Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä

Aloittaja Skegge, 08.09.19 - klo:16:13

« edellinen - seuraava »

miccomus

Lainataas vähän ketjua. Onko kokemusta mitä kuiva hihna tekee? Tuossa oli onnistuneesti "poltettu" kytkin ja jotain kummaa tapahtunut....
Skootterissa muutenkin voima välittyy huonosti lähdössä/alakierroksilla ja jotainhan tuo hihna vaikuttaa jos laahaa? Leveys on vielä mitassa mutta jokin siinä on vikana.

konenikkari

Samoin kuin maitopurkissa, pitäisi hihnoissa olla viimeinen myyntipäivä,
tämä koskee varsinkin noita teknisesti monimutkaisempia hihnoja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#62
Lainaus käyttäjältä: miccomus - 15.09.19 - klo:14:06
Lainataas vähän ketjua. Onko kokemusta mitä kuiva hihna tekee? Tuossa oli onnistuneesti "poltettu" kytkin ja jotain kummaa tapahtunut....
Skootterissa muutenkin voima välittyy huonosti lähdössä/alakierroksilla ja jotainhan tuo hihna vaikuttaa jos laahaa? Leveys on vielä mitassa mutta jokin siinä on vikana.

En ollenkaan ymmärrä mitä tarkoitat kommentillasi "Tuossa oli onnistuneesti "poltettu" kytkin ja jotain kummaa tapahtunut.... "
Kytkimessä kun ei näyttäisi olevan mitään vikaa.
Tosin Skegge vois vielä varmistaa, että kytkinkello on karhea, eikä lasittunut,
ja hieroa 80 paperilla pois nuo rasvajäännökset vanhoistakin kytkinkenkien pinnoista,
näyttävät olevan lähes 100%, on sitte varakappale jos tarvitaan  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

hihnan ja lautasten kuuluu olla kuivat ja puhtaat. kytkin palaa jos esim painat takajarrua ja kaasua samaan aikaan.poltat kumia ja takakumi ei jaksakaan pyöriä vaan kytkin luistaa ja kuumentaa kytkinkelloa.

Skegge

Ei se kytkinkellon sisäkehä kylla karhea ole lainkaan. Mutta ei siinä myöskään mitään kulumisesta aiheutuvaa pykälääkään tunnu. Voin sitä toki hiomapaperilla pyyhkäistä, mutta teräksen karhentaminen kosmeettisia naarmuja lukuun ottamatta ei taida minun työkaluillani ja tarvikkeillani ihan heti onnistua.

tapiovuorent

Oman kokemukseni mukaan , kytkinkenkien pinta voi "lasittua" ja vaatia karhennusta hiekkaperilla ,tai sama toimenpide ,jos pinnat ovat saaneet vaseliinia/öljyä.
Kytkinkellon sisäpinta toimivassa variaattorissa voi olla hyvinkin sileä.
Laita vaan paikoilleen , ja kokeile ,miten kulkee.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 15.09.19 - klo:18:50
Laita vaan paikoilleen , ja kokeile ,miten kulkee.

No laitoin, kokeilin ja huonosti kulkee. Kiihtyy epätasaisesti, nykii ja huiput jossain 30 km/h tienoilla. Pojan mielestä pitää kovempaa ääntä kuin aiemmin ja tyhjäkäyntikin on korkeampi kuin ennen. Keskiseisontatuella kun antaa kaasua niin variaattorista kuuluu viheltävää ääntä ja arviolta siellä 30 km/h paikkeilla alkaa sellainen resonointi tai "ravistus". Ajattelin ensin että kun on viikon seissyt ulkona sateessa niin kosteudella voisi olla osuutta asiaan, mutta ei se kosteus tuollaista ravistusta kyllä aiheuta.

Olisikohan etuvarikin aika uusia? En löytänyt netistä pikaisesti alkuperäisten rullien painoa mutta muistelen jossain joskus nähneeni että 5g luokkaa. Varastossa oli yhdet uudet 4,7-grammaiset, laitoin ne paikalleen. Se tuskin kuitenkaan huonoja menohaluja selittää.

Eli leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.  :-\

joni_k

variaattori aiheuttaa ravistusta ja resonointia. sellasta vrum vrum ja tuntuu että hampaista lähtee paikat, tai no perseessä ja jaloissa se ekana tuntuu. onkoha se akseli mihin takavari tulee ok?ei heilu mihinkään suuntaan? itellä on menny sen akselin  tukilaakeri perän sisältä ja vrummasi. sitten on takavari kulunu väljäksi että vrummasi, kerran on etuvarin lautaset aiheuttanu kyseistä. tosin mulla ei huiput kärsiny kyllä se sen lain salliman meni mutta ikävä ajella sellasella.

viisnelonen

Jos varin takapää oli jo loppu niin vois olettaa että etupääkin tutkitaan kunnolla. Esim sen sisemmän liikkuvan puolikkaan liukuholkki väljä.. Tuliko etummainen mutteri kiristettyä kunnolla niin että hihna ei ollut lautasten välissä kiilaamassa ?(=yksi yleisimpiä mokia)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skegge

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 15.09.19 - klo:23:24
Jos varin takapää oli jo loppu niin vois olettaa että etupääkin tutkitaan kunnolla. Esim sen sisemmän liikkuvan puolikkaan liukuholkki väljä.. Tuliko etummainen mutteri kiristettyä kunnolla niin että hihna ei ollut lautasten välissä kiilaamassa ?(=yksi yleisimpiä mokia)

Etupään liukuholkki ei ollut väljä. Liukupalatkin olivat mielestäni ihan OK ja rullat ovat uudet. Mutterinkin kiristin mielestäni aika tiukkaan, tosin 17 millin lenkillä enkä millään isolla momenttiavaimella. Se hihnan ja lautasten väli täytyy vielä tarkastaa.

tapiovuorent

Nyt kun sinulla on uusi takavariaattori , niin loogisin syy on etuvariaattori.
Etupäässä ei siis lautaset mene kunnolla yhteen , koska huiput jää 30 km. tunnissa.Jos moottorin kierrokset kuitenkin nousee huippuunsa.
Noista rullien painosta. Ainakin itse olen todennut 6-7 g. rullat toimivimmat tässä moottorissa , jotka yleensä on alkuperäisasennuksena.Rullapainohan ei tietysti tuohon ravistukseen ole syynä , vaan ongelma löytynee muualta.
Tarkistitko takavariaattorin akselin laakerin ,oliko väljyyttä ,sormituntumalta .

viisnelonen

#71
Itseäni toistaen...      Se mutteri jää helposti löysäksi mikäli hihna on hiukankin siellä välissä kanittamassa niin että se ulompi lautanen ei pääse vapaasti kiinnittymään perille asti. Tää on melko tavallinen virhe.

Millä pidit etulimpusta kiinni kun kiristit mutterin kiinni lenkkiavaimella ? Lenkki/kiintoavaimen käyttö vaatii mielestäni kunnollisen mekaanisen lukituksen etulimppuun jotta vois saada kunnolla mutterin tiukkaan ja vaatii sittenkin kunnon rutistuksen kun avain on vain n 20 cm pitkä, jos sitäkään. Suosittelen 30-40 cm vääntövartta ja mieluummin momenttiavainta.
Kun avaat niin ota myös se kytkinpaketti vielä pois ja kuten tapiovuorent jo tuossa kirjoitti niin heiluttele kunnolla sitä kytkinakselia varmistaaksesi ettei sen laakerointi ole väljä.
Tarkista tai/ja vaihda myös ne perävälityksen öljyt niin näet tuleeko öljyn mukana jotain ylimääräistä hiutaletta ja ööli muuten ok .

Kasatessa rullat pitää pysyä paikallaan ja rullakupin olla tiiviinä pakettina koko ajan jotta rullat ei pääse liikkumaan ja jumittamaan rullakuppia leveämpään asentoon mikä tod.näköisesti estää sen ulomman lautasen kunnollisen asettumisen paikalleen ja siten myös  sen mutterin kunnollisen kiristymisen vaikka sen vetäis momenttiavaimellakin kiinni.

Taas kerran totean: Variaattorin kokoaminen on näennäisen yksinkertainen proseduuri mutta siinä on mahdollista tehdä lukemattomia ratkaisevia virheitä.

Edit:  Tuosta vesisateessa liottamisesta sanon että seuraavaksi painit sähkövikojen kanssa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skegge

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 16.09.19 - klo:09:10
Nyt kun sinulla on uusi takavariaattori , niin loogisin syy on etuvariaattori.
Etupäässä ei siis lautaset mene kunnolla yhteen , koska huiput jää 30 km. tunnissa.Jos moottorin kierrokset kuitenkin nousee huippuunsa.
Noista rullien painosta. Ainakin itse olen todennut 6-7 g. rullat toimivimmat tässä moottorissa , jotka yleensä on alkuperäisasennuksena.Rullapainohan ei tietysti tuohon ravistukseen ole syynä , vaan ongelma löytynee muualta.
Tarkistitko takavariaattorin akselin laakerin ,oliko väljyyttä ,sormituntumalta .

Ei nouse kierrokset huippuunsa. Pintakaasulla menee hyvin, enemmän kun antaa kaasua niin alkaa "booaamaan". Tuntuu vähän samalta kuin se sähköinen rajoitin puuttuisi peliin. Toki sekin voi olla syynä kosteuden tai muun takia. Nettikirjoitusten perusteella varin koppaan, kytkinkellon vieressä olevalle impulssianturille menevän johdon kun irrottaa niin huiput jäävät johonkin 25 km/h:iin, joka ilmeisesti on sallittu huippu jossain Euroopan maassa kortittomalle, alle 15-vuotiaalle tms.

Tilasin nyt kuitenkin sen uuden etuvarin samasta paikasta kuin kytkinpaketinkin kun maksoi vain reilun parikymppiä kaikkine rullineen ja muine tilpehööreineen.

Kytkinpakettia en saanut enää irti, koska palautin sen lainassa olleen pulttipyssyn. Kytkinkellosta kun pyörittelee edestakaisin, niin voimansiirrossa on pieni klappi mutta se lienee normaalia. Sisemmästä voimansiirtolevustä kun heiluttelee niin pieni klappi tuntuu, mutta en tiedä onko akselin laakerista vai jostain muusta johtuvaa.

Skegge

#73
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.09.19 - klo:11:07
Itseäni toistaen...      Se mutteri jää helposti löysäksi mikäli hihna on hiukankin siellä välissä kanittamassa niin että se ulompi lautanen ei pääse vapaasti kiinnittymään perille asti. Tää on melko tavallinen virhe.

Millä pidit etulimpusta kiinni kun kiristit mutterin kiinni lenkkiavaimella ? Lenkki/kiintoavaimen käyttö vaatii mielestäni kunnollisen mekaanisen lukituksen etulimppuun jotta vois saada kunnolla mutterin tiukkaan ja vaatii sittenkin kunnon rutistuksen kun avain on vain n 20 cm pitkä, jos sitäkään. Suosittelen 30-40 cm vääntövartta ja mieluummin momenttiavainta.
Kun avaat niin ota myös se kytkinpaketti vielä pois ja kuten tapiovuorent jo tuossa kirjoitti niin heiluttele kunnolla sitä kytkinakselia varmistaaksesi ettei sen laakerointi ole väljä.
Tarkista tai/ja vaihda myös ne perävälityksen öljyt niin näet tuleeko öljyn mukana jotain ylimääräistä hiutaletta ja ööli muuten ok .

Kasatessa rullat pitää pysyä paikallaan ja rullakupin olla tiiviinä pakettina koko ajan jotta rullat ei pääse liikkumaan ja jumittamaan rullakuppia leveämpään asentoon mikä tod.näköisesti estää sen ulomman lautasen kunnollisen asettumisen paikalleen ja siten myös  sen mutterin kunnollisen kiristymisen vaikka sen vetäis momenttiavaimellakin kiinni.

Taas kerran totean: Variaattorin kokoaminen on näennäisen yksinkertainen proseduuri mutta siinä on mahdollista tehdä lukemattomia ratkaisevia virheitä.

Edit:  Tuosta vesisateessa liottamisesta sanon että seuraavaksi painit sähkövikojen kanssa..

Nyt se etuvari on kahteen kertaan asennettu paikoilleen. Ulompi lautanen tyssää siihen holkkiin ja siinä vaiheessa hihna liikkuu vielä vapaasti holkin päässä. Kiristin sen toisella kertaa momenttiavaimella netistä löytämääni arvoon 50 Nm. https://www.manualslib.com/manual/976572/Peugeot-Kisbee.html?page=01#manual
Etulimppu lukittiin lukitustyökalulla lohkoon.

Sähköjä minäkin alan epäillä. Mitenhän sen sähköisen rajoituksen toteutus siellä kytkimen päässä on toteutettu? Ks. kuvan kohta 13.
https://aijaa.com/YxaEbS

Jos siellä alkuperäisessä kytkimessä on samanlainen magneetti, kuin elektronisessa polkupyörän nopeusmittarissa oleva pinnaan kiinnitettävä magneetti ja tuossa tarvikekytkimessä ei sitä ole, niin rajoitinhan (impulssianturi) toimii niin kuin on suunniteltu (ks. edellinen viestini). Nyt ei enää jaksa mennä romuja penkomaan mutta täytyyhän tämäkin tarkistaa.

joni_k

jalalla jos rajoitin on käytössä ottaa kiihdytyksessä hyvin kierroksia ja sitten kun takapyörä pyörii tarpeeksi ei kierrä juuri yhtään mitään ja vaikka kuinka antaisi kaasua kierrokset ei vaan nouse.  mutta olikos siinä uudessa kytkinkellossa sitä ulonevaa kohtaa mistä tuo nro 13 anturi sen nopeuden mittaa? toi rajoittimen toiminta on helppo todeta, johtopoikki ja pitäs kiertää loppuun saakka, johto kiinni, rajoitin pelaa taas. toi johdon irroitus ja asentaminen takaisin kannattaa tehdä moottori sammuksissa, tai ettei varmasti se kytkinkello pyöri. itellä ainaki menee joku 25km/h rajoitin päälle tai cdi sekoaa jos vauhdissa säätelee.