Tuosta sinänsä kattavasta jutusta on nyt jäänyt pois hihnan aiheuttama voima. Hihnan toinen kylkihän hidastaa/jäykistää voimansiirtolevyn kautta noiden urien avulla variaattorin aukeamista, eli välitysten pidentymistä, silloin kun hihnassa on vetovoimaa, eli kiihdytyksessä. Kun tavoitenopeus on saavutettu ja kaasua kevennetään, niin hihnan vetovoima vähenee, jolloin variaattori pääsee pidentämään välityksiä.
Oikein toimiva variaattorihan pitää koneen kierrokset kiihdytyksessä kovempina. Ja kun kaasua päästetään pois, niin koneen kierrokset putoavat, mutta vauhti pysyy samana. Kun kaasua taas väännetään lisää, pitäisi kierrosten taas nousta. Eli periaatteessa aivan samoin kuin automaattivaihteilla. Eli variaattorin pitäisi tunnistaa moottorin voima, sekä erilaiset ajovastukset, ja muutella sitä mukaa välityksiä. Ja näihin vaikuttaa juuri nuo urat ja niiden kulma. En vaan ole vielä saanut aikaiseksi tutkia, että mitä eroa käytännössä on "torque" ja "speed" voimansiirtolevyillä. Nehän ovat kaksi eri asiaa. Molempia en viitsisi kokeilua varten tilata, mutta yhteen pystyisin ehkä venymään.