Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Coastside

Sama hihna ja sama takakannellinen rullakuppi omine holkkeineen joka toisessa koneessa toimi ongelmitta. Edellinen oli rajoittamaton kuppi eri valmistajalta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.04.12 - klo:09:06
Sama hihna ja sama takakannellinen rullakuppi omine holkkeineen joka toisessa koneessa toimi ongelmitta. Edellinen oli rajoittamaton kuppi eri valmistajalta.
Eri rullakuppi on vaan vähän erilainen.. onhan tää tullut jo monesti esille että näitä palikoita tehdään niin monessa pajassa ja monilla toleransseilla..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Onkos teillä rullakupin hihnapinta kuinka kiiltävä ?
Bellan nykyistä vois käyttää peilinä, eli taitaa olla hieman liiankin "ottava" hihnalle ja siksi värinöitä ropisee kun ei meinaa hihna päästää irti..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Ihmettelinkin sitä kun se ei ollu mikään peili. Eikös peilipinta merkkaa pikemminkin sitä että hihna luistaa ja kiillottaa pinnan ja varmaankin myös aiheuttaa ylimääräistä lämpöä? Eli ei hyvä juttu. Tuleeko sulla mujua paljon varikopan sisään? Mikä on hihnanvaihtoväli tai kestoväli?? Käytätkö laatuhihnaa gates/mitsuboshi vai jotain random peruskamaa?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: kani - 23.04.12 - klo:15:49
Eikös peilipinta merkkaa pikemminkin sitä että hihna luistaa ja kiillottaa pinnan ja varmaankin myös aiheuttaa ylimääräistä lämpöä? Eli ei hyvä juttu.
Mutta taas toisaalta.. Hihna luistaa aina siitä ei pääse eroon, kun se liittyy osana variaattorin perusrakenteeseen. Jos nyt ei jossain tilanteessa ei muuten luista niin hankaavaa liikettä tulee silti aina kun hihna siirtyy ylemmäksi tai alemmaksi lautasissa (samalla tässä liikkeessä se kyllä luistaa aina hivenen myös pituussuunnassakin). Tuossa valossa pinnan tulisikin ollakin mahdollisimman sileä, sillä mitä karkeampi se on sitä enempi se toimii santapaperin tavoin ja heikompana materiaalina se on hihna joka antaa ensin periksi.

pekpel

Niin.. Bellahan sai uudet kalikat variaattoriin jokuaika sitten,, Oisko jotain 500 kilsaa nyt takana..
Oli jo silloin rullakuppi hihnan puolelta kuin koneella kiillotettu, ei muissa mopoissa sellaista ole näkynyt aiemmin ja siksipä hieman epäilin osasyyksi varin tärinään ja värinöihin..
Samanlainen on niin halpishihnalla kuin gatesillakin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Lähtikö tärinät? Yikes, jouduit siis tekemään remppaa ennen 15tkm merkkipaalua? Mitenkäs hihnat on sulla kestäneet?? Montako km per hihna?

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 23.04.12 - klo:18:57
Niin.. Bellahan sai uudet kalikat variaattoriin jokuaika sitten,, Oisko jotain 500 kilsaa nyt takana..
Oli jo silloin rullakuppi hihnan puolelta kuin koneella kiillotettu, ei muissa mopoissa sellaista ole näkynyt aiemmin ja siksipä hieman epäilin osasyyksi varin tärinään ja värinöihin..
Samanlainen on niin halpishihnalla kuin gatesillakin..

Eli 500 km sitten myös varikupin pusla ja se varin liukuholkki (keskiholki) uusittiin vai onko liukuholkki vanha?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Lainaus käyttäjältä: kani - 23.04.12 - klo:22:14
Lähtikö tärinät? Yikes, jouduit siis tekemään remppaa ennen 15tkm merkkipaalua? Mitenkäs hihnat on sulla kestäneet?? Montako km per hihna?
Ei ole tärinät mihinkään lähteneet.. En ole kyllä variakaan avannut viikkoon.. Jospa nyt tän viikon kerhoillassa sais aikaiseksi, rullakupi käteen ja 1200 vesihiomapaperilla hion sen mataksi..
Ja tosiaan ennen 15000 km merkkipaalua laitoin uutta palikkaa variaattoriin, ihan syystäkin, olivat kuluneet entiset jo liian väljiksi, tosimieshän olisi ajanut niillä vielä pitkään...
Konetta ei ole avattu kertaakaan.. Mitä nyt perushuoltoa on tehty..

Tuo on kyllä tosi ärsyttävää kun variaattori värisee rymikkäästi, niin tietyissä nopeuksissa tuntuu että skopa tärisee paloiksi ja meteli katteista on mahtava ei kuule moottoriääntäkään seasta..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#99
Tärinät ja värähtelyt ja sen myötä äänet
voivat myös johtua jommankumman varin laakeroinneista.
Takavarilla useinkin on sama laakerointi ns. perän kanssa.
Se huonompi vaihtoehto :-[ on etuvari
jonka laakeroinnin osana on runkolaakerit.
Mielenkiintoisia  ??? ääniä, ja värähtelyjä usein syntyy
kun laakeri on pesäänsä löysä
ja pyörii pesässään.
Jos runkoäänet nyt ihan älyttömiä on
on syytä tarkastella moottorin kiinnityksiä.
Esim. kumijousto kiinnitteisessä moottorissa
äänet lisääntyy, kun painaa takajarrua ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Rajoittamaton avoin varikuppi aiheuttaa jurrausta tietyssä nopeudessa. Sama vari eri kupilla ei täristä yhtään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Etuvareissa on myös laakerointi joka usein jää huomiotta,
se on holkki jonka päällä rullakuppi liikkuu.
Tämä ääni/värähtelyjuttu taitaa nyt, tosin olla aivan jotain muuta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

VariJari

En muista että onko tullut jo kysyttyä mutta taas kerran askarrutti variattorin toimintaperiaate.. eli millä periaatteella se variattori kiihdytyksessä (tietyllä nopeusalueella)  pitää ne kierrokset samoina ja silti välitys muuttuu, mikä aiheuttaa sen välityksen muutoksen vaikka kiekat on "samat"??
Vai onko kyse silmänlumeesta eli kiekat oikeasti nousee pikkusen (vaikkapa 300rpm) ja variaattorin ramppi vaan on niin "jyrkkä" tuolla kierrosluku alueella että välitys muuttuu sallien nopeuden muuttua paljonkin vähällä rpm muutoksella?
Harrastelussa: bt49qt-12

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 08.05.12 - klo:08:17
En muista että onko tullut jo kysyttyä mutta taas kerran askarrutti variattorin toimintaperiaate.. eli millä periaatteella se variattori kiihdytyksessä (tietyllä nopeusalueella)  pitää ne kierrokset samoina ja silti välitys muuttuu, mikä aiheuttaa sen välityksen muutoksen vaikka kiekat on "samat"??
Vai onko kyse silmänlumeesta eli kiekat oikeasti nousee pikkusen (vaikkapa 300rpm) ja variaattorin ramppi vaan on niin "jyrkkä" tuolla kierrosluku alueella että välitys muuttuu sallien nopeuden muuttua paljonkin vähällä rpm muutoksella?
Etuvari muuttaa välityksiä koneen kierrosten muuttuessa ja takavari nopeuden muuttuessa.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 08.05.12 - klo:08:59

Etuvari muuttaa välityksiä koneen kierrosten muuttuessa ja takavari nopeuden muuttuessa.

Miten takavari aistii nopeuden ja millä voimalla se sen välityksen muuttaa?
Harrastelussa: bt49qt-12