Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco S8, outo vika, apua

Aloittaja Kari69, 19.08.24 - klo:12:04

« edellinen - seuraava »

Kari69

Ostin halvalla tosi siistin Kymco Super kasin. Startti ei toiminut, mutta potkulla lähti hyvin käyntiin ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä. Myyjä sanoi, että ei toimi, kun antaa kaasua. Päätin ostaa enempiä tutkimatta, kun oli niin siisti ja hintakin vain 90€. Mukana oli Kiwin iso takaboksi ja mopoon oli lisätty oikein siististi lisämittaristo, jossa mm. kierrosluku ja moottorin lämpömittari. Myyjä lisäsi vielä, että vuotaa öljyä.

Startti tuli kuntoon, kun laittoi paremman akun.

Öljyvuodon syynä oli asennusvirhe. Alempi jakoketjun laahain oli vinossa niin, että toinen laahaimen sivussa oleva tappi ei ollut sylinterin pinnassa olevassa kolossaan. Se oli sylinterin ja kannen välissä, jolloin kansi ei ollut kunnolla kiinni. Tappi oli vikaantunut ja painanut kolon sylinterin pintaan. Myös kannen tiiviste oli vikaantunut.

Mäntä ja sylinteri olivat hyvässä kunnossa. Puristukset oli 11+.

Kierroslukuongelmaa en ole saanut pois. Kone käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä 1500 rpm. Kun lisää kaasua, kierrokset nousee noin 5-6 tuhanteen puolikaasulla ja kun antaa lisää kaasua, niin kierrokset alkaa laskea alle 2 tuhanteen.

Olen kokeillut kahta kaasutinta, CDI:tä ja sytytyspuolaa. Vaihdoin 75 suuttimen 80:iin ja kierrokset nousi vain noin 4 tuhanteen.

Mitähän pitäisi seuraavaksi yrittää?

konenikkari

#1
Voisko pakoputkesta olla sisuskalut irti tai muuten tukossa.
Potki pakoputken kylkeen tai, koeta ajaa ilman putkea.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Kari69

Sellainen lisäys, että en ole ajanut tuolla skootterilla. Olen vain kaasutellut paikallaan keskijalan varassa, eikä siltikään ota kierroksia.

Kari69

Vaihdoin vielä tulpan ja staattori+pick upin, niin on kaikki sähköosat vaihdettu. Ei ollut vaikutusta.

Tein tällaisen kokeen. Mopo seisoo keskijalalla ja pidän kaasun täysillä päällä. Kierrokset nousee 6 tuhanteen ja laskevat sen jälkeen tyhjäkäynnille. Sitten taas 6000 ja alas tyhjäkäynnille. Tämä ylös alas seilailu jatkuu. Jakson kesto noin 5 sekuntia.

Onko ehdotuksia, mitä tehdä seuraavaksi?

Kari69

On tuohon skootteriin tullut toinenkin outo vika.

Eilen illalla kone kävi. Tänään aamulla mopo oli kuollut, ei inahtanutkaan. Sama tilanne oli eilis aamuna. Kone oli kuollut yön aikana.

Syynä elottomuuteen on, että 7 A sulake, joka antaa virtaa virtalukolle, on palanut. Näin on siis käynyt jo kahdesti. Päivällä ja illalla kone käy, mutta seuraavana aamuna ei, koska sulake on palanut.

konenikkari

#5
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 20.08.24 - klo:13:05On tuohon skootteriin tullut toinenkin outo vika.

Eilen illalla kone kävi. Tänään aamulla mopo oli kuollut, ei inahtanutkaan. Sama tilanne oli eilis aamuna. Kone oli kuollut yön aikana.

Syynä elottomuuteen on, että 7 A sulake, joka antaa virtaa virtalukolle, on palanut. Näin on siis käynyt jo kahdesti. Päivällä ja illalla kone käy, mutta seuraavana aamuna ei, koska sulake on palanut.

Itseasiassa se sulake taitaa palaa jo ajaessa
mopo vaan jää käymään latauslaitteillaan
vois olla säädin tai cdi vialla.
Voi puuttua myös joku maadoitus koska startti ei toimi.

Mulla ollut kaksikin skotua joissa
paperisessa ilmansuodattimessa ollut outoa ainetta
ja imi ilmansuodattimen ja kaasuttimen välisen letkun lyttyyn
jolloin loppui ilmansaanti..hetkeksi.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Kari69

#6
Selvisi tuo kierrosluvun seilailu ja tehon puutos ongelma.

Skootteriin oli vaihdettu Agilityn kaasutin ja imukurkku oli myös vaihdettu. Kokeilin myös kahta Superin kaasutinta, mutta ei niistä ollut apua. Olisiko imukurkussa vikaa. Tutkailin imukurkkua ja se oli virheetön ja uudehkolta vaikuttava. Ajattelin jo laittaa takaisin. Pöydällä oli tuon lisäksi se vanhempi, jonka olin ajatellut laittaa paikoilleen. Huomasin sitten, että imukurkun lähtöaukot olivat eri kokoisia. Vanhassa noin 16 mm ja uudessa 20 mm. Molemmissa oli saman kokoinen aukko kaasuttimen päässä, 18,5 mm. Se on myös kaasuttimen koko. Koska bakelliitti oli murtunut, olin laittanut uuden tilalle, joka oli tarkoitettu 16 mm imukurkulle. Sen aukko oli 16,8 mm. Kaivoin vanhan bakelliitin roskiksesta ja se oli 20 mm.

Mopossa oli siis paikoillaan imukurkku, jonka lähdössä oli yli 3 mm porras bakelliittiin. Imukurkun poikkipinta-ala oli 42 % suurempi kuin bakelliitin. Tästä seuraa, että kaasuvirtauksen pitää hetkessä lisätä nopeutta 42 %, jotta sama kaasumäärä virtaa myös bakelliitin läpi. Toisaalta, koska imukanava laajeni kaasuttimen 18,5 millistä 20 milliin, niin kaasun virtaus on myös hidastunut. Näistä seurasi sellaista  nopeuden pumppausta ja värähtelyä, että virtaus meni sekaisin eikä kone käynyt kunnolla muuta kuin tyhjäkäyntiä.

Normaalisti imukanava kapenee koko ajan kaasuttimen 18,5 millistä imuventtiilin aukon 15,5 milliin. Silloin kaasun virtausnopeus kasvaa koko ajan eikä pumppaa edestakaisin, kuten tuossa ongelma mopossa oli tilanne.