Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Speedfight 3 AC projekti (2011, ajettu 23tkm)

Aloittaja Scooteristi, 01.06.17 - klo:12:06

« edellinen - seuraava »

Scooteristi

Tulipahan sitten taas ostettua skootteri, tällä kertaa pösö. Muuten vaikuttaisi olevan teknisesti hyväkuntoinen peli, mutta tietysti kilometrit edellyttää jo vähintään männän vaihtoa? Mopolle ei ole tehty juurikaan mitään edellisen 10-13tkm aikana, lukuunottamatta etujarrupaloja ja uusia renkaita/akkua...eli ensin nyt ainakin pikainen huolto ja takajarruremppa olis ohjelmistossa.

Osaisko joku suoriltaan sanoa, että minkä kokoiset rullat ja hihna tuolla variaattorissa on (myös mitat)? Tästä on ilmeisesti se rajoitin levy joko shimmattu tai poistettu, kun tuo menee helposti yli 60km/h mittarin mukaan, ja varin hihnakin on tosiaan ainakin 10tkm ajettu. Entäpä mikä tulppa tähän kuuluu? Ja mitkä öljyt laitan "perään"?

Jos jollakin on linkkiä tämän mopon käyttöohjeeseen/huolto-oppaaseen, niin mielellään otan vastaan, kuten kaikki muutkin neuvot. Kokemusta on esimerkiksi vain kahden kiinanskootterin variaattorista, joten osannette siitä päätellä, jos esimerkiksi tämän pösön variaattorin huollossa saattaa mennä peukalo suuhun  :o

EDIT: Ja vielä sellainen, että mikä olis helpoin konsti hiukan tiputtaa tuota huippunopeutta? Tuleeko jotain isompia ongelmia, jos esimerkiksi laitan hiukan liian pitkän hihnan?

Scooteristi

Hihna ja 7.5g rullat ostettu. Tuntui liikkeessä tietävän, että mitä sinne tulee.

Mutta eipä oikein löydy netistä tähän mitään ohjekirjaa tai huoltomanuaalia, ja nyt törmäsin sellaiseenkin, ettei peräöljylle ole poistoreikää missään  :o


konenikkari

#2
Peräöljyä ei ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi.
Eikä siitä huolimatta, ainoatakaan perää ole särkynyt  ::)
Jos vari ja muut palikat alkuperäisiä ei hyvin liiku noilla 7,5g rullilla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Scooteristi

#3
Jaa, ettei sitte öljyjä vaihdella. No vähemmällähän tässä näin pääsee  ;D

Vaan näinkö meni rullien paino sitten mönkään, vaikka pyysin myyjältä lisää kiihtyvyyttä ja hiukan vähemmän nopeutta? Alkuperäiset rullat on hänen mielestä 9g.

Mulla olis joutilaana kyllä sellanen säädettävä kierrostenrajoitin, niin olisko se sitte järkevintä laittaa muuten just samat palikat, mutta pudottais nopeutta tuolla? Taitaa olla prikulleen tällanen: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/1129

joni_k

löytyykö peräöljylle tarkistusreikää?eiku meinasin jos olis niin sähkösellä pumpulla vois imasta vanhat öljyt pihalle.

Scooteristi

On siinä sellanen kumitulppa. Luulen että se on joku semmonen. Saishan sieltä tietenki jotenki imuroitua. Se vaan, että kun noita öljyjä ei oikein kannata sekoitella, niin mistä voi olla varma, että se on tullut kans tyhjäksi. Ja siellä pohjallahan ne kaikki metallihileet on, niin eipä niitä oikein hyvin välttämättä tuossa sitten saa pois.

Mutta meneekö tuo nyt tosiaan ihan pilalle, jos keventää rullia 9 -> 7½? Ja osaatteko sanoa tuosta rajoittimesta, että uskaltaako tuota mennä edes kokeilemaan? Kovasti tuossa tuotekuvauksessa tuota ainakin kehutaan, että toimii kaikissa peleissä ja vehkeissä.

Coastside

#6
Jos öljyjä ei voi vaihtaa, voi magneetilla kerätä metallia pois. Sen sijoitus vai vaatii työtä. Ja sen poistotulpankin voi tehdä. Tutkii missä on tilaa ja poraa ja vääntää kierteet tulpalle. Voi vaatia avaamisen. Jos ei tee tulppaa niin vahvan magneetin kiinnitys sinne auttaa.

Hieman hämmästyttää sen pois jättö. Varmaan hyvin pienen säästön vuoksi?.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

paras vaihtoehto ois aukoa koko perä auki ja sais puhdistettua kunnolla ja uudet öljyt. kenties tehdä toi tyhjennysreikä. tai jos kerran ikuiset ovat niin antaa mennä vaan kyl se ilmottelee ku raja täynnä..  ;D

pera8x

en osaa sanoa tuon skoban rullista, että mitkä sinne kuuluu. olikohan tää edes 2 tahtivekotin? yleisestiottaen 2 tahtareissa on köykäsemmät rullat, kun 4 tahdeissa. ja nelitahdissakin 9 grammaset on jo painavat.

peräöljyt on ikuiset niin kauan, kun perä sen kestää.. luultavasti suunniteltu jotenkin niin, että riittä kestämään tarpeeksi pitkälle, jollonka takuut on jo menneet aikapäiviä sitten. ei tehdasta kiinnosta, mitä sille laitteelle tapahtuu neljän vuoden päästä. eli suosittelen vaihtamaan ne keinolla, tai toisella. toi oli hyvä pointti, että poraa tyhjennysreijän. se helpottaisi vaihtoa jatkossakin. ainakin tähän asti, mitä olen peräöljyjyä vaihdellut, niin enemmän, tai vähemmän niissä näkyy vanhenemisen merkkejä. ei ne ikuisia ole, vaikka joku niin väittäisikin. isohkolla lääkeruiskulla ja pätkällä notkeeta letkua ne voisi koittaa imasta pois. sitä ennen kannattaa käyttää konetta sillain, että takarengas pyörii. öljyt sekottuu ja samalla ne irtohiukkaset sekoontuu öljyyn, jollonka ne tulee sitten imettäessä poiskin sieltä. jos haluaa varmistua asiasta, niin vaihtaa öljyt vaikka pariin otteeseen, välissä käytellen mopoa.

Scooteristi

Kyllähän sielllä oli tosiaan 9g:n rullat. Taidan kuitenkin laittaa tilalle samanlaiset. Miten sitten tuo vastapainejousi (tai kytkinjouset), onko järkeä vaihtaa/onko löystymisestä haittaa?

pera8x

kytkinjouset vaikuttavat siihen, millä kierrosluvulla kytkin alkaa ottamaan kiinni. jos se nyt huudattaa mielestäsi liian kovilla kierroksilla, ennenkun kytkin tarraa, niin löysempia tilalle. tai jos se tuntuu tarraavan jo tyhjäkäynnillä, niin kireempiä tilalle.

variaattorin vastapainejuousen tarkotus on lähinnä pitää hihna kierällä, ettei se luista. samalla sen tehtävä on "taistella" etuvariaattorin rullien painon kanssa ja tätä kautta säätää välitystä kierrosten mukaan. vp jousi toimii lähinnä noiden rullien vastapainona. mitä kireempi jousi, niin sitä painavemmat rullat pitää olla, jotta paketti toimii. huvikseen sitä ei kannata vaihtaa jäykempään, koska aiheuttaa vain turhaa kitkaa ja jarruttaa menoa. hyvä voima jouselle on sellanen, että se jaksaa pitää remmin sen verran tiukalla, ettei se luista, mutta ei kuitenkaan niin jäykkä, että se aiheuttaa turhaa jarruttamista. sen jäykkyys riippuu koko moottorista yhtenä isona pakettina, ja on mahdotonta sanoa, mikä on "sopivan jäykkä".

Coastside

Vastapainejousen jäykkyys on sovitettu moottorin väännön mukaan ja rullat sen mukaan jotta välitykset vaihtuvat sopivasti. Jos jousen voimaa lisätään täytyy rullien painoa lisätä. Jos jaksaa asiaan perehtyä niin jousen jäykkyyden ja pituuden mittaus auttaisi selvittämään sen kunnon myöhemmin. Voima jolla se painuu puoleen mitastaan on hyvä vertailuarvo. Vedellä se onnistuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Scooteristi

#12
Annan noiden jousien nyt olla, kun ei tuolla ole juurikaan tullut edes ajettua, niin mahdoton arvailla, että mitä sinne kannattais laittaa. Huonosti se kyllä lähti liikkeelle, ja tarvi todella paljon kierroksia, mutta hihnakin oli jo kulunut ja variaattori oli myös täysin pölyn ja sheissen peitossa. Tilasin sinne sen alkuperäisen rajoitinlevyn, niin sillä saanee nopeuden pudotettua hiukan alemmas. Kun vaan osais heti kerralla laittaa siihen oikean määrän "shimmausta", että menis sen 52-55 todellista nopeutta. Oliko tässä muita kuristuksia esim. CDI-boksissa?

Ja nyt kun variaattori on purettu, niin tuostahan se varmaan onnistuis suht helposti ottaa öljyt pihalle, jos avaa tuon takavarin takana olevan levyn? Vai onko tuo hankala saada sitten takaisin kasaan? https://www.dropbox.com/s/zuqhk6gidr805pc/DSC_0317.JPG?dl=0

Ja vielä tuosta varin huollosta noin yleisesti, että kait noihin akseleihin ja hammasrattaisiin kuuluu laittaa vaseliinia?


konenikkari

#13
Käytä vaseliinia harkiten, ettei sitä joudu esim kytkinkenkiin tai hihnalle.

Ei siellä perässä montaa osaa ole, tiiviste olisi hyvä olla varalta, sitä ei voi jättää pois jos särkyy.
Jos avaat, pistä puhdas valkoinen kippo alle, näet mitä sieltä tulee.
Minuakin kiinnostaa  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)