Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Partanen

#135
Mikä juttu tuo "torque control" oikein on, mistä tuommoisen termin olet keksinyt? Nettihaun perusteella olen entistä varmempi, että se on Malossin tuotemerkki, esimerkki: http://www.scooterkingz.pl/torque-control-malossi-mhr-overrange-2006

Lisäys: "secondary sliding sheave" olisi lähempänä totuutta, jos vieraalla kielellä pitää keskustella. http://www.google.fi/search?q=secondary+sliding+sheave&hl=fi&prmd=imvnsfd&source=lnms&tbm=isch&ei=GUeqT_-wCaep4gSzsoywCQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBEQ_AUoAQ&biw=1440&bih=776
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Tuo sana voimansiirtolevy kuvaa kyllä aika hyvin ko osan tarkoitusta mutta tämä väännön tunnustelu ei siitä käy ilmi.. mun mielestä tuo torque control on napakymppi kuvaamaan sitä mitä tämä osa tekee sen lisäksi että se välittää koko ajan voimaa...  Jos tuo ura siellä keskellä olis suora akselin suuntainen niin mitään väännön(=hihnan veto) muutokseen perustuvaa säätöä ei olisi olemassakaan( edes teoriassa) ja kaikki välityksen muutos perustuisi pelkästään moottorin kierroslukuun ts edessä olevan rullakupin+rullien keskipakovoimasta tapahtuvaan säätöön... 
Tämän takia siellä vastapaine jousen alla olis hyvä olla teflon tms muu aluslevy mikä pienentäis kitkaa ja herkistäis tän osan kiertymistä jolloin systeemi paremmin tunnistais väännön eli vedon vaihtelun.
Tuo kiertymähän ei ole kuin muutamia kymmeniä asteita. Uskon että tämän heikko toiminta on yleinen ongelma kiinanskopoissa.
Mulla oli yhtäaikaa yhtävähän ajettu fude ja piaggio skopot ja juuri tältä osin oli ero huima.
Eli parhaimmillaan tuo vari toimii kiihdyttäessä kuin vanhanajan automaattilaatikon "kickdown" ts vaihtaa pienemmälle kun kaasu avataan, autossa se tunnustelu vaan oli liitetty kaasupolkmeen ja variaattorissa se tapahtuu tunnustelemalla "vääntömomenttia" ts hihnan tekemän vedon määrää..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Edellisen pohjalta voisi harkita hankkivansa sopivaa ohutta esim. 1,5 - 2 mm teflon yms. "liukasta" lämpöä ja painetta kestävää muovilevyä..
Leikata niistä kaksi samankokoista "prikkaa" vastapainejousen alle, jolloin ne muodostaisivat liukulaakerin..
Eli Etran teknisiä muoveja penkomaan pitänee alkaa..
Jos sopivaa tavaraa löytyy, niin voisi herkistää varipakettia aikas paljon..
Toisaalta jos laittaisi vaikka sopivan metalliparin sinne.. Olikos se nyt niin että pronssi ja jousiteräs oli aikas liukasta keskenään ilman erillistä voitelua.. Enpä nyt muista suoraan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: openflow - 17.06.08 - klo:23:02
Jatketaan himppusen varin teorialla.

voimansiirtolevyn urista.
http://www.munkuvat.org/kuva/105160
Kuvassa vasemalla on takavarin lautasten vakio malli ja oikealla  "torque/speed drive". Takavarin lautaset liikkuvat urissa ==>kiertyvät http://www.munkuvat.org/kuva/105164. Mitä suurempi kiertoliike sitä enemmän tehostaa jousivoimaa.

Voimansiirtolevy ei pelkästään lisää vaan sillä voidaan myös "pienentää" jousivoimaa. Suoralla vinottaisella uralla(torque/speed) on tasaisesti jousta jäykentävä vaikutus. vastaa siis jäykempää jousta. Jos tälläisen uran kulmaa kasvatetaan  esim uran puolen välin jälkeen ,sillä on jousivoimaa lisäävä vaikutus. Kulman pienentäminen vastaavasti vähentää jousivoiman kiristävää vaikutusta.

Voimansiirtolevyjä näyttäisi olevan ainankin kolmenlaisia. Loppua kohti loivenevat,kaltevat täysin suorat(torque/speed) & loppua kohden jyrkkenevät(race). race malli on siis ~ylösalasin käännetty vakio malli. Loivenevalla uralla(lähes akselin suuntainen) saadaan taloudellisempi ja vinolla uralla sporttisempi (kierrokset korkeammalla) & jyrkkenevät ilmeisesti todella agressiiviseen ajoon. http://www.munkuvat.org/kuva/105236

Jousivoiman kiristävä vaikutus suora ura vs loiveneva ura http://www.munkuvat.org/kuva/105165.
Kuvassa kohta A-->B jousivoima pienenee lautasten auetessa. vrt  suora ura C-->D  jousi voima kasvaa. Ilmeisesti nämä vakio voimansiirtolevyt suunnitellan siten ,että matkavauhdissa lautaset on auenneet B kohtaa hieman enemmän. Ylämäessä Jo pienikin kierrosten notkahtaminen työntää lautaset kohti A:ta =>jousivoima kasvaa =>kierrokset nousee. Näin ei tapahdu suoralla uralla(D-->C) vaan nopuden aleminen myös tiputtaa kierroksia. Takavarin puoleenväliin asti kummatkin uritukset toimivat jokseekin samalla tavalla.

Jos esim loivenevalla urituksella moottorin kierrosluku on 20 vauhdissa 7500rpm ,se voi olla 40 vauhdissa 6500rpm. Suoralla uralla vastaavasti 20@7500 voi tarkoittaa 40@8000. Tästä siis johtuu suoralla uralla parempi kiihtyvyys 20->40 nopeuteen. Toisaalta suoralla uralla tarvitaan selkeesti enemmän kierroksia ,jotta voitetaan jousivoima kokonaan (saavutetaan maksimi välitykset). Race versiolla ei ilmeisesti koskaan ole tarkoitus saavuttaa max välityksiä vaan pitää takavaria kokoajan "toiminallisella" alueella.

Voimansiirtolevyt on valitettavasti pirun kalliita. Epäilen etteivät ole hintansa arvoisia.

---
ps. kiinanihmeessä voimansiironlevyn vaikutus kääntyy laskuun ~25 vauhdissa.
yllä olevat käppyrät on havaintokuvia, niistä saa vain karkean kuvan miten eri vääntölevyt vaikuttavat. ei sen enempää.
Miten nuo munkuvat saa toimimaan
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:17:22
Edellisen pohjalta voisi harkita hankkivansa...
Kinkin vakio voimansiirtolevyä pystyy myös muokkaamaan. Tähän tapaan http://youtu.be/VckNFtrio38
Tätäkin kokeilin yhdellä vanhalla etuvarilla, kun ei mennyt lautaset koskaan yhteen http://youtu.be/c_LwHp0FlRw

konenikkari

#140
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.05.10 - klo:18:07
Lainaus käyttäjältä: Skodepaappa - 30.04.08 - klo:14:24
...Ainoa vakio tässä yhtälössä on kaiketi hihna...
Lainaan tätä alkupään kirjoitusta ja viilaan ajankulukseni vähän pilkkua..
Hihnalla on myös oma massansa ja aivan samoin keskipakovoima vaikuttaa myös siihen. Käytännössä asialla kokonaisuudessa on varmasti minimaalinen merkitys, joskaan ihan vakioksi en hihnaakaan sopassa väittäisi. ;)

Toisaalta jossain variaattorissa hihnan vaikutus variaattrorin toimintaan voisi olla jopa yllättävän suurikin, kun asiaa hiukan vielä mietin. Keskipakovoima pyrkii tekemään ovaalista hihnasta pyöreämmän, mutta voimansiirron rakennehan ei sille anna tätä mahdollisuutta. Näin ollen keskipakovoima voisi asiaa ajateltuna saada hihnan värähtelemään ominaistaajuudellaan ja saada sen vaikeuttamaan jollain kierrosluvulla ehkä jopa pahastikin etu- ja takavariaattorin toimintaa. Eli käytäntö voisi hyvinkin poiketa ennusteesta, jollainen on variaattorin toiminta periaatetasolla.
Joissain variaattoreissa on hihnan n. puolivälissä
rulla joka estää hihnan pyöristymisen
ja samalla värähtelyn.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 08.05.12 - klo:09:58
Sanoisin jopa, ettei se taaempi hihnapyörä ymmärrä mitään nopeudesta. Sen sijaan se kyllä tunnistaa sen, että kiihdytetäänkö, ajetaanko pintakaasulla, vai jarrutetaanko moottorilla.

Niksi on niissä tapeissa ja urissa, joiden varassa taaemman hinhapyörä puolikas liikkuu liikkuessaan. Kun kiihdytetään, tulee jousen vastustavan voiman lisäksi tulee kaltevan tason aiheuttama vastustava voima. Hihnan veto vastaan tappien liike urissaan.

Eli kyllä sen täytyy mennä niin, että moottorin kierrokset nousevat jonkin verran kiihdytyksen aikana, vaikka tuntuukin siltä että kone käy samoilla kierroksilla. Kun koneen kierrokset nousevat, hiukankin, niin rullien "voima" kasvaa keskipakovoiman lisääntymisen johdosta, ja siten voittaa pikkuhiljaa jousen voimaa.

Malossihan myy ainakin joihinkin laitteisiin niitä taaemman hihnapyörän puolikkaita. Niissä on käsittääkseni juurikin ne tappien liikeurien kulmat erilaiset, joka aikaan saa, no, ainakin jotain muutosta.  ;)
Mistähän noita puolikkaita voi ostaa, mieluummin suomesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.05.12 - klo:18:47
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.12 - klo:17:22
Edellisen pohjalta voisi harkita hankkivansa...
Kinkin vakio voimansiirtolevyä pystyy myös muokkaamaan. Tähän tapaan http://youtu.be/VckNFtrio38
Tätäkin kokeilin yhdellä vanhalla etuvarilla, kun ei mennyt lautaset koskaan yhteen http://youtu.be/c_LwHp0FlRw
Kinkkien vp-jousi on tunnetusti hyvin jäykkä ja vanhemmissa fudeissa olikin painavat rullat..
Olen joskus funtsinu että olisko tuo vp-jousi niin jäykkä että pienen koneen hihnalle antama veto ei kiihdytyksessäkään riitä puristamaan hihnapyörää kasaan muutamaa  mm jotta välitys hiukan tihenis..
Tähän voimaan tietty vaikuttaa tuo urien kulma/profiili kuten openflow jo sanoi.
Jonku tarttis kai kokeilla hiukan löysempää Vp-jousta ja kevyempiä rullia..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 09.05.12 - klo:19:21
Jonku tarttis kai kokeilla hiukan löysempää Vp-jousta ja kevyempiä rullia..
Kokeiltu on. Mulla se malossin violetti oli havaittavasti vakioo löysempi. Kuoleentuikin mokoma aika pian ja olihan sitten ihan paska ajettava. Pitkään on ollut jo vakiojousi kiinni.

konenikkari

#143
Totta monikin asennettaessa jäykkä ja pidempi jousi
on lyhyenkin käytön jälkeen jousivoimaltaan pienempi
kuin alkuperäinen.
Jousen ominaisuuksiin kun kun kuuluu jäykkyyden lisäksi
myös palautuminen, ja toistuvasti.. kerta toisensa jälkeen.
Ja joissain tilanteissa myös nopeasti.
Yksinkertaisen käyttäjän jousivoimamittari:
Poraa puulevyyn reikä
vedä sen läpi jousi n. puoleen max mitastaan
tai asennustilan mittaan.
kalavaálla

Lue kalavaán lukema.
Älä lainaa tarkoitukseen naapurin vaakaa ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.05.12 - klo:19:49
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 09.05.12 - klo:19:21
Jonku tarttis kai kokeilla hiukan löysempää Vp-jousta ja kevyempiä rullia..
Kokeiltu on. Mulla se malossin violetti oli havaittavasti vakioo löysempi. Kuoleentuikin mokoma aika pian ja olihan sitten ihan paska ajettava. Pitkään on ollut jo vakiojousi kiinni.

Arvelinkin että muutama on jo testannut..
Sitte tulee mieleen se uran asento, eli vielä viistompi pitäisi olla että hento hihnan vedon kasvu sai jotain aikaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

purgiaali

#145
Minulla on gy6-motorilta ostettu suoraurainen takavari. Sillä tuli vakioon verrattuna muistaakseni hieman isommat kierrokset isommilla  nopeuksilla. Vaihdoin vakion takaisin, kun ei miellyttänyt.

EDIT
tälläinen:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Tuning-Torque-Driver-komplett-forextreme-GY6-Motor-50cc

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 09.05.12 - klo:20:23
Sitte tulee mieleen se uran asento, eli vielä viistompi pitäisi olla että hento hihnan vedon kasvu sai jotain aikaan.
Joo. Se kinkin vakion levyn (kuten siitä linkittämästäni videostakin näkyy) ura on noin puoliksi suora (siis akselinsuuntaisesti) ja vino vain toisesta päästään. Kokeilin sitä videon tyylisesti työstettyä voimansiirtolevyä ja kyllä se ainakin itselle on noin parempi (sekä 72 ja 82cc:llä). Ajon aikana kaasun kääntökin suuremmalle saa sen nyt selvemmin vaihtamaan pienempää välitystä. Vakiomuodolla lähinnä ääni vain muuttui ja kiihtyi sitten kun kiihtyi. Sitä en osaa sanoa, kuinka paljon vaikutti myös se, että herkistin sitä takavaria samalla aikalailla kiillottamalla toisiaan vasten liukuvia pintoja.

kani

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.05.12 - klo:19:49
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 09.05.12 - klo:19:21
Jonku tarttis kai kokeilla hiukan löysempää Vp-jousta ja kevyempiä rullia..
Kokeiltu on. Mulla se malossin violetti oli havaittavasti vakioo löysempi. Kuoleentuikin mokoma aika pian ja olihan sitten ihan paska ajettava. Pitkään on ollut jo vakiojousi kiinni.

Millainen se sitten oli löysemmällä jousella??

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 09.05.12 - klo:20:47
Minulla on gy6-motorilta ostettu suoraurainen takavari. Sillä tuli vakioon verrattuna muistaakseni hieman isommat kierrokset isommilla  nopeuksilla. Vaihdoin vakion takaisin, kun ei miellyttänyt.

Miten väännön tunnistus toimi suorauraisella varilla? Vaihteliko kierrokset sen mukaan kiihdyttikö vai ajoiko tasaista nopeutta? Pienillä/isommilla nopeuksilla?

Olisko avain tässä jousen vahvuus ja noiden urien muoto suhteessa toisiinsa?

Tein vähän hyväntekeväisyystyötä, otin kaverin tytön skopan huollettavaksi, 2 vuotta vanha Solifer SFR, ajettu 4000km vähän päälle. Mitään huoltoa sille ei ole tehty. Öljy oli pikimustaa. Irrotin koemielessä pinkin johdon CDI-liittimestä nähdäkseni miten se kulkee kun pelkkä rajoitin on kytketty pois käytöstä. Suhteellisen kivasti se meni, tässäkin tuntuu olevan kuitenkin vakiona turhan painavat rullat ja ilmeisesti siinä etuvarissa joku rajoitin, holkki, prikka tai mikä sitten onkaan. Kytkin ottaa tässä selvästi paremmin kuin omassa ja lähtökiihtyvyys parempi tosin omassahan on vielä pidempi perävälitys käytössä. Lyhytkin ajelu saa varinkopan ihan uskomattoman kuumaksi. Aika tukossa tuo tuntu olevan mutta kun sitä hapetti ilman rajoitinta kunnolla niin tuntui lähtevän pelaamaan vähän paremmin. Tarrat pois ja pitäis huomenna vielä siistiä maalipinta.

Vähän lisää pohdintaa: Jos kuumeneminen johtuu siitä että käytetään jäykkää jousta kun sama setti on käytössä isommissa skopissa, miten tuo vari sitten kestää isommissa senkään vertaa kun näissä pienemmissä kun lisää vauhtia/tehoa -> vielä enemmän lämpöä. Luulis että ne sitten sulaa ihan kokonaan..

Nyt kun poistin rasvat tuosta takavarin kytkinpakasta se selvästi lisää kierroksia kun kiihdyttää, aiemmin ei niinkään eli on varmaan kytkin luistanut eikä ole vääntöä välittynyt riittävästi.

Pitäis saada eri jäykkyyksisiä jousia ja erilaisilla urilla olevia takavareja kokeiluihin. Kävisköhän jonkun muun vimpaimen takavari tai tuo "torque control levy" kinkkiin? Nuo kytkimethän on kaikissa pitkälti samat.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: kani - 09.05.12 - klo:22:36
Millainen se sitten oli löysemmällä jousella??
Vaihdon jälkeen laiskemmin se kiihtyi, joskin tätä osasin kyllä epäilläkin kun selvisi että se on löysempi ja kun se sitten totaalikuoleentui, niin se oli jo jossain 2000-2500rpm suurimmalla vaihteella mihin variaattori ylipäätään menee. Rullinakin oli silloin 4,7g. Vakiorullilla ongelma olisi ollut vieläkin pahempi. Kuin täi tervassa jo niillä 4,7g.

pekpel

Isommissa varin jäähdytykseen on ohjattu osa koneen jäähdytyksen puhalluksesta..
Eli on poweria takana jopa tyhjäkäynnillä..
Jotenkin tuntuis ihan hyvältä idealta modata varikopalle isohko 8 - 12 cm vanha tietsikan tuuletin lämpötilakytkimellä, puhaltaan sinne "paineella"  jäähtytys ilmaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..