Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Agility 50 CC4T ajoitusongelma

Aloittaja jukkakah, 26.09.25 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

jukkakah

Skootteria on nyt rapattu kohta vuosi, ja se ei vaan tahdo lähteä tulille. Alkuperäinen vika oli, että mäntä ja männänvarsi murenivat. Sen jälkeen vaihdettiin about kaikki mahdollinen, sylinteri, mäntä, ja kaasarikin nyt kolmesti. (Sylinteripaketti vaihdettiin kahdesti, kun alumiinin kierteet eivät kestäneet jatkuvaa availua.. kansi samoin... jne jne. Lopulta opittiin, että ohjekirjan momenteista pitää pudottaa aika monta pykälää, että alumiini kestää...). Siis tuota on nyt koottu ja purettu aika monta kertaa vuoden aikana.

Skootteri ei tahdo käynnistyä, ja ei pysy käynnissä. Kierroksia ei ota. Tyhjäkäynnillä se pysyy käynnissä. Lisäksi moottori tuottaa valkoista savua ja haisee pahalta.

Nyt aloitimme tutkia ajoitusta ajoituslampulla. Magneeton kehällähän löytyy kuvan mukaiset merkit "T", "F" ja nuo kaksi seuraavaa.


LISÄKSI magneeton kehältä löytyy vielä yksi merkki, joka on 180 astetta tuosta "T"-merkinnästä:


Eli, kehällä on siis T, sitten F, sitten nuo kaksi lisämerkkiä, ja siis "T":Stä 180 astetta yksi viiva.

Moottori on siis kasattu aika monta kertaa. Kun jakoketjut on laitettu, niin se laitettiin ohjeen mukaan: Väännetään magneeton kehällä oleva "T"-merkki tuon rungon merkin kohdalle, käännetään kannen hammasratas ohjeen mukaan (eli ne pyöreät reijät, 2 aukkoa tasaan ja kolmas ylhäällä), ketju paikalleen. Eli tuossahan ei ole mitään mahdollisuutta laittaa sitä väärin- 180 astetta sitä ei voi saada pieleen, korkeintaan yksi hammas pieleen, jos on huolimaton.

Sytytyslampun klipsi tulpan johtoon, ja moottori käyntiin. Lopputulos: Sytytyslamppu osoittaa sytytyshetkeksi tuon merkin, joka on 180 astetta "T"-merkistä. Tämä on kokeiltu monta kertaa: tuo rungossa oleva selkeä ajoitusmerkki ja tuo "180 astetta"-merkki pysähtyvät kohdakkain ajoituslampulla.

Eli siis. Moottori on kasattu jo monta kertaa, ja se jakoketju on aina laitettu "yksi reikä ylös, kaksi tasaan, magneetto T-merkille". Joko ymmärrän väärin tuon ajoituslampun osoituksen, tai sitten sytytyshetki on 180 astetta pielessä. MUTTA, sen pitäisi olla mahdotonta: a) moottorihan ei edes kävisi, ja b) eihän tuota moottoria pitäisi edes voida kasata 180 astetta pieleen, koska ne merkit ovat niin selkeät.

Keskittyisin nyt tämän ajoitusasian ympärille: Moottori on kasattu sen verta monesti, että sen osaisi purkaa ja koota vaikka unissaan. Männänrenkaat ovat oikein kasattu. Jos pohditaan tuota sytytystä, niin mikä tuossa voisi olla pielessä?

konenikkari

#1
Eiköhän sieltä oikeaaikainenkin kipinä löydy
kun kerran käy tyhjäkäyntiä.
Pakoputki vois olla tukossa ja/tai vauhtipyörän kiila poikki.
CDI sytytyslaitteiden vikaantuminen varsinkin maadoituksen puuttuminen
saattaa joskus aikaansaada erikoisia ilmiöitä.
koeta käyttää kokonaan ilman pakoputkea, kokeeksi.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Pick-up käämin ja kiekon magneettisuus? Rako?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Koska tuo Agility 4-Tahti yleisesti on niitä varmimpia moottoreita , niin oudolta kuulostaa.
Kerroit että myös kansi on vaihdettu.!
Kysymyksiä: Onko kansi ja venttiilit uusia ja onko venttiilit hiottu . Usein uudetkin venttiilit vaatii hionnan , että eivät varmasti vuoda.
Itse epäilen venttiilivuotoa . Onhan välykset kunnossa Ohjearvot : Imu 0,05 ja pako 0,08 mm. Vaikka ei nyt muutama sadasosa olekaan kriittinen , kunhan ei venttiilit "kanna" , siis mennyt nollaan.
Entä kaasutin ja ilmansaanti.  Kaasutin kunnossa ja imukaula varmasti ehjä . Pienikin vuoto imukaulassa aiheuttaa ongelmia.
Näitä "pähkäilin" omiin kokemuksiini vedoten.
Kun ja jos ongelmat ratkeaa , niin ollaan kiinnostuneita , mikä oli vikana.

jukkakah

Kansi on uusi, hiottu niitä ei ole. Venttiilivälykset on säädetty 0,03..0,05. Kaasari on vaihdettu useastikin, ensimmäinen oli about 10 vuotta ollut ysivitoset sisällä varastossa, ettei siitä tullut elävää millään. Seuraavassa meni jatkuvasti säädellessä säätöruuvit. Nyt tuossa on kaksi uutta kaasaria, joita molempia on kokeiltu.

Imukaula on kyllä tiivis, se on vedetty tiivistemassalla lisäksi.

Pakoputkea ei viitsisi enää irroittaa. Se venttiilikansihan on kertakäyttöinen, ja niitä on mennyt pari kolme jo. Siihen alumiiniin ei voi kiertää pultteja kiinni minkäänlaiseen momenttiin. Vahingosta viisastuneena pudotimme kiristysmomentit puoleen. (Kannenpulteissa oli pakko vetää kirjan mukaisiin ja rukoilla koko ajan- pinnapultteja on katkeillut tässä projektissa jo parikymmentä...) Mutta, jo pakosarjan kiinnittäminen on sen verran haasteellinen, ettei sitä viitsisi kovin usein irroitella. Auki saa, mutta kokemuksesta kierteet menee, jos yrittää kiristää lähellekään ohjearvoa. (Todnäk jos vielä puramme, niin katkaisemme pakoputken sopivasta kohtaa, ja pistämme siihen muhvin ja pannat- silloin ei pakoputki heilu kokonaisena kannessa kiinni, ja sen saa nätimmin paikalleen...)

Vauhtipyörän kiila jne on ok. CDI on uusi (edellisen sisään meni vettä!...)

Tuossa moottorissa ei taida olla enää yhtää alkuperäistä osaa... olisikohan seuraava varaosa kokonaan uusi moottori kaikkine oheislaitteineen... vuosi tuota on nyt rapattu, ja alkaa olla eväät lopussa. Poika aloitti ammattikoulun vuosi sitten, ja ensimmäisenä koulupäivänä hajosi matkan varrelle. Siitä asti sitä on yritetty saada eloon.

Coastside

Taitaa olla liian ronskit otteet? 15 vuotta noita ruuvanneena, ei yhtään kierrettä ole korkannut. Kannen vaarnat alkaa kiertymään annetuilla momenteilla, joten vähempikin riittää.'

Kun kiekko on merkeissään, se on hyvä kiilata siihen kun ketjua laittaa ja kokoamisen jälkeen ensin käsin pyöritys.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vanadoo

Olen ehkä pihalla kuin lumiukko mutta kokeilen siltikin onneani :o
Eikö ole mahdollista, että se kone todellakin sytyttää väärän tahdin aikana?
Pidä nokka samassa asennossa, pyöräytä kampuraa yksi kierros ja kokeile sytyttääkö nyt oikeaan aikaan?

Coastside

#7
Se kipinöi joka kierroksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vanadoo

Toi 4T otsikossa sai mut ajattelemaan et kyseessä nelitahtinen.
Voi mulla kyllä olla alkava dementiakin mitä en yhtään ihmettelisi?

konenikkari

#9
Myös agilityn nelarista tulee kipinä joka kierroksella
niinsanottu hukkakipinä, työkierron kohdassa jossa
mäntä on yläkuolokohdassa ja molemmat venttiilit
ovat vähän auki, poistotahti on juuri loppumassa
ja imutahti on alkamassa.
Mutta koska mitään poltettavaa eikä puristusta ole
mitään ei tapahdu.
Paitsi ehkä siinä tapauksessa jos pakoputki on
lähes ummessa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Kari69

LainaaLisäksi moottori tuottaa valkoista savua ja haisee pahalta.
Mulla kerran Kymco 4T savutti hirveästi valkoista savua. Hajusta en tiedä, mulla kun hajuaisti ei toimi. Se valkoinen savu oli palamatonta pensaa. Olin laittanut paikoilleen kaasuttimen, josta puuttui luisti vai oliko se nyt pelkkä neula.