Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.06.13 - klo:15:53
Mahtoiko asennetta koskaan löytyä...
-----------
Jospa kaveri huomasi, että palsta on kinkkimopoharrastajille ;)
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Eikai sentään. Ja nimimerkistä päätellen on itsekin ollut tekemisissä kiinalaisten skoottereiden kanssa. Noh, ehkäpä juuri siksi odotukset olivat liian korkealla Vespan suhteen. Vespakin on "vain" skootteri.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.06.13 - klo:18:06
Vespakin on "vain" skootteri.
-----------
Vanha Vespa on elämäntapa, ihan kuin kinkkiskode on. Ropausta ja baanaa. Mitä muuta tarvitaan?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Nostellaan tämmöistä aihetta, kun onnistuin vihdoin klassikkovespan itselleni hankkimaan. Piti vielä marraskuussa ajella pienet koeajot. Jotenkin tuntuu paljon pirteämmältä kuin PX150, jota tosin koeajoin vuosi sitten kesällä. Jotenkin tuntui, ettei sillä koeajamallani Vespalla olisi liikenteen mukana pysynyt. En ole varma lähtisinkö tälläkään näin vähäisellä kokemuksella suodattamaan itseäni jonon keulille liikennevaloissa. Mutta ehkä jos jonkin aikaa saa harjoitella vaihteiden vaihtamista. Ehkä ne kuutiot puhuu, vaikka eihän tämäkään tietenkään mikään raketti ole. Hienosti vetää silti, olkoon vaihde mikä tahansa.

Yllätti miten paljon tämmöiseen saa kaikenlaista osaa. Ihan alkuperäistäkin osaa saa vielä ja sopuhintaan mm. Easyparts:ista. Mielessä siintää Sip road 2.0 putki, ja ehkä Malossin 210cc pyttysarja. Se että mitä suuttimia tarvitsen, pitäisi vielä selvittää.

Olen jo jonkin verran ehtinyt tutustua tekniikkaan. Kytkinvaijerin säätämisellä sai kytkimen irrottamaan kunnolla. Tänään avasin kannen, ja yllätti se ettei palotilassa ollut karstaa. Ymmärsin niin, ettei konetta ole koskaan avattu. Semmoinen tumma kerros männän päällä, jonka sai puhdistusaineella pois.  Edellinen omistaja kertoi että tässä skootterissa on käytetty laadukkaita öljyjä, ja nyt varsinkin se on helppo uskoa. Sylinterin seinämillä näkyi vielä hoonausjäljetkin. Pyttyä en päässyt vielä irroittamaan, kun pakoputki oli sen verran tiukassa sylinterin pakoputkilossa.

Mutta kertokaas mikä on sen kanavan tarkoitus, joka on kaasarin ja ilmeisesti kampikammion välillä? Sen verran ymmärsin, että kaasuttimen kohokammion paineeseen tämä kanava vaikuttanee. Mutta millä tavalla, tai mitä sillä on haettu? Oli nimittäin tiivistekumi huonossa kunnossa juuri tässä kanavassa. Mietiskelin, että mitä vuoto mahdolisesti voisi aiheuttaa? Väärän seoksen ehkä, mutta rikkaan vai laihan?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#19
Taitaa se kanava johtaa sittenkin kohokammiosta ulkoilmaan, kun tarkemmin ajattelen. Tässähän on kaasari koteloitu, ja siksi varmaan pitää tuolla keinoin järjestää kohokammioon ulkoilman ilmanpaine, jotta kaasutin toimii oikein.

Lisäys klo14.45: Ei sitä pääse näkemään mihin kanava johtaa. Pitää selvitellä joskus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

No niin, sieltä se harrastepeli sitten löytyi!  :D Onnea uudelle Vespalle! 

Youtubesta osui silmään joku saksalainen videopätkä, jossa vaihdettiin sylinteri- / mäntäsarja 2-tahti vespaan.
Oiliahan aika suoraviivaisen näköinen operaatio!


Partanen

#21
Kiitosta vaan.

Tässä mun laitteessa ei oltu pakoputkea irrotettu ilmeisesti kymmeneen vuoteen, ja sekös hankaloitti pytyn irrottamista. Irrottamalla pinnapultit (kahden mutterin avulla) onnistuin kuitenkin ottamaan pytyn ja putken yhdessä nipussa irti. Lattialla osia väännellen irtosi putkikin lopulta pytystä.

Edellinen omistaja lupasi, että koneessa on käytetty aina laadukkaita öljyjä. Se on helppo uskoa, kun ei karstaa löytynyt kuin vähän pakoaukosta. Pytyssä näkyy vielä hoonausjäljetkin tehtaan jäljiltä.

Pää menee pyörälle, kun katselee erilaisia virivaihtoehtoja. Kampiakselin vaihtamalla saisi iskunpituutta lisää. Ja ovatpa repineet 40 hepan tehoja näistä koneista. Itte ajattelin haaveilla vähän vähemmästä, ainakin alkuun.

Mainosten mukaan Malossin 210cc pytyllä on hyvä lähteä liikkeelle. Tänä vuonna onkin esitelty uusi sport 2013 sarja matka-ajoon. Sekä rajumpi MHR, kisa-ajoon. Hurjan näköisiä on nuo nykyaikaisen 2-t pytyt. On siellä vähän sylinterin seinämääkin jäljellä aukkojen seassa:

http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+cylinder+malossi+210cc+_31156180

Sip:in porukka kehuu PX 200 koneen olevan paras kone mitä Vespa on ikinä tehnyt.  ;)

Lisäys: Tässä vielä vertailun vuoksi Vespan 200 kuutioinen vakiopytty: http://www.scooter-center.com/product/9020004/Cylinder+PIAGGIO+200+cc+12PS+Vespa+PX200+Rally200?cat=C_V_ZAPM18&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER

Lisäsy 2: Vielä Pinascon näkemys sylinteristä, mäntä varsinkin on erikoisen näköinen: http://www.scooter-center.com/product/PN0810/Cylinder+PINASCO+213+cc+Vespa+P200+Rally200?cat=C_V_ZAPM18&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Jos lisätehoa lähtee hakemaan, niin riittääkö tuo sylinteri-/mäntäsarjan vaihto vai joutuuko samalla miettimään pakoputkea myös uusiksi? Varmaan ainakin noissa
versioissa, joissa huuhtelukanavaa on aika reippaasti, pitää olla oikein resonoiva pakoputki jatkeena? Sinänsä ei mitään pahan hintaisia nuo sarjat eli tuossa pääsee
kyllä ropaamaan kohtuu rahalla.  :P

Partanen

#23
Näkisin niin, että tähänkin pätee sama sääntö kuin 2-tahtisiin yleensäkin. Eli pakoputki tulee ensimmäisenä, unohdin vaan sanoa että semmoinen on jo matkalla kohti Suomea. Tilasin Sip Road 2.0 putken Sip:iltä. Scooter-center:istä senkin olisi saanut halvemmalla: http://www.scooter-center.com/category/C_V_ZAPM18/200+PX+E+FL+ZAPM18+1998/Classic_Scooter/Exhausts/Exhausts?match=CAT_AUSPUFF_AUSPUFF&lang=en

Sip road 2.0 sai kehuja Scootering-lehden testissä, ja siksi siihen päädyin. Samankaltainen kuin alkuperäinen putki, mutta antoi tehoa laajalla kierrosalueella. Malossin paisuntakammiollinen mallikaan ei näköjään olisi ollut pahan hintainen, mutta tuon malliset putket tahtovat yleensä antaa tehoa kapealla kierrosalueella. Semmoinen putki saattaa vaatia vaihdevälitysten muuttamista, ja se on sitten oma maailmansa, johon en vielä ole tutustunut. Tai sen verran olen, että vaihtelevat nelosvaihteen rattaita lyhytvälitteisemmäksi, koska nelonen vakiona on todella harvavälitteinen.

Yksittäiset osat eivät kauheita maksa, mutta jos tahtoo luotettavan ja tehokkaan, niin sitten alkaa maksamaan. Putken lisäksi tuo Malossin pytty tuntuisi olevan hyvä vaihtoehto siksi, että sitä voi käyttää sellaisenaan. Parhaiten siitä saa irti silti vasta sitten, kun on työstänyt/jyrsinyt moottorilohkoa niin, että kaikki kanavat pääsevät hyötykäyttöön.

Jossain luki, että näistä kolmesta voi saada vain kaksi: Luotettava, tehokas, halpa. Ts. voi olla luotettava ja halpa, mutta silloin se ei ole tehokas. Voi olla tehokas ja halpa, mutta se ei ole luotettava. Sitten voi olla luotettava ja tehokas, mutta se ei ole halpa.

*********

Sanokaas mikä rotary valve on suomeksi? Pyörivä venttiili?  :o No, kuitenkin tämä kaksitahti ohjaa kampikammion täyttöä kampiakselilla, niin nyt en millään keksi mitä nimitystä siitä käytetään suomen kielessä. Auttakaa.


Lisäys: Malossi tekee tai teetättää Piaggion muoteilla konelohkoja, jossa on valmiina huipputehoon tarvittavat kanavat työstettynä: http://www.scooter-center.com/product/7674827/Engine+casing+MALOSSI+Vespa+PX200+Elestart+since+1984?meta=7674827*scd_ALL_en*s754082994560*case*16*16*1*40 Eli rahaa kyllä saa uppoamaan, mutta vähemmälläkin panostuksella saa hyötyä helpommalla ja halvemmalla kuin Gts:ään olisi saanut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Rotary valve tarkoittanee luistiohjausta, jossa pyörivä levy ohjaan kaasunvirtausta kaasuttajalta suoraan kampikammioon. Ei siis mäntäohjattu, kuten kaksitahtimopossa.

Tätä luistiohjausta käytti Kawasaki paljon moottoripyörissään 40 vuotta sitten. Systeemi on aika kallis valmistaa ja se aiheuttaa jonkinasteisen tiivistys- ja voiteluongelman kampiakseleiden laakereille. Näin ainakin Aprilian 250-kuutioisissa GP-pyörissä, joissa luistiohjausta käytettiin ihan vähän aikaa sitten.

Nämä tiedot poimin suoraan muististani niitä mistään tarkistamatta, joten älkää ampuko jos on epätarkkuutta.
Onko Piaggio käyttänyt luistiohjausta tosiaankin Vespassa? Enpä olisi uskonut.

Partanen

#25
Tää Vespahan on aika vanhaa tekniikkaa. Kaasutinkin on mallia pystyimu. Ja aika pitkälle tällä 24mm kaasarilla pitäisi pärjätä, ei ihan heti ole viritystä rajoittamassa. Vaihtoehtoisesti voi asennella läppäventtiilin ja perinteisemmän vaakaimukaasarin. Siinä tapauksessa kampiakselikin vaihdetaan sellaiseen, joka ei ohjaa kampikammion virtauksia. Ja vaatinee taas konelohkojen muokkausta.

Siinä imuaukossa kaasarin alla näkyy kampiakseli, joka asennosta riippuen joko avaa tai sulkee aukon. Avaa siinä vaiheessa kun mäntä alkaa nousemaan ylös, ja sulkeutuu silloin kun mäntä alkaa laskeutumaan alas. Ei se aivan tiivis ole, mutta työstetty sen verran tarkkaan, että korjausopas kieltää käyttämästä konetta ilman ilmanputsaria. Pöly kertyisi lohkon ja kampiakselin väliin, eikä ole hyväksi siellä hieroessaan. Kampiakseleitakin löytyy monenlaisia. Puhuvat asteluvuista, joka kuvastaa sitä kauanko imuaukko on auki.

**********

Mulla Gilera (sama konserni) mopossa imuaukko johtaa suoraan kampikammioon, ja ohjaus hoidetaan läppäventtiileillä. Sillä kai sekin kulkee mopoksi niin kivasti.

**********

Jos joku siellä naureskelee partaansa näille mun jutuille, niin astu esiin. Tämmöistä tämä itseopiskelu on, mutta mielenkiintoista. Korjausoppaan luku on kesken, ja kohta opiskelen Sip-kuvaston läpi. Eiköhän niillä ja internetin avulla pääse vähän kärryille näistäkin laitteista. Loput sitten erehdyksen ja oppimisen kautta.

**********

Lisään vielä varmuuden vuoksi tähänkin ketjuun klassikkovespan omistajalle mahdollisesti tärkeät linkit.

http://www.scooterhelp.com/

http://www.vespamaintenance.com/

Noilla pääsee hyvin alkuun. Ja lisään ne siksi tähänkin ketjuun, että löytyvät helpommin myöhemmin muillekin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.11.13 - klo:08:13
Taitaa se kanava johtaa sittenkin kohokammiosta ulkoilmaan, kun tarkemmin ajattelen. Tässähän on kaasari koteloitu, ja siksi varmaan pitää tuolla keinoin järjestää kohokammioon ulkoilman ilmanpaine, jotta kaasutin toimii oikein.

Lisäys klo14.45: Ei sitä pääse näkemään mihin kanava johtaa. Pitää selvitellä joskus.

Tuli selvitettyä, kun irroitin kaasutinkotelon kokonaan. Eli ulkoilmaan se kanava johtaa. Sillä näemmä varmistetaan se, että kaasuttimen kotelon mahdollinen alipaine ei vaikuta kohokammion paineeseen. Eli tärkeä on se kumitiiviste, jolla kampikammion ilmanvaihto varmistetaan ulkoilmaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.11.13 - klo:11:29
Sip road 2.0 sai kehuja Scootering-lehden testissä, ja siksi siihen päädyin. Samankaltainen kuin alkuperäinen putki, mutta antoi tehoa laajalla kierrosalueella. Malossin paisuntakammiollinen mallikaan ei näköjään olisi ollut pahan hintainen, mutta tuon malliset putket tahtovat yleensä antaa tehoa kapealla kierrosalueella.
Kuvan perusteella voisi arvata, että Malossin putki on ns. vääntöputki(pitkä vastakartio), ja todennäköisesti se on mitoitettu jollekin Malossin pytylle.

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 30.11.13 - klo:08:29
Jos lisätehoa lähtee hakemaan, niin riittääkö tuo sylinteri-/mäntäsarjan vaihto vai joutuuko samalla miettimään pakoputkea myös uusiksi?
Aina kannattaa(pitää) vaihtaa pakoputki, jos vaihtaa sylinterin toisenlaiseen. 2t-koneessa pakoputken pitää olla suunniteltu juuri oikeanlaiselle sylinterille. EI siis voi valita mitä tahansa putkea, joka näyttää hyvältä.

Kieltämättä aika harvinaisia nämä luistiventtiilit ovat. Luistiventtiili eroaa mäntäohjatusta sillä, että imun ajoitus voidaan tehdä epäsymmetriseksi. Esim. imuaukon aukeamis- ja sulketumis-kulma voi olla akk:n suhteen erilainen.

Partanen

Ei niin mukava yllätys löytyi tuorevoitelupumpusta. On ilmeisesti jossain vaiheessa pyörinyt kuivana, ja pumpun männän iskunpituutta säätävä kara on sorvannut rattaan pintaan kolon. Näin ollen pumppu ei ilmeisesti juurikaan pumppaa tyhjäkäynnin tuntumassa. Uusi pumppu maksaa Saksassa 144 euroa, jos sitä joskus tulee varastoon.





Nyt pyörii kovasti mielessä se että alkaisin itse sekoittamaan öljyt bensan sekaan. Tämän puolesta puhuu sekin, ettei pumppua pysty säätämään niin, että pumppaisi vakiota enemmän. Eli vaijeria säätämällä ei tätä pumppua säädetä, kuten esim. konsernin remmivetoisissa pumpuissa voi tehdä.

Vai mitä olette mieltä? Jos laitan isomman pytyn, paremmin virtaavan putken, ja tietenkin isommat suuttimet, niin eikös samalla pidä laittaa lisää öljyäkin koneeseen? Mun järjen mukaan kyllä, mutta ämerikkalaiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että pumppu pumppaa aina oikean määrän öljyä. Sitä ajatusmallia en ymmärrä. Vakiokoneeseen se tietenkin pumppaa oikean määrän, jos vaan on kunnossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tagatubos

Ainakaan kilpa 2-tahtikoneissa tuota öljyn suhdetta bensaan ei välttämättä nosteta, jos kuutiot kasvavat. Jos viritysaste nousee, eli tiukemmalla koneella mennään, silloin öljyn määrää lisätään suhteessa bensaan.
Voisi kuvitella saman pätevän myös skootterissa.

Itse en edelleenkään luota näihin 2-tahtikoneiden tuorevoiteluhärpäkkeisiin, vaan sotken mieluummin itse öljyt bensan sekaan. Saapahan mielenrauhan siitä, että voitelu on riittävä.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther