Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Partanen

Saattaahan sen jousi hetken käytön jälkeen vähän löystyä, muttei se kai vielä kuoleentumista ole. Vai oliko sitten kyseessä jousen valmistusvirhe, mene ja tiedä. Ei nelitahdin leppoisilla tehoilla ja väännöillä pitäisi olla mitään perusteita niin jäykälle jouselle, ettei maalit kestä varikopassa.

Olisikin mielenkiintoista tietää kuinka jäykkä jousi oli aikoinaan 139 QM*- koneen mallina toimineen koneen variaattorissa. Arvaan, ettei niin jäykkä kuin kiinalaisen variaattorissa. Entä minkälainen jousi voisi olla niissä kiinalaisissa koneissa, joissa tehtaalta lähtiessä on jo 80 kuutioinen kone, jos ei enää jäykempää jousta voi olla kuin on 50 kuutioisessa. Jos kiinalaiseen mopoon laittaa alkuperäistä jäykemmän jousen, niin johan siellä palaa rasvat variaattorista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:11:01
Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 10.05.12 - klo:10:52
Riippuu hitsattujen lautasten asennosta.. toki rullat sen jollain kierroksella kiristää mutta hihnan puristus voima kasvaa "loputtomasti" kierrosten kasvaessa kun vastassa "ääretöntä jousivoimaa" joka ei anna periksi.
Jollain kierrosalueella alkaa rullien voima olla sellainen että hihna jauhautuu atomeiksi tai katkeaa..

Ei ihan noinkaan. Jos ei jousi antaisi periksi, nousisi vain koneen kierrokset ylös, mahdolliseen rajoittajaan. Jos ei rajoittajaa olisi, kone vain huutaisi. Eli variaattorin sijaan meillä olisikin kiinteä vaihteisto, tai voisi sanoa että vain yksi vaihde.

Variaattorissahan normaalisti on ääretön määrä välityksiä.

Näin itsekin pohdin, eli toimisi mutta ei vaihtaisi..  Oma loppupäätelmäni on että jousi valitaan kireysalueeltaan sellaiseksi että hihna ei luista ja rullat/ramppi jousen mukaan siten että ne jaksavat vaihtaa koko välitysalueen läpi käytettävissä olevalla moottorin kierroslukualueella.
Elikäs jousi määrää kireysalueen ja rullat tekee hienosäädön..   
Hihnahan kiristyy koko ajan kierrosten noustessa kun vp-jousi puristuu kasaan..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

Onhan noita rullia 3gr koossakin ilman porailua. Saattaa löytyä kevyempiäkin. Jospa jousen pitääkin olla tosi löysä, ettei kuumene ja löysty kuumentumisen jälkeen? Sitten riittävän kevyet rullat. Näissähän on paljon vähemmän tehoa kuin kaksitahtisissa. Myös ne urat ja niiden jyrkkyys vaikuttaa tarvittavaan jousen vahvuuteen. Uskon edelleen että ratkaisu on saada seltti toimimaan mahdollisimman kevyellä jousella niin lämmöt ja hihnan kuluminen pysyy kurissa.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:10:58


Ei ihan noinkaan. Jos ei jousi antaisi periksi, nousisi vain koneen kierrokset ylös, mahdolliseen rajoittajaan. Jos ei rajoittajaa olisi, kone vain huutaisi. Eli variaattorin sijaan meillä olisikin kiinteä vaihteisto, tai voisi sanoa että vain yksi vaihde.


Yritin tuossa vain teoretisoida sitä että jos takavari on kiinteässä asennossa niin jollain kierroksilla vaikka 2000 rpm etuvari liikkuu kohtaa jossa hihna edes kytkeytyy/kiristyy, jonka jälkeen kierrosten kasvaessa välitys ei tietenkään muutu mutta rullien aiheuttama voima kasvaa koko ajan, jos teoriassa kierrätetään 100000rpm, niin etuvarin puristusvoimat on niin suuret että hihna menee atomeiksi.
Harrastelussa: bt49qt-12

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 10.05.12 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:10:58


Ei ihan noinkaan. Jos ei jousi antaisi periksi, nousisi vain koneen kierrokset ylös, mahdolliseen rajoittajaan. Jos ei rajoittajaa olisi, kone vain huutaisi. Eli variaattorin sijaan meillä olisikin kiinteä vaihteisto, tai voisi sanoa että vain yksi vaihde.


Yritin tuossa vain teoretisoida sitä että jos takavari on kiinteässä asennossa niin jollain kierroksilla vaikka 2000 rpm etuvari liikkuu kohtaa jossa hihna edes kytkeytyy/kiristyy, jonka jälkeen kierrosten kasvaessa välitys ei tietenkään muutu mutta rullien aiheuttama voima kasvaa koko ajan, jos teoriassa kierrätetään 100000rpm, niin etuvarin puristusvoimat on niin suuret että hihna menee atomeiksi.

Ajattelin lähinnä sitä lähtötilannetta missä missä hihna on toisiopyärän ulkokehällä eli ns liikkeellelähtö.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#170
Totta varmasti ne rullatkin kiristää remmiä, kun kierrokset nousee, jousta aletaan puristamaan kasaan, ja varsinkin kun toisio hihnapyörältä loppuu liikevara. Mutta sittenkin jousi voisi olla vain sen verran jäykkä, että remmi ei luista missään ajotilanteessa. Remmin luiston huomaa varmasti, kun kone huutaa, mutta mitään ei tapahdu. Siinä vaiheessa yleensä pääsee kyllä jo savukin, ja pahan hajuinen semmoinen. Ei liene mopoissa kovin yleinen ongelma?

Korjaus klo 14.01: Kun uudelleen mietin, niin kyllä se on jousi, joka huolehtii hihna kireydestä, niin pitkään kun toisio hihnapyörässä riittää säätövaraa. Säätövaran loputtua rullat alkavat kiristämään hihnaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:13:53
Totta varmasti ne rullatkin kiristää remmiä, kun kierrokset nousee, jousta aletaan puristamaan kasaan, ja varsinkin kun toisio hihnapyörältä loppuu liikevara. Mutta sittenkin jousi voisi olla vain sen verran jäykkä, että remmi ei luista missään ajotilanteessa. Remmin luiston huomaa varmasti, kun kone huutaa, mutta mitään ei tapahdu. Siinä vaiheessa yleensä pääsee kyllä jo savukin, ja pahan hajuinen semmoinen. Ei liene mopoissa kovin yleinen ongelma?

En enää muista tai tiedä mihin yritin tuossa "kiinteä takavari" jutussa edes vastata :) mutta ihan samaa miltä olen jousen jäykkyydestä :) Äkkiä kun mietin niin suurin riskikohta luistolle on silloin kun hihna on alhaalla etuvarilla, koneen vääntö suhteessa hihnan etäisyyteen variaattorin keskipisteestä -> vipuvarsi lyhyt ja pitopinta-ala pienimmillään. Tämän alkutilanteen jälkeenhän puristus hihnaan kasvaa ja hihnan pitopinta ja samalla vipuvarsikin kasvaa.

Oman 125cc kinkin variaattoria katselin viimeksi eilen ja siinä näkyikin aavistus luiston merkkiä etuvarilla, eli voisi kuvitella että jousen jäykkyys ei olisi ainakaan liian suuri. Variaattori ei myöskään 2-3km kiihdyttely lenkillä kuumennut paljoakaan, kädellä kokeiltuna koppa vain "lämmin". (vrt. 72cc + narakun sininen jousi -> koppa helkutin kuuma :) )
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 10.05.12 - klo:14:09
Oman 125cc kinkin variaattoria katselin viimeksi eilen ja siinä näkyikin aavistus luiston merkkiä etuvarilla, eli voisi kuvitella että jousen jäykkyys ei olisi ainakaan liian suuri..
Jokainen variaattori luistaa aina hivenen (viimeistään, kun hihna ryömii ylös/alas lautasissa). Kelkoissa luistoa on sanalla sanoen paljonkin, sillä niissä ei käytetä samanlaista keskipakokytkintä vaan etuvariaattori aukeaa niin paljon että se ei ota hihnaan kiinni. Variaattori saa tyhjäkäynnillä pyöriä vapaasti hihnan ollessa paikallaan. Kierroksia lisättäessä löysät poistuu ja veto alkaa välittymään. Kuitenkin hihnavahinkoja ei juuri satu vaikka luisto kytkentävaiheessa on moninkertaista verrattuna skoottereihin.

purgiaali

Suorauraisesta tavavarista:
Muistelisin että ei merkittävästi vaikuttanut reagointiherkkyyteen kaasua lisätessä, mutta minulla oli silloinkin testaillessa käytössä vakiota jäykempi jousi.

Kirjoitin kait joskus aiemminkin tänne että uskoisin urien vaikutuksen ja kaasuun reagoimisen pienenevän jäykemmän  jousen kanssa.

Pitääkin tilailla vakiojousi tuohon soliferiin ja testailla taas joskus.

kani

Tilaa nyt samalla vielä joku vakiota löysempi edullinen jousi ja kevyet rullat 3-5gr kokeiluun, niin tuon homman saisi testattua.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 10.05.12 - klo:14:50
Suorauraisesta tavavarista:
Mitäs muutes tämä "suorauraisuus" tahtoo sanoa? Urat akselin suuntaisia vai 45 asteen kulmassa akseliin nähden? Vakiossahan urasta noin puolet on kulmassa ja loput akselinsuuntaisesti. Akselinsuuntaisessa osuudessahan lisääntynyt veto ei pyri saamaan lautasia lähemmäksi ja siten välitystä pienentämään.

VariJari

Jos joku haluaa 4t kiinalaisessa kokeilla suunnitelmallisesti vastapaine jousia niin voin lainata sopivalla laina-ajalla kaksi jousta, narakun sininen ja "joku" punainen... mutta mittaustuloksia tulee esittää :)
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.05.12 - klo:14:47
Jokainen variaattori luistaa aina hivenen (viimeistään, kun hihna ryömii ylös/alas lautasissa). Kelkoissa luistoa on sanalla sanoen paljonkin, sillä niissä ei käytetä samanlaista keskipakokytkintä vaan etuvariaattori aukeaa niin paljon että se ei ota hihnaan kiinni. Variaattori saa tyhjäkäynnillä pyöriä vapaasti hihnan ollessa paikallaan. Kierroksia lisättäessä löysät poistuu ja veto alkaa välittymään. Kuitenkin hihnavahinkoja ei juuri satu vaikka luisto kytkentävaiheessa on moninkertaista verrattuna skoottereihin.

En ajattele noin.

Can-am mönkijöissä on samanlainen ratkaisu, että paikallaan ollessa remmi on löysällä. Kun sillä sitten aikansa könyää kannon päällä, niin remmiin tulee koloja, ja veto on sen jälkeen nytkyttävää. Johtunee remmivauriosta.

Viimeisillä lumilla koeajoin työkäyttöön tehtyä moottorikelkkaa, alkuun seisontajarru päällä. Ykkösellä meni hienosti, mutta nopeammalla vaihteella tuli se pahanhajuinen savu variaattorista. Se käry jäi vaatteisiin ja nokkaan pitkäksi aikaa.

Oma mönkijä hörppäsi kerran vettä variaattoriin. Lyhyellä puolella ei huomannut mitään eroa, mutta pitkällä puolella kone vai huusi, eikä laite liikkunut. Sitten liikkui, kun laskin vedet variaattorista.

Leikkuupuimurilla kun yrittää liian jyrkkään mäkeen, niin meno loppuu kuin seinään, jos remmi alkaa luistamaan. Siinä vaiheessa on jo kiire laittaa kytkin pohjaan, ettei se remmi pala pilalle.

Siinä pari esimerkkiä, joiden perusteella en usko variaattoriremmin luistavan, oikeastaan ollenkaan silloin kuin toimii oikealla tavalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 09.05.12 - klo:20:47
Minulla on gy6-motorilta ostettu suoraurainen takavari. Sillä tuli vakioon verrattuna muistaakseni hieman isommat kierrokset isommilla  nopeuksilla. Vaihdoin vakion takaisin, kun ei miellyttänyt.

EDIT
tälläinen:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Tuning-Torque-Driver-komplett-forextreme-GY6-Motor-50cc

noin 45 asteen kulmassa.
Tosta linkistä löytyy kuva.

Racing-planetista olin aikeissa seuraavaksi tilata osia, mutta ne ei tietääkseni myy vakiojousia erillään vaan takavaria kokonaisena. Narakun ja malossin jousia on, mutta mitä lie sitten jäykkyydet noissa.

gy6-motorilta sain joskus pari milliä halkaisijaltaan liian ison jousen jonka jäykkyskin on sitä luokkaa, että huh huh.

Samppa

Kyllä pojat tää teidän variaattorikeskustelu hipoo jo niin tiedettä, että yli menee ja suhisten.
Täytyy ajan kanssa (ja muutaman janojuoman) kantaa joku motti pöydälle ja ruveta oikein ajatuksella pyörittelemään. Mulle on aina riittänyt, että vehkeet toimii...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.