Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhdin hillintää

Aloittaja kippari68, 10.10.18 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

jwalk

Ei se mäntä ihan heti puhki pala. Aavistuksenkin laihan seoksen huomaa, jos 3/4 kaasun jälkeen ei tapahdu mitään, tai kulku jopa huononee ja veto muuttuu nykiväksi.
Nämä ei ole niin arkoja laihuudelle, kuin kakstahtiset. Terveellistä se ei tietenkän ole pidemmän päälle.

jwalk

#136
Pieni vinkki erilaiseen, mutta toimivaan tyhjäkäynnin (hieno)säätöön:
Kun kone on ajettu lämpimäksi,jne. Tyhjäkäynniltä käytät konetta kierroksilla ja päästät kaasun.
Jos meinaa kierrokset notkahtaa, tai jopa kone sammuu, avaa seosruuvia.
Jos taasen jää kierrokset ikäänkuin "leijumaan", ruuvia kiinni.
Pääsee yllättävän hyvään tulokseen :)

joni_k

näiden tyhjäkäynti seilaa ihan jos skootteri on kallellaan johonkin suuntaan, kokeile vaikka.. ;D

kippari68

Suoritettu taas kokeilua, tykkään aina tehdä vain yhden muutoksen kerrallaan niin pysyy kärryillä mikä vaikutti ja mihin.  Otin sen oman ilmanputsarikotelon "suutinkappaleen" pois kokonaan niinkuin olin tehnyt jo aiemmissa kokeiluissa.  Tähän asti se on toiminut parhaiten isoilla
kierroksilla kun se on ollut pois siitä. Mutta siellä osakaasualueella on ollut se kauneusvirhe joka oli siellä myös omalla modatulla "suuttinkappaleella".  Tuo neulan nosto paransi silloin tilannetta huomattavasti mutta ylämäkeen hiljaa kaasua kääntäessä oli vielä pieni
nyykähdys osakaasulla n.5000rpm. Nyt jostain syystä ( neulan nosto + avonainen putki jonka suuhun laitettu vähän kiihdytys suppiloa muistuttava läpivienti holkki:   http://tuotteet.etra.fi/fi/g23799598/reikatulppa-rk  olisikohan joku n.36mm ulkoreunaltaan ja sopii napakasti
siihen omaan kurttuputkeen )  toimii ihan hemmetin hyvin  ;D Jotkut Muumit löysi takaisin omaan laaksoon  :o  sillä nyt ei ole kakomisia missään
kohdassa vaikka yrittäisi härnäillä yht`äkkisillä kaasun väännöillä. Hyvä näin sitä TK suutinta en ollut vielä vaihtanut isommaksi ja luulen viisaimmaksi ajella nyt näin vähän aikaa ja katsella sitten tulpan väriä. Ottaa 8500rpm nätisti mutta en ole sen enempää viitsinyt huudattaa.
Mittarinopeutta 70 kmh menee helposti. 0-50 kmh kiihtyy yllättävänkin terävästi ollakseen skootteri joten nuo 6gr rullat olkoon paikallaan.
Kestäisi kyllä mielestäni helposti huomattavasti painavammat rullat mutta sitten se vauhti tuppaa karkailemaan tuolla ruuhkassa ajaessa.
Annan nyt mennä näin ja keräilen kokemusta mutta tosi hyvältä vaikuttaa nyt  8)

kippari68

Heippa taas kaikille skopa ukoille ;D Hyvin meni talvi mopolla lämmitetyt kahvat + kahvatumput oli paras ratkaisu.  90cc lähti hyvin käyntiin
pikku pakkasissa mutta alkoi kyllä olemaan rajoilla. Hommasin tammikuussa litium akun joka samalla ilmoitetulla AMP määrällä pyöritti paljon
paremmin. Suosittelen jos joku empii ja ihmettelee niitä. Luovutin lopuksi kuitenkin ja vaihdoin julkisiin sillä totuuden nimessä skopa on kyllä
kesä/syksy hommiin sopiva. Nyt taas hurjana mennään ja takaiskarin päivitys olisi ajankohtaista sillä tuo alkuperäinen pelkän jäykän vieterin
omaava viritys on aivan järkyttävä mukulakivilla. Siinä on pultinreikien väli 190mm joten todella haastava löytää hyvää tilalle. Löysin eBaysta
sopivan jossa on myös vaimennin mutta sen jousessa ei riitä kantavuus. Eli pitäisi saada jäykempi jousi siihen tai purettava tuo alkuperäinen ja
otettava siitä jousi. Ajan kylläkin aina 1 päällä joten kantavuudeta voisi vähän tinkiä joka on alunperin 120kg. Vallilan takomosta kyselin saisivatko jäykkyyttä lisää tuohon minkä hommasin mutta eivät kuulemma saa. Ostin myös yhden laadukkaan säädettävällä esijännityksellä olevan mutta siinä reikäväli 245mm mikä on liikaa. Eli mopossa pyörät maassa vaikka oli keskijalalla  ;D Mutta siinä kokoluokassa on jo laadukkaita vaihtoehtoja joten tuli myös mieleen muuttaa tuota yläkiinnityspistettä ylemmäs jolloin tuota pidempää voisi käyttää? Onko joku paininut tämän asian kanssavai antanut vaan olla? Saako sitä alkuperäistä modea purettua muulla kun rälläkällä näyttää aika niitatulta viritelmältä.

kippari68

Moikka kaikille arjen kulkunsa skopan armoille antaneet ;D
Pitkäskä aikaa kiva kirjoittaa ja moikata kaikkia :) Täältä saa aina kivaa neuvoa ja siksi myös pitää sitä itse koittaa antaa.
Nyt minulla 4600km sen Narakun 90cc kanssa. Todella hyvin pelittänyt. Tehnyt monia pitkiäkin matkoja yhteen kyytiin.
Esim. 2 kertaa Hki-Porvoo kovilla helteillä. Myös Hki-Porkkala joka kiva mutkatie loppu päässä jossa jopa kiva vähän kaahata.
(se ei ole sallittua tietenkään) Nyt kun vaihdoin hihnan ja uudet Black pearl Dr pulleyt niin samalla kokeilin kampuran klappia.
Sitä ei ollut yhtään? Ihmettelen suuresti kun ihmiset pelkäävät näitä "ylisuuria" sarjoja? Se kone kyllä kestää kun käytät siellä
oikeaa ölyä ja Neodyymimagneetti kittiä mitä myydään sinne jousen alle öljyproppuun. Minun puolisolla on täysin samanlainen
sollu kuin minulla mutta 72cc. Huomaan aina molempiin öljyt vaihtaneena ja magneetit putsanneena , että minun 90cc Magneetissa on enemmän
"mujua". Koska laakeri välystä ei kuitenkaan ole tullut niin tuskin tulee sieltä? Venavälykst pysyy sen tuhannen kilsan jälkeen niin, että miettii
aina viittikö ees koskea? niin naurettava muutos. Minusta se kertoo hyvästä voitelusta sekä siitä , että tuon suurimman "mujun" luulen tulevan
nokkaketjusta jonka suosiolla vaihdan ensi talvena. Todella luotettava hienosti suunniteltu moottori joka pystyy toimimaan noin upeasti
eri variaatioina. Hondan juuret tietysti. Niin vaihdan myös öljypumpun silloin tietysti se myös hyvä kuluva osa. Ajattelin uusia nokka ketjun
katkomalla hyvä idea vai ei? ::) Hommasin sitä varten vahkeen Morch Motorilta.
Vähän väärä ketju mutta silleen laukalle tää mun juttu silloin lähti ja muut myös kommentoi. Niin voisikos tässä vielä kysyä noista
C.O hommista. Laitoin viime syksynä KOSOn lambla mittarin ja sillä kaasaria rukannut. Toimii paremmin kuin ikinä. Oikeastaan tekisi mieli
ottaa se nyt irti "JOB DONE" mutta siinä se on tuijotan sitä ;D Totuus taitaa olla olla niin , että tuon LAMBDA 14.6 saaminen CWK koko
alueella on verrattavissa ikiliikkujan keksimiseen!! ;D ;D Hyvää kesää kaikille
P.S. Öljy jolla olen ajanut viimeiset 3 kesää on Motonetin Motul 5W40 punainen Esteri pohjainen 16.90€ ja kone kestää
Minulla on KOSOn tupla lämpömittari. Toinen silmukka tulpan alla toinen öljypropussa. Tänään näytti tulpan alta 147C ja öljyproppu 108C joten
kyllä siinä kannatta miettiä mitä paistorasvaa sinne laittaa.

konenikkari

Kuinka paljon bensiiniä kuluu tuolla versiolla/100km, matkanopeudella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kippari68

N. 2,5L mutta minä olen aikamoinen "räimijä"  ;D varmasti nätillä ajolla ja tasakaasulla pääsee tosi pienellä.
Minullakin oli pitkään 106 pääsuutin mutta Lambdan jälkeen heitin pois. Nyt 102 ja toiminta ihan yhtä hyvä.
Minulla on tuo tyhjäkäynti ja osakaasulla ajo hienosti siellä optimi Lambdan arvoilla. Täys kaasulla on about
12.9-13.2 mitä karvasen rikasta. ilmanputsarin olen tehnyt Peugeot Speedfighterin kotelosta modaamalla.
Siinä on isompi kaasarille menevä kurkkuputki. Sen olen sitten jatkanut alumiini putkella ja Motonetin 90 asteen
silikooni mutkalla kaasariin. Näin sain avaran putken koteloon ja 500rpm lisää. Nyt viimeisimmän säädön jälkeen
en ole varsinaista mittausta tehnyt. Mutta verrokkina tuo 72cc meillä niin vähän aiemmin pitää kyllä tankata.
Mutta ajamisen vaivattomuus kaikenlaisilla tieosuuksilla on kyllä sen väärti. Ei se niin paljon syö :)

kippari68

Tänää paneutunut taas tuohon ilmansuodatinkoteloon. Tuo Speedfight 3 ja 4 putsarikotelo kivan alkuperäisen näköinen ja omaa
paljon paremman "kurkkuputken" kaasariin. Myöskin tuo takaiskarin kiertäminen tehty paljon avarammin kuin kinkki 10" kotelossa.
Muuten kaikki imuröörit aivan alakanttiin. Olen ne dremelillä ajanut niin suuriksi kuin voi ja laittanut suppilon primääri imuaukkoon.
Myös on 5 kpl Narakun mini filtteritä https://www.racing-planet.com/air-filter-naraku-mini-double-layer-25mm-for-original-air-filter-box-p-249221-1.html Silti torvi auki ahdistaa. Ilman Filttriä on lamda 14.4 täyskaasulla eli todella hyvä. Osakaasu ja tyhjis pelaa vaikka filtteri on paikallaan.
Tuo Speedfightin oma elementti on ihan naurettava https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tnt-peugeot-speedfight-3-4-t-vivacity-4-t-sym-jet-orbit-2-4-t-ilmansuodatin-801723-17211-kee1-9000-?id=103020516&gclid= siinä on todella pieni virtausala.  Minulla on leikattuna siihen
Narakun kaksipuolista putsarielementtiä pun/mus 350mm x 250mm aihiosta. Silti kun tuon elementin lisää sinne niin on Lambda 12.8-13.2 eli
rikas seos. Eli tuo boksi ahdistaa mutta vaimentaa imuäänet hyvin. Vapaa virtaus putsaria en laita, kaiken pitää näyttää alkuperäiseltä.
Täytyy vaan avartaa sitä lisää. Nyt tuo elementti jonka olen sinne leikannut on tuon koko boksin kokoinen joten siihen ei saa lisää. Ehkä vielä
lisää reikiä pääli koppaan. Huomaa vaan aika hyvin tuon kulutuksen pienenemisen kun tuo Lambda arvo seikkailee siellä 14.0-14.6 ja muutenkin todella sivystyneen käynnin ja kaasun vasteen.