Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Sepi6

Vajaavaiselta voitelulta tuo männäntapin ylikuumeneminen vaikutta. Karstaa on kyllä aika reippaasti.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

#631
joo. öljyt vaihdoin n.400km kohdalla ja sitä in ollut tarpeeksi. ei kuluttanut että välillä olisi pitänyt lisätä.

viisnelonen

Kattelin kans noita kuvia, eritoten mäntää.. onko männän välys sylinteriin ok ? Eli kylmä mäntä kylmässä pytyssä, ilman öljyä ja renkaita,sais liikkua helposti eikä saa missään kohti  ahistaa. Senkin voi kokeilla että lämmittää mäntää hiukan(30-50 astetta) ja uusi sovitus, ei sais takerrella.. Hienolla hiomapaperilla kevyesti pois sieltä missä jäljet.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#633
Pienessä moottorissa, oikea seos on todella tärkeä.
Jos vähänkin liikaa ruokkii, palamaton bensiini päätyy öljyn joukkoon.
Ja öljy saattaa jopa lisääntyä.
Liian rikas seos myös vaikeuttaa öljyn toimintaa, kun ylimäärä bensiini,
huuhtelee pois öljykalvon sylinterin pinnasta.
Männäntapissa pitäisi olla, mäntään ja kiertokankeen mieluusti,
liian iso, kuin liian pieni välys.
Taitaa useinkin olla, männän "ahistusviivat" liian pienen männäntapin välyksen,
tai liian rikkaan seoksen syytä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

#634
jos tulppaa katsoo niin seos pitäisi olla optimi enkä tästä paremmaksi osaa sitä kyllä säätää.suuttimilla oon pelannu ja tämä on pienin jolla ei täyskaasulla boaa. kulkupuoli on ok. mäntä on väljä pyttyyn ja tappi meni ja lähti kivuttomasti.noihin muihin kysymyksiin en osaa vastata mä vaan pistän kamat kiinni ja menoksi ;D  tossa vähän jo kasailin kantta ja mäntää tuunailin. myöhemmin tänään sitten alan kasaamaan. harvemmin on kelejä ettei pysty tai kokee ettei ole mieltä alkaa kasaamaan mitään. täytyy odotella kylmempää ilmaa.. en tiedä männän öljyrenkaan alla olevia ja vähän niiden alapuolella olevien pienien reikien tarkoitusta, mutta jollakin tapaa voiteluun ne liittyy? porasin ne asteen isommaksi. tosin, nyt jos alan testin eri öljyllä testi ei ole vertailukelpoinen.

nyt on skootteri kasassa ja motul 300v 10w40  öljyillä. nippa nappa ehkä ehdin saada sen tonnin kasaan ennen heinäkuuta kun lomat alkaa.

Rific

#635
selittäkää, olen useammalta palstalta lukenut, että ei missään nimessä täyssynteettistä näihin koneisiin. Mineraalia suositeltiin, ja nimenomaan diesel koneisiin tarkoitettua, mm. Rotellaa - Suomessa saatavuus delvacilla parempi. Joku ukko oli saanut täyssynteettisellä ilmeisesti reijän aikaiseksi mäntään - tai ainakin niin oli kokenut mekaaniikko sanonut, ja suositellut rempan jälkeen ainoastaan diesel mineraaleja käytettäväksi. Selitystä tälle ei sen koommin ollut. EDIT: HA, löysin lähteen: https://www.quora.com/What-kind-of-oil-do-I-use-for-my-50cc-tao-moped-during-the-summer-like-for-example-10-w30

Coastside

#636
Uskonasioita lähinnä. Minä ajoin 8000 kiinankoneella synteettisillä ja pytynvaidolla jatkan. Sekään niin välttämätön olisi ollut. Oli ympäri vuoden ajoja joka rassaa hyvin paljon konetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

näissä kiinalaisissa skoottereissa on oikeastaan kolme tekijää. Sylinterisarjan laatu, miten tarkkaan kiinapojat on sorvannut osat kohdalleen, 18€ jos pannusarja maksaa kovin hyvää settiä ei voi odottaa jos on huono päivä pojalla ;D öljynmerkki ja laatu ratkaisee jotakin, vaikka luulisi ettei se nyt oo niin väliä niin kyllä sillä joku merkitys on, näkeehän sen ja tässä haenkin öljyä joka pystyy voitelemaan edes jollaki tasolla tota ja lopputulos olisi vähemmän karu. Viimeisin mutta ei todellakaan vähäpätöisin on öljyntilavuus ja sen jäähtyvyys, olen vahvasti sitä mieltä että varsinkin isommilla pytyillä ajettaessa öljyt käy liian kuumana, öljytilavuus on liian pieni ja öljy kuumenee liikaa. ei se tollasessa nurkka-ajossa näyttäydy mutta itekin ajelen 35km putkeen päivässä se alkaa näyttäytymään ja öljyn voitelukyky myös. yli 40tkm on kiinaskootteireilla ajoa takana ja joka ikisessä skootterin pannussa, oli se 50cc, 63cc, 72cc, aina on jurnua tullu männän helmaan, joten en usko että tässä on mun osaamattomuus kokonaan syynä, jos kerran vakiopannukin joka tehtaalla laitetaan on jurnussa.

jwalk

Muuten samaa mieltä, mutta tota lämpöhommaa en ihan ymmärrä.
En tiedä millä olet öljynlämpöjä mitannut, mutta mulla ollut se öljytikkumittari, minkä tarkkuudesta ei tosin tietoa.
Nytkin vasta ajelin hellekelillä pitempää siivua 192cc GY6:llä, jossa öljyntilavuus  melkeinpä sama pikkuveljeen nähden, niin siellä 80-100 asteessa öljynlämmöt huiteli. Ei siis todellakaan liian korkeat.
Sama noissa mun mopoissa, missä isoimmat kuutiot, mitä kaupasta saa.
kunhan alle 120 pysyy öljynlämmöt, ni ei hätiä. Kunnon öljyillä siis.

Coastside

#639
Minä mittasin sekä kannen että öljyn lämpöä. Kansi 120 ja öljy 80-90 pitkien ajomatkojen jälkeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

eli vika on vain huonosta laadusta johtuvaa jonka takia voitelu pettää toisilla öljyillä enemmän toisilla vähemmän.

viisnelonen

Öljypohjassa olevan öljyn lämpötilaa usein mitataan mutta se on vain osatotuus.. öljyn kuumankesto joutuu tosipaikkaan kun se virtaa männänurissa ja niiden reikien läpi. Samoin männän laen alapuoli on tosikuuma ja öljysumu senkin jäähdyttää. Noissa paikoissa usein öljyn pikeentymisen huomaakin helpoiten.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

#642
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 10.06.19 - klo:22:53
Öljypohjassa olevan öljyn lämpötilaa usein mitataan mutta se on vain osatotuus.. öljyn kuumankesto joutuu tosipaikkaan kun se virtaa männänurissa ja niiden reikien läpi. Samoin männän laen alapuoli on tosikuuma ja öljysumu senkin jäähdyttää. Noissa paikoissa usein öljyn pikeentymisen huomaakin helpoiten.

tästä olen täysin samaa mieltä ja tätä kirjoituksellani hainkin, mutta ilmeisesti olemme kumpikin väärässä.. ;D öljynmäärä pitäisi olla suurempi että öljypohjan öljy olisi viileämpää, toisaalta männässä olevat voitelureiät kai pitäisi olla myös suuremmat, porasin ne astetta suuremmaksi seuraavaan kokeiluun. öljynjäähdytin olisi kova sana, jos sellaisen saisi vain toimivaksi.

Coastside

En ole nähnyt kiinankoneen männässä karstaa urissa koskaan. Männänlaen alapohjassa kiinni palanutta öljyä yleensä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

mulla on ollu alapohja yleensä puhdas paitsi belco öljyillä sekin oli menny ruskeeksi ;D