Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:22:57
Jotenkin tuntuis ihan hyvältä idealta modata varikopalle isohko 8 - 12 cm vanha tietsikan tuuletin lämpötilakytkimellä, puhaltaan sinne "paineella"  jäähtytys ilmaa..
Tuolla yksi tollanen rakennelma http://www.netikka.net/phweb4/skooter/vari.php

kani

#151
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.05.12 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: kani - 09.05.12 - klo:22:36
Millainen se sitten oli löysemmällä jousella??
Vaihdon jälkeen laiskemmin se kiihtyi, joskin tätä osasin kyllä epäilläkin kun selvisi että se on löysempi ja kun se sitten totaalikuoleentui, niin se oli jo jossain 2000-2500rpm suurimmalla vaihteella mihin variaattori ylipäätään menee. Rullinakin oli silloin 4,7g. Vakiorullilla ongelma olisi ollut vieläkin pahempi. Kuin täi tervassa jo niillä 4,7g.

Jotenkin se takavari pitäisi saada toimimaan herkemmin näissä 50cc nelitahdeissa. Sitten voisi käyttää kevyempää joustakin. Noitten urien muodon on oltava yksi avaimista ja toinen sitten että miten se saadaan pelaamaan herkästi kevyellä jousella..

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:22:57
Isommissa varin jäähdytykseen on ohjattu osa koneen jäähdytyksen puhalluksesta..
Eli on poweria takana jopa tyhjäkäynnillä..
Jotenkin tuntuis ihan hyvältä idealta modata varikopalle isohko 8 - 12 cm vanha tietsikan tuuletin lämpötilakytkimellä, puhaltaan sinne "paineella"  jäähtytys ilmaa..

Kattelin vaan yhtä tällaista nettiprojektia niin siinä ainakin varin sisäilma oli aika lämmintä tuulettimista huolimatta. Omassa varikopassa johon on tehty kunnon reiät ja skoopilla ohjattu ilmaa varikoppaan on kopan lämpötila ihan mitättömän lämmin jos juuri lainkaan. Miksi tuollaista tuuletinviritelmää jos yksinkertaisemmat keinot toimivat? Lämpötilakytkinkin on vähän semiturha kun kaikki tietää että se lämpenee eniveis ajossa kylmälläkin ilmalla liikaa, eikä tuollainen tietokoneen propelli riitä pitämään sitä kylmänä jos ilma ei kierrä sisällä riittävän tehokkaasti.

Meinasin testata skooppi-ideaa tuohon magneton puhaltimeenkin, jos skoopilla ohjaisi sinne vielä kylmää ilmaa -> kone kävisi viileämpänä kuumallakin kelillä. Ylimääräisestä magneton muovisuojasta saisikin semmosen skoopin tehtyä tukkimalla tuuletusaukot ja laittamalla sen siihen päälle, en oo vaan ehtinyt patentoimaan mitään vielä ja testaamaan voisiko toimia.. ;)

Ekin Titanissa oli muuten joku viritelmä jossa ilmeisesti koneen jäähdytysilmaa ohjattiin varikoppaan, mutta kyllä siinä oli koppa kuuma edelleen.. Jäi tutkimatta tarkemmin kun oli sillon vähän kiire saada Ekin magneetto vaihdettua ja itse keskityin tekemään reikiä oman variaattorin koppaan  ;D.

pekpel

No ootpas sie oikee variporari.. En kyllä Bellalla tuu ihan heti sun työkalujen lähelle  :o

Näähän kiinalaiset on tehty ihan toisien mottien jämistä ja silloin on jäähdytyksetkin menny pyllylleen..
On lisätty jotain jonnekin ja jotain on jätetty jostain pois..

Normi ajossa toimii kiinamopotinihme ihan OK.
Ongelmat alkaa tulla kun vetaset kolme tankillista putkeen tuppi nurin Heinäkuussa.. Ilman tupakkia tai kusitaukoo, eli formulatyyliin..

Noi skoopit ja ram airit on muuten ihan kivoja mutta tuovat vaan helpommin sen hiekkapölyn ym, varin sisään..
Siksipä puhallin vois toimia paremmin kun sais ottaa ilman "puhtaammasta" paikasta kuin ajowiimasta eturenkaan takaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:23:53
No ootpas sie oikee variporari.. En kyllä Bellalla tuu ihan heti sun työkalujen lähelle  :o

Ai kuinka niin? Toistaiseksi ainakaan tuosta modista ei ole seurannut mitään ikävyyksiä ja silläkin ajettu jo useampi sata km. Onhan sellasia varejakin mistä on leikattu kytkinkellon kohdalta koppa kokonaan auki. Paremmin toi vari ja sen sisukset kestää kuitenkin säätä+kuraa kuin tietsikan tuuletin. Ajetaanhan autonmoottoreillakin silleen että jakohihnan koppa on poistettu syystä tai toisesta. Ei tuo ainakaan toistaiseksi näytä erikoisemmin likaa keräävän.

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:23:53
Normi ajossa toimii kiinamopotinihme ihan OK.
Ongelmat alkaa tulla kun vetaset kolme tankillista putkeen tuppi nurin Heinäkuussa.. Ilman tupakkia tai kusitaukoo, eli formulatyyliin..

Noi skoopit ja ram airit on muuten ihan kivoja mutta tuovat vaan helpommin sen hiekkapölyn ym, varin sisään..
Siksipä puhallin vois toimia paremmin kun sais ottaa ilman "puhtaammasta" paikasta kuin ajowiimasta eturenkaan takaa..

No ihan järkyttävän kuumaksi toi vakio avaamaton ilman rajoitinpiuhaa oleva Solifer SFR kuumeni tälläkin kelillä varinkopaltaan, "normiajossa" mitä se sitten onkaan? 10 km matkaa tai muutama kilometri sen jälkeen pienen paussin jälkeen. Saatikka sitten kun ilmanlämpöä on 10-15 astetta enemmän kuin nyt. Tuski sen enää 20-30km jälkeen kuumenee yhtään enempää. Mä aion ajaa skopalla kuitenkin reilun 40km:n työmatkaa päivittäin. Olis kiva että palikat ja hihna kestäis ilman jatkuvaa remppaamista. Ja uskon että niillä lämmöillä jotka varikopassa oli ennen tuuletusreikien tekoa ei hihnat kauaan kestä.

pekpel

Oletpas jo jäljillä kani, Eli toimiva tuuletus toimii vaan, vaikka kukaan ei tidä miksi..
Bella on toiminut yli 15000 km ilman ylimääräisiä tuuletuksia, mitä nyt magneeton puolelle kesäksi saa sen "paremman " tuulettimen siiven..

Hauskinta on oikeasti mitata ne lämmöt varista..
Vertauskohtana vaikka kuuma hanavesi.. Laitas vesihana täpöille kuumalle.. Pidä handua alla ja miltä tuntuu..
Lämpötila on kuitenkin max 58 C tuolla vedellä..
Onhan joissain säikeissä mainittu "operative max. temperature 40 C " varille, mutta kukas nyt insinöörejä uskoo ?
Siis kun alkaa oikeesti vesi sihisemään varikopan kyljessä pitkän vedon (kesä helle ja tankki kerralla tuppi nurin) jälkeen niin alkaisin huolestua asiasta.
Itse kompensoin tuota vaihtamalla hihnan joka neljännellä öljynvaihdolla .. Jonka suoritan noin 1000 km välein.. Eli noin joka kolmas viikko..

Ja tuo paskan kertyminen on ihan skopa kohtaista..
Bellakin tykkää sotata moottritilan ja penkin alustan vaikka pinta pysyy puhtaana,, Miksi,, En tiedä,, Minä kysyn vaan..
Jotkin skopat imee ampiaisia ja jotkut hiekkaa, joku ongelmia ja harvemmat on vastakkaiselle sukupuollelle magneetteja  :o
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 10.05.12 - klo:00:40
Oletpas jo jäljillä kani, Eli toimiva tuuletus toimii vaan, vaikka kukaan ei tidä miksi..
Bella on toiminut yli 15000 km ilman ylimääräisiä tuuletuksia, mitä nyt magneeton puolelle kesäksi saa sen "paremman " tuulettimen siiven..

Hauskinta on oikeasti mitata ne lämmöt varista..

Ootko koskaan mitannut. Tuo propelliviritys ei minusta toimi hyvin:
Lainaa
Koeajo kuumalla ilmalla

Sivutuuli 1 - 5m/s. Ilman lämpötila + 30° C, suhteellinen kosteus n 80-90%
Koeajolenkin pituus 25 km.
Termostaatti kytkeytyy päälle (+60° C ) n. 15 minuutin ajon jälkeen.
Puhalsi sen jälkeen ajaessakin.
Kotona moottori sammuksissa puhaltimet pyörivät n. 30 min jonka jälkeen lämpötila laski alle +45° C ja sammuivat.
Variaattorin jäähdytys toimiva ja tehokas. Olen tyytyväinen.

Jo 15 minuutin ajon jälkeen +60 rikki. Ja moottori sammuksissakin tuolle kestänyt 30 minuuttia tiputtaa lämpö alle 45. Kauankohan olisi mennyt ilman propellia? Kuulostaa minusta aika tehottomalta systeemiltä. Omassa varinkopan lämpöä hädintuskin tunsi vrt. ulkolämpötila. Todennäköisesti sisäilman lämpötila hyvin lähellä ulkoilman lämpötilaa.

Ongelman seuraus on just sen hihnan kesto, kyllä sen pitäisi minusta kestää 10-15tkm jos Piaggiossakin kestää laadukas hihna sen verran. Jokin aika sitten täällä puhuttiin että erityisesti lämpö syö hihnaa niin ajattelin kokeilla jäähdyttämällä saada hihnan kulumisen kuriin. Jokatapauksessa alhaisempi lämpötila on saanut varin toimimaan paremmin kuin kuumana. Hyötysuhde varmasti parempi. Vielä kun saisi sen kuumenemisen syyn eliminoitua niin vapautuisi lisää hyötysuhdetta mopottimen liikuttamiseen eikä tarvitsisi jäähdyttää niin paljon tuulena ilmaan :).

Tuon SFR:n varin koppa oli kuumempi kuin R50:n koppa enkä ollut ehtinyt sillä vielä edes töihin ajamaan, tallille ja takaisin pelkästään.

Lainaa
Ja tuo paskan kertyminen on ihan skopa kohtaista..
Bellakin tykkää sotata moottritilan ja penkin alustan vaikka pinta pysyy puhtaana,, Miksi,, En tiedä,, Minä kysyn vaan..
Jotkin skopat imee ampiaisia ja jotkut hiekkaa, joku ongelmia ja harvemmat on vastakkaiselle sukupuollelle magneetteja  :o

Riippuu käytöstä tietysti. Mutta vaikka varin ulkokoppa oli likainen ei siellä ollut vielä sisällä juurikaan likaa. Seuraillaan edelleen. Tietysti jos offroadia ajaa kunnon mutakeleillä ei homma varmaan toimi, mutta luulen että sekin on korjattavissa helposti laittamalla kopan reikiin verkkoa estämään pahimmat sköntsät menemästä sisään. Paras idea olisi kyllä korjata koko lämpeneminen jo sen syntyvaiheilla eikä korjata seurausta. Vahva vastapainejousi on selvä syy tähän seuraukseen, millä sen käyttö saataisiin eliminoitua??

Mietin kyllä tuon SFR:n kohdalla sitäkin että miten paljon ongelmia huolletuilla skoottereilla voi olla ja tuolla huoltamattomalla ei niitä ole ollut ollenkaan  ;D

Partanen

#156
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.05.12 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: kani - 09.05.12 - klo:22:36
Millainen se sitten oli löysemmällä jousella??
Vaihdon jälkeen laiskemmin se kiihtyi, joskin tätä osasin kyllä epäilläkin kun selvisi että se on löysempi ja kun se sitten totaalikuoleentui, niin se oli jo jossain 2000-2500rpm suurimmalla vaihteella mihin variaattori ylipäätään menee. Rullinakin oli silloin 4,7g. Vakiorullilla ongelma olisi ollut vieläkin pahempi. Kuin täi tervassa jo niillä 4,7g.

Mun mielestä tossa vaiheessa olisi pitänyt vaihtaa entistä keveämpää rullaa, joilla olisi saatu koneen kierrokset taas ylös. Sillä oletuksella, että remmi ei vielä luistanut. Tämän hetken näkemykseni mukaan jousen tärkein tehtävä on pitää remmiä vain sen verran kireällä, ettei se vielä luista. Tehoihin nähden turhan jäykkä jousi lisää vain kitkaa, josta seuraa lämpöä, ja lämpö on hukkaan mennyttä energiaa, joka on juuri luotu hetkeä aiemmin bensaa polttamalla moottorissa. Tuuletusten parantelu on vain oireiden korjailua, sen sijaan että korjattaisiin vika. Vaikka ei se kiinalaisen varin tuuletus ole oikeasti mikään tuuletus. Taikka ainakin mun kinkissä ns. tuuletussiivekkeet korkeintaan pyörittivät ilmaa kopan sisällä, eivät vaihtaneet ilmaa.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: kani - 09.05.12 - klo:22:36
Vähän lisää pohdintaa: Jos kuumeneminen johtuu siitä että käytetään jäykkää jousta kun sama setti on käytössä isommissa skopissa, miten tuo vari sitten kestää isommissa senkään vertaa kun näissä pienemmissä kun lisää vauhtia/tehoa -> vielä enemmän lämpöä. Luulis että ne sitten sulaa ihan kokonaan..

Näen asian niin, että variaattoriin hukkuva energia on vakio, koska kitkakin on sama, koneen tehosta riippumatta. Aivan sama onko koneessa tehoa 1.5hv, vai 150 hv, energiaa jää variaattoriin aina saman verran.

Sopisi vaan niin hyvin kiinalaisen ajatusmalliin, että kustannussyistä laittavat sama varikilkkeet useamman kokoisiin moottoreihin. Säästää tuotantokuluja, ja tavallaan polttoainettakin, kun kone käy jatkuvasti tasakierroksilla.

Variaattorihan on parhaimmillaan silloin, kun koneen rajoitin tulee vastaan huippunopeuden paikkeilla. Olkoon mopossa vaikka sitten 60km/h. Silloin kone kävisi käytännön ajotilanteessa parhaimman tehon kierrosalueella, josta seuraisi paras vääntö takapyörälle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Ihan samaa ajattelin kuin partanen eli rullien keventämistä mutta kun siellä oli jo 4,7g rullat ! Alkaa olla kait vähissä se pienentäminen..
Tuosta hihnan kireydestä olen kyllä sitä mieltä että rullat/ramppi määrää kireyden koska jaksaa ylittää jousivoiman.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#158
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:17:22
Edellisen pohjalta voisi harkita hankkivansa sopivaa ohutta esim. 1,5 - 2 mm teflon yms. "liukasta" lämpöä ja painetta kestävää muovilevyä.. ...

Malossi myy eräänlaista ratkaisua tuohon, nimittäin kitkarengasta (torsion controller): http://www.wandamotor.fi/product_info.php?products_id=3630 Moposportista aikoinaan tuommoisen ostin, kokeilin, mutta ei huomannut juurikaan mitään eroa. Otin pois. En valitettavasti muista minkä laitteen kitkarengas sopii kiinalaiseen. Taisin mennä oma jousi kädessä kaupan tiskille, ja pyytää jouseen sopivaa rengasta.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 10.05.12 - klo:09:43
Ihan samaa ajattelin kuin partanen eli rullien keventämistä mutta kun siellä oli jo 4,7g rullat ! Alkaa olla kait vähissä se pienentäminen..
Tuosta hihnan kireydestä olen kyllä sitä mieltä että rullat/ramppi määrää kireyden koska jaksaa ylittää jousivoiman.

Enhän mä enää jaksa muistaa minkä painoisia rullia kiinalaisiin on tarjolla. Kuvittelin/kuvittelen, että on olemassa keveämpiä kuin 4.7g, mutta jos ei ole, niin pitäisi tehdä itse. Vaikka keskireikää isommaksi poraamalla, jos ei muuten.  ;)

Jousen merkityksestä otetaan ääripään erimerkki: jos ei olisi jousta ollenkaan, niin ei ne rullat yksin saisi skootteria liikkeelle. Olen edelleen sitä mieltä, että jousi säätää hihnan kireyttä, ja siksi myyvät ns. kireämpää jousta, kun jossain vaiheessa konetta viritettäessä hihna alkaisi luistamaan vakiojousella. Kiinalainen vaan laittoi valmiiksi jäykän jousen, jotta matkan edetessä voi maalaistalosta varastetut kananmunat paistaa varikopan päällä.  ;D

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.05.12 - klo:19:02

Mistähän noita puolikkaita voi ostaa, mieluummin suomesta.

Moposport taitaa olla Malossin Suomen maahantuoja, vaikka ei ehkä uskoisi. Valikoima on mitä on, varastotilanteesta puhumattakaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Niin kyllähän se jousi lautasten puristukseen ja kitkaan vaikuttaa, oletetaan tilanne että jäykkä ja löysä jousi mahdollistaa tietyn X välytyksen nopeudessa Y niin toki jäykällä jousella hihnaa puristetaan kovempaa -> kitka kovempi -> kuumenee enemmän. (olettaen että myös rullat suhteutettu painoltaa että saadaan nopeus-rpm vastaamaan molemmissa tapauksissa, jäykällä raskaat rullat, löysällä kevyemmät)
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

Kyllä.

Muistini mukaan myös niissä variaattoreissa, joissa ei ole rullia ollenkaan, on jousi toisio hihnapyörällä huolehtimassa hihnan kireydestä. Rullien sijaan variaattoria voi olla säätämässä esim. hydrauliikka, kuten leikkuupuimurissa on asian laita. Pitääkin tarkastella asiaa, kun seuraavan kerran menen maakuntiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Jos jousi poistetaan ja hitsataan ne puoliskot nippuun niin silloinhan jousivoima on ääretön. Lähdetään ajamaan niin hihnan kireys ei ole ääretön vaan sen suuruinen mihin "etuvari" eli rullat/rampit sen kiristää ??  Vai olenko nyt ihan kadoksissa ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

VariJari

#162
Riippuu hitsattujen lautasten asennosta.. toki rullat sen jollain kierroksella kiristää mutta hihnan puristus voima kasvaa "loputtomasti" kierrosten kasvaessa kun vastassa "ääretöntä jousivoimaa" joka ei anna periksi.
Jollain kierrosalueella alkaa rullien voima olla sellainen että hihna jauhautuu atomeiksi tai katkeaa..
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

#163
Rullien massa, johon vaikuttaa keskipakovoima, ja jousen voima taistelevat keskenään. Tai voi sanoa niinkin, että tekevät yhteistyötä. Jousi pitää hihna kireällä, ja painot sitten kierroluvun kasvaessa voittavat jousivoimaa.

Korostan, että tässä mennään nyt teoriatasolla, yleistäen. En siis ota vastuuta, jos ei jonkin ajokin kohdalla tämä löysemmän jousen vaihtamisen teoria toimi. Varsinkin, kun sopassa on sen verran monta maustetta kuitenkin, mm. ne rullarampit. Enkä aikoinani uskaltanut kokeilla muita mopoja ja niiden variaattorin toimintaa, koska olisi saattanut oma kiinalainen tuntua onnettomalta. Mutta tiedän miten variaattori voi toimia, kun toimii oikein. Siihen tosin vaikuttaa moottorin tehokin, tai sen olemattomuus. Ja tässäkin tieto lisää tuskaa, eikä mieleistään saa millään, ja lopulta se vakio saattaakin olla paras mahdollinen. Tästä syystä pyrin pidättäytyä koskemasta mahdollisimman pitkään oman Vespan variaattoriin.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 10.05.12 - klo:10:52
Riippuu hitsattujen lautasten asennosta.. toki rullat sen jollain kierroksella kiristää mutta hihnan puristus voima kasvaa "loputtomasti" kierrosten kasvaessa kun vastassa "ääretöntä jousivoimaa" joka ei anna periksi.
Jollain kierrosalueella alkaa rullien voima olla sellainen että hihna jauhautuu atomeiksi tai katkeaa..

Ei ihan noinkaan. Jos ei jousi antaisi periksi, nousisi vain koneen kierrokset ylös, mahdolliseen rajoittajaan. Jos ei rajoittajaa olisi, kone vain huutaisi. Eli variaattorin sijaan meillä olisikin kiinteä vaihteisto, tai voisi sanoa että vain yksi vaihde.

Variaattorissahan normaalisti on ääretön määrä välityksiä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:09:33
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.05.12 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: kani - 09.05.12 - klo:22:36
Millainen se sitten oli löysemmällä jousella??
Vaihdon jälkeen laiskemmin se kiihtyi, joskin tätä osasin kyllä epäilläkin kun selvisi että se on löysempi ja kun se sitten totaalikuoleentui, niin se oli jo jossain 2000-2500rpm suurimmalla vaihteella mihin variaattori ylipäätään menee. Rullinakin oli silloin 4,7g. Vakiorullilla ongelma olisi ollut vieläkin pahempi. Kuin täi tervassa jo niillä 4,7g.

Mun mielestä tossa vaiheessa olisi pitänyt vaihtaa entistä keveämpää rullaa, joilla olisi saatu koneen kierrokset taas ylös..
Kyllä.., joskin pointti hommassa on se, että se jousi kuoleentui. Muuttui siis käyttökelvottomaksi. Oli sen jousen voima mikä tahansa, tulee sen silti toimia mahdollisimman pitkään työympäristössään. Itse hieman epäilen lämpötilaa syyksi, sillä violetista väristäkään ei ollut mitään merkkiäkään enää jäljellä, kun se kuoleentui. Jokin syy sillä on, miksi alkuperäinen jousi on valittu niin jäykäksi kuin on ja se syy ei välttämättä ole yksinään se jousivoima.

Esimerkiksi ex työkaverin jonwayssa (minarellin 2T vaakakopio) vastinjousi on todella löysä jo alkujaan. Hihnan saa painettua takavarin pohjaan ihan yhdellä kädellä, kun taas kinkin 4T koneissa vastaava on aika työläs.