Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aina ilmenee ongelmia, oli mikä mopo tahansa?

Aloittaja Eki, 25.03.23 - klo:07:57

« edellinen - seuraava »

joni_k

Töissä asiakkaalla on tämmönen. Tuossa on tyhjää tilaa tuon jonnin joutavan "tankin" alla. Jalkoja pidetään jalkatapeissa. Muokkaamisella saisi ainakin 3kpl 20ah akkuja päällekäin tuohon tilaan. Se tekee jo ainakin 250km ajomatkaa. Uskon että neljännen akun saisi takapenkin alle jolloin yli 300km kantama. 24ah akkuja myydään myös ja ne on fyysisesti samaa kokoa ja siinä kohin oltaisiin jo 400km kieppeillä. Pari tonnia akuista kirpaisee mutta polttoainekin maksaa  ja näyttää äkkiä useampia tonneja valuvan perus skoottereihin ja tätä voi korjata olohuoneessa. Itseasiassa tuohon saa 5 akkua perusakku penkin alla, jalkatilan alle 1kpl, 3kpl jalkatilan päälle ja 1kpl takapenkin alle.

https://huippukone.com/tuote/e-go-cobra-sahkoskootteri/

tässä olisi vähän ajettu aihio ja kaksi akkua uutena varmasti yli 2000e maksanut. voisi tinkiä pari satasta.

https://autot.tori.fi/motot/myydaan/mopot/108847747

Eki

Lainaus käyttäjältä: tex- - 19.04.23 - klo:20:17Kannattaisiko harkita a-kortin hankintaa ja siirtyä isompi moottoristen pariin? Käyttökustannukset saattaisivat olla pienemmät kun jatkuvasti remontissa olevissa moposkoottereissa.
Saattaisi halukkaitten, nuorempien ehkä kannattaakin, olen jo vanha ukko enkä katso tarpeellisesksi yrittää löytää rahasummaa, ensin ajokorttiin, sitten kelvolliseen ajopeliin, ajovarusteisiin ja lopuksi vielä liikkennevakuutukseen. Mopoilla on menty pitkin ikää ja nykyinenkin ajopeli riittää täysin itselle. Kaikki on kuin liki uutta, tässä nyt ei hirveitä summia ole laitettu remonttiin, puola 15€, cdi boxi 39€, tulpan hattu 5€, ja olikohan muuta? Nyt toimii niihin ajoihin joita itse suoritan loistavasti, vauhti on ok, kiihtyvyys mopoksi huippuluokkaa ja ajokustannukset kohtuulliset, op liikkennevakuutus 217,33€/vuosi.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 20.04.23 - klo:05:00
Lainaus käyttäjältä: tex- - 19.04.23 - klo:20:17Kannattaisiko harkita a-kortin hankintaa ja siirtyä isompi moottoristen pariin? Käyttökustannukset saattaisivat olla pienemmät kun jatkuvasti remontissa olevissa moposkoottereissa.

Se vaan näyttäytyy näin että kokoajan remontissa koska kilometrit joita ajetaan on käyttötarkoitukseen verrattuna ylimitoitettu.
Niin, ei tämä ole jatkuvasti remontissa, viittaan edelliseen vastaukseeni, nyt täysin timmissä n.50 eurolla ja eikun ajoa vaan.

Ukkeli

Olen huomannut että mikäli sähköstartti ei jaksa pyörittää moottoria tarpeeksi nopeasti puristussyklin yli, moottori ei lähde käyntiin, mutta käynnistyspolkimella lähtee heti.
Sama ongelma oli ja on edelleen kahdella eri valmistajan kaksipyöräisellä, ja toisessa ongelma oli sekä AC-CDI-boksilla että DC-CDI-boksilla.

En ole mitannut, mutta epäilen vahvasti, että vauhtipyörässä kiinni olevalta pickup-kelalta ei tule CDI-boksille riittävän vahva signaali mikäli vauhtipyörän nopeus on alhainen.

Ongelmaa voi todentaa laittamalla skootterin akkuun apuvirtaa vaikkapa auton akusta. Silloin starttmoottori jaksaa pyörittää moottoria myös puristussyklin yli, ja moottori lähtee laakista käyntiin.

Eki

Sähkömopo saattaa olla ihan ok kun pyörii nurkissa, siis kaupungilla, mutta mielestäni ei reissumopona kun ajetaan esim 500km yhtäsoittoa, tuon videon katselin ja ajoasento on kyllä reissaamiseen täysin sopimaton ja olohuoneeseen en veisi eikä edes pystyisikään viemään ainuttakaan mopoa, kerrostalo ja pieni ihmisille tarkoitettu hissi ja 5 krs, youtubesta näkee minkänäköinen on tietyn isännän kämppä kun siellä on mopoja pidetty useampaakin yhtäaikaa ja vuosia, parit häädötkin niitten takia, mikä on mielestäni ymmärrettävää. Täällä tulisi häätö välittömästi, kun kämpässä mm tupakoidaan, yhdelle tuli kymppitonnien remontti ja häätö, piti purkaa käytännössä koko huoneisto kuukausi tolkulla, tupakka pilannut koko linjaremontoidun asunnon, mitä ei semmoisenaan ole voinut tarjota kellekään. Katselin tuon sähköisen ajopelin ajoasentoa, ei minulle reissuihin ikinä, saattaisi olla oikea rasite reissata kädet ylempänä kuin sydän ja istuin todella alhalla, voisi olla tosi rasittavaa, ellei ihan mahdotonta ajella yhtäsoittoa vaikkapa n.500km???

Eki

Minulle on tarjottu nelarista alkaen aina prätkään, no nelareita ollut ei ne ole kestänyt yhtään paremmin kuin kaksitahtiset. Prätkä olisi varmaankin ok, mutta silloin pitäisi olla paksu lompakko, alkaen prätkästä ajokorttiin ja vakuutuksiin sekä ajovaatteissin mieluusti, vauhti mikä saadaan moposta kiehtoo enemmän monella tapaa, ehtii nauttia paremmin suomen kauniista maisemista, myös kulutus ja muu ylläpito saattaa olla hinnakasta prätkällä, elikä näillä mennään ihan tyytyväisenä kaikenkaikkiaan.

Samppa

Ei ne isompien vakuutukset aina sen kummoisempia ole. Esim. toi mun GT200 taitaa olla 24 euroa vakuutus kuussa. Sen kun kertoo ajokausien määrällä, niin ei paha. Nuo vanhemmat vielä edullisempia. Uudet sitten vähän kalliimpia. Sit esim. Hussen Svartpilen 401 ja siinä taitaa ajokausi maksaa jo 60-70 euroa kuussa. Yammun MT07 taisi olla vähän halvempi. Minä maksan aina ajokuukausista. No tämä meni jo nyt OT eikä jatketa tällä enempää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

joni_k

Nää on näitä mun höpinöitä ;D  mutta ei mopoja ole 500km yhtäsoittoiseen ajoon suunniteltukaan. En ole kuullut koskaan että sydäriä olisi kukaan saanut ohjaustanko kun on korkeammalla. HD miehiä kuolisi kuin kauraa.

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.04.23 - klo:07:04
Saattaisi halukkaitten, nuorempien ehkä kannattaakin, olen jo vanha ukko enkä katso tarpeellisesksi yrittää löytää rahasummaa, ensin ajokorttiin, sitten kelvolliseen ajopeliin, ajovarusteisiin ja lopuksi vielä liikkennevakuutukseen. Mopoilla on menty pitkin ikää ja nykyinenkin ajopeli riittää täysin itselle. Kaikki on kuin liki uutta, tässä nyt ei hirveitä summia ole laitettu remonttiin, puola 15€, cdi boxi 39€, tulpan hattu 5€, ja olikohan muuta? Nyt toimii niihin ajoihin joita itse suoritan loistavasti, vauhti on ok, kiihtyvyys mopoksi huippuluokkaa ja ajokustannukset kohtuulliset, op liikkennevakuutus 217,33€/vuosi.

tähän jos lisätään vielä parin vuoden skoottereihin kulutettu raha jotakin 3000-4000e? ollaan aikalailla sähkövehje maksettu tai prätkä :D mutta kaikkihan maksaa se on asia mistä ei eroon pääse eli sinänsä turha vanhoja ajatella. joillain saattaa mennä auton korjaukseen sama raha ja enemmänkin yhdellä kertaa.

tex-

If Ajoneuvovakuutus, Liikennevakuutus ja Osakasko 16,71kk 200,48vuosi.
Tuossa minun 125cc Hondani vuosikulut vakuutuksissa.
Mitään korjattavaa ei ole ollut paitsi ruuvi renkaassa.
Ajovarusteitakaan minulla ei ole kypärää lukuunottamatta.
Ihan vaan tiedoksi.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 20.04.23 - klo:12:08Nää on näitä mun höpinöitä ;D  mutta ei mopoja ole 500km yhtäsoittoiseen ajoon suunniteltukaan. En ole kuullut koskaan että sydäriä olisi kukaan saanut ohjaustanko kun on korkeammalla. HD miehiä kuolisi kuin kauraa.
En ole mistään sydäristä puhunutkaan, vaan sehän on ilmiselvä asia että mikäli kädet ovat ylempänä ajessa kuin sydän, rasittaa se käsiä suht' nopeasti, hyvä esimerkki on vaikka se että koitat laittaa verhoja verhotankoon, toki ne sinne saa, mutta käy käsiin vietävästi juuri siksi että ne joutuvat olemaan selvästi sydäntä ylenpänä. Ajellessa se saattaa olla näyttävää joittenkin mielestä, mutta ei reissulaitteet kuulu olla mitään "cobbereita".

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 20.04.23 - klo:18:03
Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.04.23 - klo:07:04

tähän jos lisätään vielä parin vuoden skoottereihin kulutettu raha jotakin 3000-4000e? ollaan aikalailla sähkövehje maksettu tai prätkä :D mutta kaikkihan maksaa se on asia mistä ei eroon pääse eli sinänsä turha vanhoja ajatella. joillain saattaa mennä auton korjaukseen sama raha ja enemmänkin yhdellä kertaa.
Totesin että mikäli lompakossa on varaa, niin minullakin olisi upeinta reissukalustoa sieltä kuutiopuolelta, mutta kun on pikku eläke mistä siitäkin jää suojaosuus käteen, päästin velkojani ulosottoon, niin niillä ei ostella kelvollisia prätkiä, saatikka ajoasuja ja ajokortteja. Olen jo aiemmin todennut ettei eläkeukolla ole varaa näihin, sähkövehkeet taas akkuinensa maksaa pahimmillaan prätkän hintoja (käytetyn) ja ne eivät ole reissuja varten jos ajetaan esim Hyvinkää-Oulu-Lieksa jne, ehkä joskus mutta sitten tämä ukko jo ajelee vanhainkodin rollaattoreita. :) Ps. kaiken kukkuraksi laitoin skoden juurikin myyntiin, ei enää oikein jaksa innostaa ajella noita reissuja eikä jatkuvia säätöjä/vikoja laitella.

Eki

Lainaus käyttäjältä: tex- - 20.04.23 - klo:18:41If Ajoneuvovakuutus, Liikennevakuutus ja Osakasko 16,71kk 200,48vuosi.
Ihan vaan tiedoksi.
Uskomattomia hintoja, sinulla täytynee olla muitakin vakuutuksia ifissä, koska minulle se on moponvakuutuksissa yksi kalleimmista. Mikäli ei ole muita vakuutuksia, halvin itselle on op vakuutus liikkennevakuutuksessa 217.33/v.

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: Eki - 21.04.23 - klo:07:36Totesin että mikäli lompakossa on varaa, niin minullakin olisi upeinta reissukalustoa sieltä kuutiopuolelta, mutta kun on pikku eläke mistä siitäkin jää suojaosuus käteen, päästin velkojani ulosottoon, niin niillä ei ostella kelvollisia prätkiä, saatikka ajoasuja ja ajokortteja. Olen jo aiemmin todennut ettei eläkeukolla ole varaa näihin, sähkövehkeet taas akkuinensa maksaa pahimmillaan prätkän hintoja (käytetyn) ja ne eivät ole reissuja varten jos ajetaan esim Hyvinkää-Oulu-Lieksa jne, ehkä joskus mutta sitten tämä ukko jo ajelee vanhainkodin rollaattoreita. :) Ps. kaiken kukkuraksi laitoin skoden juurikin myyntiin, ei enää oikein jaksa innostaa ajella noita reissuja eikä jatkuvia säätöjä/vikoja laitella.
Yritän tässä muistaa mitä olen mistäkin maksanut.
Bensaskootteri vm 2006, ostettu 2010 450€ mittarissa 4tkm, nyt 27tkm.
Kymco kevytmoottoripyörä vm -98. Ostettu 2013 400€ mittarissa 12tkm, nyt 13tkm.
Sähkömopo vm -10. Ilmainen, 2021. 2kWh LiFePO4 akku ilmainen. BMS, laturi ja johdotus n200€. Mittariss 5tkm, nyt 8tkm.
MC ajopuku käytetty 50€
Umpikypärä 50€ kotiinkuljetettuna Saksasta.
Avokypärä 50€ mätänet.

Pitää vaan osata metsästää tarjouksia ja tuntea oikeat ihmiset.

tex-

Lainaus käyttäjältä: Eki - 21.04.23 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: tex- - 20.04.23 - klo:18:41If Ajoneuvovakuutus, Liikennevakuutus ja Osakasko 16,71kk 200,48vuosi.
Ihan vaan tiedoksi.
Uskomattomia hintoja, sinulla täytynee olla muitakin vakuutuksia ifissä, koska minulle se on moponvakuutuksissa yksi kalleimmista. Mikäli ei ole muita vakuutuksia, halvin itselle on op vakuutus liikkennevakuutuksessa 217.33/v.

Kaikki vakuutukseni on IFissä. Tuossa on isoimmat bonukset mitä on tarjolla.
Muutkin vakuutusyhtiöt ovat yrittäneet kilpailla, mutta kellään ei kokonaishinta osu edes lähelle 8)
Honda PCX -17
ex Honda Lead