Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

kani

Nyt on alkuviikon ollut malossin multivar kiinni ja 3.7gr rullat, uudehkossa takavarissa vakio vp jousi, siniset +2000rpm kykäjouset ja ainakin mopo pysyy nyt parhaiten tehoalueellaan, kiekat 7500-8200 välillä,paitsi jyrkimmissä mäissä tippuu vähän alemmas. Kykä lähtee ottamaan 6000 jälkeen ja nousee kiekat nopeasti ylös siihen missä on ajossakin. Kulutuskin tuntuu jopa laskeneen kun kovemmilla kierroksilla voi ajella pintakaasullakin paikoissa missä ennen piti vääntää kahva pohjaan. VP jousia löytyy vielä kokeiltavaksi violetti, punainen ja valkoinen joka tuli multivarin mukana. Täytyy vielä katsoa jos variosista löytyisi sopivan lyhyt holkki malossin kaveriksi- nyt hihna jää vähän kapeaksi tai testata ton pidemmän hihnan kanssa jäykempiä vp jousia.

konenikkari

#226
Net käyttää ko.säätöjä joilla korvat kestää :o

"Kykä lähtee ottamaan 6000 jälkeen ja nousee kiekat nopeasti ylös siihen missä on ajossakin"
En ymmärrä, selvennä vähän, esim. mikä on, kykä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kani

Minusta paljon pahemmalta kuulostaa vedättää tuollaista pikkukonetta liian alhaisilla papatuskierroksilla :). Se on vähän kuin ajaisi autolla liian iso vaihde päällä hitaassa nopeudessa.

konenikkari

Jos kytkimesi kytkeytyy vasta kierrosluvulla 6k
se ei täysin pidä huippu kierroksillakaan
ennustan että kytkimesi on lyhytikäinen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 21.06.12 - klo:20:59
Jos kytkimesi kytkeytyy vasta kierrosluvulla 6k
se ei täysin pidä huippu kierroksillakaan
ennustan että kytkimesi on lyhytikäinen.
Kiillottuu kitkapalat lasipintaisiksi parin päivän ajamisella, nimimerkillä "eilen vaihdoin vakio taka-varin takaisin".

kani

Täytyy tsekata jossain vaihees miltä näyttää, nyt tulee kilsoja kivaa tahtia, 100-200km/päivä kun auto on ollut pajalla jo pidemmän aikaa eli kaikki ajot skootterilla satoi tai paistoi. Pitää noita vp jousia vielä kokeilla jos löytäis löysän ja sitten sen päälle latois kevyttä rullaa että saa kiekat tehoalueelle. 2.5 ja 3 gr rullat löytyy kans, nyt eri rullia yhdistelemällä saa oikeastaan melkein mitä vain 2.5-6.5gr väliltä. Mennään ja antaa vehkeiden valittaa, uusia osia saa kaupasta tai purkumopon markolta. Kone ja skopa toimii vaan paremmin kun on kierroksia annettu kunnolla, eipähän pitäis karstaa tulla ainakaan. Noi +2000rpm kykäjouset on kyllä sillä rajalla että pitääkö vaihtaa kytkinmateriaali pitävämpään. Alkuun se vähän luistikin mutta nyt pitää, sisäänajoa se vaan vaati. Ja kyllä ne pinnat kiillottuu ja lasittuu kilometrien myötä aina. Sen huomasi jo aiemmilla seteillä kun tulee ajettua liki päivittäin 40km/suunta matkaa. Eikä niin yllättäen- skopa tuntuu toimivan paremmin kun sillä ajetaan kunnolla. On muuten tiukat toleranssit malossin varissa kinkkiosiin verrattuna, ei hölsky eikä heilu vaan on jämpti. Pitäis varmaan hommata malossin  holkki tai kaksi ja sorvauttaa se sopivan mittaiseksi kuluneelle hihnalle ja yksi holkkikoko siihen väliin. Öljynvaihdon yhteydessä voi vaikka vaihtaa noita varin osia kulumisen mukaan. 1000km tulee nyt mittariin viikossa-kahdessa riippuen miten paljon tulee liikuttua ja ajo on halvempaa kuin dieselillä ;D.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 21.06.12 - klo:19:01
Tuolla olevassa kuvassa taitaa olla  Naraku High Speed  variaattori. Racingplanetilla on  toisen näköinen kuva naraku  standard variaattorille.
Niinpä taitaakin olla. Stantardissa näyttäisi olevan vakion malliset rampit. Noiden ramppien muodon takia tuosta kiinnostuinkin, mutta saa sittenkin olla.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.06.12 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 21.06.12 - klo:19:01
Tuolla olevassa kuvassa taitaa olla  Naraku High Speed  variaattori. Racingplanetilla on  toisen näköinen kuva naraku  standard variaattorille.
Niinpä taitaakin olla. Stantardissa näyttäisi olevan vakion malliset rampit. Noiden ramppien muodon takia tuosta kiinnostuinkin, mutta saa sittenkin olla.
Koitan huomenna ottaa profiilikammalla Narakun HS rullakupista profiilin ulos ja verrokiksi ihan vakiosta kans.. Jos vaan kameran muistan aamulla ottaa mukaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Otahan samalla Insomnialta malossin multivar ja laita sekin verrokiksi. Tämän multivarin rampit muistuttaa aika paljon Piaggion vakivarin ramppeja, eli tuskin se huono ainakaan voi olla ;)

pekpel

Otanpa toki jos vaan InsOmnia sellasen tuo ja jos tulee piipahtamaan huomenissa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Koitappa houkutella se vastarannan kiiski paikalle :)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kani - 21.06.12 - klo:22:15
Koitappa houkutella se vastarannan kiiski paikalle :)
Ihan samalla rannalla ruikutan. 8)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: kani - 21.06.12 - klo:22:15
Koitappa houkutella se vastarannan kiiski paikalle :)
On jo houkuteltu..
Vohveleita ja muuta kivaa on jääkaapissa
ja pytynhoonaus vehkeet valmiina odottelemassa sylintereitä, jotka kaipaa hiukan elvytystä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Himputti kun on huomenna jo ohjelmaa, oltaishan me sinne mielellään skopailtu meidän malossin lehtipuhaltimella :). Samalla olis väyliltä puhallettu pölyt penkkaan..  ;D

megaman

Paljonkohan noi optimi kierrokset pitäisi olla tasamaalla täyskaasulla? Onko ~6500 rpm hyvä? Ekat parikymmentä metriä kiekat käy melkein 8 tonnissa, mutta tippuvat aika nopeasti sinne 6000-6500 rpm.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->