Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nokkaketju- ja starttimoottoriongelma

Aloittaja Nasu95, 30.03.17 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

Nasu95

Eli nokkaketju on irti luultavasti takaa rattailta. Onko millainen homma laittaa se takaisin, paljonko pitää purkaa jne?
Starttimoottori vaihdettiin uuteen (halpaversioon), ja sen jälkeen bendix ei jaksa nousta käynnistyspyörälle. Mikä voisi auttaa?
Sattuisiko kellään olemaan räjäytyskuvia tai muita kuvia osista?

Malli on Kymco Agility 50 nt -07.

Coastside

#1
Ketjua voi nostaa jollakin sisäreunan suuntaan ja toivoa että se nousee rattaalle. Toinen keino on irroittaa kone iskarista jolloin se kääntyy pystyyn ja ketju menee helpommin.
Starttia voi kokeilla irtaallaan. Jos se on ärhäkkä niin vika on kytkennöissä tai maadoituksessa tai akussa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nasu95

Akussa ei ole vikaa, on 12 v auton akku. Kytkennät pitäisi olla ok.  ???

Coastside

Nämä eivät ole uskonasioita. Kun kokeilet sitä irtaallaan saat tietää onko siinä vikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Venttiilikoppa pois, ketjunkiristin pois, nokka-akseli pois. Ravistelet/pilkit ketjua ylös-alas ja se hyppää paikallaan. Taskulampulla on hyvä apu.

Ajoitusmerkit pitää magneetosta sekä nokasta tarkistaa, kun ketju lopulta vedetty nokka-akselin päälle.

Perus kiinaihmeen huoltokirja.
http://absolutelyscooterparts.net/pdf/CGen_GY6_50cc_Service_Manual.pdf


Ota nyt aluksi startti irti ja kokeile irrallisena miten se toimii.

Coastside

Starteissa on ollut laakerivikojakin. Jumittaa laakerista vaikka muuten toimisikin. Bendixin ja startin rattaiden yhteensopivuus kannattaa tarkistaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Kannattaisi varmaan yrittää selvittää ,miksi ketju on hypännyt pois rattaalta.Onko ketjunkiristin kunnossa . Onko "ketjunlaaharit" virheettömät.Kun ketju on hypännyt pois paikoiltaan ,niin se on voinut myös vioittua.Mielestäni kansi kannattaisi irroittaa , jolloin nuo kohdat voi tarkistaa.Itsellä tullut vastaan ketjussa oleva parin nivelen vääntyminen , jolloin se on vaihtokelpoinen.Ketju tuskin niin venynyt , että se aiheuttaisi pois hypähtämisen.Kun kansi on irti ,niin alalaahari lähtee pois vetämällä. Ylälaaharin irroitus vaatii etuvariaattorin puolelta kuusiokolopultin ( 8mm) irroittamisen.Ja sitten kasatessa tietysti ajoitusmerkin mukaan ketju paikoilleen , kuten edellä jo mainittu.Tämä nyt ehkä turhankin perusteellista toimintaa , mutta tämä on oma tapani toimia.
Onko jollakulla kokemuksia siitä , jos kone jostain syystä pääsee kovasti ylikierroksille , että se voisi aiheuttaa ketjun hyppäämisen ,vaikka ketjunkiristin ,laaharit ja ketju olisi kunnossa. Itse kun en ole näitä koskaan " viritellyt".

Nasu95

Startti kokeiltu irrallaan ja toimii hyvin, ketju on varmasti sen takia hypännyt pois kun vaihdoin pytyn ja männän.

Coastside

http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=713.0

Ketju jossa on paljon nelarin korjaamisesta kun jaksaa selata.

Väline josta olisi hyötyä on usb endoskooppi jolla vaikkapa ketjun asennus on helpompaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

pitkällä ohkosella talttapääruuvvarilla olen sörkkinyt sen ketjun takas hampailleen, jos on sattunut limpskahtaan sivuun. teleskooppivartinen magneetti on hyvä apu, ainakin siinä kohtaa, kun laittaa pyttyä paikoilleen. saa sillä sorkittua ketjun sieltä ahtaasta ketkukotelon välistä.

kun hakee jakoa paikalleen, niin kampura merkkeihinsä ja samaten nokka. sitten nokkapukit löysällä, mutta nokka-akseli paikoillaan, niin mahtuu ottaan ketjun pois nokan rattaalta ja laittaan takas paikoilleenkin. näin on helppo hakea oikea ajotus jakopäälle.

alapäässä on T merkki, mikä tarkottaa yläkuolokohtaa. nokka-akselissa on kolme reikää. jos en ihan väärin muista, niin kaksi pienempää ja yksi isompi, tai päin vastoin. kahdet reijät venttilikopan tiivistyspinnan kanssa linjaan ja se kolma reikä pitäisi näyttää nyt suoraan 90 asteen kulmassa pytystä poispäin. näin on jako kohdillaan.

noita nokka-akseleita on tullut vastaan vähän erilaisilla rattailla. osassa on joku viivakin helpottamassa paikkansa hakemista. osassa on vain noita reikiä ollut. ja osassa on reikiä reilusti enemmän, mutta niissäkin muistaakseni on jotain kokoeroa reijissä, minkä mukaan oikea kohta on helpompi havaita.

tapiovuorent

Peran ohje aivan oikein.Kun T-merkki on kohdallaan niin Iso reikä nokka-akselin ketjupyörässä pitää näkyä ja pikkureijät kopan kanssa linjaan . Eikä sitten hampaankaan heittoa. Kannattaa tarkistaa vielä sitten , kun kannen pultit on kiinni ja ketjunkiristin pantu paikoilleen. Jos tämä tuntuu edellisen kertaukselta ,niin sitten kannatta jättää lukematta.Vai mikä se olikaan "opintojen äiti".

pera8x

kyllä näitä on hyvä kerrata ja koittaa kertoa mahdollisimman perinjuurinkin mitenkä mikäkin laitetaan, jos vaan jaksaa. itte en aija jaksa. skootterilla saa ajaa 15 vuotias, ja sitä saa huoltaa vielä nuorempikin. koskaan ei voi tietää kuka kysyjä on. onko hän kuuskymppinen asentaja, joka on rassannut mopoja koko ikänsä ja kaikki jakopäät omine merkkeineen on jo niin rutiinia, ettei edes muista koko merkkien olemassaoloa. vai onko hän 13 vuotias, joka juuri saanut oman moponsa ja nyt koittaa saada sitä toimimaan ja ihmettelee, että mikä ihmeen ketju tääläkin on... edellisess pv:ssä ei ollut mitään ketjuja.. ;D

Coastside

#12
Nuorena tein ensimmäistä nelaria (cb 350 honda). Väljäksi ajettu jota koetin männänrenkaita uusien ja hoonaten korjata. Homma meni hyvin siihen saakka kun piti ajoittaa nokka. Genun kiekossa oli merkit mutta lohkossa kaksi koloa jotka tulkitsin merkeiksi. Kumpikaan ei mätsännyt enkä huollosta älynnyt kysyä. Tulos oli vääntynyt venttiili ja irronnut seeti. Myöhemmin selvisi että ajoitukseen tarvitsi peltisen merkin joka tuli niihin koloihin. Virhe oli päästää homma arpomiseksi, eikä etsiä tietoa ja välttää vaurioita. Jos se olisi ollut yksipyttyinen, olisi päättely ollut helpompaa. Nyt ajatellen siinä oli nuoruuden into tehdä vaikkei eväät vielä riittäneet. Oppi meni perille ja ajoitukset ovat olleet kohdillaan sen jälkeen.
Ero nykyaikaan on tiedon saannin ja kontaktimahdollisuuksien valtava ero.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

nimen omaan. samaan virheeseen langennut itsekkin. nuoruuden intoa ja tietämättömyyttä, niin se voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Coastside

Asia mitä nyt ilmenee harvemmin on merkkihuoltojen ylimielisyys. Silloin harrastaja joka kysyi sieltä neuvoa sai vain ilkeän virneen niiden naamalle.  Nyt netti on avannut väylät ympäri maailmaa löytää vaikka tehtaan neuvoja. Huoltokirjat löytyy hetkessä ja osia saa tilaamalla. Tuli juuri englannista keskijalan akseli sattumalöytönä ebaysta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04