Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.10 - klo:18:16
Varin voisi toteuttaa keinuvivulla, jossa toisen kavetessa toinen levenee. Ohjaus taas servoilla ja lokiikalla.
Hullumpi idea: Vasempaan kahvaan "vaihdekahva", eli kuten kaasukahvakin, mutta vaijeri ohjaisi etuvariaattorin lautasta, ts. saisi valittua välityssuhteen. Siinähän ois sitten portaaton vaihteisto ja portaaton kierrosnopeuden säätö, saa vääntöä ja nopeutta säädeltyä jokaiseen tarpeeseen :)

Muutamia metallisorveja tiedän, joissa on vaijeriohjattu variaattori muuttamassa pyörimisnopeutta, oikein varmatoimisia ja hyviä ovat.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Samppa

Mutta taitaisi mennä ajamisen kannalta turhan työlääksi ainakin nopeasti muuttuvassa kaupunkiympäristössä.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.06.10 - klo:11:25
Mutta taitaisi mennä ajamisen kannalta turhan työlääksi ainakin nopeasti muuttuvassa kaupunkiympäristössä.  ;D
Sopiva asento variin ja sit kaasulla säädöt :) Tai sit ruohonleikkuriasetus, eli kaasu tappiin ja varilla säädetään :D
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Pyrres

Mitä turhia, tekee suoraan tuplavaijerikahvan eli samalla kahvalla menee kaasun mukaan sopivasti kierrosalueella pitäen. Pientä insinöörityötä jotta sopivat välitykset molemmille löytyisi mutta eiköhän siihen jotain keksisi.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 21.06.10 - klo:23:00
Mitä turhia, tekee suoraan tuplavaijerikahvan eli samalla kahvalla menee kaasun mukaan sopivasti kierrosalueella pitäen. Pientä insinöörityötä jotta sopivat välitykset molemmille löytyisi mutta eiköhän siihen jotain keksisi.
Tuohan ei muuttaisi nykytilannetta miksikään, paitsi huonommaksi.
Vähän kaasua>varin vältykset pienellä, enemmän kaasua>varin välitykset nousevat riippumatta nopeudesta eli ei toivottu tilanne.

Toisaalta taas vaikka varille tekisi pikasäädön tyyliin kiihtyy / matka-ajo, olisi jo jotain.
Antaa olla kaiken muun kuten ennen, mutta laittaa kiinteään etuvarin lautaseen säädön jolla saa etulautasten väliä hienosäädettyä. Liikkeen ei varmaan tarvitsisi olla kuin muutama milli. Voisi vaikka peukulla kääntää vipua ja välitykset muuttuisivat haluttuun suuntaan. Ei varmaan tarttis kuin painelaakerin ja kiilan jolla säätää väliä. Olisi vielä mekaanisesti aika yksinkertainen laite.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Pyrres

Totta, enpä ajatellut loppuun asti. Olishan tuo kyllä mielenkiintoinen idea viritellä jokin puoliautomaattinen tai jopa täysin automaatiinen härveli. Ottaisi pari servoa, nopeusanturin johonkin ja sitä kautta saisi nopeuden mukaan muuttumaan, vetäisi jonkin boxin kautta jonka voisi ohjelmoida ohjaamaan servoa halutulla tavalla.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 21.06.10 - klo:23:25
Totta, enpä ajatellut loppuun asti. Olishan tuo kyllä mielenkiintoinen idea viritellä jokin puoliautomaattinen tai jopa täysin automaatiinen härveli. Ottaisi pari servoa, nopeusanturin johonkin ja sitä kautta saisi nopeuden mukaan muuttumaan, vetäisi jonkin boxin kautta jonka voisi ohjelmoida ohjaamaan servoa halutulla tavalla.
Pistät vielä fly-by-wire kaasun tai jonkin kaasun asentoanturin ja tuon varin logiikan seuraamaan kaasukahvan kääntönopeutta. Eli jos kaasu latastaan nopeasti täysille, pitäisi vari pienet välit ja yrittäisi maksimoida kiihtyvyyden, muussa tapauksessa mentäisiin rennommilla :) Ns. sporttikahvahan tuosta tulisi :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Pyrres

No periaatteessa tuossa itse servo+boxi+nopeusanturi+kaasun asennontunnistin yhdistelmässä ei pitäisi itsessään olla mitään ongelmaa. Ongelmana enemmänkin se miten luotettavasti toteuttaa mekaniikka variaattorin päässä ja sitten vielä löytää säädöt.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

openflow

Periaatteessa ajossa säädettävä vari on yksinkertainen, mutta yllättävän hankalaa on käytännön toteutus. Ongelmana on mm se, että hihna on aika tiukalla siellä varissa ja tilaa on todella vähän ylimääräiselle mekaniikalle. Hihnan kireydestä voi päätellä jotain, kun ajattelee sitä vastapainjousen voimaa ~30 kp(kg).

Coastside

#69
Mekaanisesti paras olisi hydraulisesti akselien pituutta muuttava, jossa kampiakselilta veto olisi välitetty ketjulla. Hihnan linjaus pysyisi suorana koko ajan. Vaikka siirto tapahtuisi muilla tavoin, vaatii tuo että kampiakseli on pois tieltä. Vari ei tarvitse olla akseleiden tasossa muutenkaan. Sillä saisi vivustolle tilaa.

Konsepti sähkömekaanisesti, jolla saisi liudan vaihteita: Sisemmät lautaset voisivat olla kiinteät. Ulompien kiinnitys keinuvipuun painelaakerilla ja hihnan kiristys vivun nivelpisteessä olevalla jousella. Solenoidi voisi säätää varia hammaslukituksella. Ohjaus voisi olla stongan alla läpsyillä kuten "formuloissa".
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Tuo Coastsiden juttu olisi hydraulisesti ohjattu Formula automaatikytkin manuaalivaihteinen formula hihnavaihteisto.
Voisi saada aikas hienon nimen tuolle jos vääntäisi lontooksi ja käyttelisi mainosmiesten tyyliä lyhenteessä.
Hydraulic Switching F1 AutoClutch Manual Belt Drive, on tuossa varmasti pari kirotusvihrettäkin seassa.
HSF1NCMB Drive tai jotain tonne päin ja pari hyperiä tai superia johonkin väliin.

Openflow hei kuule, luulisin että se hihnan tiukkus ei ole ongelma, se hihna pyörii ja keskihakuisvoimat auttaa ja jos välitystä muutetaan silloin kun kaasusta löysää. Ja tilaa saa jos ei olekaan suoraan vipu lautasta säätämässä, vaan päästä vedettävä kiila jota vipu liikuttaa, mahtuisi nätisti varikotelon sivulle.
Systeemin saa rikki silloin jos hihna ei pyöri, pitää laittaa joku esto säätöön silloin kun kone ei käy.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.06.10 - klo:18:35Tuo Coastsiden juttu olisi hydraulisesti ohjattu Formula automaatikytkin manuaalivaihteinen formula hihnavaihteisto.
Mutta toimisiko se? Keksitään sitten prosyyriin nimi ja maininta että Shumikin ajaisi tätä ...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Miksei toimisi?
Olisi vaan aika monimutkainen rakenteeltaan.
Jokaista vaihdetta edustava asento lautasissa pitäisi asettaa joko hydraulisilla venttiilinohjaimilla tai sähköisesti "muistiin".
Samalla olisi pidettävä huoli että lautasten asento pysyy ns. vakiona paineenvaihteluista huolimatta.
On siinä hieman ponnistelua ja kokeilemista, mutta en näe mitään syytä miksei toimisi.
Suurempana ongelmana näkisin hydraulipumpun apulaitteineen asentamisen skopaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Löytyisiköhän mallia auton ajonhallinnan hydrauliikasta? Siinähän annostellaan tarkasti painetta jarruille.

Siinä oli myös se toinen idea solenoidi/ hammaslikitus systeemistä, jossa pykälöidään varin liike.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Coastsiden kanssa samoilla linjoilla. Hydraulinen järjestelmä kuullostaa servo-ohjausta paremmalta.
Varin rullakupin takana olevaa taustalevyä liikuttamalla olisi houkutteleva hoitaa säätömekanismi, valitettavasti siellä on ahdasta.

Melkein helpompaa on suunitella ja rakentaa koko variaattori uusiksi säätömekanismia silmälläpitäen, kun muokata vakiovarista vastaava. Mikäli tämä olisi helppo projekti olisin tehnyt sen jo ajat sitten.