Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian 125cc kulkupuolen parantelu

Aloittaja msaarinen, 15.05.12 - klo:10:51

« edellinen - seuraava »

msaarinen

Muutama viikko sitten hankin täysin vakion -07 Baotianin 125-kuutioisen skootterin. Huippuja otti alamäkeen 80km/h. Muutenkin aikas laiskan oloinen tapaus mutta sellaisiahan nuo taitavat olla.

Rupesin sitten tutkimaan jos jostain saisi pari hevosvoimaa lisää kaivettua esille.

Imupuoli näytti vähän ahdistavalta joten parantelin ilman saantia. Pakoputkiston alkukäyrän sisään oli tungettu pienempi putki, joten se poistettiin.
Nyt skootteri otti huippuja jo 85km/h. Ihan ok alku.

Seuraavaksi rakentelin takapöntön uusiksi mallia läpipuhaltava. Äänet kasvoivat vähän liikaa mutta ei ainakaan sieltä ahdista. Samalla laitoin suuttimen isommaksi 105-->115. Sitten kokeilemaan ja nyt se perkule ei ota kuin 70km/h siihen samaan alamäkeen.

Jossain meni nyt mönkään. Paikallaan moottori kiertää ihan ok, eikä ajossakaan booaa.
Voiko se takapönttö olla liiankin vapaastihengittävä? Suutin vieläkin liian pieni?
Alkaa menemään sormi pikkuhiljaa suuhun joten ideoita otetaan vastaan...

-Zone-

#1
Moottori on aina kokonaisuus.

Yhden kohdan muuttaminen vaikuttaa aina kaikkeen muuhunkin. Kyllä se nelarinkin ehjän kampiakselikierroksen (siis x 2) tehontuotto käsittää ensimmäisen havaittavan ilmanpaineen muutoksen ilmanpuhdistimessa aina viimeiseen sammuvaan harvennusaaltoon pakoputken päässä. Loppupeleissä se tekee homman yhtä haastavaksi, kuin 2-tahtisessakin. Onkos nokan ajoituksista mitään tietoa?

Voi tietty esim olla, että jos owerlap on pitkä, niin nykyisellä putkikombinaatiolla menee turhan paljon haaskoon (tuskin kylläkään jos on vakionokka) joskin se pääsuutin voi olla se suurin syy kulkuun.  Luultavimmin muuten se alkuperäinen pönttö riittää kyllä ihan siihen, mihin kansi ja venat nyt ylipäätään kykenee.. Mene ja tiedä varmaksi.

Näitä on niin monta muutakin. Mopoluokassa nuo baotianit on esim hirmu herkkiä varsinkin  imupuolen muutoksiin. Luisti toimii alipaineella ja sen toiminnan pystyy pilaamaan totaalisestikin jo vääränlaisella ilmanputsarilla.

Periaatetasolla pakopuolellakaan ei pitäisi olla vastuksia jolloin männän on helpompi työntää palokaasut pihalle, mutta käytäntö on osittanut että asiat ei ole enää niin yksiselitteisiä. Putken pituudellakin pelaamalla saa joskus yllättäviä vaikutuksia ja paksuus saisi stemmata yhteen venakoon kanssa. Tuntuu muutenkin kiinalaiset tekevän moottorinsa jollain ihan muulla metodilla, mitä moottorit ennen.

Kyllä vaan ne Jap:n speedwaykoneet vaan oli simppeleitä virittää silloin joskus.. ;)

Lainaus käyttäjältä: msaarinen - 15.05.12 - klo:10:51
eikä ajossakaan booaa
Omaa baotian mopoani en muutes ole saanut selkeästi booaamaan tai röpöttämään sen paremmin 50cc, 72cc tai 82cc kombolla millään kokeilemallani pääsuuttimella. Eipähän vaan mene mihinkään väärän kokoisella. Ei ole kovin helppoa hakea sitä pääsuutinta, kun mistään ei tiedä onko rikkaalla vai laihalla.

msaarinen

Suutin palautettu 105:ksi ja taas mennään siihen alamäkeen vajaata kahdeksaakymppiä...
Kai se on pakko iskutilavuutta kasvattaa jos siihen tehoa haluaa helpolla.

kani

Mitä se kiertää? Onko varissa yliraskaat rullat tai joku rajoittava holkki vai loppuuko välitykset rajoittajaan? Huiput löytyy suurimman tehon kierroksilla. Varmaan kannen kanavat ja imukaulan, kaasarin ja imupuolen ahtaumat poistettu ja tasattu liitokset ettei oo pykäliä? Kulkeehan nää minimopottimetkin tuon verran isommalla pytyllä joka on paljon pienempi kuin 125..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

msaarinen

Takapyörä ilmassa kiertää puoleenväliin punaista, mutta tienpäällä kiertää vaan jotain tuhat vajaa punainen.
Imukaulaa olen vähän hionut mutta muut kanavat ovat saaneet vielä olla rauhassa.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: msaarinen - 21.05.12 - klo:10:24
Takapyörä ilmassa kiertää puoleenväliin punaista, mutta tienpäällä kiertää vaan jotain tuhat vajaa punainen.
Imukaulaa olen vähän hionut mutta muut kanavat ovat saaneet vielä olla rauhassa.

Paljonko nuo kyseiset kierrokset on?? Oma 125 kinkki kulkee vakiona suoralla todellista 80-85, lievään alamäkeen kyyryssä n. 90-93.
Kierrokset huitelee tuolleen.. https://lh6.googleusercontent.com/-ieOmkQx4Ayg/T6tEGS0xYLI/AAAAAAAAAZI/Qh3EDS6GWA0/s800/nopeus-rpm.jpg ( ja tuolla muuta kyseiseen kulkupeliin liittyvää tulevaa/nykyistä viritystä http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3163.0 )
Tehoja taisi olla luvattu 6.2kW @ 7500 rpm mutta tuonne kierroksiin en ole päässyt, rullatkaan ei vaikuta niin paljoa että voisi sanoa olisiko apua kierrättää tuonne asti..
Harrastelussa: bt49qt-12

Midland

Ei tommosilla tehoilla vaan pääse lujempaa. 10kW ja saatat päästä satasen pintaan.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Midland - 02.07.12 - klo:17:47
Ei tommosilla tehoilla vaan pääse lujempaa. 10kW ja saatat päästä satasen pintaan.
Omassa Likessä 8.5 kW ja kyllä se todellinen satanen on hiinä ja hiinä.

maken

mulla 06 125 baotian 70-80km/h menee :)
baotin chica125cc

Markku Helin
pekkalantie2as31
Nastola