Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Speedfight 3 ihmeellinen käynnistysongelma

Aloittaja Mopokuski, 10.07.15 - klo:01:51

« edellinen - seuraava »

Mopokuski

Kyseessä on kolmisen vuotta vanha noin 6000tkm ajettu Speedfight 3 LC, ja vika on seuraavanlainen:

Mopo ei käynnisty kylmänä aina silloin tällöin (joskus tämä ilmenee muutaman kerran viikossa, joskus toimii viikonkin ennenkuin vika uusii).
Käyntiin mopon saa kuitenkin aina, kun vaihtaa uuden tulpan tai puhdistaa vanhan (satulan alla aina pari puhdistettua tulppaa).
Vian ilmaantumisen jälkeen irroitettu tulppa on märkä tai öljyinen (mielestäni kuitenkin ennemmin öljyinen).

Käynnistys tapahtuu kylmänä aina polkimella, sähköllä ei tahdo lähteä (lämpimänä kylläkin lähtee sähköllä).

Mopoon on tehty virallisesti vain kaksi ensimmäistä huoltoa ja loput itse, joten huolto-ohjelman mukainen kaasuttimen säätö (huoltokirjassa mainittu 1500 tai 2500km kohdalla) on jäänyt tekemättä! Voisiko vika olla tässä?

Muuten mopo käy, kulkee ja kiihtyy todella hyvin.
Voisiko vika olla siis kaasuttimen säädöissä, öljypumpussa vai missä?

Kiitokset vastauksistanne jo etukäteen.

helkama sc-r

Onko tulppa nokinen?, ilmanputsari tai ilmanottoaukon verkko ehkä tukossa.
Mittaa akun jännite kun mopo seissyt ainakin pari tuntia, jos dc sytytysboksi, virta ei välttämättä riitä startatessa.
Käytä kone lämpimäksi ja säädä ilmaruuvista mahdollisimman kovat kierrokset.
Vie huoltoon, jos itsellä jää kuitenkin huollot tekemättä.

Mopokuski

Kiitokset vastauksesta!

Tulppa ei ole nokinen vain märkä. Ilmanputsari on vaihdettu ja putsattu.
Nuo muut huollot olen kyllä muuten tehnyt, mutta en ole tuota kaasarin säätöä suorittanut, kun en ole ollut varma miten se tehdään (pelkkä seos ja tyhjäkäyntikö, sekö on huoltokirjan kaasuttimen säätö)?

Akku on kyllä alkuperäinen, mutta kyllä siinä virtaa riittää ainakin starttaamiseen (kokeiltu monta kertaa kun ei ole polkemalla lähtenyt). Täytyy muistaa, että kuitenkin heti tulpan vaihdon jälkeen lähtee aina samantien käyntiin. Olisiko silti akku/dc sytytysboksi? Täytyy mittailla kuitenkin nuo jännitteet ja säätää tuosta ilmaruuvista seos.

Itse olen mopoja aikoinaan kyllä ropaillut, muuta nää uudemmat hiukan hakusessa (tää on pojan mopo).:)

Tosiaan muuten mopo kulkee ja kiihtyy erittäin hyvin, poika siitä muistaa aina mainita.... vika on kuitenkin aika harmillinen, vaikkakin tulpan vaihtaa muutamassa minuutissa.

Mopokuski

#3
Eipäs nuo auttaneet.

Nyt mopossa uusi akku (vaikkakin vanhassakin oli jännitteet kunnossa) ja uusi iridium tulppa. Säätelin omien taitojen mukaan tuon ilmaruuvin hienosäädön ja tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynnin. Ilmanputsari ja ilmanotto tarkistettu.

Toimi pari päivää hyvin ja sit taas päivällä ei lähtenyt käyntiin. Tulppa irti -> aivan märkä. Puhdistettu tulppa tilalle ja lähti ensimmäisestä käyntiin.

Kaippa se kaasutin täytyy seuraavaksi purkaa ja puhdistaa......

konenikkari

#4
Kun kaikki näyttää  olevan kunnossa ja skotu ei kuitenkaan käynnisty, tulee mieleen imuläpät.
Kokeile kipinää pelkästä puolanjohdosta, sen pitäisi olla n 5-6mm pitkää sinistä ketunhäntää,
samalla tulpanhatun vastusmittaus, n.5kohmia
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Niin tai odottaa sen ajan mitä menee tulpanvaihtoon ja käynnistää sitten vasta, tai katsoo irtotulpalla tuleeko kipinää heti kun vika ilmestyy.

konenikkari

Tästä aiheesta on keskusteltu jo aiemminkin.
https://www.youtube.com/watch?v=1Vg3-xG0nZM
Se että kipinää ilmenee tulpassa, paineettomassa tilassa,
ei tarkoita että kipinä ilmenisi myös sylinterissä paineenalaisena.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

arla_m6

Laitas kuvaa siitä tulpasta. Kiinnostaisi tietää minkä värinen se on.

Eki

#8
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.07.15 - klo:19:38Kun kaikki näyttää  olevan kunnossa ja skotu ei kuitenkaan käynnisty, tulee mieleen imuläpät.
Kokeile kipinää pelkästä puolanjohdosta, sen pitäisi olla n 5-6mm pitkää sinistä ketunhäntää,
samalla tulpanhatun vastusmittaus, n.5kohmia
Nyt itsellä sama ongelma, elikä yönyli seisseenä käynnistyy startista, mutta ajettuna jonkinaikaa ja mikäli sammuttaa, ei saa oikein millään käyntiin, tulppa on tietty märkä kun jauhattaa startista ja jos ei kipinä sytytä, kastuu tulppa, uutta on ilmanputsarin suodatin, akku, tulppa cr7eb, cdi boxi, puola sekä tulpanhattu. Imuläppiä en ole tarkistanut kun on työläs se toinen pultinkanta, toki kyllähän se aukeaa jos niikseen menee. Muuten kulkee hienosti ja käy ajaessa ihan mallikkaasti, jännite tulee virranulosottoon 12.8v, kaasuttaessa yli 13,0v. Elikä jatkuvasti täytyisi olla mopon kimpussa, milloin mitäkin pientä harmia, juuri kun kerkiää iloita että nyt ok, niin ei se ilo pitkään kestä. Edit: seilaa tuo jännite tyhjäkäynnillä, on esim: 12.8-13.1v, kuuluu ilmeisesti asiaan?
Peugeot sf3lc 26:s skootteri 27 vuoden aikana.