Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

Pätmän

Vaihtelevaisesti ajoin ensimmäiset 200km(tosin ainahan ajo on vaihtelevaa), sitten vaihdoin alkukäyrän kuristamattomaan ja voe poijjaat hyvä kun ei alkanu mopo keulimaan. 500km jälkeen poistin prikan variaattorista, kiihtyvyys heikkeni, mutta ei huuda jatkuvasti kovilla kierroksilla.
Alkuun lisäsin 2T-öljyä pikkasen bensan sekaan, tuorevoitelun lisäksi.

Jani-78

Minä oon ajellu sisään tuommosta kiinan ihmettä (Kinroad Windbell -06) n. 200km ku vaihoin pytyn ja männän.
Vauhtia oon pitäny n.30km/h välillä pikku pätkiä kovemmin.
Mut taitaa karstottaa konetta aika paljon tuo hiljalleen ajelu,ei lähteny enää eilen käyntii lämpimänä vaikka kuin polki.
Tänään sit ajelin muutaman kilometrin n.40km/h ja välillä täysillä,ja käynnistyvyys parani lämpimänä,tai ainaki lähti käyntiin.
Ja tulppa oli eilen nokinen musta (en tiiä johtuko siitä polkemisesta) mutta tänään kovemman ajon jäkeen taas sellanen ku pitääki.

Arvelin jos laittas vähän 2t öljyä bensan sekaan ni uskaltas ehkä ajella vähän kovemmin ettei niin paljon karstottus,
vai karstottusko sit enemmän?Liekkö tuosta 2t öljystä mitä haittaakaan 4t koneelle?
Vai olisko viisainta ajella vaan kovempaa?

JaakkoFagerlund

Todellakin sisäänajossa pitää koneelle antaa sitä kaasuakin railakkaasti, eikä himmailla sen ajon kanssa, pääasia ettei junnaa koko ajan samalla kaasulla, vaan että kierrokset on sitä vaihtelevaa.

Tietysti jos haluaa että koneesta puuttuu puristukset, niin voi himmata pienillä kierroksilla sen ekat muutaman sata kilometriä ja sitten ihmetellä, miksi mäntä on musta kun koneen purkaa ekan remontin yhteydessä...
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

#48
Minä vaihdoin  vuosi sitten pytyn ja männän. Ekan puoli kilsaa ajoin hiljaa, tunnustellen koneen toimintaa ja sitten normaalia matka-ajoa varoen yhtäjaksoista huudattamista tai hissuttelua. Tulos: Nyt mäntä on virheetön ja sylkässä hoonausjälkeä vielä jäljellä ja paineita se tuotti kylmänä 15 Bar.

Karstaamiseen voi olla syynä kansivikakin: Venttiilin ohjuri voi vuotaa öljyä imukanavan kautta sylinteriin joka palaa siellä mäntään kiinni.

Yksi hissutteluvaihe tarvitaan. Se on lämmityskäyttö, joka mopossa tarkoittaa vähintään kolmen minsan tyhjäkäyntiä ja rauhallista alkumatkaa. Vesijäähdytteisessä on massaa niin paljon ettei sitä käytännössä voi lämmityskäyttää, mutta se on tehty pienemmin välyksin, niin ettei lämpölaajenemisongelmat niin haittaakkaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#49
Vähän samantapaisia kokemuksia. Ajoin 1000km sisään, ihan oikeaoppisesti ja kun 5000km jälkeen avasin pytyn niin valehtelematta oli ~2mm paksuinen, tasanen karstakerros männän ja venojen päällä. Ikinä en ole nähnyt noin karstoittunutta pyttyä. Melkeinpä uskaltaisin väittää että juuri tuo maltillinen sisäänajo karstoittaa pytyn noin pahasti.

Tätä uutta pyttyä en ajanut sisään lainkaan, muutama kiihdytys ja sitten normaali ajoa. Puristuksia on aivan julmetusti ja pelaa loistavasti. Tuskin on karstassakaan paikat.

Lainaus käyttäjältä: Jani-78 - 26.06.10 - klo:23:20

Arvelin jos laittas vähän 2t öljyä bensan sekaan ni uskaltas ehkä ajella vähän kovemmin ettei niin paljon karstottus,
vai karstottusko sit enemmän?Liekkö tuosta 2t öljystä mitä haittaakaan 4t koneelle?
Vai olisko viisainta ajella vaan kovempaa?

No öljyä sinne bensan sekaan nyt ei ainakaan kannata laittaa, se on myrkkyä nelarikoneelle. Aja mieluummin vähän kovempaa niin ei pääse karstoittumaan paikat.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.06.10 - klo:09:42Yksi hissutteluvaihe tarvitaan. Se on lämmityskäyttö, joka mopossa tarkoittaa vähintään kolmen minsan tyhjäkäyntiä ja rauhallista alkumatkaa. Vesijäähdytteisessä on massaa niin paljon ettei sitä käytännössä voi lämmityskäyttää, mutta se on tehty pienemmin välyksin, niin ettei lämpölaajenemisongelmat niin haittaakkaan.
Joo, ehdottomasti pitää olla kone lämmin aina ennen kuin sillä ajetaan ja etenkin tässä, kylmällä koneella ajoon lähteminen on todennäköisesti suurin tekijä koneen hajoamisessa ja viehän se bensaakin pirusti.

Tosin sisäänajossa lämmitys tulisi tapahtua nopeasti eikä tyhjäkäynnillä, eli antaisin itse ainakin sille surutta muutaman tonnin kierroksia, jälleen vaihtelevasti. Näin ei ne männänrenkaat/sylinteri lähde hiotumaan tyhjäkäyntiä käydessään, jolloin kierrokset on about samat koko ajan ja jolloin myös sylinteripaine on pieni.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

Niin sehän ottaa paikoillaan runduja pienellä poltolla joten kierroksista ei ole haittaa, muttei se painettakaan tuota täyttä täytöstä vastaavasti. Se lämpö on mielestäni asian pointti.

http://www.youtube.com/watch?v=tbfL_AbyzJ0

Tuossa ago lämmittelee hirveällä kokemuksella
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

En ole tuota isompaa sylkkää sisäänajanut oikeastaan yhtään, lämmitän koneen tottakai aina ennen ajoa, niin olen tehnyt aina.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

#53
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 05.05.08 - klo:09:48
Eipä sitä nyt kannata heti täysillä kierroksilla huudattaa. Käytä vaihtelevia kierroksia sisäänajon aikana siten, ettet kuitenkaan huudata kaasu pohjassa. Koneistustarkkuus on moposkoottereissakin merkkikohtaista.
Kysynkin tietävämpien mielipidettä, saan nyt alkavalla viikolla uuden Solifer r50 nelivenakoneen, no sehän on niinsanotusti myös sisäänajettava ja samalla olen lähdössä Hyvinkäältä Uimaharjuun, matkaa kertyy noin 560km. Elikä ajoajaksi muodostuukin todellinen sessio, jos ajan noin 30km/h, niin siinä saa taukoineen päivineen ajella oikein kunnolla suomen kesäisessä luonnossa, elikä antakaapas viisaita neuvoja siitä että uskaltaako koko sisäänajoa suorittaa ns. yhtämittaisena poislaskien pienet tauot ja mitä vauhtia voi maximissaan ajaa ajoittain ettei sisäänajo mene reisille? Venttiilien puhdistusainetta ainakin tulee pullo mukaan, mitä kaadan tankatessa bensan sekaan (estää karstoittumista) ja uskon ettei siitä ainakaan haittaa ole? Eki :)

EDIT: Itseasiassa vastaus löytyikin edelläkirjoitetuista, elikä kone kannattaa lämmittää vaihtelevilla kierroksilla ja kun speed limiter cablen ottaa irti, kulkee kyseinen laite mittarin mukaan liki 80km/h, mutta vaihtelevaa ajoa ehkäpä jossain 30-50km/h välillä voisi olla ok? Matkaakin on sen verran että loppumatkalla voi varmaankin jo ajella hieman vauhdikkaammin, kun ei aja tasakaasulla!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.07.10 - klo:12:05-- elikä antakaapas viisaita neuvoja siitä että uskaltaako koko sisäänajoa suorittaa ns. yhtämittaisena poislaskien pienet tauot ja mitä vauhtia voi maximissaan ajaa ajoittain ettei sisäänajo mene reisille?
Tärkeintä olisi, ettet junnaisi heti alussa samoilla kierroksilla. 30 km/h ei ole mikään raja, sen kuin annat hanaa vain sille koneelle jahka se lämmin on :) Lämmitys tulisi tehdä sellaisella 1/3 kaasulla, eikä antaa röpöttää tyhjäkäyntiä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

Ton ajon Eki voisit suorittaa muuten kuten kuvailit, mutta vaihda öljyt ennenkuin lähdet matkaa tien päälle istumaan ja sitten heti perillä uudestaan.
Ja sitten vaan huolto-ohjelman mukaan.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

Kiitoksia neuvoista molemmille, tuon öljynvaihdon olinkin ajatellut suorittaa kuten ehdotit, elikä ihan uutena ja ajettuani sen reilun 500km!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.07.10 - klo:22:51
Kiitoksia neuvoista molemmille, tuon öljynvaihdon olinkin ajatellut suorittaa kuten ehdotit, elikä ihan uutena ja ajettuani sen reilun 500km!
Ei muuta kuin hyviä kilometrejä sinnekin päin
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

#58
Haku ohjasi lukemaan tämän ketjun läpi. Vaikka ostoslistalla on mopoa isompi skootteri, niin ehkäpä tähän ketjuun kuitenkin mieluummin, kuin kokonaan uuteen? Ehkäpä tämän ketjun voi siirtää?

Kuitenkin, kiinnostaisi palstalaisten näkemykset ja tuntumat tuon http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sivuston ohjeisiin. Niille, jotka eivät jaksa/halua lukea englantia, niin vapaasti suomennettuna pari juttua kiteytettynä tuolta sivulta:

Jos uudessa moottorissa on synteettiset öljyt, pitäisi ne ensitöikseen vaihtaa mineraaliöljyihin. Sen jälkeen ajetaan n. 32 km (tällä matkalla tapahtuu 80% sisäänajosta) tavalla jolla ajettaisiin, jos olisi juuri varastanut ajokin. Eli TÄYsiä. Sen jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon, ja edelleen koneeseen mineraaliöljyä. Seuraavat 2414 km (tällä matkalla tapahtuu loput 20% sisäänajosta) ajetaan myös mineraaliöljyillä. (Synteettisillä öljyillä ei koskaan kuulema sisäänajoa tapahdu, joten niihin siirrytään vasta sisäänajon jälkeen.) Öljyn seasta on odotettavissa ensimmäisten 32km jälkeen reilut määrät metallihippua, koska on tapahtunut oikeaa sisäänajoa, eli männänrenkaiden sopeutumista sylinteriin.

Kuulema "väärällä" sisäänajolla, eli köröttelyllä tehomenetys on 2-10%. Kuulema "oikealla" sisäänajolla saadaan 2-10% tehonlisäys.

Sitten ihmeteltiin, että miksi valmistajat käskevät köröttelemään sisäänajossa, eikä siihen vastausta ollut, todettiin sen olevan hyvä kysymys. Arvaan, että kyse on kustannuksista, joita tämä sisäänajo aiheuttaisi uuden laitteen omistajalle. Miltä kuulostaisi, jos myyjä käskisi ensimmäiseksi käydä rääkkäämässä uutta laitetta maantiellä, ja tule ihan heti takaisin, niin vaihdetaan öljyt.

Mutta, mitä ne tekevät moottoritehtaalla? Ajetaanko uudet koneet dynamometrillä aina, ja vaihdetaanko sen jälkeen öljyt? Vai otetaanko ensimmäiset savut vasta juuri ennen luovutusta. Riippunee laitteesta, ehkäpä laitteen hinnastakin.

Joka tapauksessa tämä olisi mielenkiintoista kokeilla. Mitkä ovat riskit nelitahdissa? Kone leikkaa kiinni? Niin kävi pikkupoikana PV:n kanssa kasikympin pytyllä, sisäänajossa, kun vakiokaasarilla tormuutin -20 asteen pakkasessa. Tämän hetken kokemuksella arvelen, että kyse oli enemmän laihasta seoksesta.


Lisäys: Antamalla sähköpostiosoitteen tuolle nettisivustolle, saa avattua seuraavat 27 numeroa "voima uutisista". Lukemista hetkeksi..  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#59
Jutun idea on se ettei männänrekaiden jännitys sylinterissä tiivistä vaan palopaine ja kun pinnat on karheita niin ohivirtausta tapahtuu ja se lisää lämpöä pinnoilla, joka on se pääongelma. Kun paine on keskimäärin suurempi, paine puristaa renkaat tiukemmin ja samalla hiova voima on suurempi. Kun hioutuminen nopeutuu, vähenee hiontamujun vaikutusaika muualla koneessa.

Kehnoin sisäänajo on hissutella puolikaasulla neuvottu tuhat kilometriä samoilla öljyillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04