Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takapyörän akselin ja kampiakselin laakerit ja stefat (irrottaminen)

Aloittaja Juha, 19.08.08 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

tommi

Kävipäs mahdottoman huono tuuri kun olin ajelemassa niin mopo tuntui heittelehtivän levottomasti, nimenomaan peräpää ja kun tulin kotiin niin huomasin että taka-akselin mutteri oli irronnut, siis tippunut jonnekin tien päälle. Noh, ei siinä mitään, uusia muttereita saa kaupasta mutta kun myöskin toinen puslista oli pudonnut matkasta. Tollanen kuin tossa kuvassa -->

http://kuvaton.com/k/YB4m.jpg

Olen koko päivän yrittänyt löytää netistä sopivaa puslaa mutta tuloksetta. Ulkohalkaisija 25mm ja reikä 17.4mm. Pituus n.1.4cm. Noita puslia tulee kaksi akselille, se lyhyempi putosi matkalle. Pitempi jäi akselille. Näyttää siltä että noita ei myydä erikseen missään nettikaupoissa. Harmin paikka, mopolla ei voi nyt ajaa ennenkuin se pusla löytyy jostain. Näyttää olevan vielä kahdesta eri aineesta tehty, sisäpinta jotain huokoista messinkiä/pronssia ja ulkopinta terästä. Kait ne osaa jossain koneistamossa tehdä sopivan kun tota ei varmaankaan mistään saa ostettua?

-Zone-

#61
Lainaus käyttäjältä: tommi - 25.04.11 - klo:18:42
...Olen koko päivän yrittänyt löytää netistä sopivaa puslaa mutta tuloksetta...
korjakumi.fi:n tuoteluettelossa nimellä lieriöholkit on kumipuslia. Luettelo : http://www.korjakumi.fi/mp/db/file_library/x/IMG/10476/file/Tarinaneristimet102.pdf

Jos tuoltakaan ei löydy sopivaa, niin sitten voit kokeilla kumin paistoa ja tehdä puslan itse : http://timo.santerihapponen.net/kumi/

Edit: jaa siis ei tainnutkaan olla kumipusla kyseessä.

Edit2: Kyllä ne jossain lähikoneistamossa sorvaa sulle odottaessa uudenkin pronssipuslan mittojen mukaan. Yksi vaihtoehto olisi korvata pusla neulalaakerilla. Kentso myy montaa kokoa. On ehkä vaan kyllä hivenen turhan hyvää kamaa mopoon. Pärrään korvasin alkuperäiset pronssipuslat neulalaakereilla. Toimii tosi herkästi takahaarukka. Iskunvaimentimen säädötkin vaikuttaa jo oikeasti. Alkuperäisillä puslilla saattoi huomata eroa lähinnä vain ääripään säädöillä.

tommi

#62
Niin siis tuo ei ole kumipusla vaan ihan metallinen holkki joka tulee tukiraudan ulkopuolelle.

http://kuvaton.com/k/YB4P.jpg

Holkin ympärillä on stefa ja sen takana kuulalaakeri. Kyllä tolle holkille on varmasti ihan oma varaosanumeronsakin. Pitänee huomenna heti soitella Motor Powerille Tampereelle josko löytyisi vielä varaosia Tysconiin. Hyvällä tsäkällä löytyy suoraan hyllystä. Todennäköisesti ei.

Taisi tippua eilen sillä 100km matkalla jonnekin korpeen. Yli 20km ajelin huonokuntoista soratietä lintutornille. Siellä jossain ovat todennäköisesti sekä mutteri että pusla. Pitänee vetää pulttipyssyllä seuraavan kerran niin kireälle kun vaan sielu sietää..

Coastside

#63
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=4419&editmode=showmain&s=1&p_id=63
Autojen puslia malliksi.

Minulla oli vastaava ongelma etupyörän kanssa. Panin lyhyen puslan ja täytteeksi prikkoja, jotka työstämättä sopi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#64
Prikkoja itsekin suunnittelin jos ei sitä puslaa mistään löydy. Laittaa 1.4cm edestä sopivan kokoisia prikkoja, sehän ajaa saman asian. Mutta kun ei niitäkään tunnu löytyvän mistään. Tuolla olisi sopiva reikä mutta halkaisija on millin liian suuri.

http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=3252&p_id=256&editmode=showprod

Mainitaan tosin että noin 26mm, jospa olisikin 25mm?  :-\ Mitähän tuo tekee stefalle jos on millin ylisuuri?

Coastside

Jos se on tarkka vain stefan kohdalta, voisi sen säilyneen holkin katkaista ja täyttää prikoilla?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Hyvä idea. Jos ei sitä holkkia löydy Motor Powerista niin tuotakin voisi kokeilla. Se alkuperäinen pusla oli tosin melkoisen väljä tohon stefaan niin välttämättä se ylimääräinen milli ei merkkaa mitään, tulee todennäköisesti vain tiiviimmäksi. Eihän se ole kuin 0,5mm ympäriinsä. Laitoin jo tilaukseen noita prikkoja 10kpl. Sittenpä sen näkee kun noi tulee.

Timo

Muistaako kukaan minkä kokoiset laakerit tässä on takana siinä tukilevyssä joka on takapyörän akselilla?

Siihen tulee jarrusatula kiinni,iskari ja menee moottoriin kiinni.
Muistan vain että on 3 laakeria peräkanaa ja molemmin puolin stefat.

Tuli uusi rengas nyt ostettua; http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/renkaat/street-12/13070-12/13070-12-mc-56p-city-grip-rear-tl-sis-kierratysmak/

Samalla huomasin renkaan pyöriessä paikallaan että vispaa millin pari suuntaansa.Pitäisi ne vaihtaa.Ajoon lähtiessä painoa tultua päälle,pyörii nihkeästi,kuin liisterissä ajaisi.
Laakerit muistaakseni sai oikean kokoisella hylsyllä naputettua irti.Tai vaikka pitkällä pultilla ja mutterilla kiristämällä vedettyä?

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Timo


tommi

Varmaan samat laakerit mitkä on Tysconissakin. Mullakin on heittoa jonkin verran joten vois vaihtaa uudet tilalle. Eipähän sitä kokoa saa muuten selville kuin ottamalla irti ja mittaamalla.

Timo

Lainaus käyttäjältä: tommi - 30.05.11 - klo:17:46
Varmaan samat laakerit mitkä on Tysconissakin. Mullakin on heittoa jonkin verran joten vois vaihtaa uudet tilalle. Eipähän sitä kokoa saa muuten selville kuin ottamalla irti ja mittaamalla.

Näinhän se varmaan pitää tehä.Ei tossa nyt tietysti kauaa mene,pakoputki vain tieltä niin saa sen irti.

tommi

Joo, eikä tarvitse edes käyrää irrottaa tässä Tysconissa, pelkkä vaimenninosa lähtee irti kolmella pultilla, simppeli homma. Eka kerran kun tukivarren irrotin piti käyttää ulosvetäjää, oli jumittunut tosi pahasti. Sen jälkeen on lähtenyt ihan nätisti.

Laakerit on varmaan tosi tiukassa, saattaa olla ettei lähde muuten kuin lämmittämällä. Kerropa miten kävi ja ilmoittele laakereiden koko niin voisin ostaa jo valmiiksi hyllyyn. Mikään akuutti ongelma se ei ole itselläni, rengas pyörii hyvin eikä laakerit pidä mitään ääntä mutta mopolla kuitenkin jo ajettu 25 000km joten voisi pikkuhiljaa vaihtaa uudet tilalle.

Timo

#73
Tulipahan purettua tuo tukilevy takaa.

Eli siellä oli 2 laakeria ja 1 iso prikka,varmaan noin 3mm leveä,ja 1 holkki joka pyörii prikan sisä kehällä. Ensin laakeri->prikka,holkki->laakeri->stefa.
Laakerit oli 6203RS ja luki vielä NCD.Stefa oli; JP 25 40 5.
Ja oletus oli oikeassa,toinen laakeri rikki.Jumittaa väliajoin.Toinen vaikutti ehjältä.Iso prikkakin on varmaan tämän takia pyörinyt oudosti,reunat kuluneet teräviksi,holkkiin palanut prikan palasia.
Kuvia on.

EDIT:

No niin nyt on vaihdettu laakerit ja stefa taakse.Hämmästyin itsekkin että meni vain 15min.

Pyörii paino päällä paremmin eikä rengasta pyörittäessä tukilevy vispaa sivulta sivulle.

viisnelonen

Kysynpä tässä kun asiaa sivutaan: Mitä mm määrää voi vielä pitää hyväksyttävänä takapyörän laakerin kuluneisuudessa kun heitto mitataan vanteen sivusta. Kyseessä 10 tuuman vanne ja selvä välys tuntuu mutta ei äännä eikä mitään vuotoja. Noin näppituntumalta sanoisin että heitto on n 1+ millin luokkaa about. Huomasin että orggis varaosalaakeri on C3 eli tarttisko sitten välyskin mitata maantieajo lämpimänä, kun päättelin että kait välys pienenee perän lämmetessä vai miksi C3. Mittakello löytyy mutta en mittaa ennenkuin saan jotain referenssi lukemia. Olisko jollain oikein tehtaan ilmoittama "hylkäysarvo" tiedossa , aivan välyksetönhän se kait ei voi olla uutenakaan. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250