Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Coastside

Klassikko, josta jo kerroin. Koneen rikkominen vedellä on miltei mahdotonta, koska se tukehtuu jo kauan ennen kuin vettä on liikaa. Kannattaa toistaa usein. Tempun jälkeen ajaa heti lenkki  ettei vettä jää koneeseen
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

janite2

-Sorry, en ehtiny lukee koko ketjua läpitte... Tässä tallissa puuhastelun ohessa selailen... :-\

Joo, tosiaan, kannattaa ajaa lenkki, ja myös vaihtaa öljyt, kaiken varalta... Ei ole iso kustannus, eikä tee pahaa koneelle...
Myös 50% seos isopropanolia bensan seassa auttaa tohon karstoittumiseen... Siis hetkittäin käytettynä.

Jos tekee karstaa ihan ongelmaksi asti, ja koneessa on havaittavissa öljynkulutusta samalla, niin karstoittumisen vähentämiseksi voi kokeilla myös hieman "kuumempaa" tulppaa.
Samoiten jatkuva pätkäajo karstoittaa konetta... Eli mahdollisuuksien mukaan ajaa pitempi, yhtäjaksoinen lenkki, 40-60km...

Coastside

#32
Nyt tämänkertaisen avaamisen näkymä oli erillaista karstaa kuin viimmeksi, jolloin se irtoili muruina pois. Nyt se oli 2/3 männän peittämää pikeä laikkuna ja loppuosa männästä oli kiiltävän puhdas, ilman mitään puhdistusta. Sitä pikeä ei mikään kikka olisi puhdistanut.

Ajan kympin väliä kuumalla tulpalla NGK C6HSA:lla. 7 on vakio noissa 139QM koneissa.

http://www.associatedcontent.com/article/351852/power_efficiency_for_your_cars_engine.html?cat=27

Tuolla on vesiruikutuksen puhdistavasta vaikutuksesta, vaikka pääsyy sen käyttöön on tehonnosto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

janite2

Ööh, hukkaako se öljyä?
Ihmetyttää tollanen karstottuminen...

Tuota, pakokaasujen takaisinkierrätys on varmaan disabloitu jo aikoja sitte...?

Hmm... Ei vissin oo mitattu millaset sen skootterin päästöarvot on? Sillä saattas selvitä ongelma... Juu, tässä kun saan aikaseksi, nakkaan skootterin kärryyn ja käyn mutkan kaverin korjaamolla... Nelitahtikone, kyllä tästä voi päästöt mitata...

jalat

#34
Jos kuitenkin innostuisi vielä tarkistamaan tuon viallisen skootterin pyttypuolta, niin mitä pitää ottaa huomioon kun rupeaa pyttyä irrottelemaan?

Polkimesta kun varovasti polkee, niin puristukset eivät ole tällä hetkellä lähelläkään sitä mitä parissa muussa kinkki skootterissa. Joten siitä veikkaisin että käynnistysvika (ja käynnissä pysymisen vaikeus) voisi johtua siitä että siellä on kulumaa tai väljyyttä tai jotain :) (ihan hatusta heitettynä). Vai voiko sellainen paljon vaikuttaa käynnistyvyyteen?

Rikki se jokatapauksessa on, niin ihan sama vaikka aukoisinkin pyttyä ja kurkkaisin sinne.

Mutta jos jotain vinkkiä tähän saisi miten kannatta aukooda?
Mitä pitää ottaa huomioon ettei pilaa jotain?
Ja minkälaisia välyksiä tai klappeja saa tai ei saa esiintyä?

Lisäys, Valvoja:
"Iso pytty vai ei?" ketjussa on kannen mitoituksesta, mittaamisesta ja työstöstä lisää. Myös siinä suorituskyvyn metsästyksessä on jotain.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Alustavasti;
Katteet pois tieltä, kansi irti, nokka-akseli irti, jätä ketju paikoilleen (pidä ylhäällä se), pultit auki, sylinterikansi taputellaan irti ja mäntä näkyykin jo.
Klappia ei saisi olla paljoa (jos sitäkään ;D). Josko tämä antaisi vähän kuvaa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Kiitos Karkulainen. Täytyy katsella tuo ensin. Entäs se ketjun kiristin? Pitääkö löysäillä? Kiristellä? Näppituntumaa? Ei hajuakaan :D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Mites muuten männänrenkaat? Kun kannen vetää irti männästä, niin miten sen saa sitten näppärästi takaisin paikoilleen?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#39
1. Tarkistaa että kaikki työkalut on
2. Huoltomanuaalin luentaa
3. Rauhallinen paikka tehdä työtä, mieluiten skode nostettuna ylös.
4. Hyvä valaistus
5. Talouspaperia ja pesuaineita ja muuta pikkusälää putsata ja suojata
6. Pestä kaikki skoden lähipinnat huolella ettei likaa pääse koneen sisälle. Pytty ja kansi ennen avaamista, erityisesti saumoistaan. Astioita osille.
7. Kuvaamalla varmistaa epävarma osien sijoittelu ja ajoitusmerkit
8. Aikaa runsaasti ja vähän päälle
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

venttiilit näyttää melko kärvähtäneiltä. Mites ne saa irti, kun ne ei ole millään mutterilla?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#41
Täytä palotila tiukasti "hakatulla" foliomytyllä jotta venat ei väänny pöytää vasten. Paina hylsyllä jousesta alas jotta lukituspalat irtoavat, mutta niin että löydät ne.
Venojen tiiviyden testaa vedelläkin. Tarkistus käy myös pulttaamalla nokkapukin kanteen ja säätöruuvilla työntää venan auki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

hyvä vinkki. Vedellä testasin ja imuventtiili vuotaa. Tuo voinee aiheuttaa häiriötä käynnistymiseen?
Karstaa näyttäisi olevan venttiilin välissä. Millä kannattaa puhdistaa? Liottamalla vai jollain puunpalasella vai millä?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

eipäs heitetä vitsiksi. Nyt on tosi kyseessä. Miten putsataan? Eihän tossa venttiiliien ja palotilan välissä mitään tiivisteitä  pitäisi olla? tai venttiilin varressa siinä missä se sulkee palotilan?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002