Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vivacity 3 2-T 2012 sähköongelma

Aloittaja miikkael76, 21.04.23 - klo:13:33

« edellinen - seuraava »

miikkael76

Olisiko jollakulla antaa vinkkiä mikä voisi olla vialla?

Viime syksynä juuri ennen ajokauden loppua ilmeni seuraavankaltainen vika: Sähköstartti lakkasi toimimasta. Suuntavilkut pimenivät. Nopeusmittari ei toimi. Mopo lähtee todella hyvin käyntiin jalkastartilla ja toimii hyvin, ei pätki, tehot tallella jne. Kun mopon ollessa sammutettuna ja työntää virta-avaimen virtalukkoon ja vääntää on-asentoon niin missään ei tapahdu mitään, täysin kylmä. Käynnissä ollessa mittaristo vilkkuu (nestekide) ja polttoainetason mittari heiluuu ylös alas. Lämpötila näyttelee vaihtelevia lukemia laidasta laitaan.

Akku on uusi ja todettu kunnossa olevaksi. 2 sulaketta mitä akun läheltä löytyy ovat ehjät. Olisin kiitollinen avusta.

Kari69

Tällaisen korjasin kerran. Sulakkeet olivat ehjät, mutta silti virrat puuttuivat. Toisen sulakkeiden läpi ei mennyt virtaa, koska sulakkeen pidin oli hapettunut. Ensi vihje minulle oli se, että sulakkeen pidin oli tumma. Arvelin, että se oli käynyt kuumana. Hapettuma ei näkynyt vihreänä tai harmaana värinä, kuten hapettuma yleensä näkyy. Pidin oli kuin patinoitunut tummaksi. Tuollainen vika löytyy mittaamalla volttimittarilla tai testilampulla. Jännite näkyy sulakepitimessä, mutta ei itse sulakkeessa.

Sulakkeen molemmissa päissä pitää olla aina sama jännite, yleensä 0 tai 12 V. Jos sulakkeen päissä on eri jännite, niin sulake on rikki.

miikkael76

Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa tämä. Eilen kävin ostamassa yleismittarin, saahan sillä jo muutaman asian selvitettyä.  8)

konenikkari

#3
Lainaus käyttäjältä: miikkael76 - 08.05.23 - klo:12:20Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa tämä. Eilen kävin ostamassa yleismittarin, saahan sillä jo muutaman asian selvitettyä.  8)

Osta myös koelamppu kuten Kari69 suositti, se on yllättävän monipuolinen ja yksinkertainen kapine,
yleismittarilla kun tahtoo näkyä jännite vaikkei se ollenkaan kestäisi kuormaa.
Monessa skootterissa on myös akulta lähtevissä paksuissa johdoissa jatkoliitin joka hapettuu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)