Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

kani

Jooh, siksihän nimikin on variaattori  ;D. Toi 49ccscootin 90GTVert tuntuu kyllä olevan aika velho säätämään variaattoreita kun on sen viestejä lukenut, ehkä joskus oppiikin jotain  ;D. Mutta kyllä se menee mulla eniten käytännössä oppimiseen yritys ja erehdys menetelmällä ja näköjään avaamalla ja kiristämällä variaattorikopan pultteja tiheään teorian lukemisen ohella.

konenikkari

#211
Totta intohimoisen varisäätäjän kopassa
ei ole yhtään ehjää kierrereikää :o ;D ;D
Juups ja ehkä tärkeintä olisi, itsekullekin ::)
Muistaa joku fysiikan laki, esimerkiksi
mitään ei voi tyhjästä luoda, eikä täysin hävittää.
Monikin yrittää luoda tehoa tyhjästä
ja lopputulemana on useinkin
hölmöläisten peitto, jossa pituus riittää, mutta vain "toisessa päässä".
Täysin hävittäjiä tosin tapaan.
Mopo joka eilen vielä kulki, tänään, ei enää edes käynnisty. :'(
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kani

#212
Variaattorin hihna pitää saada kulkemaan molemmat lautaset läpi kokonaan mahdollisimman kevyillä rullilla ja jousella, siten että kierrokset säilyy täyskaasulla tasaisena parhaalla tehon alueella, osakaasulla matalina. Sitten se pelaa hyvin. Olisko kellään vakiota löysempiä jousia pölyyntymässä pääkaupunkiseudulla joita lainata tai antaa hyvään tarkoitukseen :). Pientä hienosäätöä enää niin on löytynyt hyvä setuppi tälle ylipitkälle ja leveämmälle hihnalle.

Nyt on alkuperäinen tunti matka-aikaa tippunut alle 50 minuuttiin skootteri ja reittioptimoinnilla. Osui kyllä liikennevaloajastuksetkin kivasti. Tuli ajatuksissaan tehtyä pieni turha lenkkikin vielä. Matkaa Sports trackerin mukaan 38,51km, keskinopeus 46.1km/h, maksiminopeus 81.5km/h, ei mitenkään huonosti 50cc pytyltä työmatka-ajossa  ;D. Jäi mopopoika derbilläänkin mäkisellä seudulla imemään pölyä  8)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 09.05.12 - klo:16:37
Tuo sana voimansiirtolevy kuvaa kyllä aika hyvin ko osan tarkoitusta mutta tämä väännön tunnustelu ei siitä käy ilmi.. mun mielestä tuo torque control on napakymppi kuvaamaan sitä mitä tämä osa tekee sen lisäksi että se välittää koko ajan voimaa...  Jos tuo ura siellä keskellä olis suora akselin suuntainen niin mitään väännön(=hihnan veto) muutokseen perustuvaa säätöä ei olisi olemassakaan( edes teoriassa) ja kaikki välityksen muutos perustuisi pelkästään moottorin kierroslukuun ts edessä olevan rullakupin+rullien keskipakovoimasta tapahtuvaan säätöön... 
Tämän takia siellä vastapaine jousen alla olis hyvä olla teflon tms muu aluslevy mikä pienentäis kitkaa ja herkistäis tän osan kiertymistä jolloin systeemi paremmin tunnistais väännön eli vedon vaihtelun.
Tuo kiertymähän ei ole kuin muutamia kymmeniä asteita. Uskon että tämän heikko toiminta on yleinen ongelma kiinanskopoissa.

Mulla oli yhtäaikaa yhtävähän ajettu fude ja piaggio skopot ja juuri tältä osin oli ero huima.
Eli parhaimmillaan tuo vari toimii kiihdyttäessä kuin vanhanajan automaattilaatikon "kickdown" ts vaihtaa pienemmälle kun kaasu avataan, autossa se tunnustelu vaan oli liitetty kaasupolkmeen ja variaattorissa se tapahtuu tunnustelemalla "vääntömomenttia" ts hihnan tekemän vedon määrää..

Tähän, variaattorin herkkyyteen tunnistaa vääntömomentin muutos, liittyen kysyisin kuinka monessa laitteessa on nuo urien tapit joteski laakeroitu ? Huomasin että oli noitten tappien päässä teräspuslat jotka sitten pyörii uran reunoja vasten, toimien liukulaakereina. Kiinan 50 cc skodun rakenteessa taitaa olla pelkkä tappi ? Siinä olis yksi syy huonoon toimintaan jos asia näin on kuten epäilen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Tappien luona pitäisi olla vaseliinia voitelemassa. Muistaakseni omassani vaseliini oli muuttanut olemustaan huonompaan suuntaan lämmön vuoksi. Nyt en enää varmaksi muista, että jopa vakiolla jousella, vai sillä astetta jäykemmällä Malossin jousella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.06.12 - klo:23:12
Tappien luona pitäisi olla vaseliinia voitelemassa. Muistaakseni omassani vaseliini oli muuttanut olemustaan huonompaan suuntaan lämmön vuoksi. Nyt en enää varmaksi muista, että jopa vakiolla jousella, vai sillä astetta jäykemmällä Malossin jousella.

Kyllä, voitelua pitää olla oli liukuholkkeja tappien päällä tai ei. Tuo niin yleisesti "huoltovapaaksi" mielletty variaattori kaipaa tältä osin voitelua määrävälein.. (8000 km huolto-ohjelman mukaan) rasvat tosiaan kopottuu ja likaantuu.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

Näytti olevan puretussa takavarissa jonkun verran likaa öljyn seassa liukuholkissa. Ja naarmuja eli likaa on ollut välissä myös. Mitä rasvaa olette käyttäneet? Otin tarjoustalosta litium-rasvaa, luulis olevan ihan ok kamaa tuossa kohti?

viisnelonen

#217
Lainaus käyttäjältä: kani - 11.06.12 - klo:01:53
Näytti olevan puretussa takavarissa jonkun verran likaa öljyn seassa liukuholkissa. Ja naarmuja eli likaa on ollut välissä myös. Mitä rasvaa olette käyttäneet? Otin tarjoustalosta litium-rasvaa, luulis olevan ihan ok kamaa tuossa kohti?

Monet litium-soap rasvat on jo uutena semmosia tummia, vähän likaisen näköisiä..
Juurikin litium perusteista rasvaa monet huoltomanuskat sinne O-rinkuloiden väliin suosittaa, ominaisuutena korkea lämpötilan/paineen kesto...  varissa tärkeetä tietysti tuo lämmönkesto että pysyy riittävän paksuna jotta ei karkaa O-renkaiden välistä...   
Edit: tässä YHDEN litiumrasvan speksit...       http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/heavydutyoils_products_greases_mobil-grease-xhp-222.aspx#   
   tippumislämpö 280 astetta.. 

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

latromster

Aiheuttaako millin ohuempi hihna luistoa kiihdytyksessä kevyillä rullilla? Kokeilin, niin hihna pyöri aika vapaasti etuvariaattorin ympäri. 6.5 g rullat toimivat hyvin, 5.5 g huonosti.

kani

Olisko vp jousi löystynyt? Omassa on 2mm kulumisvaraa hihnalle. Lyhyemmällä holkilla saa lisää käyttöikää kuluneelle hihnalle.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

konenikkari

#220
Todella asiallista asiaa
"Variaattorin hihna pitää saada kulkemaan molemmat lautaset läpi kokonaan mahdollisimman kevyillä rullilla ja jousella, siten että kierrokset säilyy täyskaasulla tasaisena parhaalla tehon alueella, osakaasulla matalina."
Variaattorilla muodostuu suurikin tehonhukka
jos hihna on jollain kierroksilla liian tiukalla.
Kiilahihnan pito perustuu sen muotoon ja laatuun
ei siihen kuinka lujaa sitä esim jousivoimalla
sivuilta puristetaan.
Eli siis kuorma hihnalla lisää sen pitoa.
Liian pitkä ja löysä hihna taasen värähtelee
joka vähentää sen pitoa, ja särkee paikkoja.
Senverran varma olen asiastani
että toivon muisto kirjoitukseenikin
"Kevyet rullat ja jouset hänelle" 8)
Parhaalla tehollaan toimivan variaattorin
kaikki osat luistavat ja joustavat aina
enemmän tai vähemmän.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

VariJari

Lainaus käyttäjältä: latromster - 12.06.12 - klo:16:41
Aiheuttaako millin ohuempi hihna luistoa kiihdytyksessä kevyillä rullilla? Kokeilin, niin hihna pyöri aika vapaasti etuvariaattorin ympäri. 6.5 g rullat toimivat hyvin, 5.5 g huonosti.

Hyvin mahdollista jos on vaan sopivat olosuhteet, eli hihna pääsee olemaan "irti" etuvarilla alussa ja kevyet rullat jotka ei mahdollisesti saa tarpeeksi voimaa matalilla kierroksilla laittamaan hihnaa puristuksiin. (normistihan hihna on jo alussa juuri sopivassa "puristuksessa" tai käyttökireydessä.. kiina mopojen variaattorissa harvoin on varaa hihnan kaventua kun se lähes pohjaa etuvarilla jo oletuksena. Tuon voi tutkailla kun ottaa etuvariaattorin ulommaisen lautasen pois ja tutkailee miten hihna asettuu holkin päälle, jos hihnan alaosa on kapeampi kuin holkin tila (eli hihna pääsee lepäämään holkilla) niin liikkeelle lähtiessä pieni luistaminen on todennäköistä.
Harrastelussa: bt49qt-12

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.06.12 - klo:17:33
Todella asiallista asiaa
"Variaattorin hihna pitää saada kulkemaan molemmat lautaset läpi kokonaan mahdollisimman kevyillä rullilla ja jousella, siten että kierrokset säilyy täyskaasulla tasaisena parhaalla tehon alueella, osakaasulla matalina."
Variaattorilla muodostuu suurikin tehonhukka
jos hihna on jollain kierroksilla liian tiukalla.
Kiilahihnan pito perustuu sen muotoon ja laatuun
ei siihen kuinka lujaa sitä esim jousivoimalla
sivuilta puristetaan.
Eli siis kuorma hihnalla lisää sen pitoa.
Liian pitkä ja löysä hihna taasen värähtelee
joka vähentää sen pitoa, ja särkee paikkoja.
Senverran varma olen asiastani
että toivon muisto kirjoitukseenikin
"Kevyet rullat ja jouset hänelle" 8)
Parhaalla tehollaan toimivan variaattorin
kaikki osat luistavat ja joustavat aina
enemmän tai vähemmän.

"Kiilahihnan pito perustuu sen muotoon ja laatuun
ei siihen kuinka lujaa sitä esim jousivoimalla
sivuilta puristetaan."

Kyllähän kiilahihna vaatii toimiakseen(pito) tietyn kireyden, siitä riippumatta onko se variaattorissa tai niin yleisessä kiinteävälityksellisessä käytössä. Hyvin pienillä vääntömomenteilla (vs hihnan koko) saattaa kyllä löysäkin hihna toimia. Esim auton laturin hihna toimii täydellä akulla mutta kun laitetaan valot ym sähkölaitteita päälle niin remmi alkaa luistaa (vinkuu) .
Siis vaikka kuorma (vääntömomentti) lisääntyy ei pito lisäänny.
Hihna toimii variaattorissa ihan samalla lailla. V-hihnan ns pohjaaminen tarkoittaa aina pidon menetystä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Kokemuksia tästä variaattorista 139qmb koneeseen? http://tinyurl.com/d8fdf7n

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.06.12 - klo:18:30
Kokemuksia tästä variaattorista 139qmb koneeseen? http://tinyurl.com/d8fdf7n

Tuolla olevassa kuvassa taitaa olla  Naraku High Speed  variaattori. Racingplanetilla on  toisen näköinen kuva naraku  standard variaattorille.

Minulla on Narakun High speed ja sport variaattorit, jotka molemmat toimii hienosti, ja hinta/laatusuhde vaikuttaisi olevan kohdillaan.