Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Partanen

Tuosta sinänsä kattavasta jutusta on nyt jäänyt pois hihnan aiheuttama voima. Hihnan toinen kylkihän hidastaa/jäykistää voimansiirtolevyn kautta noiden urien avulla variaattorin aukeamista, eli välitysten pidentymistä, silloin kun hihnassa on vetovoimaa, eli kiihdytyksessä. Kun tavoitenopeus on saavutettu ja kaasua kevennetään, niin hihnan vetovoima vähenee, jolloin variaattori pääsee pidentämään välityksiä.

Oikein toimiva variaattorihan pitää koneen kierrokset kiihdytyksessä kovempina. Ja kun kaasua päästetään pois, niin koneen kierrokset putoavat, mutta vauhti pysyy samana. Kun kaasua taas väännetään lisää, pitäisi kierrosten taas nousta. Eli periaatteessa aivan samoin kuin automaattivaihteilla. Eli variaattorin pitäisi tunnistaa moottorin voima, sekä erilaiset ajovastukset, ja muutella sitä mukaa välityksiä. Ja näihin vaikuttaa juuri nuo urat ja niiden kulma. En vaan ole vielä saanut aikaiseksi tutkia, että mitä eroa käytännössä on "torque" ja "speed" voimansiirtolevyillä. Nehän ovat kaksi eri asiaa. Molempia en viitsisi kokeilua varten tilata, mutta yhteen pystyisin ehkä venymään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

torque & speed levyt on omasta mielestäni lähes samanlaisia(kuvien perusteella). Ne ovat käsittääkseni vain eri valmistajien kauppanimiä. malossi oli muistaakseni "torque" ja polini taisi käyttää speed nimeä. En tosin ole ihan varma. Kummasakin on täysin suorat urat. kulmissa saattaa olla jonkilainen pieno ero. Race versio on vastaavasti tosi radikaali verrattuna torque/speed malliin. sen valmistajaa en nyt muista.

Jätin tarkoituksella hihnat+rullakupin rampit ymm vaikutukset pois.  Menee muuten liian monimutkaiseksi yhteen tekstiin. enkä itsekkään ymmärä kokonaisvaikutusta, niin on aika vaikee kirjoittaa  :)

Lainaa
Oikein toimiva variaattorihan pitää koneen kierrokset kiihdytyksessä kovempina. Ja kun kaasua päästetään pois, niin koneen kierrokset putoavat
Näin teoriassa. Käytönnässä ei kovinkaan hyvin toimi. ei ainankaan kiinalaisessa.


Partanen

Lainaus käyttäjältä: openflow - 18.06.08 - klo:18:37
torque & speed levyt on omasta mielestäni lähes samanlaisia(kuvien perusteella). Ne ovat käsittääkseni vain eri valmistajien kauppanimiä. malossi oli muistaakseni "torque" ja polini taisi käyttää speed nimeä. En tosin ole ihan varma. Kummasakin on täysin suorat urat.

Noinhan se olikin. Nyt mennään hataran muistin varassa, mutta: Noissa levyissä näkyy järjestään olevan kuusi uraa, vaikka ohjaintappeja on vain kolme. Olikohan niin, että siitä voi sitten itse valita mitä uria käyttää, loivempia, vai jyrkempiä. Joka toinen ura on siis eri kulmassa.


Lainaus käyttäjältä: openflow - 18.06.08 - klo:18:37
Näin teoriassa. Käytönnässä ei kovinkaan hyvin toimi. ei ainankaan kiinalaisessa.



En ole merkkimopoilla ajellut, eli en tiedä miten niiden variaattorin toimii. Voihan olla, että mopon tehoilla on vaikea saada oikein toimivaa variaattoria.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

"Merkkimopon" variaattorin toiminnasta sen verran, että itselläni oli kerran malossin multivari + jäykempi vp jousi, sekä säädettävä kisakytkin ja racingvälitykset. pyttynä porattu teho 50cc vakiokaasarilla, pintakaasulta kiihdytettäessä teki mustaa juovaa hiekkatiellä ja kiihtyvyys oli täydellistä. Haittapuolena oli hihnan  ja rullien nopea kuluminen. Käsittääkseni tuo torque levy ei vaikuta kuin vääntömomenttiin, joten säädöissään oleva vari ei välttämättä sitä tarvitse, ainakaan mopokäytössä..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Juha

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 18.06.08 - klo:19:07
En ole merkkimopoilla ajellut, eli en tiedä miten niiden variaattorin toimii. Voihan olla, että mopon tehoilla on vaikea saada oikein toimivaa variaattoria.
Itselläni kun on merkki mopo, ja sillä tulee kaasun kanssa leikiteltyä kotoisalla soratiellä, jota joutuu ajamaan vähintään 2.3km että saa asvaltia renkaan alle.
Kun siis tuolla lähtee kiihdyttämään nousee kierrokset melkein heti 8000 rpm tuntumaan ja kun nopeus on esim. 30km/h ja laskee kaasun tasaisempaa menoa varten tippuu kierrokset siihen 5000rpm päälle. Ja tästä kun nappaa kaasun pohjaan ottaaksen lisää vauhtia nousevat kierrokset nopeasti taas 8000 rpm tuntumaan.

Kyseessä siis lähes täysin vakiona(hieman prikkaa hiottu) oleva Aprilia SR 50 Factory -05

Ja tämä openflowin teksti valaisi kyllä jonkin verran, miksi skootterini käyttäytyy juuri noin ;)

Partanen

Mitäs olet Juha mieltä, että pystytkö kierroslukumittarista katsomaan nopeuden? (Liittyen toisen aiheen alla käytyyn vääntöön nopeusmittarin tarpeellisuudesta.  ;))

Eli mopoonkin on siis mahdollista saada toimiva variaattori. Kiinalaisessa semmoista ei silti ole, vakiona. Kone vaan mölisee samalla tavalla rasituksista välittämättä. Kinkin variaattori vaihtaa välityksiä oikeastaan vain nopeuden mukaan. Johtuuko sitten vanhasta tekniikasta, vai siitä, että vari on mitoitettu tehokkaammalle moottorille, eli isommalle sylinterille.

Vielä kun saisi päässään väännettyä sen, että miten jyrkkenevät rullakupit toimivat suhteessa kaareviin voimansiirtolevyn uriin. Kumoavatko ne toistensa voimia, vai vahvistavatko. Pitäs varmaan taas purkaa tuo vari, kun en muista mitenpäin kinkin varin urat kaareutuvat. Olisi kiva nähdä myös semmoisen mopon vari purettuna, jossa variaattori oikeasti toimii. Onko rullarampit tasaisesti nousevat ja urat suorat, vai miten. Kiinalaiseen myytävän Koso virivariaattorin rampit ovat suorat. Myös virivoimansiirtolevyn urat ovat suorat. Saisiko virivarilla ja virivoimansiirtolevyllä oikealla tavalla toimivan variaattorin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Kierroslukumittarin ja moottorin äänen kanssa pystyy jo arvioimaan nopeutta. Mutta vasta kiihdytyksen jälkeen.
Joutunen tässä piakkoin avaamaan taas varin, kun tuntuu siltä, että olen saanut ostettua sekunda hihnan siihen. Silloin voisin ehkä vähän tutkia enemmänkin ja räpsäistä muutaman kuvankin siitä.
Voi silti olla hyvin samanlainen variaattori, mutta kun kyseessä on suoraruiskutuksella toimiva kone, niin tehoa on vakiona jo sellaiset 5-6hv

A_sentaja

Enpä ole itsekkään pahemmin miettinyt sitä ,mitä vaikutuksia on eri ramppien jyrkkyyksillä tahi levyn urilla.. ??? Muistelen, että aeroxin takavarin levy aukeaa oikealle päin, kun sitä katsotaan suoraan kopan suunnasta, mielestäni vakiotakavari+kytkinsatsi riitti pitkälle. Kisaetuvarin kanssahan tuli jousi mukana, johtuen siitä että siinä lautaset oli hieman suurempia, kuin vakiossa siksi varmaan jäykempi jousi.. Mutta kuten sanottua, niin 2T pelin variaattori on helppo säätää, johtuen siitä että niitä on valmistettu jo maailman aikojen alusta.. :) Ehkäpä jokin firma vielä kehittelee kinuskeihinkin toimivan paketin, kun kysyntä lisääntyy... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

airbus

Lainaus käyttäjältä: Skodepaappa - 30.04.08 - klo:14:24
Tästahän se lähtee. ;D Eiköhän täältä löydy sen verta ukkoja, että jotain selvää saadaan. Pistetään vaan viisaat kuupat yhteen ja katsellaan tulosta. Ainoa vakio tässä yhtälössä on kaiteti hihna...

tässä käytännössä variaattorin toiminta.
http://www.youtube.com/watch?v=9TnkUIecRE4&feature=related

Area 51

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 29.04.08 - klo:21:50
Variaattori on aika simppeli kalikka, perustuu siis ihan puhtaasti keskipakoisvoimaan kampiakselin päässä...

Variaattorissa on kaksi kipaletta hihnapyörän lautasia, jotka erkanevat kierrosten laskiessa ja lähenevät kierrosten noustessa. Kun lautasten välinen rako kapenee, hihna nousee lähemmäksi ulkokehää, ja taas raon suurentuessa hihna laskee lähemmäksi lautasen tyveä. Lautasia liikuttavat painorullat, joita keskipakoisvoima pakottaa ulospäin moottorin kierrosluvun noustessa. Painorullat siirtävät hihnapyörän puoliskon lähemmäksi toista puolikasta, elikkäs variaattorin kaksiosainen hihnapyörä säätää automaattisesti kiilahihnapyöräparin välityssuhdetta koneen käyntinopeuden mukaan, mopon nopeus kulkee käsi kädessä käytössä olevan välityssuhteen kanssa.

Vahingoittaako se variaattoria mahdollisesti kun joudun liikennevaloissa antamaan koneelle paikallaan pieniä kierroksia jotta se pysyisi käynissä?

A_sentaja

Eipä siellä vahinkoa pääse tapahtumaan, jos kytkin ei ota kiinni.. kovaa ajoa vaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Zoner temputtaa käsittämättömästi. Hihnan vetäessä viimmeisiään siihen tulee viidenkympin paikkeille kuin sähköinen rajoitin, jolle ei tosin ole mitään anturia. Hihnanvaihdon jälkeen mennään taas rajoittimitta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Area 51

Kun skootteri käy tyhjäkäyntiä niin pyöriikö hinha siellä sisällä`?

kekra

Kyllä se pyörii siellä aina kun kone on käynnissä.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04