Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ei käynnisty syy epäselvä

Aloittaja Puuro, 08.01.23 - klo:03:12

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Onko mopo sinulla ollessa koskaan käynyt
itsetehdyt sähköt voi olla puuttellisia
esim cdi:ltä tai pick-upilta voi puuttua maadoitus
myös jos rungon ja moottorin välinen maadoitus ei toimi
kipinä ilmenee satunnaisesti ja vääräaikaisesti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#31
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 10.01.23 - klo:16:01Siis se magneetto pysyy paikoillaan ilman kiilaakin,se on siellä vain ajoitusta helpottamassa.

Onko tässä nyt varmasti paikoillaan orkkismagneetto,eikä joku vaihto-osa?
Ne sähköosatkin kun on tarkkaan specifioitu,niin niitä ei eri merkkien välillä voi oikein ristiin laitella.

Vanhaan mopoaikaan kärkien vaihto vaati kiekon irroituksen. Työn jälkeen hävisi käynti vaikka kipinä tuli. Ammattiasentajalta siitä kysymään. Kuultuaan tarinan haki puoli kourallista kiiloja ja kehotti vaihtamaan. Löysä mutteri johti kiilan halkeamiseen. Kone hakkaa joka kierroksella ja kun niitä kymmeniä tuhansia. Huonot työkalut  ja hentoinen nuorimies ilman kokemusta on heikko yhdistelmä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Puuro

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.01.23 - klo:12:48Onko mopo sinulla ollessa koskaan käynyt
itsetehdyt sähköt voi olla puuttellisia
esim cdi:ltä tai pick-upilta voi puuttua maadoitus
myös jos rungon ja moottorin välinen maadoitus ei toimi
kipinä ilmenee satunnaisesti ja vääräaikaisesti.
Minulla ei ole käynyt, maadoitukset on vedetty ja katsottu että tarvittavat olisi. Olin lukevinani että viallinen puola oirelee siten että antaa kipinän väärään aikaan

Coastside

Kipinän väri täytyy olla sinertävän valkoinen. Punertava ei sytytä.
Tulppa voi olla painevikainen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Puuro

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.01.23 - klo:22:43Kipinän väri täytyy olla sinertävän valkoinen. Punertava ei sytytä.
Tulppa voi olla painevikainen.
Kipinän väri on juuri sinertävän valkoinen. Minulla on 3 tulppaa joista kovasti toivon että ne ei olisi painevikaisia. Kaikki siis uusia joten epätodennäköistä

konenikkari

#35
Kipinän pitää olla n.4mm pitkää
ja sitä kannattaa arvostella
ilman tulppaa ja tulpanhattua, suoraan johdosta.
Missäpäin suomea tämä mopo sijaitsee
apu olisi ehkä tervetullutta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Yleisenä huomiona maratoonikorjauksiin on kokematon korjaajan usko että jokin tarkistettavaksi neuvottu asia on kunnossa. Sitten muutamaa turhaa, osiin mennyttä satasta myöhemmin, uskoo neuvoa ja tarkistaa. Sitten katoaa keskustelusta korvat punottaen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Puuro - 12.01.23 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.01.23 - klo:12:48Onko mopo sinulla ollessa koskaan käynyt
itsetehdyt sähköt voi olla puuttellisia
esim cdi:ltä tai pick-upilta voi puuttua maadoitus
myös jos rungon ja moottorin välinen maadoitus ei toimi
kipinä ilmenee satunnaisesti ja vääräaikaisesti.
Minulla ei ole käynyt, maadoitukset on vedetty ja katsottu että tarvittavat olisi. Olin lukevinani että viallinen puola oirelee siten että antaa kipinän väärään aikaan

Eli olet saanut käyntivikaisen mopon käsiisi? Osasiko edellinen omistaja yhtään avata miten oire syntynyt?
Oletusarvoisesti,kun sähkövikainen kone tulee, lähdetään perinteisen vianhakukaavion mukaan. Ihan sieltä alkupäästä alkaen tarkistetaan kunto ja onko oikeat osat, maadoitukset, niitä ei ole koskaan liikaa. Varsinkin maadoitukset, onko puhtaalla rungolla, ei maalia tai ruostetta.
Suurin virhe on vaihdella osia summamutikassa ja ihmetellä kun ei käy, lopulta ei edes tiedetä mikä osa ongelman aiheuttaa.

Eli lyhyesti, jos kone on kunnossa,puristukset on ja kipinää tulee ja saa bensaa, niin se käynnistyy.
Jos on ohivuotoa,maadoitusvikaa bensaongelmia,sähköt solmussa, se ei käynnisty.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Puuro

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.01.23 - klo:07:37Kipinän pitää olla n.4mm pitkää
ja sitä kannattaa arvostella
ilman tulppaa ja tulpanhattua, suoraan johdosta.
Missäpäin suomea tämä mopo sijaitsee
apu olisi ehkä tervetullutta.
Sijaitsee päijät-hämeessä, lähellä Lahtea. Tulpan kärkiväli säädetty rakotulkilla ohjekirjan mukaan

Puuro

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.01.23 - klo:08:41Yleisenä huomiona maratoonikorjauksiin on kokematon korjaajan usko että jokin tarkistettavaksi neuvottu asia on kunnossa. Sitten muutamaa turhaa, osiin mennyttä satasta myöhemmin, uskoo neuvoa ja tarkistaa. Sitten katoaa keskustelusta korvat punottaen.
Näinhän se yleensä menee. Tässä vaiheessa kun yli vuoden korjannut, on lähinnä tarkoitus saada toimimaan ennen kesää

Puuro

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 13.01.23 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: Puuro - 12.01.23 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.01.23 - klo:12:48Onko mopo sinulla ollessa koskaan käynyt
itsetehdyt sähköt voi olla puuttellisia
esim cdi:ltä tai pick-upilta voi puuttua maadoitus
myös jos rungon ja moottorin välinen maadoitus ei toimi
kipinä ilmenee satunnaisesti ja vääräaikaisesti.
Minulla ei ole käynyt, maadoitukset on vedetty ja katsottu että tarvittavat olisi. Olin lukevinani että viallinen puola oirelee siten että antaa kipinän väärään aikaan

Eli olet saanut käyntivikaisen mopon käsiisi? Osasiko edellinen omistaja yhtään avata miten oire syntynyt?
Oletusarvoisesti,kun sähkövikainen kone tulee, lähdetään perinteisen vianhakukaavion mukaan. Ihan sieltä alkupäästä alkaen tarkistetaan kunto ja onko oikeat osat, maadoitukset, niitä ei ole koskaan liikaa. Varsinkin maadoitukset, onko puhtaalla rungolla, ei maalia tai ruostetta.
Suurin virhe on vaihdella osia summamutikassa ja ihmetellä kun ei käy, lopulta ei edes tiedetä mikä osa ongelman aiheuttaa.

Eli lyhyesti, jos kone on kunnossa,puristukset on ja kipinää tulee ja saa bensaa, niin se käynnistyy.
Jos on ohivuotoa,maadoitusvikaa bensaongelmia,sähköt solmussa, se ei käynnisty.
Tämä siis kerran edellisellä omistajalla toimi, jonka jälkeen lämppäsi ja sitten jäänyt pihalle 5-10 vuodeksi. Nyt se on minulle tullut. Moottorihan siinä oli jumissa, kanki kierossa yms. Eli siis käytännössä "kaikki" ollut vikana.Eipä juurikaan mikään moottori osa ollut käyntikelpoinen...
Maadoitukset on vedetty miinusakulta suoraan moottoriin ja runkoon ja muihin tarvitseviin osiin. Maadoituskohdat on hiottu ja putsattu bräkkiksellä.
Tällä hetkellä siis se ajoitus on vikana. Kipinä tulee liian myöhään

konenikkari

#41
Lainaus käyttäjältä: Puuro - 13.01.23 - klo:22:41
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.01.23 - klo:07:37Kipinän pitää olla n.4mm pitkää
ja sitä kannattaa arvostella
ilman tulppaa ja tulpanhattua, suoraan johdosta.
Missäpäin suomea tämä mopo sijaitsee
apu olisi ehkä tervetullutta.
Sijaitsee päijät-hämeessä, lähellä Lahtea. Tulpan kärkiväli säädetty rakotulkilla ohjekirjan mukaan
Miten tulpan kärkiväli liittyy kirjoittamaani
siis myös tulpanhattu voi tulpan lisäksi olla rikki.
Ja päijät-häme on minulle liian kaukana,
varsinkin kun ei ole skootterikeli :-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Minusta tuntuu että puolan päässä oleva pitkä hyppyväli myöhästyttää? Suojasukka sen mahdollistaa. Minulla oli kerran noin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Puuro

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.01.23 - klo:15:19Minusta tuntuu että puolan päässä oleva pitkä hyppyväli myöhästyttää? Suojasukka sen mahdollistaa. Minulla oli kerran noin.
Meni hieman ohi eli siis mikä hyppyväli ja miten se korjataan?

Puuro

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.01.23 - klo:08:59
Lainaus käyttäjältä: Puuro - 13.01.23 - klo:22:41
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.01.23 - klo:07:37Kipinän pitää olla n.4mm pitkää
ja sitä kannattaa arvostella
ilman tulppaa ja tulpanhattua, suoraan johdosta.
Missäpäin suomea tämä mopo sijaitsee
apu olisi ehkä tervetullutta.
Sijaitsee päijät-hämeessä, lähellä Lahtea. Tulpan kärkiväli säädetty rakotulkilla ohjekirjan mukaan
Miten tulpan kärkiväli liittyy kirjoittamaani
siis myös tulpanhattu voi tulpan lisäksi olla rikki.
Ja päijät-häme on minulle liian kaukana,
varsinkin kun ei ole skootterikeli :-)

Kai jotenkin jos kipinän pitää olla x pituinen niin kärkiväli siihe  vaikuttaa, en tiedä. Tulpanhattukin on vaihdettu sekä johto