Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot sf3lc:n kierroslukumittarin ongelma?

Aloittaja Eki, 17.05.23 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Eki

Kävin reissuillani perjantaina Hyvinkää-Tampere, samoin taas nyt maanantaina ja sitten eilen mm Kärkkäisen puotissa Lahdessa Mäntsälän kautta, poistulo sateessa taas 54 tietä Kärkölän ja Hausjärven kautta. Katselin ettei missään vaiheessa kierroslukumittari mennyt yli 8000 kierroksen, ei lähdössä, ei hanat kaakossa edes alamäessä? Mistähän tämän pösön tai yleensä muunkinmerkkiset lukevat kierrokset mittareille, voiko siihen vaikuttaa että on etuvariaattori erikokoisia halkaisijaltaan kuin vakio, liikkuu ja kulkee upeasti kuitenkin. Mittari toimii muuten kuten pitääkin, tuo kierrosluvun jumittuminen maximissaan neulanpaksuuden yli 8000 kierrokseen omasta mielestäni viittaa jälleen kerran johonkin häikkään, ajettuhan tässä on viikon sisällä noin 800km.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#1
Koska kierrosnäyttö on mekaaninen, ongelmakin liennee mekaaninen.
Variaattori  ei muuta kierrosnäyttöä.
Kuulostaa muuten hyvältä tuo 8000 rpm, matkaajossa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#2
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.05.23 - klo:14:16Koska kierrosnäyttö on mekaaninen, ongelmakin liennee mekaaninen.
Variaattori  ei muuta kierrosnäyttöä.
Kuulostaa muuten hyvältä tuo 8000 rpm, matkaajossa.

Se olisikin tuo 8000 kierrosta tosi hyvä juurikin reissuilla, mutta kyllä kone huutaa täysillä, mittari ei vaan mene kuin sen viisarinpaksuuden yli 8000. Nyt on pitempään ollut myös käynnistysongelma, kun saa käyntiin, niin toimii upeasti, mutta joskus joutuu vaihtamaan tulpan, kun ei reissuilla saa esim tankkauksen jälkeen käyntiin, tulpanvaihdon jälkeen lähtee heti, poisotettu hyvänvärinen tulppa, mutta kostea bensasta. Kaikki muut kohteet joko uusittu ja tarkastettu, nyt poistan satulakaukalon ja yritän saada imukurkun irti. Siinä on se toinen pultti jollan ihmekannalla, katson tarviiko uusia läpät? Edit: hyvin vaivatta lähti auki, pienellä piikkijutulla naputtelin kanna aukeamissuuntaan ja käsin kiersin loput, olihan ne raollaa suh' paljon nuo läpät, minulla oli uudet malossin läpät tallessa, ja muitakin uusia, nyt ei päivä paista ja okeanlaiset pultit prikkoineen, lähden juuri asentamaan, kasket tiivistettä hieman ja pitäisi olla ok? Näkee että oliko käynnistysongelma läpistä kiinni?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Ei käynnistyvika ollutkaan läpistä kiinni, kokeilin tulppaa tulpanhattuun ja runkoon maadoitettu, hyvin olematon kipinä, nyt en keksi missä vika, olisiko magneetto, mulla on myös uusi puola ja löytyy myös alkuperäinen cdi boxi, molemmat rajoittavia, siis kiinnioleva sekä alkuperäinenkin, tulipahan laitettua ainakin uudet läpät ja puolaa kokeilen ensin tuohon.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#4
Katso myös tulpanhattu, pitäis olla n.5--10 K.oomia.
Kipinää kannattaa aina arvostella pelkästä johdosta.
Siis ilman tulppaa ja hattua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.05.23 - klo:18:11Katso myös tulpanhattu, pitäis olla n.5--10 K.oomia.
Kipinää kannattaa aina arvostella pelkästä johdosta.
Siis ilman tulppaa ja hattua.
Nyt lopetin tältä päivältä, mutta kiitti neuvosta, sinulta ja coastsideltä ensisijaisesti erittäin tervettulleita neuvoja, myös toki kuka hyvänsä saa vinkata, mutta olen tottunut että teiltä kahdelta tulee yleisesti hyvät vinkit. Kokeilen tulpanhattua mikä tulee puolien mukana ja ilman hattuakin, en enää itse keksi oikein muuta jos ei sekään auta, minun arvailuni menisi magneettoon, vai voiko jännitteensäädin aiheuttaa moista, siis heikkoa kipinää, tämä oireili jo talvella, elikä vähän niinkuin pikkuhiljaa ollaan tässä jamassa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Tänään täytyy tutkia tuo kipinähomma ja kaikki liittimet, mikäli niistä ei löydy selvyyttä, voisi olla staattori, olisikin liian helppoa jos heti tietäisi mistä johtuu huono kipinä, tilaisi vaan osan ja vaihtaisi, nyt saa käydä läpi kaikki mahdolliset paikat ja johdotuksista liittimiin.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#8
Minulla on tapana mittaillla sähkölaitteita.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/piikkivolttiadapter.jpg?img=img2048
Esimerkiksi tuollaisella normaali yleismittariin liitettävällä
peak voltage adapterilla voi mitata staattorilla olevan energiakäämin kunnon.
Samalla kapineella voi mitata myös pick-anturin tuottaman jännitteen.
Tuo kuvassa näkyvä on rakenteeltaan tuommoinen
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Piikkivoltti.jpg?img=img2048
Tuon laitteen voi myös itse valmistaa n.10€ osista.
Nettiin haku "diy peak voltage adapter"
Hyvät askartelut
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Kiitti infosta, yleismittari löytyy, tarkistettu kipinät ilman tulpanhattua ja uudella tulpanhatulla, yhtä olematon molemmilla, täytynee ehkä tilata staattori, nyt poljinkin rupesi lyömään yli, elikä senkin korjaaminn edessä, menikö nyt kesämopoilut poskelleen?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Lyökö poljin tyhjää vai onko etuvari auki?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#11
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.05.23 - klo:14:12Lyökö poljin tyhjää vai onko etuvari auki?
Ilmeisesti se tähtiprikka etuvarissa, siitä löi yli, mulla oli toinen ja vaihdoin, samalla tilasin staattorin kaikkinensa, tulee maanataina tai tiistaina, mikäli se vika ei olisi siinäkään, niin eipä enää jää juuri vaihtoehtoja, tietty jännitteensäädin, mutta ei tietoa, voisiko se oireilla kyseisellä tavalla? Hirmu hintahaitari esim tuolla staattorilla, Hyvinkäällä 55€, kun taas tilattu maksoi 27,90€ + pk 5.90€, on tarvikeosa peugeot speedfight3 mallille. Tietämättömänä kysyisin että onko tuon pösön maadoitusjohto ja missä kiinni rungossa, sen johdon mikä tulee magneetolta elikä liittimien vieressä yksi erillinen johto ja liitin missä kumisukka päällä, ne kaikki olen tsekannut, ovat ok.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Maadoitusjohdot ovat vihreitä runkomaadoitus sijaitsee
satulakaukalon alla, tuoreöljy voitelupumpun kiinnitysruuvin alla
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/SF3LC%20runkomaadoitus.jpg?img=img2048
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#13
Se erillinen punamusta johto tulee sytytyksen energia käämiltä
Ja vaikka siinä on se kumisukka, sitä ei saa pistää
metalliseen runkoputkeen kiinni.
Kuinka suuri on vastusarvo johdon irtiollessa staattorille päin, punamustan ja rungon välillä ?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.05.23 - klo:11:54Se erillinen punamusta johto tulee sytytyksen energia käämiltä
Ja vaikka siinä on se kumisukka, sitä ei saa pistää
metalliseen runkoputkeen kiinni.
Kuinka suuri on vastusarvo johdon irtiollessa staattorille päin, punamustan ja rungon välillä ?
Täytyy mitata, tulin emännän fillarilla juuri puuilosta, mistään ei löysy oikeaa ulosvetäjää kierteeltään, itsellä niitä kolme erilaista, yksi käy, mutta siinä on kierrettä vain noin 5mm ja voi olla nekin väärällä nousulla, se korkkaa heti, mutta ei riko vauhtipyörän kierteitä näköjään? Ostin kolmesakaraisen pienen ulosvetäjän, yritän sillä niin ettei kärsi vauhtipyörä, muuten en tuota saa auki, en käy tilaamaan ulosvetäjää, kun tulee väärä kuitenkin, moposportissa sanottiin että tuo yksi käy, ei varmasti käy, sitä on kokeiltu molemminkätisillä kierteillä kiinni, ei vaan yritäkään käydä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.