Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

karkulainen

Ei ollut vitsi.

Kaavi puukapulalla karstaa pois mahdollisimman paljon.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Messinkiharja on hyvä väline karstan poistoon. Niitä löytää vain satunnaisesti tolkkuun hintaan. Löysin itse sellaisen pahvisesta halppisroinahyllystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Putsasin kaikki karstat pois venttiileistä. Yksi venttiili vuoti vaikka kuinka putsasin. No varaosalaarista löytyi joku jämäkansi vieläkin karstaisemmilla venttiileillä. Mutta ne ei vuotanut. Putsasin ja korvasin toisen venttiilin sillä. Männänrenkaatkin oli miten sattuu. Tai siis ne renkaiden kolot. Pistin ne jm-racingin sivuilta löytyvän huolto-oppaan avulla kuvan mukaisesti.

Tiivisteiden putsaus. Varmuudeksi pieni varovainen levitys kuumakestosilikoonia tiivisteiden kylkeen ja nippu kasaan. Oli ensimmäinen kerta kun avasin pytyn ja jännitti niin pirkaleesti että mitähän tapahtuu kun koitan startata.

Peukalo startille. Ekalla tulille! Ei oo todellista  :o
Että nauratti  :D Mietin vielä tänään päivällä, että mihin oon ryhtymässä. Asenne oli sellainen että ei se ainakaan enempää rikki voi mennä. Kannatti olla utelias ja tutustua tuohon asiaan.

Se käynnistyi tosiaan ekalla ilman että tarvi vääntää kaasua edes yhtään. Kaasarin säädötkin oli mitä sattuu. Tuo laite ei ole ikinä startannut noin nätisti. Taitaa lähteä pois myynnistä sittenkin :)

Suur kiitos kaikille neuvoista!!! Tänään sai kokea taas tuon ihanan onnistumisen tunteen.

Tuosta itseasiassa jonkun (useammin tuon tehneen) kannattaisi tehdä tuonne etusivulle huolto-ohje.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Hyvä juttu, joskus kannattaa ottaa riskejä. ;)
Älä ihmeessä myy pois. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 07.05.09 - klo:21:53
Hyvä juttu, joskus kannattaa ottaa riskejä. ;)
Älä ihmeessä myy pois. ;D

No juu todellakin :D Vaikka vähän pelotti ryhtyä koko hommaan, kun ei tiennyt asiasta mitään. Pitää varmuuden vuoksi vaihtaa öljyt lähiaikoina, kun ei tiedä vaikka jotain sontaa sinne olisi mennyt tossa räpellyksessä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tarbash

Lainaus käyttäjältä: jalat - 07.05.09 - klo:21:49
Peukalo startille. Ekalla tulille! Ei oo todellista  :o
Että nauratti  :D Mietin vielä tänään päivällä, että mihin oon ryhtymässä. Asenne oli sellainen että ei se ainakaan enempää rikki voi mennä. Kannatti olla utelias ja tutustua tuohon asiaan.

Se käynnistyi tosiaan ekalla ilman että tarvi vääntää kaasua edes yhtään. Kaasarin säädötkin oli mitä sattuu. Tuo laite ei ole ikinä startannut noin nätisti. Taitaa lähteä pois myynnistä sittenkin :)
Hienoa että sait skootterin toimimaan :) Voin vain kuvitella miltä sinusta on tuntunut kun starttasit skootteria :D
Repesin, tuo teippiä!!

janite2

Jalat:
Tuoppas se vanha kansi mulle...
Mää vilasen niitä venttiilin tiivistyspintoja... Jos on pelastettavissa, sitte hiotaan ne...
Ompahan sulla sitten varakansi jos siitä saa vielä...

Ja varaudu henkisesti sitten kannentiivisteen palamiseen. On kertakäyttönen, että ei kestä enää kauaa...

Ja hyvä että et luovuttanu.
Tekemällä oppii, ei se enää ole mikään mystinen laite...

jalat

Voisin vilauttaa sitä vara-kantta sulle jokupäivä. Siitä ei tosin ole mitään tietoa onko kuinka kiero jne... Voi olla ihan toimivakin.
Stormilla näytti olevan nuo tiivisteet ylä ja alatiiviste sylinterille yhteensä 6.90e. Ei paha. Pitäiskö suosilla käydä hakemassa sellaiset ja vaihtaa?

Mitä jos ei vaihda ja se tiiviste palaa? Meneekö sitten koko sylinteri vaihtoon? Vai alkaa vaan kaiken maailman ongelmat taas?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

janite2

Ei mee pytty vaihtoon, ainuastaan veto hävijää... Samaten saattaa sammuakki...

Käy ny jo varalta hakeen se kannentiiviste, eihän sitä sylinteriä oteta sieltä pois, pelkkä kansi.

Kattoo ton irtokannen ja jos sen saa hyväksi, sitte vaihaa sen tonne, jollon samalla vaihtuu se tiivistekkin. Sitä moneenkertaan aleta nyppimään...

Jos sul ei oo huomenillalla isompaa tekemistä, vois vilkasta sen kannen...

Hmm...
Missähän mulla on niitä pyöreitä raspeja dreemeliin... ::)

openflow

Kannentiiviste kestää ihmeessä(mopoissa ylensäkin) useamman aukaisun, sen kestosta tuskin tarvitsee murehtia.  Alatiiviste saattaa revetä sylinterin irroittamisen yhteydessä; sen kanssa saa olla varovaisempi.

Olikos muuten paljon karstaa koneessa?

jalat

voin huomenna illalla pistää pari kuvaa miltä näytti. Kannen palotila oli aika musta ja venttiilien päät karstassa. Männässä oli jotain outoja hiomajälkiä, mutta sylinterissä ei oikeastaan.

Janite Huomenna illalla ei ole mitään. Katsellaan iltasella.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 07.05.09 - klo:21:49
Tuosta itseasiassa jonkun (useammin tuon tehneen) kannattaisi tehdä tuonne etusivulle huolto-ohje.
Tällä hetkellä ei ole avattavassa kunnossa kuin yksi 2-tahtinen. Tarttis saada joku 4-tahtinen projektiaste, jota voisi käyttää artikkelimopona. Piikkinen on 4-tahti, mutta enpä sitä nyt viitsi ihan turhaan avata.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#58
Tässä muutama kuva miltä venttiilikoneisto ja mäntä näyttivät:

Venttiilit


Mäntä


Kuuluuko männänrenkaiden olla näin "isot/löysät"?


Männän varressakin oli jotain pientä hiertymää, mutta sylinterissä ei näkynyt mitään jälkeä.



Aika karstassa ja mustalta kaikki näytti. Molemmat venttiilit vuotivat, kun testasin annetulla vinkillä käyttää vettä. Putsasin puupalikoilla karstat pois about kaikkialta. Venttiilit pitivät vettä ja homma pakettiin ja rupesi skootteri toimimaan.

Eikä tullut lopulta turhaan tilattua se virijavaran kaasari. Vanha kaasari tulvi bensaa ilmanputsarillepäin sekä tulppa oli herkästi märkänä. Olisiko neulaventtiili finaalissa. Sen vuoksi ilmeisesti on karstoittanutkin koneen ja skootteri ei toiminut kunnolla ja lopulta ollenkaan. Tulvinut ilmeisesti siitä lähtien kun tuo tuli käytettynä ostettua, koska starttaus ei koskaan ollut täysin "nätisti" toimiva. Tulvimiseen olisi voinut viitata myös se, että skootterin kulutus oli keskimääräin 3.1l/100km. Mikä on kinkkiruoskille käsittääkseni aika paljon.

Uuden kaasarin kun laittoi, loppui käynnin vaeltelut ja käy tasaisesti. Hienosti tuntuu toimivan tuo uusi kaasari. Vaikka ns. virikaasari onkin, niin saattaa tässä tapauksessa kulutuskin pudota :) Ja ei tuolla kaasarilla huippunopeudet kasvanut pätkän vertaa verrattuna alkuperäiseen (tulvivaan). Tai no kaasaria en ole nyt säädellyt sen kummemmin vielä, mitä nyt neulaa laskin heti yhden pykälän. Yhden kilsan pätkän vasta ajoin ja suoralla näytti menevän mittarin mukaan sen 60kmh. Juurikin sopivasti, ettei ihan jalkoihin jää, mutta ei myöskään ole mikään viritetty laitos. (edit: ainiin tässä skootterissa on 4g rullat. Nyt kun on paremmin toimiva kokonaisuus, voisi koittaa joskus 5g rullia)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Ihan kivat raapalejäljet tuossa männässä. Onko toisella puolella samanlaiset? Eihän tuo ole lämpöleikannut jossain vaiheessa. Niin hioikko naarmut pois?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.