Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinanskootterin valojen teho, säätö ja ongelmat

Aloittaja Baotian, 08.08.07 - klo:01:20

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kovin oli likainen heijastin valossa. Hammastahnalla ja hammasharjalla kiilto löytyi taas. Xenonia varten  putsasin vaikka olisi tuo muutenkin ollut tarpeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Lediliuska tuli huomiovaloksi. 17 cm 6 W ajovalon alapuolelle. Ajattelin laittaa kaksi mutta tuokin valaisee tienvarsikyltit jo kaukaa. Alkuperäinen ei valaissut enempää kuin kynttilä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Mulla valojen rapautuminen edistyy, nyt kääntäessäkin sammuu jo valot, ei pelkästään pienillä kierroksilla, on siellä nyt joku liitos irti, välillä pitkien merkkivalokin syttyilee itsekseen, mutta kun ei huvittaisi taas kerran purkaa kaikkia muoveja keulasta, kun ne viimeinkin sai suht hyvin paikoilleen.

Liikaa johtoja liian pienessä tilassa, kun hirveä into valmistajalla pistää kaikki piiloon ja sieväksi, selvähän se on että ongelmia tulee. Olisikohan teollisuusmallissa vähän fiksumpia sähkövetoja?


jwalk

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 22.12.15 - klo:16:26
Mulla valojen rapautuminen edistyy, nyt kääntäessäkin sammuu jo valot, ei pelkästään pienillä kierroksilla, on siellä nyt joku liitos irti, välillä pitkien merkkivalokin syttyilee itsekseen, mutta kun ei huvittaisi taas kerran purkaa kaikkia muoveja keulasta, kun ne viimeinkin sai suht hyvin paikoilleen.

Liikaa johtoja liian pienessä tilassa, kun hirveä into valmistajalla pistää kaikki piiloon ja sieväksi, selvähän se on että ongelmia tulee. Olisikohan teollisuusmallissa vähän fiksumpia sähkövetoja?
Muistelen, että Speedissä hemmetin naftit piuhat. Vaikka miten yritin niitä järjestellä niin aina tuntu joku tiukkaavan jompaan kumpaan käännettäessä

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 22.12.15 - klo:17:14
Muistelen, että Speedissä hemmetin naftit piuhat. Vaikka miten yritin niitä järjestellä niin aina tuntu joku tiukkaavan jompaan kumpaan käännettäessä

Varsinkin tuossa ohjaustangon ympärysmuovin taakse piilotetut niput tuntuu olevan kuin viulunkielet, siihen kun yhdistetään vähän kehnolaatuinen kiinalainen sähköliitin ja piuha, niin selvähän se että ongelmia tulee.

Liitokset ja piuhat pitäisi mielestäni olla siten, ettei ole minkäänlaisessa jännityksessä eikä hiero mitään metallia vasten, kiinanmopossa kokemukseni mukaan kumpikaan ei toteudu, muttei innosta noita piuhoja kaikkia alkaa uusiksi tekemään.

makeeee_

Terveppä voorumille!
Sain aikaiseksi liittyä tänne niin heti alkoi runosuoni virrata. Tuossa yks päivä laitoin omaan Baotiaani xenonit, kun ei noilla vakio valoilla nähnyt yksinkertaisesti mihinkään. Kytkennän tein releen kans, tottakai. Aluksi suunnittelin että jos tämä xenoni syttyisi silloin kun laitan pitkät päälle. Vanhalta polttimon kannalta ryöstin virran ja kokeilin. Ei toimi, ei edes rele naksahda.
Eli vanhoille valoille ei tule edes sen verta virtaa että tommonen perus 5a bilteman rele jaksaisi vetää itsensä päälle. On kumma jos vakio valoilla ei mitään näekkään.
Tämä vastoinkäyminen ei minua juuri haitannu, otin herätteen virtalukon jälkeen ja homma toimii.
Ja tämä toinen ihme tapahtui pari viikkoa sitten kipinää etsiessä.
Kaveri oli kipinää etsinyt tästä moposta pitkään. No ostin sopuhintaan kaverilta tämän ja vanhana fuden korjaajana kipinä sitten löytyi alta tunnin. No käyntiin laitoin ja ihailin tosi kirkkaita valoja. No ensimmäisellä testilenkillä valot sitten pimeni. Avasin keulakuomun ja hämmästys oli suuri: Jännitteensäädin oli ottanut jalat allensa ja hävinny. Sitten aloin miettimään että mitenkä valot ovat voineet edes syttyä, kun säädintä ei ole ollut. Nakkasin hyllyltä uuden jännitteensäätimen kiinni ja kokeilin. Valoille tulee hintelät 7V AC jännitettä..Ilman säädintä jo tyhjäkäynnillä 25v AC. Aikaini tutkin ja löysin katkenneen maajohdon. Sen korjattua valoille tuli perus 11-13V tasatäyskaasulla, mutta kun jännitteensäätimen liittimen ottaa irti niin pamahtaa 25V tauluun. Syytä tälle en ole toistaiseksi löytänyt mutta eipä se minua haittaa. Kiinalaisilla pikkukäsillä varmaan jonnekin sattunut vähän huonompi liitos.
Sitten vähän offtopic.. Kipinä kun löytyi niin se myös tuli. Kun tulpan laittaa parin sentin päähän rungosta niin lyö jo siinä kipinän elektrodista runkoon? Kaikki on uutta välillä tulppa-staattori. Ei ole matkan tekoa tämä haitannut, mutta hyvä olisi tietein syy löytää  ;D.
Tässä pieni infopläjäys tästä mun baotianin sähkövioista (Lue: ominaisuuksista)

jwalk

Lainaus käyttäjältä: makeeee_ - 28.12.15 - klo:12:49
Terveppä voorumille!
Sain aikaiseksi liittyä tänne niin heti alkoi runosuoni virrata. Tuossa yks päivä laitoin omaan Baotiaani xenonit, kun ei noilla vakio valoilla nähnyt yksinkertaisesti mihinkään. Kytkennän tein releen kans, tottakai. Aluksi suunnittelin että jos tämä xenoni syttyisi silloin kun laitan pitkät päälle. Vanhalta polttimon kannalta ryöstin virran ja kokeilin. Ei toimi, ei edes rele naksahda.
Eli vanhoille valoille ei tule edes sen verta virtaa että tommonen perus 5a bilteman rele jaksaisi vetää itsensä päälle. On kumma jos vakio valoilla ei mitään näekkään.
Tämä vastoinkäyminen ei minua juuri haitannu, otin herätteen virtalukon jälkeen ja homma toimii.
Ja tämä toinen ihme tapahtui pari viikkoa sitten kipinää etsiessä.
Kaveri oli kipinää etsinyt tästä moposta pitkään. No ostin sopuhintaan kaverilta tämän ja vanhana fuden korjaajana kipinä sitten löytyi alta tunnin. No käyntiin laitoin ja ihailin tosi kirkkaita valoja. No ensimmäisellä testilenkillä valot sitten pimeni. Avasin keulakuomun ja hämmästys oli suuri: Jännitteensäädin oli ottanut jalat allensa ja hävinny. Sitten aloin miettimään että mitenkä valot ovat voineet edes syttyä, kun säädintä ei ole ollut. Nakkasin hyllyltä uuden jännitteensäätimen kiinni ja kokeilin. Valoille tulee hintelät 7V AC jännitettä..Ilman säädintä jo tyhjäkäynnillä 25v AC. Aikaini tutkin ja löysin katkenneen maajohdon. Sen korjattua valoille tuli perus 11-13V tasatäyskaasulla, mutta kun jännitteensäätimen liittimen ottaa irti niin pamahtaa 25V tauluun. Syytä tälle en ole toistaiseksi löytänyt mutta eipä se minua haittaa. Kiinalaisilla pikkukäsillä varmaan jonnekin sattunut vähän huonompi liitos.
Sitten vähän offtopic.. Kipinä kun löytyi niin se myös tuli. Kun tulpan laittaa parin sentin päähän rungosta niin lyö jo siinä kipinän elektrodista runkoon? Kaikki on uutta välillä tulppa-staattori. Ei ole matkan tekoa tämä haitannut, mutta hyvä olisi tietein syy löytää  ;D.
Tässä pieni infopläjäys tästä mun baotianin sähkövioista (Lue: ominaisuuksista)
Valohommista: Ei varmaan toimi, koska xenon ja relekin tarvivat tasajännitettä(DC) Kiinanskootterit antavat yleensä valoille vaihtojännitettä(AC)

makeeee_

Tämä kävi kyllä itelläkin mielessä, mutta jäi sitten siihen. Voi olla että tuo on se syy. Mutta yhteen fudeen laitoin kerran pienen ledi valon keulille jonka yhdistin juuri noihin pitkien johtoihin. Se kylllä pelas, vaikka ledikin on melkein puhdas tasavirtakomponentti. Mutta yleensä valot näissä toimii puhtaasti ac:llä, joten ledikään ei olisi saanut palaa?
Xenonin siis kytkin tavallaa suoraan akkuun, rele vain välissä. Eli sinne tulee täysin puhdasta tasavirtaa.

pera8x

ledit kyllä palavat vaihtovirrallakin, kunhan vaan ei ole liikaa jännitettä, ettei mene rikki. vaihtovirralla ledi vilkkuu virran taajuuden mukaan. ei sitä välttämättä ihmissilmä edes huomaa, kun riittävän taajaan vilkkuu. näyttää palavan yhtenään.

makeeee_

Tuo lamppu oli aito Luminalightsin tekemä, ja väittävät että se ei edes syty AC virralla.
Ja niin vaihdoin tähän omaan mittarinvalot ja alaparkin ledeiksi. Ylläripylläri, polttimo toimi vain "oikeinpäin".

Coastside

Ledittäminen vaikeutui kun kiinasta tuli tilatun parin takavalon ja neljän vilkun sijaan kaksi vilkkua ja kymmenen takavaloa. Takavalon ledi on tärkein virransäästössä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Ite hain takavalon bellaan ihan motonetistä
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Ledien hankinta vilkkuihin ja myös takavaloon meni perseelleen. Valkoista valoa antavina teho hukkuu linssiin. Tilasin oranssit vilkuille ja etsin punaisia takavaloon. Olisi pyörän valaistuksesta littea takavalo josko sen siihen laittaisi?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#283
Xenonvalot tuli ja osoittautui ettei niistä kolmesta sovitteesta mikään käynyt kiinalaiseen kantaan. Kantojen halkaisija on sama joten koskettimet edestä vääntäen sen saa kantaan mutta syvyyden saannnissa on hakua saada hehku samaan paikkaan. Toinen outous on yksi ainoa hehkupiste jolla ei lyhytä valoja saa. Valokuvio on kapea viiru joka periaatteessa on hyvä. Valoteho on siksi erittäin hyvä. En ole vielä kokeillut ajossa.

Värilämpötila 4000 kelviniä, kyllä se on noin 6000.

Skodessa valot himmenevt tyhjäkäynnillä ja mietin riittäkö jännite tai virta xenonille?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#284
Ei toimineet hyvin pakkasessa se yritti syttyä pari minsaa ja sammui ja syttyi  sammuen jos kierrokset laskivat tyhjäkäynnille.  Valokuviossa on vinoristi keskellä. Ainakin lumioloissa näkee ajaa, sen verran xenoninkelmeää valoa tuli. Johonkin se sitten pimeni, ehkä juotosvikaan.

Akun virralla toimii hyvin. Pitäisiköhän laittaa toinen akku ja valojohdot vetää toiselle säätimelle ja lataamaan akkua jolta valoille virta?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04