilleen kun on perinteinen luistikaasutin säädettävänä. 

Jos saat jostain löysempiä jousia kalvon päälle kokeiltavaksi niin kokeile. Epäilen kyllä että huonommaksi vaan menee. Apu saattaa löytyä ohuemmasta luistinneulasta. Itse olen niitä hoikentanut porakoneessa hiomalla mutta tarttis olla mikrometri millä ensin mittaa ja seuraa hommaa. Aluksi joku 5-8/100 mm tyvestä eli yläpäästä(suora? osa). Paras jos saat toisen neulan varoiksi heti alkuun kun toi homma on helposti "oho, lähtipä paljon!!!"   
Tuo neulan yläpään ohentaminen rikastaa juuri sitä kaasun avausvaihetta.
Edit: Ejektori ja pitot on aikalailla sama juttu. Normi skodun kaasarissa on paine-erolla suurin merkitys kuten jokainen ilmanpuhdistajaan kajonnut on saanut todeta..
Ei ollut tarkoitus alkaa asiaa teorisoimaan vaan vähentää yritys/erehdys kertojen määrää.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

juuzzo

Kiitokset ohjeista

Neulan ohentamista ja lyhentämistä mietin yhtälailla. Vieteriä en vielä lyhentänyt kun ei ole varaosaa enkä ehtinyt kokeilla kokonaan ilman jousta (lumetkin tuli tänä aamuna). Päällisin puolin tuo kaasari ei näytä mitenkään ahtaalta, mutta jos venturi on toimimaton niin minkäs teet.

Noin periaatteessa jos kaasaria ei sitten millään saa toimimaan normaalilla ilmanputsarilla (ei vastapainetta) niin susihan se on ja pitää vaihtaa. Onko nämä kinkit kaikki samanlaisia......ainakin muut kulkevat vakiona paremmin kuin Hartet.

Tallista löytyy uusi 16 mm kiinalainen luistikaasari, mokoma vaan laippakiinityksellä ja paljon pienemmillä yhteillä (niinkuin taitaa olla myös DelOrthot).

Tässä orkkiksessa on 28 mm lähtö ja 38 mm tulo ja kaasarin "pituus" 85 mm. Heittämällä menisi varmaan joku piikin kaasari, mutta olisi tietysti liian suuri. Mitähän "alan miehet" on laittaneet...sopiiko mikään osa suoraan paikalleen ?

Joulun jälkeen saattaa ehtiä testailemaan joten sitten lisää....

Hauskaa Joulua kaikille

ckolli

Orkkis kaasari on säädetty toimimaan orkkisputsarin kanssa. Jos putsarin vaihtaa virtaavampaan malliin on kaasarin säätöihin myös kajottava.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

juuzzo

Lainaus käyttäjältä: ckolli - 22.12.11 - klo:09:45
Orkkis kaasari on säädetty toimimaan orkkisputsarin kanssa. Jos putsarin vaihtaa virtaavampaan malliin on kaasarin säätöihin myös kajottava.

Juuri näin, mutta lukase koko ketju.....mitä sinun kokemuksen perusteella pitäisi kaasarille tehdä ? Aika monta juttua on näemmä kokeiltu eikä ole auttanut.

tommi

#19
Ymmärsinkö oikein ettet ole kokeillut isommalla kuin #80 suuttimella? Kannattais kokeilla 85-88 suuttimella ja ottaa ne kurit pois ilmanputsarista. Jos ei vieläkään toimi niin sitten vika on todellakin kaasarissa. Mulla itselläni oli vakiona 79 suutin ja tuloilmaa piti  kuristaa todella reilusti ennenkuin säädöt sai kohdalleen. Alle 80 suuttimilla nää on todella nuhapumppuja, sen olen huomannut. Enpä ole koskaan kuullut että jollain olisi vakiona niin mitätön suutin kuin #60 kiinankaasarissa? Ei ihmekään jos tehoiksi on ilmoitettu 1,4kw :-\ Siis onkohan se sinun kaasarisi ihan normi 18mm CVK mikä näissä tuppaa olemaan? Mitat ainakin tuntuisi natsaavan.

Jos ei isommalla suuttimellakaan ala pelittämään niin sitten vaan uutta kaasaria kehiin. Joko 18mm tai 19mm PDJ malli luulisi käyvän sinunkin mopoosi.  Jos ei sekään auta niin toisella cdi-boksilla voisi kokeilla. Jospa se boksi itsessään on niin onneton ettei anna kunnon potkua, sytkä säädetty myöhäiselle tai jotain vastaavaa.

Jos ja kun siinä on sama 139QMB kone kuin muissakin kiinalaisissa niin pitäähän se saada kulkemaan kuin muutkin.

Coastside

#20
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=134.0

Kiinalaisten kaasutinkeskustelu sopii tuonne, koska merkkikohtaiset erot ovat pienia tai hämäriä tai tulkittuja. Kannattaa tehdä tiivistelma ongelmista ja kokeiluista sinne. Ketjun lukeminenkaan ei haittaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juuzzo

Katsoin sytytysennakon tänään strobolla.....on varsinainen "moniongelmainen" tuo Hartet

Hitaalla tyhjäkäynnillä ennakko on pikkuisen ennen YKK - merkissä "F".

Heti kun kierrokset nousee vähänkin menee maksimienakolle (reunimaisin merkki ja "lapun reuna") ja pysyy siinä samassa paikassa kierrosluvusta riipumatta......kunnes.....

Rajoitin menee päälle ja siirtää ennakon laakista YKK:hon (merkki T).  :-[

Tämä tapahtuu rajoitinlangan ollessa katkaisematta todella matalalla kierrosluvulla ja kun lanka on poikki ennako menee myöhäiselle korkeammalla kierrosluvulla silloin kun rajoittimen merkkivalo syttyy. Tämä tapahtuu mielestäni yhä selvästi matalammalla kierrosluvulla kuin "olisi asiallista" tällaiselle moottorille.

Mittaria ei strobossa ollut enkä saanut kierroslukuja. En myöskään muistanut mitata säätöaluetta ....ehkä muistikuvista laskien 25 astetta YKK --> aikaisemmalle.

Kiinalainen sanoisi varmaan "BuHao" eli kehno mikä kehno  :(

Kuka kokeilee ensimmäisenä jotoin muuta CDI:tä Hartettiin ?

Katsokaa vielä tarinaa kaasan virityksestä tuolla kiinalaisten kaasarien ketjussa.

konenikkari

Asiallisesti toimiva kierrosluvun rajoitin, on kysymyksessä.
Ainoa ja sama ongelma on kuitenkin tuollakin,
jatkuvasti päin rajoitinta ajaminen, lyhentää moottorin käyttöikää.
Myöhäistetty ennakko kuumentaa moottoria,...paljon.
Tosin aina on limiitillä ajaminen ollut kuluttavaa, joka hommassa ::)
Samoin tekevät tosin kaikki "kuristukset", lyhentävät moottorin käyttöikää.
Miksipäs ei 8), autoihin voisi asentaa samoja palikoita.
Koskahan noihin hommiin löytyy todellinen järki,
ylinopeutta ajavia rankaistaan, ja rajusti, ja harkitsevien mopoilla vois, rauhassa ajaa.....paljon enemmän.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

juuzzo

#23
Juu.... 8) rajoittimesta on monia haittoja etenkin jos se on säädetty niin alas, ettei  rajaa vastaan ajamista / kiihdytystä voi käytännössä välttää. Näin se on jos CDI:n lanka on katkaisematta.

Moottori kuumenee, karstaantuu, kuluu ja kuluttaa enemmin.......siispä haluaisin rajoittamattoman CDI:n. Minkähän laittaisi  ;D

Ennakkokin saisi säätyä asiallisesti. Nythän ennakko on koko toimivalla kierroslukualueella ihan vakio.

Ihan noin tyly ei tilanne tuon kuumenemisen suhteen (vielä  ;)) ole koska mopon voimat ei nykyisellään oikein riitä rajoittimen kierroksille.

EDIT: 30.12.2011

Nyt se pelaa kuin "normiskoba"  ;D

Ei mene hurjan laittoman kovaa eikä niin rivakasti kun kakstahdit, mutta pärjää muille vakioille ja toimii kohtuu tasaisesti....siis ollakseen Hartetti.

Muuta ei oikeastaan runsaiden kokeilujen jälkeen jäänyt kuin:

- Rajoitinlanka poikki CDI:stä
- Ilmanputsarin kurit pois: pienireikäinen laippa putsarin ja kaasarin välisessä putkessa - aika hankala poistaa kokonaan ja tarkasti. Ilmanputsarin tuloilma-aukko....originaali ehkä 12 mm, mutta saa avarrettua liki tuumaiseksi kun jaksaa veistellä.
- Suutin vaihdettu 62 --> 80

Jostain syystä ilmanputsarin tuloilmaletku on tärkeä olla paikallaan... en ymmärrä miksi, se ei kuitenkaan kokonsa puolesta kurista...tätä voisi vielä tutkia....

Pakarista ei ainakaan pönttöä avaamatta löytynyt kureja. En ole varma ahdistaako....kellään kokemuksia ?

Vari on hyvä.  En sitä edes vielä avannut. En muuttaisi painoja ja tuskin siellä on edes prikkaa. Välitys vaikuttaisi riittävän vaikka 80 kmh vauhteihin jos vaan olisi voimaa. Nyt menee sen 50 tasaisella ja alamäessä niin kovaa kun mäkeä ja myötätuulta riittää ;).

Varmaankin polttoainetalous parani. Orkkiksena vei siinä 2.4 l/100km joka tuntuu paljolta. Eikö tällaisen pitäisi mennä alle 2 litran ?

Tyhjäkäynti soutaa, mutta ei enää pahasti sammahtele.
Ryypyn toiminta lämpösenä pitää vielä tarkastaa....kylmänä se ainakin toimii. Usein tyhjäkäynti on korkealla (kytkin ottaa kevyesti) ja se säädetty tyhjäkäynti on sitten turhankin matalalla. Näiden välillä se sitten epämääräisesti vaeltaa....taitaa olla ominaisuus enemmin kuin vika  :-\

Olisi mukava kuulla Hartet kuskien kokemuksia...taitaa vaan olla mopo senverran harvinainen ettei kokemuspohjaa paljoa ole.

ckolli

Lainaus käyttäjältä: juuzzo - 22.12.11 - klo:10:49
Lainaus käyttäjältä: ckolli - 22.12.11 - klo:09:45
Orkkis kaasari on säädetty toimimaan orkkisputsarin kanssa. Jos putsarin vaihtaa virtaavampaan malliin on kaasarin säätöihin myös kajottava.

Juuri näin, mutta lukase koko ketju.....mitä sinun kokemuksen perusteella pitäisi kaasarille tehdä ? Aika monta juttua on näemmä kokeiltu eikä ole auttanut.

Luin koko ketjun.

Liian pieni pääsuutin ja tyhjäkäyntisuutin, tai bensantulo kaasarin sisääntulosta jotenkin estynyt.
Tankilta kaikki kaasarille päin tiukkaan syyniin joka milli tarkistaen. Kaasari täydelliseen syyniin.
Syy siihen että putsari on bensasta märkä voi johtua myös siitä ettei kakku kulje kaasarissa, heittää yli ja valuttaa putsarikotelon kautta putsarille...

Hankala ongelma. Järjestelmällisesti yksi kerrallaan viat poissulkien.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

pasinautti

Juu itsellä kanssa tuollainen jinchengin hartetti. Huomasin että ajaminen oli perseestä koska hyytyi ylämäkiin ja kiihtyvyys todella heikkoa. Vakiona hartet kulki tasaisella noin 53. Syksyn aikana laitettu uusi imukaula (koska vanha oli kokonaan kumia niin repesi itsestään), Putki katsottu mutta kuristuksia ei löytynyt, Pääsuutin vaihdettu kokoon 80, Rullat vaihdettu 5,5 grammaisiin. Näiden jälkeen hartet kulki noin 60-65 mutta kiihtyvyys aika heikkoa edelleen. Tossa Pari kuukautta sitten mopedi seisoi pihalla pari päivää. Sen jälkeen kun ajoin sillä se ei kiihtynyt kunnolla enään ja kulki vain 35.

Mikä voisi auttaa. Kaasuttimen suuttimet on putsattu ja kalvo katsottu mutta ei ollut reikiä tai mitään.
Olen miettinyt että ton kaasuttimen vois vaihtaa kun jotkut on sanonut että tommoset kalvo paska systeemit ei toimi kylmällä.

Coastside

Kulkuun ei kaasuttimen vaihto auta jos, hyvinkin mahdollisesti, kansi on huono virtaamaan. Kaasutimallin vaihdosta dellortoon on ketju. johon täytyy saada malliksi jotain hanketta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juuzzo

Taitaa olla Hartetin kaasari kehno monestakin syystä.

Alla pari syytä miksi aion sen vielä vaihtaa kalvottomaan. Kirjoitan sitten kokemuksia kun niitä on.

Kävi minullakin niin, että max mittarinopeus oli 35 kmh. Korjaantui kun irrotin ja kasasin kalvo + luisti vempeleet. Luisti oli siis juuttunut, eikä noussut tarpeeksi ylös. Jos ongelma oli talvella, voi tietysti bensapuolella useammassakin kohdassa olla jäätymistä. Pakasella en ole ajellut, joten en tiedä toimiiko luisti kylmissä oloissa tai ulkonasäilytettäessä (itsellä mopo aina tallissa). Osat on kyllä ihan laadukkaan näköisiä ja toleranssit vaikuttaa hyviltä :o

Tyhjäkäynti soutaa (kaasari)yksilöstä riippuen runsaasti tai ihan liikaa ja vika on kaasarissa.

Haluan manuaaliryypyn.....siitä tietää milloin se on päällä ja milloin ei. Säädettävästä käsiryypystä on myös suurta apua ongelmatilanteissa jos vaikka imukaula alkaisi vuotaa.

Jotain muutakin kummaa Hartetin kaasarissa on. Se vastaa kaasuun "miten sattuu" (luisti jumii ?).  Vaikuttaa, että seos ei ole kohdallaan kaikilla kuormilla / nopeuksilla. Toiminta on mahdottoman herkkä ilmanputsarin vastapaineelle, ihan kuin venturissa ei syntyisi kunnolla "vetoa".

No ei niinpaljon huonoa, ettei jotain hyvääkin. Käynnistyvyys on uskomattoman hyvä aina nollakeliin asti - pakkasella en ole kokeillut.

Kirjoittamasi nopeudet ovat ilmeisesti mittarinäyttämiä (kovaa kulkee). Minulla mittari näyttää 5 - 10 kmh todellista enemmän nopeudesta riippuen. Jos menee mittarilla 65 kmh suutin pitää olla vaihdettu (80 tai isompi) ja ilmanputsarin kurit viilattu pois - eikö niin ?


Miksi Hartetti sitten kulkee huonosti vaikka Jinkku Sudokuun verrattuna....

Kyllä - kansi, pytty siis moottori voi olla "huonosti hengittävä"......mutta miksi sitten tekisi kehnomman moottorin kun kiinalaisen "vakiomoottorin" piirustukset on kaikkien saatavilla....ihan meitä pohjoiseurooppalaisia vartenko :-\
Ehkä joku kiinalainen nuori insinööri yritti suunnitella parempaa versiota, mutta tulos olikin huonompi.....ja tulokset on myyty Suomeen Hartet-mallisena   ;D
Ei ole ollut tilaisuus verrata moottoreita ja osia, mutta perusarvaukseni on, että moottori on suht samanlainen kuin muissakin Kiinan nelareissa.

Kirjoitin tuolla ylempänä sytytysennakosta ja sen säätymisestä. Myös jututtamani "merkkihuolloon" asentaja - "kokeiltuaan monenlaisia virityksiä" epäili CDI:tä syylliseksi huonoon kulkemiseen. Hyvä se CDI ei ainakaan ole.

Hän sanoi myös, ettei vika ole pakoputkessa koska "viriputkesta" ei ollut apua. En ole varma....sen verran skeptikko olen, että haluaisin testata tuon itse. Olisin jo kokeillut ahdistaako putki avaamalla pakarin pultteja, mutta kun siinä on pytyn muoviset suojat juuri kohdalla, niin jäi tekemättä.
Olit "katsonut putken" - avasitko oikein rälläkällä vai vaan laipalta katsomalla. Päällisin puolin kureja ei ole, mutta mitä lieneekään sisällä ::)

Varissa ei ole prikkaa. Olit vaihtanut 5.5 g rullat - auttoiko mitään ? Ketjussa yllä olin kirjoittanut, etten usko rullien vaihdosta olevan apua.

Ei tämä niin kummallinen vehje ole, ettei sitä saisi yhtähyväksi kuin muut kinkkiskobat.