Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

speedfight 3 prikanpoiston jälkeen huiput silloin tällöin 25kmh!

Aloittaja masiina, 25.04.18 - klo:20:47

« edellinen - seuraava »

Eki

#15
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 08.06.22 - klo:12:20
Lainaus käyttäjältä: Eki - 07.06.22 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: masiina - 25.04.18 - klo:20:47
Tuttavalla speedfight 3 josta vastikään joku kaveri oli poistanut prikan/levyn/lautasen mikä lie noissa nyt sitten on rajoittimena. Valitti että ajoittain kulkee vain 25kmh kunnes alkaa taas normaalisti toimia. Testasin mopoa muutaman kilsan verran ja mun alla ei oireillut muuten kuin hetkellisesti kun pumppailin kaasua 45kmh vauhdissa. Kone tuntuu toimivan moitteetta ja ottaa kiekkaa yms. omistaja sanoi että oli heti prikan poiston jälkeen vähän oireillut satunnaisesti. Nyt kuulemma tekee säännöllisesti ettei lähde kunnolla liikkeelle. otin varikopan irti ja kaasuttelin rengas ilmassa. Taka lautanen siirtyy ylös/alas hihnan mukana. Jotenkin tuntuu kummiskin että hihna olisi ajoittain liian löysä? Voiko vaikuttaa liian löysä hihna? Välillä hihna jäi vedätyksen jälkeen kireälle, välillä tuntui löysälle, siis koppa irti.
Peugeot speedfighter3 oireili lämpimäksi ajettuna siten että kiihtyy hyvin lähdössä, mutta meno on nihkeetä ja yltää vain noin 40kmh nopeuteen, vika löytyi liian lyhyestä variaattorin holkista, millin simmilevy holkin taakse, tarvittaessa voi lisätä ohuempia toisenkin, siten että hihna painuu vaivatta holkin ympärille kun lautanen on kiinni. Tämä tieto ei enää 2014 vuoden kyssärille auta mutta jos jollekin toiselle?
Nyt on kyllä ihme homma. Variaattorin holkkia lyhentämällähän sen pitäisi mennä kovempaa. Ainakin mun Neos meni  :D Huippunopeutta ajettaessahan hihna nousee lautasten ulkoreunalle.
Holkki on liian lyhyt hihnalle mitä suositellaan malossilta tuohon pököttimeen, kun hihna ei painu etuvarissa holkin ympärille ja jumittaa liian ahtaassa välissä tietyssä vaiheessa, siitä tulee ongelmia. Kyllä hihnan pitää juuri ja juuri mahtua kiinni holkkiin esim lähtötilanteen alussa, millin prikka tai simmin nimellä olevan laitoin, niin kulkee nytkin liikaa reilusti, mutta ei jumita. Eilen ajoin 380km, kaikki sujui ok mutta Naantali-Turku reissulta poistullessa alkoi variaattori temppuilemaan, ylämäkiin kiihtyi, myös alamäkiin, mutta tasaisella ei ns "vaihteisto" toiminut juuri lainkaan, köröttelin mittarin mukaan 50-53kmh, mistä todellisuudessa voi vähentää n 6kmh pois ollakseen oikeaa nopeutta. Paikalta lähtiessä kiihtyi kuten kuuluukin, mutta 6000 kierroksessa loppui veto ja meni tuota kerrottua nopeutta eikä kierrokset nousseet yli 6000. Kun sai nousemaan, kulki jonkinaikaa kuten kuuluukin, kotona avasin varin ja holkki oli pinttynyt liasta, ilmeisesti kumipulveria, katsoin kun olin putsannut holkin ettei mahdu ihan holkkiin kiinni lautasten välissä, lisäsin millin simmin ja nyt on toistaiseksi pelannut. Oli moporivistö Naantalin parkissa eilen 7.6.2022

Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#16
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.05.22 - klo:04:04
Ulomman lautasen paikkaa ei siirretä. Rajoitin tulee lautasten väliin.
Et nyt käsittänyt oikein, elikä lautasten väliin tietysti, mutta holkin uloimpaan päähän, minkä jälkeen tulee lautanen missä jäähdytysrivoitus ja laippamutterilla kiinni.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Ei ollut edellinenkään oire, tietääkö kukaan, itse en ole kikkaillut näitten vastapaine ja jytkinjousien kanssa joten: Kun ostin tuon pökötin sf3:n, se veti ja kulki liikaakin, siinä on Leovince homemade tehoputki, oli valkoiset malossin kytkin sekä vastapainejouset, oli aivan mahtava kiihtyvyys. Nyt kun ajan paljon, oireilee siten että kiihtyy hyvin tuonne 6000 kierrokseen mutta siinä kohin tulee aina joku vetämättömyys,  mutta vetää taas kun ylittyy ja kiihtyy sekä kulkee ihan tarpeeksi. Mikä mahtanee tehdä tuon junnaamisen 6000 kierroksen paikkeilla, voi jäädä siihen ettei jatka yli kuin joko ylä tai alamäessä, siis myös tarpeeksi hitaassa vauhdissa kiihtyy ylämäessä yli kyseisen kierroslukeman ja sitten taas mentiin. Elikä onko kuoleutunut vastapainejousi ja kytkinjouset, rullat oli 8.5g, nyt vakiojousi mutta valkoiset kytkinjouset, tekee samaa, paitsi huomattavasti kevyemmillä rullilla, on kokeiltu alaspäin 8.5g:sta 7.5g, 6.0g, 5.5g, kahdella viimeisimmällä ei jumitu 6000 kierrokseen, mutta kiihtyvyys ei ole niin hyvä, ennen kuin ylittyy tuo maaginen kierrosraja? Ajan todella pitkiä matkoja, nyt viimeisen 4 päivän sisällä mm pohjoiskarjalaan ja takaisin Hyvinkää-Lieksa-Hyvinkää 1117.7km, toki tuohon kilsamäärään sisältyi ajoa myös karjalan kunnailla paljonkin.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#18
Heh, täällä on kaiken maailman pro isäntää ja asiantuntijoita, kukaan ei vastaa ja neuvo, vaikka tittelikin olisi mikä ja kaikkeen vähemmän tärkeisiin kyllä puututaan, kuten esim yhden kirjaimen puuttumiseen textissäni? Joko on ettei minulle välitetä vastata tai sitten ei tiedetä yhtään sen enempää kuin minä itse? Tilasin tekant.fi puotista malossin valkoiset kytkin sekä vastapainejouset sekä kytkinjousien vetotyökalun, täytyy vaan kokeilla itse, kun asiantuntijoilta ei neuvoja saa edes pyytämällä? Tyhjän saa pyytämättäkin, onneksi on tuo Hyvinkään mopokellarin entinen crossikuski ja liikkeen omistaja, ken kyllä neuvoo auliisti ja niillä neuvoilla on ongelmat useimmiten ratkenneet, mutta kun ei aina kehtaa pelkkiä neuvoja mennä kyselemään puotiinsa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Eki - 13.06.22 - klo:18:50
Heh, täällä on kaikenmaailman mopo pro isäntää ja asiantuntijoita, kukaan ei vastaa ja neuvo, vaikka tittelikin olisi pro ja kaikkeen vähemmän tärkeisiin puututaan, kuten esim yhden kirjaimen puuttumiseen? Joko on ettei minulle välitetä vastata tai sitten ei tiedetä yhtään sen enempää kuin minä itse? Tilasin tekant.fi puotista malossin valkoiset kytkin sekä vastapainejouset sekä kytkinjousien vetotyökalun, täytyy vaan kokeilla itse, kun asiantuntijoita ei ole?

:)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.06.22 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: Eki - 13.06.22 - klo:18:50
Heh, täällä on kaikenmaailman mopo pro isäntää ja asiantuntijoita, kukaan ei vastaa ja neuvo, vaikka tittelikin olisi pro ja kaikkeen vähemmän tärkeisiin puututaan, kuten esim yhden kirjaimen puuttumiseen? Joko on ettei minulle välitetä vastata tai sitten ei tiedetä yhtään sen enempää kuin minä itse? Tilasin tekant.fi puotista malossin valkoiset kytkin sekä vastapainejouset sekä kytkinjousien vetotyökalun, täytyy vaan kokeilla itse, kun asiantuntijoita ei ole?

:)
Moi, hymiöitä kyllä, mutta neuvoja ei, olisit hyvä mies tietotaitojesi perusteella neuvonut mikä voisi auttaa siihen, että muuten skode pelaa ok, mutta saattaa hyytyä jäätyään n 6000rpm kohdalla tehottomaan tilaan, vetää kyllä kun ylittää kyseisen kierrosmäärän, mutta usein jää junnaamaan ja pakoputkesta kuuluu tussahtelu, vauhtia silloin huimat n30-40kmh? Johtuuko teharin, variaattorin jousien tai rullien epäsovituksesta, koska ostaessani tämän ajopelin, se toimi todella huippuhyvin, oli leovince homemade putki, valkoiset malossin kytkin sekä vastapainejouset ja 8.5g rullat.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

Olet nyt muuttanut mopossasi niin monta asiaa, että vika voi olla missä vaan. Olisit antanut mopon olla siinä kunnossa kun se oli ostaessakin, jos se silloin toimi. Jos haluat luotettavaa toimintaa siltä, laita se täysin alkuperäiskuntoon alkuperäisosilla.

Eki

#22
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 14.06.22 - klo:12:25
Olet nyt muuttanut mopossasi niin monta asiaa, että vika voi olla missä vaan. Olisit antanut mopon olla siinä kunnossa kun se oli ostaessakin, jos se silloin toimi. Jos haluat luotettavaa toimintaa siltä, laita se täysin alkuperäiskuntoon alkuperäisosilla.
Eihän siinä ole variaattorissa nytkään muutettu yhtään mitään, no 107mm kytkinkellolle on uudehko takavariaattori mm peugeot sf3:n tarkoitettu, menty on uusilla samanlaisilla vastapaine/kytkinjousilla kuin oli ostaessani tämän. Se tehottomuus tuli itsestään, ilmeisesti kuoleutuneen vastapainejousen myötä, nyt on samanmoinen uusi, täytyy katsoa toimiiko pitemmän reissun ajan, testikokeilussa toimi.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

A_sentaja

Skootteri siis ostaessa toimi loistavasti? Kulki vain liikaa..Helpoimmalla tuossa tilanteessa olisin itse mennyt vain luistin asentoa säätäen,kädellä.
Skootterin variaattori on konstikas yhdistelmä,johon on tehtaalla haettu kompromissi toimivuutta ajatellen.
Kaikki jälkeenpäin tehdyt muutokset vaikuttaa toisiinsa,vp jousi, kytkimen pikkujouset,jopa hihnalla on oma osuutensa ja puhumattakaan rullista tai rullakupin ramppien nousuista.

Jos skootteri kulkee omistajan mielestä liikaa,niin rajoitinprikka variin taikka rajoitettu cdi on oikea tapa saada kulkupuoli hallintaan,ellei edelleenkään halua luistilla asiaa hoitaa.

Ja viimeiseksi kukaan meistä tuskin itseään on pro virittäjäksi itseään nostanut. Oma tietämykseni perustuu koulutukseen ja työssä tulleeseen ammattitaitoon.
Ja neuvoja saa jos niitä myös noudattaa.

Ja yksi hyvä asia on täällä muistaa,neuvot ovat yleispäteviä,eivät yksilöllisiä. Sillä neuvon antaja voi olla satojen kilometrien päässä itse ongelmasta.
Asentajan,jopa minunkin pitää nähdä ja koeajaa sekä kuunnella konetta,ennenkuin voi tarkentaa diagnoosia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#24
Ok, tämä pökötin alkoi itse oireilla niillä osilla ja säädöillä joilla se kulki todella hyvin, ongelma oli että liian lujaa selkeästi. Kokeilin 2mm, 3mm prikkoja, ei vauhti loppupeleissä hiljentynyt yhtään, kone vaan huutaa niillä huippukierroksilla, mutta vauhti pysyy samana. Nyt kun tilasin Saman valmistaja uuden vastapaine ja kytkinjouset, huomasin että liki uudessa takavarissa oli siinä kiiltävässä osassa selkeä jälki, miten jousi olisi voinut tehdä sen, kun mikään muukaan ei ole sitä tehnyt? Edit: Oma käsitykseni olikin oikea (kuoleutunut vastapainejousi malossin valkoinen), uusi vastaava tilalla uusien kytkinjousien kera, nyt toimii kuten toimi ostettaessakin. Ei kait se kovin ihmeellistä ole jos jouset pettää, kun viime torstaina lähdin yötävasten ajamaan Lieksaan ja pois ajelin sunnuntaina (1117.7km trippimittarissa), tuossa on lisänä nekin tietysti mitä ajelin Vuonislahdessa, Enossa sekä Uimaharjussa jne, sitä ennen kävin Naantalissa sekä Turussa, myös stadissa käynyt tällä skodella ainakin 4 x ym reissuja pilvin pimein. Kuva Lieksasta ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#25
Kun ostin tämän pösö sf3:n, kulki se selkeästi liian lujaa, en toki mitään 45kmh tavoittelekaan, mutta jotain 60kmh. Prikat eivät variaattorissa auta, koska kone kiertää entistä enempi ja nopeus nousee kierrosten kustannuksella samoihin lukemiin, elikä ilmeisesti rajoittavaa cdi boxia ei ole? Olisikin suhteellisen helppoa rajoittaa sopivan levyisellä prikalla, mikäli olisi rajoittava cdi, tuntuu että kaikki puotit mainostavat vain, ei rajoittavia cdi boxeja? En tietenkään aja tuppi pohjassa, vaan jätän menohalut maximissaan sinne edellämainittuun lukemaan mittarin mukaan, huomioiden mittarivirheen. Nyt olisi kesän aikana himo käydä synnyin kaupungissa Oulussa ja tietenkin mopolla, kuinkas muuten?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Se taisi olla sitten tässä, ai mikäkö, no nämä mopojutut. Mitään muuta ei kerkeä kuin jatkuvasti olla kiinni mopossa, olipa merkki ja malli mikä hyvänsä, henkisesti siten loppu että on minulla muutakin tekemistä kuin roikkua mopossa alati korjaamassa. Ei se variaattori kauaa pelannut taaskaan uudella takavarilla sekä näillä malossin jousilla, 6000rms:n hyytyy veto tyystin niillä rullien painoilla joilla se oli todella mahtava ostettaessa, ei mene yli tuon kierrosmäärän vaan pakoputki tussahtelee, kiihtyy kyllä älyttömän nopeasti, mutta sitten ei ylitä 6000 kierrosta. Taas kevyemmillä ylittää ja kulkee sekä kiihtyy, mutta, olkoon .... MYYNTIIN LÄHTI!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

Ehkä nyt kannattaisi kokeilla 4t skootteria. Bensaa säästyy ja välttyy liian kovalta huippunopeudelta. Tärkeintä on pysyä etäällä kiinalaisista ja variaattoriongelmista. Kun ajaa pitkää matkaa, niin variaattorissa on oltava hyvä tuuletus. Ainakin Piaggion ja SYM mopojen variaattori ei kuumene hirveästi.
Miksei Apriliakin ja Yamaha, mutta ne on aika hintavia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 17.06.22 - klo:09:23
Ehkä nyt kannattaisi kokeilla 4t skootteria. Bensaa säästyy ja välttyy liian kovalta huippunopeudelta. Tärkeintä on pysyä etäällä kiinalaisista ja variaattoriongelmista. Kun ajaa pitkää matkaa, niin variaattorissa on oltava hyvä tuuletus. Ainakin Piaggion ja SYM mopojen variaattori ei kuumene hirveästi.
Miksei Apriliakin ja Yamaha, mutta ne on aika hintavia.
Jos saisi vaikkapa vaihdettua tuon pösön gilera runner ruiskuvehkeeseen, siistiin tietty, se ei vie kokemusteni mukaan kuin n 2.4L riippuen tietysti ajotavasta. Tuo pösö vie n 3.4L/100km, mikä on tyypillistä kaasarivehkeille, tuonkin saisi kulkemaan hiukan nuukemmin, hakemalla pitstopista alkuperäisen pakoputken (50€) ja muuttamalla suutinta hiukan pienenemmäksi. En ymmärrä mistä tuo juuttuminen tietynpainoisilla rullilla jumittuu 6000rms kohdille, onko putkissa joku tehokuoppa juurikin niilläkohdin, vakiossa ei ainakaan pitäisi olla?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

Suosittelen kyllä hommaamaan nelitahtipelin, mielellään vielä ruiskutekniikalla. Ei tartte muuta kun antaa mennä ja vaihdella öljyjä välillä. Mutta näköjään tykkäät olla aina rassaamassa noita niin jatka 2t-vehkeillä sitten vaan  ;)