Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Joo, täytyy ilmojen mennessä pakkasten puolelle laittaa tuo 80 suutin ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Eikös sulta "Eki" puuttunut se O-rengas sieltä kaasarin, taikka imukurkun tienoilta silloin kun mopo oli uusi. Se ei koskaan selvinnyt tarkemmin mistä se puuttui, mutta huolto sen korjasi. Ryyppy toimi juuri niinkuin kuuluukin.

Ja johtuiko alkutaipaleen leikkailut sittenkin liian pienestä suuttimesta? Korkillinen öljyä bensan seassa tuskin vaikuttaa, paitsi ehkä henkisesti. :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

#17
Siinä osaa kaasaria mistä mm.vaihdetaan suuttimet, ei ole minkäänlaisia o-renkaita (minulla on tuossa laatikossa tismalleen samanlainen kaasari toisesta omistamastani tgb:stä), luulen että se rengasjuttu oli silkkaa huuhaata?! Vakiosuutinhan on 60 minkä vaihdoin heti kättelyssä 74 suuttimeen, se oli silloinkin kun käytin huollossa päälle jäävän ryypyn takia. Modularbox:in huoltomies on ilmoittanut että mikäli tuntuu ettei kone saa tarpeeksi öljyä, lisää tankatessa korkillinen tankkiin kuten he tekevät myös mm mönkijöihin ja suosittelevat sitä käyttäjillekin. Itsellä ei ole sen lisäämisen jälkeen ollut pienintäkään kuumaleikkaamisen tunnetta edes esim. Hyvinkää-Turku-Hyvinkää väliä paahtaessani liki "luukku auki". Tgb Bullet kaasari:(es) Eki :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Eikös se toiminut niin, että ryypyn piuha irrallaan sillä pystyi ajamaan? Eli silloinhan ryyppy on päällä jatkuvasti. Ja kun piuhan laittoi kiinni, niin mopo ei enää käynyt, kun ryyppy lähti pois päältä. Melko selvät imuvuodon oireet siis. Onko siellä O-rengas imukurkun ja koneen välissä? Jospa se puuttui tehtaan jäljiltä.

Öljyn lisäämisellä bensan sekaan ei ole kuumaleikkausta vähentävää vaikutusta. Päinvastoin, lisätty öljy voi lisätä lämpökuormaa. Ja varsinkin se lisätty öljy laihentaa seosta entisestään. Sopivan rikas seos jäähdyttää palotapahtumaa, ja siten kuumaleikkaamisen riskiä. Öljyn puute aiheuttaa sitten ihan kunnon kiinnileikkaamisen, eikä sitä moottoria sitten käytetä ennen korjaustoimenpiteitä.

Pelkkä suutinkaan ei välttämättä riitä, jos esim. pakoputki vaihdetaan ns. parempaan. Myös osakaasun seosta voi joutua rikastamaan, varsinkin jos kuumaleikkaamista ilmenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

#19
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.10.14 - klo:22:52
Eikös se toiminut niin, että ryypyn piuha irrallaan sillä pystyi ajamaan? Eli silloinhan ryyppy on päällä jatkuvasti. Ja kun piuhan laittoi kiinni, niin mopo ei enää käynyt, kun ryyppy lähti pois päältä. Melko selvät imuvuodon oireet siis. Onko siellä O-rengas imukurkun ja koneen välissä? Jospa se puuttui tehtaan jäljiltä.

Öljyn lisäämisellä bensan sekaan ei ole kuumaleikkausta vähentävää vaikutusta. Päinvastoin, lisätty öljy voi lisätä lämpökuormaa. Ja varsinkin se lisätty öljy laihentaa seosta entisestään. Sopivan rikas seos jäähdyttää palotapahtumaa, ja siten kuumaleikkaamisen riskiä. Öljyn puute aiheuttaa sitten ihan kunnon kiinnileikkaamisen, eikä sitä moottoria sitten käytetä ennen korjaustoimenpiteitä.

Pelkkä suutinkaan ei välttämättä riitä, jos esim. pakoputki vaihdetaan ns. parempaan. Myös osakaasun seosta voi joutua rikastamaan, varsinkin jos kuumaleikkaamista ilmenee.
Se ilmeni siten kun olin vaihtanut uutena 60 suuttimen tilalle 74 suuttimen, niin toimi ok noin kilometrin verran, sitten kun otti automaattiryypyn piuhan liittimestään irti pystyi ajamaan mihin lystäsi. Kuitenkaan sen suuttimen vaihtamisen yhteydessä ei ole voinut mistään tippua minkäänlaista o-rengasta kun ei semmoista ole, mulla on imukurkkukin tuossa laatikossa, ei siellä ole mitään o-renkaita, ei myöskään kaasarin kurkussa.imukurkku Hei, sopiiko että kun nyt on ok koko vehje ei kaivella enää aiheita sen ostotapahtuman jälkeisestä jutusta, sillä sitä ja näitä suutinjuttuja on puitu ainakin sinun taholtasi muinoin kyllästymiseen asti. yli 16.000km todistaa toukokuun puolen välin tienoilla ostetun skootterin toimivuuden tarpeeksi hyvin ... :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

En voi tehdä tuommoista sopimusta, koska olen erittäin kiinnostunut tekniikasta. Epäjohdonmukaisuudet pitää käydä läpi, ja selvittää, jotta eivät jää nettiin kummittelemaan ja elämään omaa elämäänsä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

mihis väliin tohon kurkkuun o-renkaan sais tungettua.. ;D

kiinnileikkaaminen ja lämpöleikkaaminen tuo mun ajatusmaailmaan aina tuhoa. mäntä ja kenties sylinteri tulisi vaihtaa..

Partanen

Valokuvassa näkyy kumi, jolla todennäköisesti kaasutin liitetään varsinaiseen imukurkkuun. Imukurkun ja koneen välissäkin pitää olla jonkinlainen tiivistys, mahdollisesti kuminen tiiviste, taikka O-rengas. Tai on siellä varmaan läppärunkokin, joka lisää tiivistepintoja. Jos tehtaalla on jokin tiivisteistä jäänyt pois, niin mysteeri olisi ratkaistu. Tapahtumasta on kuultu nyt niin monta versiota, että on lähes mahdotonta täältä käsin arvailemalla asiaa täysin ratkaista. Mutta se tiivistyksen puute on tähän mennessä uskottavampi selitys kuin ryypyn rikkinäisyys. Se mopohan ei käynyt edes kaupan pihassa normaalia tyhjäkäyntiä, vaan kierrokset olivat turhan kovat.

Kuumaleikkaus on sitä, kun mäntä ei lämpölaajenemisen vuoksi mahdu liikkumaan sylinterissä. Siellä on pysähdyksen hetkellä yleensä silti öljy suojana välissä, josta johtuen vaurio on pieni, ja matka voi jatkua jäähdyttelyn jälkeen. Monet eivät ota pyttyä edes irti kuumaleikkauksen vuoksi.

Kiinnileikkautuminen johtuu voitelun puutteesta, ja siinä vauriot ovat sitä luokkaa, että matka ei todellakaan jatku ennen remonttia. Siis jos moottori sammuu kiinnileikkaamisen vuoksi. Osat ovat muuttaneet muotoa pahasti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

#23
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.10.14 - klo:07:58
mihis väliin tohon kurkkuun o-renkaan sais tungettua.. ;D

kiinnileikkaaminen ja lämpöleikkaaminen tuo mun ajatusmaailmaan aina tuhoa. mäntä ja kenties sylinteri tulisi vaihtaa..
Itsellä ei ole tehnyt kumpaakaan, on vaan tuntunut että nyt kone alkaa ahdistamaan ja saman tien olen painanut paniikkijarrutuksen takajarrulla eritoten, ne pari kertaa, mitään vahinkoa ei varmaankaan ole päässyt tapahtumaan, koska veto, kiihtyvyys ja vauhti ovat ennallaan, vaikka skootterilla on ajettu yli 16.000km noin 4:ssä kuukaudessa!

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.10.14 - klo:04:17
En voi tehdä tuommoista sopimusta, koska olen erittäin kiinnostunut tekniikasta. Epäjohdonmukaisuudet pitää käydä läpi, ja selvittää, jotta eivät jää nettiin kummittelemaan ja elämään omaa elämäänsä.  ;)
Herra voi itseksen pähkäillä näitä asioita mieluusti ihan omassa topicissaan, minä en enempää rupea jauhamaan jostain O-renkaasta kun semmoista ei takuuvarmasti ole missään kaasarin näkyvissä osissa kun sen pohjan aukaisee vaikkapa suuttimen vaihtoa varten, ei myöskään kumisessa imukurkussa tai niitten liitoksissa kaasariin tai moottoriin, liitokset kiristetään ruuvattavilla ns letku lemmareilla ihan jo tehtaallakin. (LOPPU)!!! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Tarttee muistaa, että näitä juttuja lukee muutkin kuin me. Ei mene kauaa, kun tämäkin ketju löytyy Googlella. Joku muu voi pähkäillä saman asian kanssa, ostettuaan uuden TGB:n. Siksi olisi ollut hyvä selvittää jo alunperin mistä se O-rengas puuttui, sen sijaan että arvelet asentajan keksineen koko jutun. Miksi se asentaja väittäisi O-renkaan puuttuvan, jos vika olisi ollut ryypyssä. Ei miksikään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Ryyppyklompin juuressa on O-rengas jonka puuttuessa paskat päässee imeytymään ryyppymäntään joka saattaa jumittaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

 Ryypyn likaantuminen on Mahdollista kyllä, mutta ei todennäköistä, koska ongelmia oli jo kaupan pihalla. Tietty jos ryypyn O-rengas puuttuu, voisi se jo uutena aiheuttaa ongelmia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

#27
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.10.14 - klo:17:21
Tarttee muistaa, että näitä juttuja lukee muutkin kuin me. Ei mene kauaa, kun tämäkin ketju löytyy Googlella. Joku muu voi pähkäillä saman asian kanssa, ostettuaan uuden TGB:n. Siksi olisi ollut hyvä selvittää jo alunperin mistä se O-rengas puuttui, sen sijaan että arvelet asentajan keksineen koko jutun. Miksi se asentaja väittäisi O-renkaan puuttuvan, jos vika olisi ollut ryypyssä. Ei miksikään.
Ok, mutta silloinhan voit tehdä aiheen ja jutun asiasta, meidän tallissa seisoo nytkin 4 kpl:tta TGB bullet skootteria, on minun kaksi ja kaverin toiset kaksi:tgb 1 &tg 002 sillä erotuksella ettei kaveri ole kummallakaan omallaan ajanut edes 3000km:ä, kun tuo osiksi laitettu omani on kulkenut n.25000km ja kulkisi vieläkin jos en olisi ostanut uutta tilalle keväällä (siitä katkesi hihna ja väänsi hiukan kampiakselia koska kampiakselin pää variaattorin puolelta katsottuna vipotti hieman). Ostin siksi uuden että kun toisella oli ajettu tuokin määrä olisi siihen saanut alkaa uusimaan pian yhtä sun toista. O-rengasta ei tule millään ilveellä esille niillä minun suuttimien vaihdoilla, elikä saattaa toki olla kaasarissa jos sen purkaisi atomeiksi? Kokemusta meillä taatusti on Teukan kanssa kummallakin tuosta merkistä, niin kuin kuvista näkee, ei niitä ole huvikseen kumpikaan meistä ostanut vaan siksi että on varmasti edellisiin 7:n skootteriini verrattuna vähävikaisin, niihin seitsemään mahtui myös Piaggio Typhoon sekä loput nelareita, Kiinalaisia Helkamasta Soliferiin jne ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.10.14 - klo:18:57
Ryypyn likaantuminen on Mahdollista kyllä, mutta ei todennäköistä, koska ongelmia oli jo kaupan pihalla. Tietty jos ryypyn O-rengas puuttuu, voisi se jo uutena aiheuttaa ongelmia.
Mikä O-rengas, tästä renkaasta sekä suuttimista oli juttua sinun taholtasi silloin kun ostin skootterini ja nyt et hellitä edelleenkään millään ilveellä (lyödäänpäs isäntä hyvä vaikkapa satkun veto ettei semmoista O-rengasta ole mikään huolto tuohon laittanut), sillä ei semmoinen puuttunut edes tuosta skodesta, se oli oikeasti täyttä huuhaata mitä en rupea julkisesti juuri tämän enempää aukomaan täällä, sanotaan että omistajan poika sai sillä huulella ja suuttimen vaihtamisellani peruttua luvatut 200 euron ilmaiset huollot/varaosat mitkä kuitenkin omistaja isänsä minulle antoi käydessäni jälkikäteen heillä asioimassa. Mikäli et vieläkään usko asiaa niin tule hakemaan tuo mikunin kaasari saat purkaa sen täysin atomeiksi, jos on O-rengas jossain, niin minun kaasaria ei purettu huollossa muualta odottaessani kuin pohjasta silloin. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Miten se imukurkku on tiivistetty läppärunkoon? Entä miten läppärunko on tiivistetty moottoriin? Kaasarin O-renkaista en ole puhunut missään vaiheessa.

Vaikka mitäpä tämä hyödyttää, kun et lue mitä on kirjoitettu, etkä muista mitä itse keväällä kirjoitit.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003