Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Partanen

Sanoisin jopa, ettei se taaempi hihnapyörä ymmärrä mitään nopeudesta. Sen sijaan se kyllä tunnistaa sen, että kiihdytetäänkö, ajetaanko pintakaasulla, vai jarrutetaanko moottorilla.

Niksi on niissä tapeissa ja urissa, joiden varassa taaemman hinhapyörä puolikas liikkuu liikkuessaan. Kun kiihdytetään, tulee jousen vastustavan voiman lisäksi tulee kaltevan tason aiheuttama vastustava voima. Hihnan veto vastaan tappien liike urissaan.

Eli kyllä sen täytyy mennä niin, että moottorin kierrokset nousevat jonkin verran kiihdytyksen aikana, vaikka tuntuukin siltä että kone käy samoilla kierroksilla. Kun koneen kierrokset nousevat, hiukankin, niin rullien "voima" kasvaa keskipakovoiman lisääntymisen johdosta, ja siten voittaa pikkuhiljaa jousen voimaa.

Malossihan myy ainakin joihinkin laitteisiin niitä taaemman hihnapyörän puolikkaita. Niissä on käsittääkseni juurikin ne tappien liikeurien kulmat erilaiset, joka aikaan saa, no, ainakin jotain muutosta.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Tuo on minunkin käsitykseni "takavarista", kierrosten lasku ja nousu on tullut havaittua kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa.. en nyt muista oliko jossain myytävänä jopa ihan akselin suuntaisela uralla varustettuja "takavareja" kisakäyttöön, tuli sellainen käsitys että silloin ne ei niin paljon reagoisi kaasutuksiin eli hihnan aiheuttaman väännön vaihteluihin.

Ja tuosta etuvarista, samaa ajattelen, että kun se ns. stabiili vaihe alkaa niin rullat on sellaisessa kohdassa ramppia että pieni kierrosten lisäys aiheuttaa suuren välitysten/nopeuden muutoksen.
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

Juu, ja oman hyvän lisänsä tuo arkikäyttöön tuo ne urat taaemman hihnapyörän sisällä. (Puhun tarkoituksella etummaisesta ja takimmaisesta hihnapyörästä, koska variaattoreita on vain yksi, ainakin Vespassa.  :) ) Kisakäytössä varmaankin kone saa räyhätä mieluummin jatkuvasti suurimman tehon kierroksilla nopeudesta riippumatta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 08.05.12 - klo:10:39
Juu, ja oman hyvän lisänsä tuo arkikäyttöön tuo ne urat taaemman hihnapyörän sisällä. (Puhun tarkoituksella etummaisesta ja takimmaisesta hihnapyörästä, koska variaattoreita on vain yksi, ainakin Vespassa.  :) ) Kisakäytössä varmaankin kone saa räyhätä mieluummin jatkuvasti suurimman tehon kierroksilla nopeudesta riippumatta.

Kyllä, tappi/urasysteemi reagoi vääntömomentin muutokseen, juuri tämän osalta nää eri skodujen variaattorit on kuin eri planeetalta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

Eikö etuvari ole tehollinen ja takavari momentillinen. Säädöin nämä optimoidaan jotta saadaan paras suorituskyky.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Partanen

En ole varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitat. Mutta teho ja vääntö tulee kampiakselilta, ja variaattori välittää ne kytkimelle. Miten variaattori sen tekee, on kiinni valinnoista, joita kompromisseiksikin sanotaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#111
Lainaus käyttäjältä: kani - 08.05.12 - klo:10:47
Eikö etuvari ole tehollinen ja takavari momentillinen. Säädöin nämä optimoidaan jotta saadaan paras suorituskyky.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Se ensiöpuoli säätyy ihan vaan kierrosluvun mukaan ja toisiopuoli vääntömomentin(torque control) sekä vastapainejousen mukaan. Skootterissa on vaan 1 variaattori..
(Kytkimn tarttumishetki on sitte ihan oma juttunsa mutta lyhyesti ja karkeasti sanottuna sekin perustuu lähinnä tietyn kierrosluvun saavuttamiseen)

Edit. Oikeastaan tuo ensiöpuolen ja toisiopuolen vaikutusten erittely on harhaanjohtavaa koska vasta ne yhdessä hihnan yhdistämänä, muodostavat toimivan variaattorin..
Ensiöpuolen toimintaan voidaan vaikuttaa toisiopuolen säädöllä(vastap.jousen jäykkyys) jne
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Onko tuo "torque control" yleinenkin nimitys taaemmalle hihnapyörälle, vai sittenkin vain tuotemerkki, jota esim. Malossi käyttää?

Ei se kuitenkaan varsinaisesta moottorin väännöstä ymmärrä mitään, vaan säätyy hihnan aiheuttaman väännön mukaan. Toisinsanoen, taaemman hihnapyörän säätymiseen vaikuttaa siihen kohdistuva vääntö. Eli kuinka kovasti hihna sitä hihnapyörää vääntää, tai on vääntämättä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 08.05.12 - klo:11:48
Onko tuo "torque control" yleinenkin nimitys taaemmalle hihnapyörälle, vai sittenkin vain tuotemerkki, jota esim. Malossi käyttää?

Ei se kuitenkaan varsinaisesta moottorin väännöstä ymmärrä mitään, vaan säätyy hihnan aiheuttaman väännön mukaan. Toisinsanoen, taaemman hihnapyörän säätymiseen vaikuttaa siihen kohdistuva vääntö. Eli kuinka kovasti hihna sitä hihnapyörää vääntää, tai on vääntämättä.

Aivan, ja moottorihan sitä hihnaa vääntää..
Kyllä hyvin toimivan toisiohihnapyörän pitäisi tunnistaa vääntömomentin kasvu. tulkoon se sitten moottorin puolelta(avataan kaasua lisää) tai takapyörästä (ylämäki). Juuri siksi ne toision puoliskot pääsee pyörähtään toisiinsa nähden, ja tää liike tappi/vinourassa saa aikaan puoliskojen puristumisen tiekemmin toisiaan vasten jolloin välitys tihenee..

Luulen kyllä että tuo em torque control eli vääntömomentin tunnistus jää monessa skootterissa haaveeksi.. yleinen valitus että kun hyytyy mäkeen!  Mulla se toimii loistavasti ja toiminnan huomaa tasakaasulla ajaessa, kun avaa kaasun äkkiä kuin myös tasakaasulla ylämäkeen ajaessa..

Juuri tämä vääntömomentin tunnistus on erityispiirre mikä erottaa variaatorisovelluksen näissä skoottereissa muista yleisistä sovelluksista (esim sorvin voimansiirto)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

No milläs se takavari saadaan toimimaan? Tuntuis kytkin luistavan turhaan. Kannattaako orkkis kerralla vaihtaa kytkinpintoineen ja jousineen päivineen (toimiiko joku merkki erityisen hyvin kinkeissä?) ja sitten kun on saanut halutun lähtötiukkuuden säätää vastapainejousi ja rullat pelaamaan hyvin keskenään? Tykkään itse napakasta kytkimestä autossakin. Jääkö se skootterissa haaveeksi?

Mikä on paras "säätöprosessi" hyviin säätöihin?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Partanen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 08.05.12 - klo:12:41
Aivan, ja moottorihan sitä hihnaa vääntää..
Kyllä hyvin toimivan toisiohihnapyörän pitäisi tunnistaa vääntömomentin kasvu. tulkoon se sitten moottorin puolelta(avataan kaasua lisää) tai takapyörästä (ylämäki). Juuri siksi ne toision puoliskot pääsee pyörähtään toisiinsa nähden, ja tää liike tappi/vinourassa saa aikaan puoliskojen puristumisen tiekemmin toisiaan vasten jolloin välitys tihenee..

Luulen kyllä että tuo em torque control eli vääntömomentin tunnistus jää monessa skootterissa haaveeksi.. yleinen valitus että kun hyytyy mäkeen!  Mulla se toimii loistavasti ja toiminnan huomaa tasakaasulla ajaessa, kun avaa kaasun äkkiä kuin myös tasakaasulla ylämäkeen ajaessa..

Juuri tämä vääntömomentin tunnistus on erityispiirre mikä erottaa variaatorisovelluksen näissä skoottereissa muista yleisistä sovelluksista (esim sorvin voimansiirto)

Se on aivan sama tuleeko sieltä koneelta vääntöä, vai tehoa, silti taaempi hihnapyörä ymmärtää vain sen mitä hihna tekee. Vetääkö hihna, onko vetämättä, vai hidastaako. Sen eron halusin tehdä selväksi, että moottorin suorituskyky (vääntö/teho) ei ole sama kuin takahihnapyörän kyky toimia siihen välitettävän voiman mukaan.

Se, että hyytyy mäkiin, johtuu siitä että moottorin suorituskyky loppuu kesken -> vauhti hidastuu. Tietysti hyvin toimiva variaattori osaa korjata tilannetta, muttei sekään mahdottomiin pysty, ainakaan mopossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

#116
Lainaus käyttäjältä: kani - 08.05.12 - klo:13:06
No milläs se takavari saadaan toimimaan? Tuntuis kytkin luistavan turhaan. Kannattaako orkkis kerralla vaihtaa kytkinpintoineen ja jousineen päivineen (toimiiko joku merkki erityisen hyvin kinkeissä?) ja sitten kun on saanut halutun lähtötiukkuuden säätää vastapainejousi ja rullat pelaamaan hyvin keskenään? Tykkään itse napakasta kytkimestä autossakin. Jääkö se skootterissa haaveeksi?

Mikä on paras "säätöprosessi" hyviin säätöihin?


Sen kun joku kertoiskin :) Itselläni on vain kokeiltuja ja kokeilemattomia ideoita.. kokeiltuja jäykemmät kytkinjouset (ei toiminut, luisti vaan enemmän kun ei pureutunut), kytkin kellon karhennus (ei tuntunut vaikuttavan).
Kokeilemattomissa on se yksi sellainen että kun kytkimen pyörintänopeus riippuu motin nopeudesta välityksen suhteen niin olisi edullista saada tiuhempaa välitystä alussa -> kovemmat kiekat ennekuin kytkin aktivoituu ja samalla tiheillä välityksillä väännön kertautuminen. Yksinkertaistettuna, välitys suhteen maksimointi -> hihna olisi saatava lähdössä toisiohihnapyörälle niin ylös kuin käytännön kannalta mahdollista. (ensiöpuolella hihna on yleensä jo lähes kiinni holkissa..)

Muita ideoita: 125+cc kytkinkello+ kytkin modaus näihin pienempiin..  paremman jarrukenkä materiaalin liimaus alkuperäisten tilalle.. tai paremmat esim. naraku kytkinkengät ??

Dr Pulleylla tais olla tarjolla sikakallis lukkiutuva kytkin.. ?!


Harrastelussa: bt49qt-12

kani

Vaatiiko jäykät kytkinjouset erilaisen palamateriaalin ottaakseen kiinni pienemmällä voimalla? Onko kellään täällä kokemuksia noista virikytkimistä? Jos tuo vastapainejousi puristuu enemmän väännön kuin tehon vaikutuksesta, eikö se sillon ole hyvä olla löysempi 50cc koneessa ja jäykempi tehokkaammassa? Vai onko periaate nyt ihan hukassa??  ;D

konenikkari

#118

Etuvari muuttaa välityksiä koneen kierrosten muuttuessa ja takavari nopeuden muuttuessa.
Takavari, uriensa avulla muuttaa välitystä myös kuormituksensa mukaan.
Ne erilaiset tappiurat esim. 2T ja 4T ovat ratkaisevassa asemassa.
Samoja tarpeita tulee jos/kun 2T moottorista löytyy vääntöä ;)
myös pienillä kierroksilla.
Harkitsevan kaasunkäyttäjän tappiura on suora.
Optimit on usein  tehty kaikille käyttäjille
eivätkä enää toimi jos muutoksia on tehty paljon.
Me täällä suomessa voimme selvyyden vuoksi
puhua etu ja takavarista jotta ei kielemme köyhtyisi.
Onhan kyseessä laite jossa niin moni asia
on muuttuva eli variable tai jotain ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#119
Olen kuvaillut akun toimintaa
se on hyvinkin inhimillinen
1800 luvulla tehty keksintö
joka ei juurikaan ole kehittynyt.
Edelleen vuonna 2012 laatikossa
on lyijyä, ja rikkihappoa.
Kuitenkin toiminnoiltaan
voisi verrata sian porsaaseen.
Jos annat pienenä ruokaa voi aina hyvin
jos nälässä pidät, ei jaksa syödäkään.
Kuitenkin... on voimissaan :D
Variaattorin toimintaa voisin verrata
avioliitossa elävän pariskunnan
sukupuolielämään 8)
Kaikki jos osuu kohdilleen
saattaa toimia..
Ja on myös voimissaan ;D
Miksi siis se vari vaan toimii..ja toimii :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)