Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mutterinvääntimiä/pulttipyssyjä löytyy kohtuuhinnalla!

Aloittaja Eki, 25.07.13 - klo:10:04

« edellinen - seuraava »

Eki

Pulttipyssyjä löytyy Atoy oy Osaset puotista karsikkokuja 5-9 Espoosta hintaan 48.15€, on hyvä akusta virran ottava, mukana laatikossa neljä kunnon hylsyä, pitkät johdot että yltävät esim. skootterin akulle! Tilaamalla oman paikkakunnan Osaset varaosaliikkeestä sen saa myös kätevästi, kannattaa varmistaa ettei hinta ole korkeampi, tuon se maksoi Espoon Atoy:n Osasessa, niitä kone näytti olevan yli 30 kpl:tta. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopo305

Mulla on Bilteman pulttipyssy 220V, on hyvä vehe, suositelen. Ennen oli 39.90e, mutta taitaa olla noussu.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

-Zone-

Pistetääs tähän samaa kysymys, että mikä on halvin bongaamanne akkukäyttöinen. Löytyykö tätä halvemmalla mistään ? http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4613

Palosella

Eki, montako nm:ä se akkukäyttöinen mutterimopo jaksaa vääntää?

konenikkari

#4
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 26.07.13 - klo:19:03
Eki, montako nm:ä se akkukäyttöinen mutterimopo jaksaa vääntää?

Mutterimopo elikkäs iskuväännin vääntää kunnes käyttäjä sanoo,seis, ja helppaa liipasimesta.
Iskuvääntimen käyttöohjeeksi antaisin seuraavan.
Kierrä mutteria kiinni kunnes välykset on poistunu.
Kierrä sen jälkeen mutteria kiinnipäin n. 30--45 astetta.
Sillä varsinaista momentisäätöä noissahan ei juurikaan ole.
Näin tekee esim. koneita ammatikseen käyttävät.
Ajavat mutterin /ruuvin kiinni ja seuraavat että ruuvi/ mutteri on välyksetön.
Sen jälkeen katsotaan että kääntyy tuon oikean asteluvun.
30 astetta on pysyy kyllä ja 45astetta on helevetin piukassa ::)
Ja 90 astetta kierteet on taatusti rikki ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.07.13 - klo:19:47
Mutterimopo elikkäs iskuväännin vääntää kunnes käyttäjä sanoo,seis, ja helppaa liipasimesta.

No ei kyllä ihan noinkaan ::) Kyllä niissä paineilmavääntimissäkin on se momentinsäätö-nuppi jossain => hakkaa just ko. momenttiin eikä pätkääkään enempää. Itse tosin en vielä luottaisi kuitenkaan tuohon, vaan momenttiavaimella ns. loput jos on vähäkään tarkempi paikka momenttinsa suhteen. Aluvanteet ilman terässeetejä on esim. yksi tälläinen, jos ei halua pilata niitä pulttireikiä vielä vuosienkaan käytöllä. Aukipäin toki sitten vedetään mutterimopolla ns. nupit kaakossa, mitälie 300...500Nm nuo vääntävätkään 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Kaikki momenttiarvot pätee vain kuiviin kierteisiin. Käsin tuntee parhaiten jos ei ole momenttiavainta. Jos asteilla vetää niin hylsyyn merkki ja astelevy alle tai sopiva merkki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jk_single

Pieni tarkennus, jos ruuvi/mutteri on spexit täyttävä niin siitä ei mene kierteet vaan ruuvi menee poikki kierteen pohjasta :P. Ja töissä, missä valmistetaan vähän isompia tiisseleitä, niin ei välttämättä luoteta edes kalibroituun Stahlwilleen. Ollaan tutkittu "käsivarsimomenttia", mopoja ja muita kikkoja ja tarkkuus on 20-50% luokkaa.

Pieni alkumomentti+kulmaan kiristäminen on tarkin kotikonsti, jos arvoja löytyy
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 26.07.13 - klo:21:08
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.07.13 - klo:19:47
Mutterimopo elikkäs iskuväännin vääntää kunnes käyttäjä sanoo,seis, ja helppaa liipasimesta.

No ei kyllä ihan noinkaan ::) Kyllä niissä paineilmavääntimissäkin on se momentinsäätö-nuppi jossain => hakkaa just ko. momenttiin eikä pätkääkään enempää. Itse tosin en vielä luottaisi kuitenkaan tuohon, vaan momenttiavaimella ns. loput jos on vähäkään tarkempi paikka momenttinsa suhteen. Aluvanteet ilman terässeetejä on esim. yksi tälläinen, jos ei halua pilata niitä pulttireikiä vielä vuosienkaan käytöllä. Aukipäin toki sitten vedetään mutterimopolla ns. nupit kaakossa, mitälie 300...500Nm nuo vääntävätkään 8)

Nonni, sinä siis jatkat sitä liipaisimen painamista, ja samaan aikaan etsit sitä momentinsäätöä :o
On olemassa myös momentinsäädöllä varustettuja iskuvääntimiä.
Niitä ei vaan löydy alle kalliimmankaan moposkotun hinnalla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#9
Lainaus käyttäjältä: jk_single - 26.07.13 - klo:21:17
Pieni tarkennus, jos ruuvi/mutteri on spexit täyttävä niin siitä ei mene kierteet vaan ruuvi menee poikki kierteen pohjasta :P. Ja töissä, missä valmistetaan vähän isompia tiisseleitä, niin ei välttämättä luoteta edes kalibroituun Stahlwilleen. Ollaan tutkittu "käsivarsimomenttia", mopoja ja muita kikkoja ja tarkkuus on 20-50% luokkaa.

Pieni alkumomentti+kulmaan kiristäminen on tarkin kotikonsti, jos arvoja löytyy

Tuota mielipidettä komppaan.
Ikävä kyllä ei moposkotuissa toimi aivan samat säännöt.
Useinkin kierre särkyy joko kampiakselista tai mutterista tai molemmista, materiaalilivalinnoista johtuen.
Moposkotuissa kun ei taideta mitään speksejä noudattaa.
Usein esim kampiakseliin voi perus kierrevälineillä tehdä uudenkin kierteen.
Valita voi ulko tahi sisäkierteen, kampiakseli kun useinkin on täysin porattavissa ja kirteittävissä. ::)
Yhden todella viisaan valmistajan olen löytänyt, kampiakseliin kiristettävä mutteri on alumiiniä, jolloin kampiakseli ei vaurioidu.
Ikävä kyllä ko. konstruktio ei löydy moposkotusta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Näin varmaan käy kun puhutaan kampiakselista, se on vaan aika paljon pehmeämpi kun ruuvi
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

tommi

#11
Itselläni ollut vuosikausia käytössä linkin Einhellin pulttipyssy. Maksoi muistaakseni 25 euroa aikanaan, nyt vähän enemmän. Taitaa Coastsidellakin olla samainen pyssy edelleen käytössä?

http://www.atu.de/shop/Zubehoer-w10020/Werkzeuge-w5283/KFZ-Werkzeuge_w5343/Elektro-Schlagschrauber-Einhell-KSS-122-12-Volt-EU2100

P.S. Joku jo ehti kysyäkin mutta mikä on maksimi nm tossa Ekin mainostamassa pyssyssä? Luulisi että pakkauksessa on maininta siitä. Tossu mun pyssyssä on 260Nm (3600rpm) ja jokainen mutteri on kyllä tähän asti auennut. Myöskin takapyörän mutteri, joka lähti parilla, kolmella iskulla. 

Coastside

On käytössä vieläkin Einhell ja on skootteriin paras mahdollinen malli. Tehontarve on pieni ja hitaus ei haittaa kuten vaikka ammattimaisessa käytössä tekisi. Kulkee vaikka mukana, ollen melko pieni ja kevyt (1,6 kg). Kiristämistä auttaa jos käyttää kulman mittaamista.

Jos periaate ei ole tuttu niin se kiihdyttää kilon puntin vauhtiin ja se iskee vääntökaran vipua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Minä sen Ekin pyssyn hain, 300nm se iskee ja kokeilin jo sen verran että tiukkaan väännetty auton pyörän mutteri aukesi mukisematta tuolla PowerCraftilla ;)

mopo305

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 26.07.13 - klo:21:17
Pieni tarkennus, jos ruuvi/mutteri on spexit täyttävä niin siitä ei mene kierteet vaan ruuvi menee poikki kierteen pohjasta :P. Ja töissä, missä valmistetaan vähän isompia tiisseleitä, niin ei välttämättä luoteta edes kalibroituun Stahlwilleen. Ollaan tutkittu "käsivarsimomenttia", mopoja ja muita kikkoja ja tarkkuus on 20-50% luokkaa.

Pieni alkumomentti+kulmaan kiristäminen on tarkin kotikonsti, jos arvoja löytyy
Ookko Wärtsiläläisiä?
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.