Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

VariJari

Vaikea sanoa, mitä se mäki tekisi tuohon että silloin ilmenee vika.. nää perinteiset tietty tulee mieleen mitkä voisi oiretta aiheuttaa, kantava venttiili (jumi tai välys turhan kireä), tulviva kaasari. Autopuolelta jäänyt mieleen miten v8:ssa yksi hyytynyt tulpanjohto aiheutti rasituksessa hirveän käyntihäiriön, joten ehkä sekin mahdollista, rasituksessa voi ilmetä huono tulppa, tulpanhohto tai puola(tosi harvinaista tuo puolan vikaantuminen)
Harrastelussa: bt49qt-12

tommi

Kaikki nuo luettelemasi asiat olen käynyt läpi eikä mikään ole poistanut tuota vikaa. Kokeilin 24mm kaasarillakin jossa 105 suutin kun epäilin että 19mm kaasarin 85 suutin on liian pieni. Ei tulosta.

Siis onko täällä ketään joka olisi saanut 82cc pytyn toimimaan vakioventtiileillä? Kuten totesin niin minulla toimi aivan loistavasti 79cc pytty/vakiovenat. Heti kun heitin 82cc pytyn alkoi kone kilkattamaan  ???

tommi

#47
Laitoin takaisin sen vanhan 79cc pytyn ja mopo pelaa taas aivan loistavasti. Pakko se on uskoa että tuo 82cc pytty ei toimi vakiovenojen kanssa. Ei toimi edes sen gy6 motorin myymän "90cc" kannen kanssa. Siinä kun tosiaan on vakiovenat. Vieläkään en keksi miksi sitä myydään 90cc kantena. Imu ja pakokanavat on ihan vakiot nekin. Olisikohan laitettu vaan jäykemmät venttiilinjouset, kenties.

Tällä kokoonpanolla mennään joka tapauksessa tämä syksy. Joskus ensi keväänä voisi yrittää etsiä jostain sen isovenakannen. Tällä hetkellä ei yksikään liike taida myydä pelkkää kantta.


openflow

LainaaSiinä mainitaan jotta sopii vain 90cc kannen kanssa ja mulla on vakiokansi mutta tuskin se selittää tuon männän palamisen.
Saattapi hyvinkin selittää. se 3cc:n lisä ei vaikuta ,mutta ne muut muutokset...

Nimittäin vakiokannen palotilan halkaisija on ~39mm ,90cc sylinterin halkaisija ~50mm. Kannen ja sylinterin liitoksen välillä on tällöin rengasmainen osa(squish) leveydeltään ~5mm. toki se rangaismainen osa 70cc pytylläkin ,mutta hitusen pienempi.

Jos squishin välystä, etäisyys männästä, ei ole riittävästi saattaa mäntä esim. lämmettyään kilahtaa kanteen. Seuraksena voi olla esim. männän rengasurat hakkautuvat aavistuksen läjään -->renkaat hirttää kiinni jne...

Mäntä profiili näyttää paljonkin erilaiselta kuvien perusteella. 79cc on reuna alempana(squishin kohdalta) ,kun keskikohta. en tiedä onko 90cc männän reuna ,mitattuna tapin reiästä,  samalla korkeudella kun 79cc. Jos se on 90cc korkeampi ,voi mäntä hyvinkin tehdä tuttavuutta kannen kanssa.

90cc:llä + isolla kannella ,jos puristussuhde on ~12 ,mitäköhän se mahtaisi olla pienellä kannella. todenäköisesti aika paljon. Voi olla jopa se verta paljon että saa ajella e85:lla / metanolilla.

Jos itse laittaisin 90cc pytyn vakio kanteen, ensimmäiseksi mittaisin puristussuhteen,venttiilin/männän välisen etäisyyden ja vielä squihin välyksen. Aina isompaa pyttyä laitettaessa nämä pitäisi mitata. Kiinalaisilla sorvaajilla on toleranssinsa...

squish välys ,vanha liiton ohjeilla, pitäisi olla mopoissa 0.5mm. 50cm^3/0.5mm. ~80cc menee jokseenkin samoilla mitoilla.

LainaaTiedä sitten millä kriteereillä tuo on mukamas 90cc pytylle tarkoitettu kansi
Ettei vaan lähettänyt väärää kantta. Onkos palotila saman kokoinen ,kun vakiossa. syytä olisi olla isompi ,muutoin on väärä kansi.


tommi

Kyllä palotiloissa oli sen verran eroa että oikean kannen kyllä lähettivät. Siinä "tuotekuvauksessahan" ei puhuttu mitään isommista venoista. Maintiin vain "racing" ja "90cc".  Sikäli kantta ei kannata edes yrittää palauttaa kun eivät ole myyneet "väärää" tuotetta.

Enpä kyllä itsekään alkaisi sovittamaan vakiokantta todelliselle 90cc pytylle. Siinähän männän halkaisija on 52,4mm. Tässä "90cc" se on 50mm. Ja 79 kuutioisessa se on 49.2mm.

Mäntä tuossa 82 kuutioisessa on selvästi pitempi kuin 79 kuutioisessa mutta männäntappi tulee samalle korkeudelle. Sen suhteen ei puristuksissa ole eroja noiden välillä.

Se jäi vielä kokeilematta olisiko tuo toiminut toisella putkella. Nimenomaan avarammalla alkukäyrällä. Se jää vain arvailujen varaan.


tommi

Kyllä kannentiiviste piti ja pitää ihan hyvin. Taitaa olla jo kolmas kerta kun käytin kantta irti ja saman tiivisteen sinne taas laitoin.

Tuolta gy6 motorista kun tilaa kannen ei voi koskaan tietää minkälainen sieltä tulee. Ainakin kolmea eri sorttia olen nähnyt kun kaverit ovat tilailleet.

- Vakiovenoilla oleva kansi jossa palotilaa on suurennettu. Pako ja imukanavat vakiot.
- Vakiovenoilla oleva kansi jossa pakokanavaa on avarrettu. Imukanava vakio.
- Vakiovenoilla oleva kansi jossa sekä pako että imukanavia on avarrettu.

Kaikki nuo kannet myydään joinain "racing" kansina mutta tarkemmin ei ole eritelty mitä "kivaa" niissä on. Yhdessä kannessa mainitaan jotta "stronger valves" mitä ihmettä se sitten tarkoittaneekaan. Tuskin kuitenkaan isompia venoja.

Coastside

#51
Palotilaa voi muotoilla itsekin, kuten minä tein tuolle vakiokannelle. Siinä on terävät kantit venojen upotuksessa, jotka raaputtelin puukolla pois. Teho ei ainakaan vähentynyt. Sitä on nyt mukavan paljon.

Isovenakannella pitäisi kokeilla, mutta tuo hinta on kova.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Kyllähän noita isovenakansia saa suomestakin mutta kun eivät myy erikseen niitä. Pitää ostaa pyttykin samalla. Ei viitsisi alkaa maksamaan 159e kun pytty on jo omasta takaa. Kait niitä kansia tulee kohta tuonne saksaankin myyntiin. Jos ei jo olekin. Kun ei noista ota oikein selvää. Minun mielestäni tuossa aiemmin linkittämässäni "racing" kannessa näyttäisi kuvan perusteella olevan isommat venat mutta eipä vaan ollut.

tommi

Imu on 3mm isompi ja pako 2mm. Onhan tuo jo huomattava ero vakioon. Kyllä tuo jo mulle riittäisi. Veikkaan että toimisi mainiosti tuollainen kansi 82cc pytyn kanssa.

Coastside

Kantta kasatessa uusien osien kanssa, joiden mitoituksesta ei ole varma, kannattaa eri tavoilla mitaten todeta sopivuus. Yksi tapa on käyttää vahaa sen toteamiseen miten paljon välystä jää kannen ja männän ja männän ja venttiilien väliin. Se litistyy siihen mittaan.
Pieneksi jäävä pienenee vielä lämpölaajenemisen vuoksi.

Tehoja ajatellen ei tiukat välykset välttämättä auta koska virtaukset ovat niin hankalasti hallittava asia. Ventiili on kuitenkin hyvä avautua paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Itse olen hiukan ihmetellyt miksi ihmeessä myydään "virikansia" joissa on avarrettu imukanava mutta itse vena on vakio? Kun minun mielestäni virtaukset pikemminkin huononevat tuossa tapauksessa.


Coastside

Minä ihmettelin kannen kanavien piittamattoman huonoa viimmeistelyä tai oikeammin sitä että ne oli mitä sattui.
Nyt kun työstin ne niin tulos on lähellä sitä mitä se on tarkoitettukin. Lähes tuplatehot mitä siinä oli tehtaan jäljiltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Käsityönä kait nuo joutuu tekemään kiinassakin joten aika on rahaa..

karkulainen

Minkäs kokoinen männäntappi näissä on?
Tuli vain taas katsottua noita halpoja 72/80cc pyttyjä ja kansia ja niissä on 13mm tappi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 15.08.09 - klo:17:27
Itse olen hiukan ihmetellyt miksi ihmeessä myydään "virikansia" joissa on avarrettu imukanava mutta itse vena on vakio? Kun minun mielestäni virtaukset pikemminkin huononevat tuossa tapauksessa.
Venttiilivarren muotoilulla saa joissain tapauksissa yllättävän paljon parannettua pienenkin venan virtaavuutta. Hommasta löytyy aika hyvin ohjeita ja testattuja virtauspenkkituloksia Bellin kirjasta. (Modern Engine Tuning - A G.Bell 4 Stroke)Sama kirja löytyy kirjastoista muuten suomennettuna nimellä Uusi moottoritekniikka. Ihan menettelevä opus, vaikka ei kaikkein kattavin olekaan. Tuo enkkuversio löytyy muutes pdf:nä viritetty.comin tiedostoarkistosta ja on siellä 4T virittelijälle muutakin hyödyllistä, vaikka pääosin opukset ja ohjelmat keskittyy 2T moottoreihin.