Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uudet renkaat Vespaan

Aloittaja pasi61, 31.03.15 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 22.07.15 - klo:20:27
No minulla se oli voblausta ja se tuli aina pienessä vaihdissa < 15 km/h

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.07.15 - klo:19:51
Tässä wobblausta: https://www.youtube.com/watch?v=xzB6KSlD6ec

Tuossa on kyllä minusta takarenkaan otteen menetys joka pätkässä. Minullakin voblaus ilmiönä on vain hitaassa vauhdissa ja epäilen että ohjauksen vatkaus on tuolloin luonteeltaan pysyvä tai jopa suurenevaa, jollei sitä käsin lopeta. Enemmän ärsyttävä ja mietityttävä, kuin vaarallisen tuntuinen, mutta toisaalta: aika vähän tulee ajettua ilman käsiä ;-)

Niinjuu: 9000km ajettu kumi.

pasi61

Multa löytyy pyörästä takalaukun mukana tulleet isommat painot .
Kokeilin ilman niitä ja pienemillä mutta eivät auttaneet tuohon voblaukseen. Ja kokeilin ilman takalaukkuakin (pika irroitettava malli Givi)
Ainoa keino joka tosiaan auttoi oli rengasmerkin vaihto
http://aijaa.com/ZZrttn


Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.07.15 - klo:21:12
Jenkit joskus laittoivat painavampia painoja ohjaustangon päihin vähentämään voblausta. Samanlaiset painot kuin tulee kuulema takalaukun mukana (?). Mulla ei ole takalaukkua, joten en tiedä tuleeko sen mukana isommat painot ohjaustangon päihin.

Mutta aina parempi, että voblausta ei ole ollenkaan. En tiedä vaikuttaako renkaan epätasapaino noin hiljaisen nopeuden voblaukseen, mutta epäilen että ei vaikuta.

Ehkä rengasmallin vaihto vaikutti enemmän. Renkaan korkeushan saattaa muuttua renkaan mallin vaihdon myötä, vaikka numeroiden mukaan olisikin samanlainen rengas.

konenikkari

#32
Takavuosina woblaus oli hyvinkin tavallinen ilmiö, varsinkin jos sarvista irroitti.
Woblaus saa alkunsa kun renkaan runko ei säilytä muotoaan.
Ja renkaan kosketuspinta tiehen, vaihtuu sivusuunnassa.
Kerran woblannut rengas tekee sen herkemmin toistamiseen.
Woblaus rikkoo nopeastikin renkaan rungon rakenteen.
Silloin keksittiin moottoripyöriin, pistää ohjauksen iskuvaimennin, joissakin oli jo vakiona.
Woblausta voi tapahtua niin etu kuin takarenkaassakin.
Yleisin syy liennee liian pieni rengaspaine, toiseksi yleisin renkaan liian pieni kantavuus.
Woblaus voi johtua myös etujousituksen painumisesta tai iskuvaimennuksen puutteellisesta toiminnasta.
Takarenkaan woblaus saattaa siirtyä myös etupyörään.
Usein kantavampi ja ulkokehältään suurempi eturengas auttaa.
Wanhoissa Wärkeissä ja ilmeisesti keinuhaarukka vespoissa kyse liennee ominaisuudesta ei niinkään viasta ::)
Ja tosi hankalaa noihin on ohjausiskaria asentaa.
Ja woblauksesta kärsiville lohdun sana, jos ei ole ajanut kehnosti rakennetulla sivuvaunupelillä, ei ole kokenut kunnon WOBLAUSTA 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

#33
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 23.07.15 - klo:15:51

Milläs ne kiinni? Ruuvilla, mutta onko josain joku vaimennuskumi? Täytyykin käydä ruuvailemassa, mahdolisen kumimaterioaalin määrä ja laatu voi myös vaikuttaa paljon.

Kävin ruuvaamassa oman irti, vajaa 300g painava, eikä mitään vaimenusta. Pelkkä möntti. Eli nostaetaan vain massaa ääripäässä, ja saadaan tärinätaajuutta alemmas. Muttei pois.
Ruuvasimme kokeeksi kaverin Jammu Majoneesin vastaavan irti: kevyt, alumiininen siro tuppi, jossa kuminen vaimennuskiinnitys:
eli puntin läpi pitkä ruuvi joka menee n 4-senttisen kumisen putken läpi ja ruuvista kiristämällä tämä kumi pullistuu ja on kiinni kahvassa. Kiinnityskireydellä saadaan varmasti myös säädettyä hieman vaimennusta.

Ja lisäksi: omassani, vaikka onkin tuo persloota, on ne pienimmät, vakiopuntit, alta 300g painoiset. Liike pihistänyt ne isot, alta 500g:n möntit??

konenikkari

#34
Jotenkin tuntuu,että woblaukset ja ohjaustangon värinöinnit nyt sekoitetaan keskenään.
Osa varin ja sen hihnan värähtelyistäkin on woblausta  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

#35
Kokeilin vaahtomuoviprikkojen kanssa, leikkasin tuollaisesta puolentoista sentin vaahtomuovista palat ja ruuvasin väliin, vaikka minkä kireyden laittoi ruuveihin niin sama laajeneva heilunta tuossa 30-40:n välissä. Muovista oli se ilo, että kaasu hirtti sen avulla hyvin joten oli helppoa kokeilla ;-)
...jos hommaisi nipun kromattuja sopppareita prikkoja, pidemmät ruuvit ja tekisi tuohon väliin prikoista ja vaahdosta vaimenetun väliosan. Jos kokonaismassan lisäys auttaa, niin vaimennettuna tuskin on haittaa, varsinkin jos setin ulkonäkö on säällinen ;-)

Huomasin muuten, että värkki haluaa ilman käsiä noin alhaisessa vauhdissa kääntyä oikealle, koska kaapeloinnit/vaijerit jne tuntuvat vääntävän ohjausta aika tavalla vasemmalle. Jonka taas huomasin paikoillaan kun ajattelin keula ylhäälä koitella onko tuossa keskikohdalla mitään ohjausliikettä vastustavaa (=ohjauslaakeri), ei: mutta koko matkala on, vetoa vasemmalle, ja oikealla ääriasennossa aika tavalla ;-)

Samppa

Edit: Ketjua siivottu. Pysytään aiheessa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

oskuk

Kas, tilasin Citygripin ja kävin tilaamassa pakarin tiivisteen ja kurkkasin samalla toisen vespan persauksia: yli 8000km ja hyväkuntoinen takarengas! Oho! Tuohon on joko vaihdettu omituisen aikaisin nakki tai sitten ajettu todella siististi.

viisnelonen

Noita citygrippejä, kuten monia muitakin, on tarjolla kahta eri painoluokkaa ja hintaeron syy saattaa olla siinä. Myös nopeusluokkia on usein kahta versiota ja hinta sen mukaan. Ennenhän mp rengas oli usein merkattu RF(reinforced) kun oli ns kantavampi. Nyt on jostain syystä tullut muotiin vaatteista tuttu XL. Täsmällinen kantavuusindeksihän on aina kuitenkin lisäksi renkaan merkinnöissä.
Tuolta rengaskontista en ole yhtään kumia tilannut, toimitusmaksu suurehko mikäli tarttee vain 1 kumin..
Tässä tuo sun kumin RF versio.

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=35445513.136.2740&Breite=130&Quer=70&Felge=12&Speed=&kategorie=&profil=&Marke=Michelin&ranzahl=1&tyre_for=Roller&x_tyre_for=&F_F=&Herst=Michelin&m_s=1&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=MO&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&details=Ordern&typ=D-112947
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

#39
Juu, epäilin itsekin tilaukseni tietoja, joten tarkistin sen kyllä, että onko nyt ollenkaan sama tuote ;-)

Rengaskontissa toimitus nimenomaan kuuluu hintaan, linkkisi firmassa tuskin? Edith: kyllä tuollakin näemmä maksuton toimitus!

"Hinnat

Kaikki verkkokaupan hinnat sisältävät toimituksen Suomeen sekä arvonlisäveron (24%). Myös kierrätysmaksu sisältyy hintaan."

ja emailista:

"RENGASKONTTI.FI TILAUSVAHVISTUS / KUITTI

Tuotteet:

  Tuote: MICHELIN CITY GRIP 130/70-12 62P REAR XL
  Tuotenro: 3528705013226
  Määrä: 1
  A-hinta: 55,00 EUR
  Yhteensä: 55,00 EUR"

viisnelonen

Jes. Hyvä kun oikaisit tuon mun väärän luulon toimituskuluista rengaskontissa. Sotkin asian mp-renkaatjotakin.. firman toimituskuluihin missä toimitus on 25e (1-3 kumia).. Tartteekin tallentaa tuo rengaskontin saitti.
https://mprenkaat-store.com/information.php?id=16&osCsid=a99geaig7q3cid6cuhaebqcvn2
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

#41
Kävin kaupassa melko hmm. raikkassa 12 asteen tihkusateessa. En tiedä mikä on, mutta nykyään hakee sivusuunnassa Vespa kovasti, varsinkin hitaassa vauhdissa. Joko takarengas on kulunut muotoon, jossa uudet maalauksenreunat ja urat alkavat ottaa kovasti, kylmentynyt keli aihettaa samaa renkaalle, jotain on irti, tai vain kuvittelen, ilmiö kun alkoi heti kun olin tilannut uuden renkaan -joka ei muuten ole vielä saapunut...

...vieläkään. 16. tilaus ja nyt 28. ja sivuillaan lukee jotta: Toimitusaika: noin 2-5 päivää.
On muuten kiinnostavasti nyt nakki hinnaltaan 50e ;-)

oskuk

#42
Kissandonitsi saapui.




viisnelonen

Odottavan aika on pitkä.. luultavasti sait tosi tuoreen kumin kun joutuivat ? sen tilaamaan.
Kaks viikkoa mullakin viipyi etukumi saksasta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 30.09.15 - klo:12:12
Odottavan aika on pitkä.. luultavasti sait tosi tuoreen kumin kun joutuivat ? sen tilaamaan.
Kaks viikkoa mullakin viipyi etukumi saksasta.

Aivan. Nyt oliskin varastossa, tilasivat varmaan usiamman...