Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko mopoilu vaarallista, mielipiteitä?

Aloittaja Eki, 25.04.14 - klo:08:51

« edellinen - seuraava »

konenikkari

"Samalla poistuisi oikeus ajella pyöräteillä."
Olen itse itseäni komentaen poistanut itseltäni ko. oikeuden.
Raumalla tapahtuneiden onnettomuuksien seurauksena.
Vaikka en ollut ko. tapahtumiin millään lailla osallinen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ko2610

Ennenmuinoin, kun mopot sai kulkea neljääkymppiä, vinguttiin luvalliseksi viittäkymppiä, että pysyisi muun liikenteen mukana. Vaan kuinkas sitten kävikään: nykyään mopo saa liikkua sen viiskybää ja taajamissa on neljänkympin rajoitus entisen viidenkympin sijaan, mutta lisää vingutaan kuitenkin. Vaikka mopo saisi kulkea kahdeksaakymppiä, on joidenkin pakko päästä ohi rajoituksesta riippumatta, koska mopo!
Pidetään siis mopot mopoina. Junnuille on ihan hyvä, että pykälät rajoittavat pahinta kaahaamista useimpien osalta. Aikuistenkaan harrastamaa virittämistä en ihan varauksetta hyväksy, vaikka virkavalta ei ilmeisesti kovin jyrkästi siihen suhtaudukaan. Puolesta ja vastaan on perusteluja yhtä monta kuin kirjoittajiakin, joten jätetään ne sikseen. Kovempaa kyytiä kaipaavilla on aina mahdollisuus hankkia siihen laillisesti pystyvä laite ja sen kuljettamiseen oikeuttava asiakirja. Ajoneuvoluokkana mopo puolustaa paikkaansa edullisena ensimmäiseksi moottoriajoneuvoksi sopivana laitteena... Kevytmopoillekin voisi olla paikkansa, vaikka nuoriso tuskin niistä innostuisikaan. Nykyäänhän kevarit ovat jo kuristettuja, jos on jäänyt huomaamatta, oskuk.
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: lähtökohtaisesti mopoilu ei ole sen vaarallisempaa kuin pyöräilykään, mutta virivehkeet, nuorten kuskien kokemattomuus ja liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen (tyyliin vasemmalta kolmion takaa eteen), piittaamattomuutta vai osaamattomuutta, sekä asennevammaisuus liikenteessä tekevät mopoilusta vaarallista.

Partanen

Mopoissa on jo kaksi luokkaa, kahdella eri rakenteellisella nopeudella. Ja kevarit on jo kuristettuja tehoiltaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Ehkä lainlaatijankin olisi aika siirtyä 1800 luvulta edes 1900 luvulle.
Sana mopo on lyhenne sanoista MOottoriPOlkupyörä.
Mopo on toki vaarallisempi kuin kotilo.
Siksi se kasvattaa ja opastaa käyttäjäänsä liikenteen lainalaisuuksista
joita ei ekaa kertaa liikenteessä liikkuva kaikilla mahdollisilla "turvallisuuuus" herkuilla varustetun ajoneuvon kuljettaja koskaan opi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#19
"Mopoissa on jo kaksi luokkaa, kahdella eri rakenteellisella nopeudella. Ja kevarit on jo kuristettuja tehoiltaan."
Suomessako?
Kerro lisää.
Ja aivan totta siis, miksi ei suomessa ole tuota €U alueella muualla hyväksyttyä verotonta, ym luokkaa.
Ainoa johon olen törmännyt, oli pappa joka kertoi pääsevänsä tavarataloon sähkömopollaa, kunhan siinä on valkoiset renkaat  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 25.04.14 - klo:12:14
Mopoihinkin voisi tuoda kaksi luokkaa, kuristetut 45 km/h ja rajoittamattomat max 80 km/h. Nopeammille isommat vakuutusmaksut ja joku verotarra rekkariin. Silloin saisi mopokortille katetta, kun ei tarvitsisi ehkä heti vaihtaa kevariin, jos luokka nousisi vaikkapa vuoden ajelun jölkeen. Täällä pk-seudulla voisi myös mennä kehäteille muulle liikenteelle tukkeeksi. Samalla poistuisi oikeus ajella pyöräteillä.
Kaikki ovat hyvä näkemyksiä itse kullakin, mutta tähän lainattuun textiin yhdyn ... mitäkö, enkä yhdy, vaan olen sammoo mielipuolta ylläkirjoitetusta näkemyksestä! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

#21
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 25.04.14 - klo:13:03
"Mopoissa on jo kaksi luokkaa, kahdella eri rakenteellisella nopeudella. Ja kevarit on jo kuristettuja tehoiltaan."
Suomessako?
Kerro lisää.
Ja aivan totta siis, miksi ei suomessa ole tuota €U alueella muualla hyväksyttyä verotonta, ym luokkaa.
Ainoa johon olen törmännyt, oli pappa joka kertoi pääsevänsä tavarataloon sähkömopollaa, kunhan siinä on valkoiset renkaat  8)

Suoraan Trafin sivuilta: "Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.". Joo, en tiedä onko noita Suomessa käytännössä.

Mutta mikä ihmeen "veroton luokka"? Mitä tarkoitat? Mopohan on veroton, kun ei alv:tä voi laskea veroksi tässä tapauksessa.

"MoPo" on mopo enää vain sanana. Ei varsinaisesta moottori polkupyörästä ole jäljellä mitään sen jälkeen kun EU:hun on liitytty.

Lisäys: Moottoripyöräluokkiakin näkyy olevan nykyisin kolme. A1-, A2- ja A-luokka.

Ei kukaan vieläkään muista mikä oli se 40 heppainen 125 kuutioinen (italialainen?) silloin 1990-luvun alkupuolella. Semmoinen hirviö olisi kiva kokeilla näin akuisiällä. Ei niin että olisin sitä silloinkaan päässyt kokeilemaan, oli se sen hintainen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

#22
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.04.14 - klo:13:46
Ei kukaan vieläkään muista mikä oli se 40 heppainen 125 kuutioinen (italialainen?) silloin 1990-luvun alkupuolella. Semmoinen hirviö olisi kiva kokeilla näin akuisiällä. Ei niin että olisin sitä silloinkaan päässyt kokeilemaan, oli se sen hintainen.
Tarkoitat varmaankin Cagiva Mito :a. Ihan 40 ei mistään tehtaan jäljiltä ei tosin irronnut ennen kuristusnormien tuloa, mutta ei se kovin kauaksikaan neljästäkympistä jäänyt. Hivenen vähemmän samalta aikakaudelta puskivat ulos Gilera SP01 ja Aprilia AF1. Mikäli tarkoitat kisaenduroa, niin sieltä rintamalta muistaakseni gasgas 125 ja TM 125 antoivat hiukan yli 40 hepoa.

Ja tuohon "kaikille vaan kevarit", niin on mulla sellanenkin eikä edes mikään A1 laiskimus ja kulkee enemmän kuin suomessa saa laillisesti ajaa, mutta mielummin mä silti mopolla kuljen. Kun vaan saisi laillisesti ajella sillä kuuttakymppiä, niin se olisi täydellinen liikkumaväline kokonaisuutena.

ko2610

Lainaus käyttäjältä: Eki - 25.04.14 - klo:13:35
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 25.04.14 - klo:12:14
Mopoihinkin voisi tuoda kaksi luokkaa, kuristetut 45 km/h ja rajoittamattomat max 80 km/h. Nopeammille isommat vakuutusmaksut ja joku verotarra rekkariin. Silloin saisi mopokortille katetta, kun ei tarvitsisi ehkä heti vaihtaa kevariin, jos luokka nousisi vaikkapa vuoden ajelun jölkeen. Täällä pk-seudulla voisi myös mennä kehäteille muulle liikenteelle tukkeeksi. Samalla poistuisi oikeus ajella pyöräteillä.
Kaikki ovat hyvä näkemyksiä itse kullakin, mutta tähän lainattuun textiin yhdyn ... mitäkö, enkä yhdy, vaan olen sammoo mielipuolta ylläkirjoitetusta näkemyksestä! Eki
Tuollainen luokkajako vaatisi lisää valvontaa monessakin mielessä. Mihin lokeroon kiinanpiikit tuon jälkeen kuuluisivat? Viritettyihin max 80 mopoihinko? Iskutilavuudeltaan ne tietysti ovat kevareita, mutta niin ovat kyllä yli 50-kuutioisiksi muutetut mopotkin, vaikka muuten mahtuisivatkin tuohon rajoittamattomien luokkaan.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

No ei varsinkaan sitä veroa! Sehän tästä vielä puuttuiskin.  ::)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

"Mopoissa on jo kaksi luokkaa,"
Siis kerro oi tietäjä viisas mikä on se, se toinen luokka.
Ja mieluusti, käytännönläheisesti.
Sellainen on ..tottavieköön..olemassa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#28
Ok. ja minä olen Markku, moikka  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Autokorttia taas uudistavat laskien ikärajaa 16 v. Toivottavasti mopokin pääsisi uudelleenarviointiin. Autokorttimuutokset syövät mopokortteja ja mopon-ostointoakin kun autoon pääsee käsiksi noin varhain. Taidetaan päästä mopoautostakin. :D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04