Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopokortti

Aloittaja Sampuli, 10.09.12 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

Jani

Lainaus käyttäjältä: Kone - 17.07.13 - klo:16:58
Mopokortissa on käsittelykoe. Eli ei ajeta kaupungilla, kuten esim kevarissa ja siitä ylöspäin. Kävin eilen 15v täyttävän synttäreillä.

Jotain se luetteli: porttikoe? hiljanen ajo? ja jarrutus siten että 35km/h on vauhtia ja saatava pysähtymään 9m matkalla.  :)


Kyllä mun vaan piti ajella liikenteessä mopokorttia hommatessa useampi tunti.

Vai tarkoititko, että ei ole erityistä koetta liikenteessä?
Toivon, että viestini on aiheellinen, eikä loukkaa ketään.

Kone

Lainaus käyttäjältä: Jani - 18.07.13 - klo:07:03
Vai tarkoititko, että ei ole erityistä koetta liikenteessä?

Sitäpä.

khaosaming

#62
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 17.07.13 - klo:14:00
...jannu ampaisi vastaantulevien eteen ja vain autoilijan nopea jarrutus pelasti nuoren miehen sairaalareissulta. Olis ehkä kannattanut ottaa pari ajotuntia lisää...
-----------
Autoilijan pitäisi minusta olla varovaisempi. Ei voi aina olettaa, että mopoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Suuressa maailmassa ja kehitysmaissa mentäisiin perusjärjellä hivuttaen ja kokeillen kuka väistää. Päinvastoin kuin Suomessa, muualla yhteentörmäystä yritetään välttää. Liikenteessä pärjäämiseen ei pitäisi tarvita akateemista loppututkintoa.

Nuolivihreä kääntyville vai vihreä suoraan ajaville on melkoinen ansa. Siinä voisi olla lainmuutoksen paikka. Risteysalueella törmääjän kuuluisi olla aina korvausvastuussa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Juissi

Helsingin maaliikennekeskuksen lähellä on oikea tappopaikka nuolivaloilla toteutettuna (postintaival).
Siinä vihreällä nuolivalolla saa kääntyä oikealle, kaksikaistaiselle kadulle.

Samaan aikaan sitä kaksikaistaista katua suoraan ajaville on vihreä ja kun ne ajaa omista vihreistänsä, ne tulee risteyksen jälkeen vasenta kaistaa.

Jos siis meet nuolivaloista oikealle ja vaihdat kaistaa katsomatta niin paukkuu.
Tietenkin aina pitää katsoa, mutta monesti tossa on nähnyt mielenkiintosia manöövereitä ja mustekaloja ohjaamossa.
Tilannetta korostaa se, että maaliikennekeskuksen takia siin ajaa paljon rekkoja.

Postintaipaleelta onneksi tulee harvemmin autoja.
Itse siitä tulee ajettua.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Kone

Jos etuajo-oikeutettua tietä tuleva rupeaa joka risteyksessä "pelkäämään" että joku voi tulla eteen, niin liikenne takkuais koko ajan. Eihän ajamisesta mitään tulis.

"Tuleekohan tuo mopopoika vasemmalta eteen? Voi tullakin. Minäpä pysäytän, kun pelottaa." TÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT!

khaosaming

#65
Lainaus käyttäjältä: Kone - 18.07.13 - klo:13:43
Jos etuajo-oikeutettua tietä tuleva rupeaa joka risteyksessä "pelkäämään" että joku voi tulla eteen, niin liikenne takkuais koko ajan.
----------
Suomalaisen suurin pelko ja ärtymyksen aihe: "liikenne takkuaa". Joskus liikenteessä tapahtuu jotakin, josta ei aina pidä tai ei voi vapaasti rallatella eteenpäin. Siihen on vain totuttava. Toivottavasti kasvavat liikenneruuhkat tekevät lopun risteysalueiden ylinopeuksista. Suomessa on vielä liian paljon vapaata kaistaa, kun muut tienkäyttäjät ovat aina tiellä. Siinä vaiheessa, kun seisova jono ulottuu toiseen piirikuntaan, ei enää ole syytä menettää hermojaan pienestä takkuamisesta.

Tilannehan on muutenkin jo se, että risteyksessä kannattaa varoa eteen kääntyviä. Minä ainakin teen niin.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kone

Maantieajo aika vaikeeta tuolla tapaa. Onneksi ei oo, kun muutama tuommonen liiikenteessä sadalla kilometrillä. Jalankulkijoille kypärä.

khaosaming

#67
Lainaus käyttäjältä: Kone - 18.07.13 - klo:13:49
Maantieajo aika vaikeeta tuolla tapaa.
------
Valo-ohjattu risteysajo on taajamien erikoisuus. Kukaan ei puhunut maantieajosta. Minä ainakin tarkoitin kommenteillani taajamaa. Satasen tiellä valottomassa risteyksessä ei tietenkään kannata tunkea skootteriaan hivuttaen vastaantulijoiden eteen.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kone

Värisokeita? Mulla ainakin oli testi tuohonkin, kun korttia ajoin.

khaosaming

^Liikenteessä pärjää huonommillakin hoksottimilla, jos lakataan korostamasta suoritusta tai sen virheettömyyttä. Ei tien päällä tarvita rallikuskin vaistoja. Enemmän empatiaa, oikeuksista luopumista ja hyvää tuulta. Suomalainen koulutus on tuottanut maailman ärtyneimmät ja itsekkäimmät kuskit.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kone

Joo. Ja maailman parhaimmat kuskit myös.

Kone

Kyllä on huomattu, että huonoilla hoksottimilla on yllättävän monikin liikenteessä. Varmaan pärjää, kun muut väistää/ennakoi/ hätäjarruttaa tms.

En minäkään uber älykäs ole lähellekkään ;D mutta semmonen jouheva käyttäytyminen liikenteessä olis fiksua. Eli annetaan tietä, väistetään, näytetään, että "mene vaan."

Mutta sitten pitää mennä, kun väylä kerta on. Ärsyttää siellä takana olla, kun ei tiedä, että mitä ihmettä tuo tuossa huopaa ja soutaa, eikä näytä villkkua ym. Kun en oo selvännäkijä!

oskuk

#72
Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 18.07.13 - klo:14:07
^Liikenteessä pärjää huonommillakin hoksottimilla, jos lakataan korostamasta suoritusta tai sen virheettömyyttä. Ei tien päällä tarvita rallikuskin vaistoja. Enemmän empatiaa, oikeuksista luopumista ja hyvää tuulta. Suomalainen koulutus on tuottanut maailman ärtyneimmät ja itsekkäimmät kuskit.

Joo, ja koska suomalainen tykkää laeista ja säännöistä, niin jos toinen luopuu oikeuksistaa nin otetaanpa ne siltä. Kai jokainen suomalainen kaksipyöräkuski nyt ensimmäisenä sen huomaa että jos antaa tietä, aletaan sulta viedä sitä tilaa ja lopulta kiilataan ojaan. Kyllä se on pakko pitää oikeuksistaan huolta. Täällä Salossa on autoilijat ja jalankulkijat antaneet kaikki oikeuitensa polkupyöräilijöille, eikä se ole tehnyt polkupyöräilijöistä mussukoita, vaan päinvastoin. Lehdessä valittavat kun ei autoilijat aina pysähdy kun HE tulevat suojatietä pitkin jalkakäytävältä, kärkikolmion alta auton eteen, vauhdilla.

Nyt olisi aika hyvä tilaisuus olla joustava, annetaan lomarahat pois. Kyllä työnantajakin sitten varmasti joustaa, onhan hän suomalainen! ;-D

pugt200

Tässä em risteystapauksessa autoilija antoi ensin tilaa mutta mopopoika ei sitä käyttänyt ja kun auto lähti sitten liikkeelle, ampaisi mopokin risteykseen. Onneksi papalla oli ratin takana reaktiot tallella. Mopoilijan käytös oli täysin arvaamatonta.

konenikkari

#74
Ei oikein tervettä ole suuntaus jossa yksityiset firmat keräävät rahaa mopoikäisiltä nuorilta, mopokortista.
Mopokortin pitääs kuulua, peruskoulun oppiarvoon.
Sivistyneissä maissa, meitä paremmissa, autonkin ajokortin saa kuulemma jo koulussa.
Ihaan perseestä on asetelma, mopon,ja sen vakuutuksen tai auton saattaa saada muutamalla satasella,joten se on juuri ja juuri mahdollista,...mutta ajooikeudesta joutuu maksamaan kohtuuttuman summan, eikä sitä voi edes myydä.
Haistakaa trafi.
Ja unohtakaa vihreät arvonne ja yksilön oikeidet valitata tapansa egologisesti oikeista tavoista liikkua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)