Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

skandinaavi

Joo elikkäs pohdiskelimpa tuossa että mistä mahtaa johtua se, että varinhihna vaihdon jälkeen kiihtyvyys laski ( junnaa ikään kuin ykkösellä 0-30) ja taas nopeus nousi yli 60 vaikka prikka on paikallaan ???
Ei oikein käy järkeen, mutta jospa fiksummilla olisi mietteitä.
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

kekra

Ei välttämättä johdu hihnasta lainkaan. Tulikohan vari varmasti oikein kasattua?
Lähteekö verkkaisesti paikaltaan? Vai huutaako kovilla kierroksilla heti lähtiessä?

Jos hihna luistaisi niin huomaisit varmaan itsekin, sen voi ilmeisesti sulkea pois.

skandinaavi

Lainaus käyttäjältä: kekra - 11.09.08 - klo:18:17
Ei välttämättä johdu hihnasta lainkaan. Tulikohan vari varmasti oikein kasattua?
Lähteekö verkkaisesti paikaltaan? Vai huutaako kovilla kierroksilla heti lähtiessä?

Jos hihna luistaisi niin huomaisit varmaan itsekin, sen voi ilmeisesti sulkea pois.

Tai siis n. 0-10km/h kiihtyy hyvin sen jälkeen "junnaa" jaa huuttaa, pitänee varmaan viikonloppuna avata vari...
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Coastside

#48
Narakun hihna ja Motoforce rullat (5g) entisten "Three five ..." hihnan ja vitosten tilalle eivät muuttaneet suoritusarvoja, mutta jotenkin hitaan jurraavat  lähdöt. Kone 139QM.

Muutaman tonnin verran ajettu oireeton rullakoppa oli , osin mustaa ja osin punaruskeaa mujua "täysi", eli likainen, vaikkei rullien punnitus antanut grammaa enempää eroa uusiin kaikilla rullilla yhteensä. Väriero on ilmeisesti pronssiholkin ja alum. kopan tuotosta, joissa on selvä raja. Uudet mustat rullat olivat millin verran pitemmät mutta viistetyt. Sai miettimään, sopiiko vanhaan uraan.
Sen ruuvit saa kiinni hylsyllä, josta on viilattu pois se viiste, joka ei anna tartuntaa matalaan kantaan.

Edit:
Päivän parit ajot ja se tosiaan jurraa lähdöissä häritsevän paljon. Kun vauhtiin saa niin sitten ei mitään erikoista. Rullat eivät wörki vanhan kopan urissa?
Kone on muutoin vakio paitsi virinokka ja kanavia oijottu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Kokeile vanhoilla rulilla uudestaan. selviää ainankin onko hihnan vai rullien syy.

VariJari

Olen nyt lueskellut tätä ketjua ja vähän muitakin ja tutustunut joihinkin variaattoriteoria kuviin.. vielä on vähän hakusessa miten mikin muutos vaikuttaa joten pikkasen selvennystä kaipaisin.

Eli vakio "rajoittamaton" kiinalainen 50cc skootteri kyseessä ja alun alkain variaattorin toiminta oli jokseenkin tälläista:
- kiihdytys sujui hyvin (ja kiekat nousi suht ylös) jonnekin 25km/h asti jonka jälkeen koneen kiekat alkoi laskea ja kiihtyvyys myös hidastui, huiput n. 55km/h n.1-200m matkalla. Koneessa kiekat tuolloin missälie, kuitenkin huomattavasti huippu kiekkojen alapuolella joten "matkaajo" miellyttävää.

No tästä olisi tietty hyvä parantaa eli kiekat pitää saada pysymään korkealla koko kiihdytyksen ajan.

Noh, nyt olen lukenut että ainakin tämä "takavarin" lautasen vastajousi vaikuttaisi tuohon osin... vaihdoin keltaisen jousen joka tuli nokka akselin mukana (nokkaa ei vielä vaihdettu) ja nyt tuntuu että ehkä korkeammat kierrokset jatkuvat jonnekin 30-35km/h tienoille jonka jälkeen taas kiekat alemmas ja köröttelyä sinne 55km/h asti.  Eli käsittääkseni vastajousi nyt vastusti pikkasen pidemmälle rullien välityksen vaihtoa?

No nyt jos vaihtaisin  kevyemmät rullat niin välitys ei vaihtuisi ihan niin herkkään isommalle ja kiihdytys jatkuisi korkeilla kierroksilla pidempään... ok.. mutta jos en vaihtaisi rullia vaan lisäisin koneen tehoa ja vääntöä niin vaikuttaisiko se variaattorin toimintaan samalla tavalla... eli kun vääntöä/tehoa tulisi lisää niin auttaisko se pitämään "takavaria" kiihtyvyys asennossa vai onko variaattorin koko välitys suhteen muutos vain moottorin kierroksista kiinni?? eli x kiekkaa niin rullat on laittaa välityksen asentoon y??? Eli miksi kiekat edes laskevat tuossa minun tapauksessa tuolla 25-30km/h kohilla, loppuuko koneeta vääntö vai eikö vastajousi vain saa pidettyä tiheämpää välitystä??

Mietin vaan että riippuuko kaikki kaikesta, jos vaihdan ensin rullat kevyemmiksi ja saan kiihtyvyyden ja loppu kiekat tasapainoon niin mitä käy kun lisään tehoja, joudunko vaihtamaan rullia ehkä  takaisin painavemmiksi että teho-vääntö-vastajousi-rullat balanssi säilyy optimaalisena?

Optimi tietty olis että kiihdytyksessä olisi aina kiekat teho alueella ja kaasua löysätessä päästäisiin rauhallisempaan matka ajo välitykseen.. tiedän toki että kokeilemalla selviää mutta kiinostaisi teoria että miksi ja miten :)
Harrastelussa: bt49qt-12

karkulainen

Variaattori "vaihtaa isommalle" siinä kohdilla ja kiihtyvyys sillä alueella laskee. Lääke on virivari; Malossin Multivar tai Narakun 50cc:lle tarkoitettu.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

ilborg

Eikös noillakin molemmilla valmistajilla ole ihan normaaleja vareja(ainakin olemassa). Noissa perusvareissa on nuo rullaradat muotoiltu niin, että kierrokset laskee tietyn nopeuden jälkeen, eli millään muulla, kuin variaattorin vaihdolla et saa nopeasti kiihtyvää vehjettä. Noissa sportti-malleissa taitaapi olla aika suorat rullaradat, jolloin kierrokset pysyy suhteellisen samoina koko ajan.

karkulainen

Voi olla että Malossi tekee kiinalaisiin vakion oloisia vareja, en kyllä usko. Naraku ainakin tekee vakionkaltaisia vareja kuten myös 72cc (ja yli) sekä tavallisille 50cc sporttivareja.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Lainaa...mutta jos en vaihtaisi rullia vaan lisäisin koneen tehoa ja vääntöä niin vaikuttaisiko se variaattorin toimintaan samalla tavalla...
Ei vaikuta. Välitys määräytyy pääosin kierrosten mukaan.

LainaaEli miksi kiekat edes laskevat tuossa minun tapauksessa tuolla 25-30km/h kohilla, loppuuko koneeta vääntö vai eikö vastajousi vain saa pidettyä tiheämpää välitystä??
Johtuu pääosin rullakupin muodosta sekä takavarin "vääntölevyn" uran kaarevuudesta; tämä on suunniteltu ominaisuus.

LainaaOptimi tietty olis että kiihdytyksessä olisi aina kiekat teho alueella ja kaasua löysätessä päästäisiin rauhallisempaan matka ajo välitykseen..
Niin olisi ,tälläisten säätöjen löytäminen on vaan tavattoman vaikeeta puhtaasti mekaanisin keinoin...


Coastside

Traktoreissa on jopa hydraulisesti ohjattuja vareja, joilla säädetään ratasvaihteen kanssa. Mopoon liian kallis ja hankala.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

Lainaus käyttäjältä: openflow - 29.04.09 - klo:21:34
Lainaa...mutta jos en vaihtaisi rullia vaan lisäisin koneen tehoa ja vääntöä niin vaikuttaisiko se variaattorin toimintaan samalla tavalla...
Ei vaikuta. Välitys määräytyy pääosin kierrosten mukaan.

LainaaEli miksi kiekat edes laskevat tuossa minun tapauksessa tuolla 25-30km/h kohilla, loppuuko koneeta vääntö vai eikö vastajousi vain saa pidettyä tiheämpää välitystä??
Johtuu pääosin rullakupin muodosta sekä takavarin "vääntölevyn" uran kaarevuudesta; tämä on suunniteltu ominaisuus.

LainaaOptimi tietty olis että kiihdytyksessä olisi aina kiekat teho alueella ja kaasua löysätessä päästäisiin rauhallisempaan matka ajo välitykseen..
Niin olisi ,tälläisten säätöjen löytäminen on vaan tavattoman vaikeeta puhtaasti mekaanisin keinoin...



Nonnii, kiitokset, asia tuli varsin selväksi.... nyt vaan hyvillä mielin näppejä likaamaan :)
Harrastelussa: bt49qt-12

ilborg

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.04.09 - klo:21:45
Traktoreissa on jopa hydraulisesti ohjattuja vareja, joilla säädetään ratasvaihteen kanssa. Mopoon liian kallis ja hankala.

Itse ihmetellyt, etteikö mopossa voisi tehdä vastaavaa sähkömekaanisesti? Ei tarvitsisi rullien kanssa enää leikkiä. Vai onkohan noilla valmistajilla edes ketään suunnittelemassa moottoria...

-Zone-

#58
Lainaus käyttäjältä: Skodepaappa - 30.04.08 - klo:14:24
...Ainoa vakio tässä yhtälössä on kaiketi hihna...
Lainaan tätä alkupään kirjoitusta ja viilaan ajankulukseni vähän pilkkua..
Hihnalla on myös oma massansa ja aivan samoin keskipakovoima vaikuttaa myös siihen. Käytännössä asialla kokonaisuudessa on varmasti minimaalinen merkitys, joskaan ihan vakioksi en hihnaakaan sopassa väittäisi. ;)

Toisaalta jossain variaattorissa hihnan vaikutus variaattrorin toimintaan voisi olla jopa yllättävän suurikin, kun asiaa hiukan vielä mietin. Keskipakovoima pyrkii tekemään ovaalista hihnasta pyöreämmän, mutta voimansiirron rakennehan ei sille anna tätä mahdollisuutta. Näin ollen keskipakovoima voisi asiaa ajateltuna saada hihnan värähtelemään ominaistaajuudellaan ja saada sen vaikeuttamaan jollain kierrosluvulla ehkä jopa pahastikin etu- ja takavariaattorin toimintaa. Eli käytäntö voisi hyvinkin poiketa ennusteesta, jollainen on variaattorin toiminta periaatetasolla.

Coastside

Varin voisi toteuttaa keinuvivulla, jossa toisen kavetessa toinen levenee. Ohjaus taas servoilla ja lokiikalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04