Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peogeot Speedfight 3. Käyntiongelma.

Aloittaja Alfistipohjoosesta, 23.06.13 - klo:20:07

« edellinen - seuraava »

Alfistipohjoosesta

#15
En ole katsonut. Tarkoitus ollut purkaa. Joku, variaattorin, etupäässä helisee, ennen liikkeelle lähtoä (kytkimen jouset ? ). Lisäksi 10tkm huoltokuitissa lukee että variaattorinkoppa syöpynyt. Luulin että se koppa minkä avaamalla näkee hihnan olisi jotenki syöpynyt mutta ei, se oli ihan uutta vastaava. Minulla oli se auki kun vaihdoin alennusvaihteen öljyt. Samaisessa 10tkm kuitissa on Variaattorin hihna 37e, variaattorin rullat 21e ja variaattorin kiinnikkeet 16e.
Tämä on aika hankala vika kun tulee niin harvoin ja häipyy myös nopeasti. Eli vika päällä ei ole saatu tutkittua. Variaattori ei ole ollut mielessä. Vain polttoaine tai kipinä ongelma. Ajelin hiekkatiellä pitkään ja kerran sain sen vikatilaan. Olin ajanut todella vaihtevasti ja sitten päätin ajaa n.20-25km/h kone kiersi,  muistaakseni n.3500rpm. Sitten tuli tilanne muutamaksi sekunniksi että kone veti/ei vetänyt. Mutta ongelma poistui niin nopeasti että kovin syvällistä diagnoosia en saanut. Mutta nopeus ei noussut tai laskenut, yritin kokoajan lisätä vauhtia. Mutta eniten tuli fiilis että kone jätti muutaman kipunan välistä ja sitten taas antoi kipunaa ( n. 0,5sec vetoa ja sitten 0,5 sec. hyytymistä, vikaa kesti n.5-10 sec). Variaattorien kanssa en ole touhunnut mutta tuossa ei taida tulla teräviä nykäyksiä vaikka ongelma olisi sytkäpuolella? Pa-pumppu, sitä epäilin yhtenä vaihtoehtona. Vaatisi tilanteen että pumpun sisällä joku kuula tms. jäisi auki, hetkeksi. Eli ei pumppaisi mutta voisiko veto heitellä noin nopeasti? Kaasuttimen polttoaineen taso tuskin voisi heitellä noin nopeasti?
Hieman hatusta mutta tuntuma että vika tulee n.1krt/50km ja poistunut aina nopeasti tai sammuttamalla. Ei koskaan kylmällä koneella, tuntuu että ongelmaa edeltää hitaampaa ajamista 20-30km/h.

Juissi

Helinä voi tulla variaattorin liukupalojen kuluneisuudesta. (Tai variaattorin liukupalojen vastapinnasta joka on kulunut).
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

konenikkari

#17
Kirjoitapas sanantarkasti mitä siinä huoltokuitissa lukee.
Tarkoittavat ilmeisesti etuvarin rullakuppia.
Joka ilmeisestikin on kärsinyt, tuskin syöpynyt.
Kytkimen jouset ei helise.
Ne etuvarin rullat helisee.
Rullakupin liukupalat on jossain vaiheessa puuttuneet tai särkyneet ja rullakuppi on kulunut pilalle.
Kun liukupalat ei toimi, elävät rullat omaa elämäänsä.
Avaa tai avauta se etuvari.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Alfistipohjoosesta

#18
Kuitissa sanatarkasti nuo ed.olevat rivit. Lisäksi tulppa, 2T öljyä ja työn osuus. Tai tuo variaattorinkopan perässä on oikein huutomerkki.  :D Juu täytyy tutustua tekniikkaan ja availla. Kunhan teini malttais päivän olla ajamatta. Pitää opetella tällä iällä vielä mopotkin. Kaikkee muuta on jo tullutkin korjattua.

konenikkari

#19
Tarkoittavat ilmeisesti juurikin sanalla "variaattorikoppa" tuota rullakuppia.
Avaa tai avauta se etuvari.

EDIT:

Anna teinin rauhassa ajella, ei se lisää säry.
Kysele sieltä huollosta mitä tarkoittavat ko tekstillä, ja tilaa samalla se rullakuppi, rullat ja liukupalat  ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Alfistipohjoosesta

Kannattaako pysyä alkuperäisissä vai vaihtaa tarvikepakettiin? Jos tarvike/viri paketti niin saa suositella/ehdottaa. Skootteri vakio eikä kaivata "laittomuuksia".

konenikkari

#21
Kannattaa pysytellä alkuperäisissä.
Alkuperäisosat on optimeja.
Eikä viriosat eikä tarvikkeet ole välttämättä halvempia, pidemmän päälle.
Koska cdi syttyboxi on jyrkästi kierrosrajoitettu ei varin osien muuttamisesta ole hyötyä, päinvastoin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Alfistipohjoosesta

OK. Hyvä tietää. Onko puolan osalta sama neuvo?

Alfistipohjoosesta

CDI boksi ja sytytyspuola vaihdettu. Vika ei poistunut. Tai ota teini tytöstä selvää. Oikuttelevat kuten skootteritkin.
Saa ehdottaa mikä vikana. Voiko kulunut variaattori jäädä niin väärään välitykseen että ei jaksaisi liikkua? Pitänee ostaa kypärä itselle. Ei saa oikein selkeää vikakuvausta.

jippo

Kaasarissa roskia. Puhdista tankki, bensahana ja kaasari niin ongelma ratkeaa sillä..Itsellä ihan sama ongelma speedfight 2:ssa.

Alfistipohjoosesta

Täytyy tehdä tuo. Tosin kyllä juttu on selvinnyt sen verran että se alkuperäinen täyssammuminen/vedottomuus on poistunut.

jippo

Ongelmahan tulee siitä kun pienet roskat tukkii hetkittäin pääsuutinta (varsinkin sillon kun on kova imu päällä) Tyhjäkäynnillä taas ongelma hetkellisesti korjaantuu kun suuttimessa olevat roskat tippuu kohokammioon eikä välttämättä heti nouse sinne takasin ja tästä syystä välillä toimii paremmin  ja välillä huonommin. Jos pääsuutin ois vähän isompi ja ilmansaantia ei ois kuristettu (niin kun näissä tuntuu olevan) niin tätä ongelmaa vähemmän olis. bensansuodatin ois hyvä kans laittaa jos sitä ei ole.

Alfistipohjoosesta

Juu, vois kyllä olla tuo tilanne. Pi-suodattimen vaihdoin. Vanha näytti ihan hyvältä. Pitää katsoa onko tuohon uuteen tullut mitään moskaa. Kaasuttimen tyhjennyropun käytin auki. Mutta pitää talvella purkaa koko kaasari ja putsailla.

Alfistipohjoosesta

#28
Nyt skootteri on tallissa ja nosturilla.
Kaasari on TK (Teikei? ) PZ12 502D9K24 4  Pääsuutin 54 ja seosputki 44. Jos sitä 10% sääntöä soveltaa niin 60 ois sopiva pääsuutin. Mutta varaosia en ole ko.kaasariin löytänyt mistään. Tosin puhutaan että olisi kopio eli käykö jonkun kaasarin osat suoraan? Tarvitsisin myös kohontiivisteen.
Läppäventtiileissä oli toinen puoli täysin kiinni ja toisella puolen n.0.5mm rako. Onko normaalia? Käänsin ko.läpän ympäri mutta se rako jäi. Uusin kyllä nuo läpät mutta kuuluuko olla pieni ilmarako vai ihan tiivis?
Varipuolelle vaihdan kaikki. Tuossa on umpinainen se rullapuoli ja se liikkuva sisäosa oli hakannut tuohon kanteen voimakkaasti.

Coastside

Suuttimia on 4, 5, 6, mm kierteellä ja ne on muuten vaihtokelpoisia valmistajasta riippumatta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04