Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aina ilmenee ongelmia, oli mikä mopo tahansa?

Aloittaja Eki, 25.03.23 - klo:07:57

« edellinen - seuraava »

Eki

Muuten pelittää ihailtavasti, mutta kun on ajanut hana kaakossa n.8-10km, alkaa pätkimään ja jopa tussahtelua kuuluu putkesta, kun hetkeksi hiljentelee, vetää ja kulkee taas. Ihan jokainen kerta kun tässä ajelee Hyvinkää-Riihimäki väliä (11km), niin ennen Riksua tekee ylläkuvatut oireet, vähemmän jos ollenkaan kun tulee poispäin saman matkan. Röpöttelee liikkellelähtiessä jokainen kerta kylmänä noin 100m matkalla kunnes alkaa vetämään todella hyvin. Tehoputki, Peugeot sf3lc mopo, suutin 6-pykälää isonettu vakiosta, tulppa ajonjälkeen tumma, liki musta, mutta ei märkä. elikä juuri tuon värinen, tulppa putsattu tulppaharjalla, niin tulee tuommoiseksi, ilmanputsarin suodatin puhas.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#1
Eipä tuossa serlokkia tarvitse jos tulppa on nokinen.

Vesijäähyinen lämpiää hitaasti talvella. Kestää tuon matkan päästä normaalilämpöön. Ilmajäähyisellä puolet vähemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.03.23 - klo:08:25Eipä tuossa serlokkia tarvitse jos tulppa on nokinen.

Vesijäähyinen lämpiää hitaasti talvella. Kestää tuon matkan päästä normaalilämpöön. Ilmajäähyisellä puolet vähemmän.
Ei sillai mielestäni edes nokinen että haittaisi käyntiä verrattuna aiempiin mm Gileran nokeamiin, tässä tummunut mutta ei karstainen eikä märkä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Tähän aikaan vuodesta kaasutinlaitteilla on taipumus jäätyillä
siten että kaasuttimen kurkkuun ym. muodostuu jäätä.
Varsinkin kun ilman suhteellinen kosteus on suuri,
helpottaa yleensä kun  vuorokauden keskilämpö on yli +4`C
Lämmintä ilmaa voisi johtaa, ilmanottoon.
Sulaessaan jää kaasuttimen kurkusta, muodostaa vesihelmiä
jotka ovat tuhoisia tulpalle.
Siispä aina varatulppa mukana.
Ja jäätyy se ruiskulaitteen kurkkukin tosin,
seurauksena on vain ilmanpuute.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Tuo näkemys/kokemuksesi voi hyvinkin olla syy tuohon kirjoittamaani "ongelmaan"?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#5
Nyt tämä ajopeli heittäytyi hankalaksi, juuri kun tiet ovat sulat ja kuivat, elikä röpöttää startissa ja jonkinaikaa sen jälkeen, sitten kiihtyy todella hyvin, mutta hetken kuluttua pätkii ja röpöttelee. Tulppa uusi tai puhdas, värikin ok, puola vaihdettu, ei vikaa siinäkään, olisiko läpät, magneetto vaiko cdi boxi, kulkee suht ok aika kivoihin nopeuksiin, jonkinverran epätasainen käynti, mutta kun heittää kaasun pohjaan, niin pätkii ja röpöttää ihan sikana? Akku näyttää 12.5v kun kytkee virrat päälle, minulla on kaksi virtanäytöllistä usb ulosottoa, toinen satulan alla ja toinen tangon luona katteessa, niissä palaa virtanäyttö molemmissa, mikäli ei napista kytke pois, voisiko akussa olla liian heikko virta ohjaamaan cdi boxia, oli talven kiinni mopossa, kylmässä tallissa, ei lähde välillä startista käyntiin, mutta potkustartista lähtee. (akku merkki YUASA 12V/4aH, valmistetarra kyljessä 5/2022), laitoin älylaturiin, niin näyttää heti full.Yuasa MP-akku 12V 4Ah "YB4L-B"



Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#6
Kuulostaa ryyppyvialta, jos alkaa lämmettyään röpöttää. Pitäisi olla toinen kaasari, jolla kokeilla toimintaa tai vaihtaa suosista se sähköryyppy. Jos käynnistyy helposti kylmänä, niin sähkövika ei ole todennäköinen. Kaasari kannatta putsata, niin näkee, onko kohokammiossa roskia. Bensafiltteri pitää tarkistaa.
Nelitahtisissa on yleensä se tyhjäkäyntisuutin tukossa talven jälkeen, mutta silloin ei saa liikaa vaan booaa. 2-t mopoissa se empiminen voi olla puristuksissa tai kampikammiopaineista kiinni.
Gilera Runner Black Soul

Eki

Tää on taas tätä, ensin uusit puolan, no kun ei siinä vikaa, auot koko mopon, jotenkin 26 vuoden jatkuva remppaaminen alkaa jo kyllästyttämään, ukomattoman paljon on vikoja, oli skootteri ihan mikä hyvänsä merkiltään. Täytyy hakea bensasuodatin, aukoa kaasari, katsoa kaikki liitokset johdotuksissa ja tarjota liittimiin crc:ta, on uusi tulpanhattu myös jo eilen hommattu, katsottu tulppa, ihan ok, ei edes nokinen, arvuuttelu alkaa jälleen .... :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Käyty ronkkimassa, minusta vika viittaisi akkuun, jännite näyttäisi olevan päälle 14v kuormittamattomana, mutta esim ei välttämättä lähde startista käyntiin mutta potkulla heti, ja startissa tippuu johonkin 11.5v, näen sen mittarista. Elikä täytyyhän akussa riittää puhtia mm ohjaamaan mm cdi boxia, mikäli ei riitä, niin vikahan olisi siinä, kulkee ja vetää hyvin, mutta saattaa startissa liikkeellelähdössä yskähdellä, mutta sitten ok, täydellä kaasulla tai jo ennen sitä pätkii ja käy epätasaisesti, pakko tiputtaa kaasusta johonkin 8000 kierrokseen, täydellä jos pelaa, niin on n 9500 -10000 kierrosta.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

Jos pösössä on DC-CDI eli akulla toimiva sytytys, sen akun riittävyyden voi tarkistaa laittamalla johdon erilliseltä akulta suoraan CDI-boksiin kiinni. Terävällä ruuvimeisselillä sen johdon saa irti ehjänä ja tilalla penkin alle toinen akku. Jos pätkii edelleen, ei vika ole akussa.  Askarteluahan tuo vaatii ja voi olla vaikea löytää sopivaa johtoa siihen CDI-boksin liittimeen. En katkaisisi johtoa, jottei tule uusia vikakohteita.
Gilera Runner Black Soul

Coastside

Nuppineulalla saa johtoihin tilapäisen liitoksen kun pistää  eristeiden läpi. Se on helpoin tapa, eikä vahingoita mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#11
Nyt tilasin suuttimia kahta eri kokoa, alas ja ylöspäin, elikä röpöttää kun kylmänä lähtee liikkeelle ja kallistaessa reilummin mutkissa sekä kun kaasu on tietyn kierrosmäärän yli. Elikä ihan noin 60-kmh pystyy ajamaan ettei juurikaan röpöttele, mutta kun kaasun vääntää tappiin, niin sitten pätkii ja röpöttää, tuntuisi että saa liikaa, tai liian vähän, vaihdan huomenna suuttimia ja testaan, talvella oli ok kun oli kylmää, mutta ilmojen lämmttyä alkoi tuo ongelma, elikä viittaisi kuitenkin suutinongelmaan. Akku on nyt isompi, vakio 12v/4Ah, nyt 12v/5Ah ja kooltaan täyttää koko akkukotelon, starttikin toimii tuon uuden kanssa, arveluttaa vielä sekin että voisiko vika olla esim läpissä, imukurkku on tehtaan jäljiltä kiinni, toinen normikantainen pultti, mutta toisessa moinen jota en ole aiemmin nähnyt, mutta mikäli tarvitsee, niin eiköhän sekin aukea?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

Et vieläkään ole uskonut, että kannatta ostaa ruisku nelitahtiskootteri jos haluaa luotettavuutta ja pelkästään ajaa ;)

Eki

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 12.04.23 - klo:21:11Et vieläkään ole uskonut, että kannatta ostaa ruisku nelitahtiskootteri jos haluaa luotettavuutta ja pelkästään ajaa ;)
Voi hyvä mister Palosella, olen omistanut ainakin 6 ruiskuskootteria, on ollut liki uusi gilera runner pj50, on ollut toinenkin samanmoinen, on ollut 2 x Aprilia sr50 purejettia, on ollut Piaggio nrg purejet jne ja n.20 muuta skootteria sen 26 vuoden aikana, kaikissa on omat ongelmansa. Nykyinen liki uudenveroinen peugeot sf3lc on historiansa mukaan yksi kestävimmistä, mutta kuten tiedät, kaikkiin saattaa tulla ongelmia, niin minulla kuin kellä hyvänsä, niitätähän tässä juuri selvitellään. Ei ne voi olla todennäköisesti kovin isoja, kun mopolla voi ajaa täysin normaalisti, mikäli ei väännä tuppi nurin menemään, eilenkin ajelin n.70km, samaten edellispäivänä 110km pyörien pitkin poikin Riihimäkeä sekä mm Vantaata. Sorry, nuo ruiskut eivät ole olleet nelitahtisia, eikä niitä enää osteta, tiedät itsekin takuuvarmasti ettei semmoista laitetta olekaan millä ajetaan todella paljon ja olisivat täysin virheettömiä, kaikissa on varmasti omat remppansa. https://tekniikanmaailma.fi/tm-testi-peugeot-speedfight3-lc/
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Ei pienintäkään apua ollut suuttimien koon muutoksilla, laitoin aiemmin olleen takaisin ja voitelin kaikki liittimet crc jutulla. Nyt mielestäni on kaksi kohdetta: magneetto tai cdi boxi, kaikki toimii 9000 kierroksen asti ok, sitten pätkii ja sama ihan liikkeellelähdössä, ei välillä starttaa napista, mutta lähtee heti jalkastartista. Cdi boxissahan on kierrosrajoitin, mutta se on alkanut rajoittaa vasta n.10.000 kierroksen paikkeilla, eikä se aiheuttanut nykimistä, ei pätkimistä eikä paukahtelua, vika kuitenkin viittaa sytysajoitukseen ja kipinään tietyllä kierroslukualueella.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.