Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio X8 - Kytkin ravistaa

Aloittaja niklasny, 16.06.15 - klo:21:35

« edellinen - seuraava »

niklasny

Minulla on Piaggio X8 250ie (2008), jolla on ajettu n. 22000km. Viime kesänä vaihdoin rullat, hihnan ja muut pikku nippelit variaattoriin. Samalla katsoin kytkintä joka näyttä ihan hyvältä silmämääräisesti tarkastettuna.

Ongelma. Liikkeellelähdön yhteydessä kytkin ottaa kiinni mielestäni turhan myöhään (kierrokset nousee tarpeettoman korkealle korvalla mitattuna), sekä ravistus joka tulee esiin erityisesti hitaassa ajossa. Kun kahvaa vääntää kerralla enemmän ei ravistusta ilmene.
-Niklas-
------------------------
Piaggio X8 250ie 2008
Piaggio Fly 50cc 2007

viisnelonen

Et ole tainnut juuri foorumia lueskella..  http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6561.0                                                   olisko tässä kyse samasta asiasta?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

niklasny

Itse asiassa luin, mutta mielestäni tässä keskusteltiin enemmän jousen vaikutuksesta ja muusta kiinnostavasta. Mutta olisiko kyse siis vain siitä, että kytkinpalat ja kello ovat aikansa eläneitä?

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.06.15 - klo:22:29
Et ole tainnut juuri foorumia lueskella..  http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6561.0                                                   olisko tässä kyse samasta asiasta?
-Niklas-
------------------------
Piaggio X8 250ie 2008
Piaggio Fly 50cc 2007

viisnelonen

#3
Jos sulla oli kytkinkello pois niin kait sinä puhdistit kaikki kitkapinnat pölystä, ja kevt hionta olis kans paikallaan. Tosin noilla kilsoilla voi olla jo muutakin ravistuksen aiheuttajaa. Tai eihän tuo 22k ole paljon jos se suhteutetaan vaikka öljynvaihtoväleihin mutta kun nää ny vaan on tämmösiä rimpuloita.

Edit: Ja tervetuloa foorumille. Mukava kun tulee lisää mp-skodun omistajia, tahtoo olla aika vähän juttua täällä yli 50cc osiossa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

niklasny

Täytyy varmaan ottaa vielä auki ja varmistaa että siellä on puhdasta ja sopivan karheaa. Mikä muu voisi aiheuttaa ravistuksen hitaassa kiihdytyksessä?
-Niklas-
------------------------
Piaggio X8 250ie 2008
Piaggio Fly 50cc 2007

viisnelonen

Tulee mieleen, noin yleensä.. kulunut hihna ja hihnapyörien pinnat sekä holkkiin liittyvät välykset, mm rullakupin pusla.
Enkä sulkis varin takapäätäkään pois täysin paitsi että sulla on niin tuore ja vähän ajettu kone että en ihan ensimmäiseksi sieltä vikaa hakisi. Paitsi ne kitkapinnat. Eikä se kytkinkenkien pintojen karheus ole oleellinen vaan lasittumien ja muun likakerrostumien hiominen pois. Saa ne karheeksikin vetää mutta kovin pian se kytkin ne taas siloittaa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: niklasny - 16.06.15 - klo:22:47
Täytyy varmaan ottaa vielä auki ja varmistaa että siellä on puhdasta ja sopivan karheaa. Mikä muu voisi aiheuttaa ravistuksen hitaassa kiihdytyksessä?

Liian kevyet ja keskenään eripainoiset rullat vaihdoit ehkä?

niklasny

Laitoin Polini Maxi Speed Control Piaggio 180->300 4t vari paketin
http://www.easyparts.nl/Variator-POLINI-Maxi-Speed-Control-Piaggio-180->300-4T-(20x17)_(Control-Speed)-p6837034.html

Ja remmiksi laitoin  Malossi X Kevlar Belt Piaggio-quasar
http://www.easyparts.nl/Transmission-Belt-MALOSSI-X-Kevlar-Belt-Piaggio-Quasar-250-300-4T_(Variator-Belts-Malossi-MaxiScooter)-p6836419.html

Käsitykseni mukaan pitäisi olla just eikä melkein tähän rullalautaan sopivat osat, mutta kun on mun eka mp-skootteri, niin ei voi varmaksi tietää kaikkea...
-Niklas-
------------------------
Piaggio X8 250ie 2008
Piaggio Fly 50cc 2007

viisnelonen

#8
Jos olet ajellut jo koneen lämpimäksi (hihna lämmin) niin muuttuuko homma yhtään paremmaksi?
Elikäs ilmiö alkoi sen jälkeen kun laitoit tuon malossin hihnan ja muut kilkkeet ? niinkö

Ed: Koisimaan.. arvatenkin tähän topiikkiin tulee huomenna runsaasti kommenttia.Erityisesti tuo hihna kiinnostanee.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

niklasny

Itse asiassa kun ostin pyörän viime kesänä, variaattori kilisi ja helisi ostohetkellä niin paljon, että värinään en olisi huomannut, mutta mielestäni kytkin otti paremmin kiinni ostohetkellä kuin hilujen vaihdon hälkeen. Eli hidasajo onnistui mielestäni paremmin.

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.06.15 - klo:23:42
Jos olet ajellut jo koneen lämpimäksi (hihna lämmin) niin muuttuuko homma yhtään paremmaksi?
Elikäs ilmiö alkoi sen jälkeen kun laitoit tuon malossin hihnan ja muut kilkkeet ? niinkö
-Niklas-
------------------------
Piaggio X8 250ie 2008
Piaggio Fly 50cc 2007

Partanen

Sen mitä ulkomaisia foorumeita olen lueskellut, niin muilla kuin alkuperäisillä remmeillä huoltoväli lyhenee reilusti. Toisin sanoen, Malossin remmi ei kestä yhtä pitkään kuin alkuperäinen.

Lisäksi kevlar-remmissä on kuulema semmoinen ominaisuus, että luistaa kylmänä. Ehkä ravistus tulee hiukan luistavasta remmistä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Varin ja kytkikellon viivoittaminen tussilla ja lyhyt kokeilu kertoo onko kitkapinnat hyvät. Se kuluuko merkinnät tasaisesti vai epätasaisesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

niklasny

Loppuiko mun ajot nyt tänä kesänä tähän? Lähdin tutkimaan miksi variaattori täristää toisinaan liikkeelle lähdössä. Otin kopan irti ja huomasin että kytkimen (joka oli ihan siistin ja ehjän oloinen) akselin vuotaa öljyä ja akselissa on hiukan klappia. Laakerista kuului myös ikävää rohinaa.

Videolla näkyy välys. https://youtu.be/oVIKYPXfkhc
-Niklas-
------------------------
Piaggio X8 250ie 2008
Piaggio Fly 50cc 2007

Partanen

Sanoisin, että tuo välys ei haittaa, koska akselin pää kiinnitetään mutterilla variaattorin kopassa olevaan laakeriin. Mutta tarkastele itse vielä asiaa tältä pohjalta.

Onko miten paljon öljyä perässä? Ohjekirjasta selvinnee mitä mittatikun asteikon viivoja tulee käyttää. Jos on liikaa täytetty, voi öljyä tulla ulos niistä paikoista joista ei ole tarkoitus. Piaggio käyttää yhtä samaa mittatikkua monissa malleissa. Jos öljyä on yläviivaan asti, on sitä todennäköisesti liikaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003