Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Onkos Coastside muutes kokeillut muovin valamista?
Kauhean vähän sinänsä löytyy juttua muovin valamisesta (alumiinia ja hitusen pronssiakin on jo tullutkin valeltua). Vinkkejä kaivattais. Joku sanoi, että onnistuu parhaiten kun ajaa lähdemateriaalin rouheeksi. Mielessä olikin rakennella kahvimyllyn tyylinen värkki muovin silppuumiseen. Kipsiä olen käyttänyt alumiinin kanssa. Lasikuidun kanssa olen käyttänyt savea (saa mm ontelorakenteiden sisältä pois kuravetenä kuumalla vedellä liottamalla) ja se varmaankin toiminee hyvin muovinkin kanssa, kun materiaalin sulamispiste on niin alhainen.

Coastside

Tuossa ehdin jo miettiä rengasraudan kärkeä valaa muoviin dippaamalla sulaan muoviin kuten näyttää joissain työkaluissa tehdyn. Rouheeksi taitaa saada jollain koneraspilla joka ei sulata. Sirkkelikin taitaa toimia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#47
Millanes terä muutes on oksasilppurissa?
Mietin jos pikkurälläkästä.. Sillä menis "ämpärimuovi" varmasti kevyeen. Tarttis mennä käymään ämpärin ja lapion kanssa järven rannassa. Sieltä olen pääosin löytänyt hienojakoisinta savea muottiaineeks. Eikä maksakkaan mitään. On muutes hyvää lasikuitumuottina. Helppo muotoilla ja pinnan kuivaa vaan esim hiustenkuivaajalla ennen kuidutusta. Ei rutikuivaksi niin ei halkee.

E: Selvisikin jo http://koti.mbnet.fi/matjarv/ihmeita/gernsilp.htm

Coastside

Kaivoin kerran sinistä savea ja kun sitä aikansa muokkasi siitä tuli hirmusitkeää niin että siitä tekisi mitä tahansa. Savenkin kanssa joku puinen ydin helpottaa ja keventää muottia. Sitäkin voi kokeilla että lankaverkon päälle valaa kipsiä ja muoto savella.
Minulla on polystyreeniä ja mattoa, ja saveakin tuosta voi löytyä niin tulee sekin kokeiltua. Olen kyllä ämpäriin valanut lasikuidulla mutta siitä sain vain elinikäisen vihamiehen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#49
Metallien korjailuun on epokseja, jotka on perusepoksia sopivampia siihen. Ostin Loctite metal tuubin jolla 160 kg/cm2 lujuuksia lupaavat. Seosainetta en tiedä.
Tarkoitus oli laakeripesän korjailu kun siitä laakeri putoili, mutta kierrelukitekin taitaa pitää. Korjasin vesihanan ja parempaa liimaa tuskin olisi löytänyt siihen. Muovista oli kierteet menneet ja vastakappale oli metallia.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/606146/0
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Mitäs myrkkyjä käytätte nykyään lohkossa olevan reiän paikkuusee,olisi semmoinen tiedossa,enkä oikein plastic paddinkii luota tässä asiassa... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 16.05.12 - klo:20:12
Mitäs myrkkyjä käytätte nykyään lohkossa olevan reiän paikkuusee,olisi semmoinen tiedossa,enkä oikein plastic paddinkii luota tässä asiassa... ::)
Voi tolla liittä eri metalleja toisiinsa,, Inhoaa rautaa..

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=789.msg31054;topicseen#msg31054
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

#52
Tässä taas tuota muovin valamisesta. Lämpö on tuossa se kriittinen tekijä. Liika kuumennus tekee muovin kyllä juoksevaksi, mutta lopputulos on haurasta. Se murtuu äärihelpolla, eli "ämpärimuovistakin" puuttuu tyystin joustavuus ja muutoinkin kuumennusvaiheessa muovi alkaa herkästi käryään. Yhdeltä tyypiltä kuulin, että kun muovi valuu kuin "mahla talvella" tai on verrattavissa vähän jähmeään siirappiin, niin muovi on sopivaa ja se pitäisi saada tämmöisenä valutettua muottiin.

Termostaattiohjattu värkki pitää siis olla. Käytetyt keittiöhellat vie turhaa tilaa varastossa, joten mietin vaihtoehtoja. Tuli mieleen idea hyödyntää kaatokattilan pohjaan kiinnitettyä silitysrautaa. On termostaattiohjattu ja käytettyjä ehjiä s-rautoja saa huutonetistä vitosellakin. Lämpötilatkin niissä mielestäni just passelit muoville. Kattilan kylkeen jalat (3-4) joiden varassa se seisoo vaikka s-rauta onkin kattilan pohjaan kiinnitetty. Kattilaan saa sen oman kannenkin, niin pysyy sisällä tasaisempi lämpötila. Miltäs idea kuulostaa ?

Coastside

Öljyhauteessa saa tasaisen lämmön. Muovihan jämähtää kattilan laidoille ainakin keittolevyä käytettäessä. Lämmön mittauskin on helpompaa suoraan öljystä.

Jos johonkin metalliseen ölyruuttaan sulattaisi, saisi painettakin täyttää muottia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Hmm.. Tuo voisi tosiaan olla. Ei tuollaisen mäntätoimisen ruutan teko mikään temppu edes ole. Männän varrenkin voisi korvata kierretangolla. Pulttikoneella esim ajaisi muovia paineella ruutasta ulos.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#56
Tein kokeilun missä kiinnitin 2 mm alumiinilevyn 16 mm vaneriin kolmella ruuvilla ja porasin 6 mm pulteille reijät 4 cm välein, jotta kokeilen mitä se kestää vääntää niitä pultteja vasten. 40 cm vivulla tuli suhteeksi 9:1. Pala penkissä kiinni ja vääntämään yhä kovemmin ja ... Voimillani ei tullut minkäänlaista vauriota. :o

Jos varovasti arvioin että voimaa oli 400 N, niin pultissa oli kuormaa 360 kg.

Tuosta tiedosta on hyötyä jos vaikka kotivälinein päättää tehdä työkalun ja miettii materiaaleja. Olen tehnyt useita työkaluja vanerista, jota työstää helposti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#57
http://www.youtube.com/watch?v=tiitiKyu_Iw&feature=player_embedded

Styrox - leikkuri helposti. Itse käyttäisin mig - lankaa ja auton akkulaturia, jossa langan pituudella voi säätää vastusta.

Jos tekee lujitemuovista, saa styroxista helposi onteloita, jos sen eristää jollakin styreenistä (epoksikerros jos nestesäiliöksi), ettei se sula. Ontelon saa styroxista tyhjäksi asetonilla tai jollain muulla sitä liottavalla, mutta asetoni on myrkytöntä.

Voi tehdä sisämuottisen, saumattoman säiliön hyvin pienillä muottikustannuksilla. Leikkuri on hyvä saada kulmapyöristykset siististi aikaan. On siinä päänvaivaa jollekkin "miten???" se on tehty.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#58
Pikakolvistakin saa http://www.youtube.com/watch?v=O7Bk5TCSbcY
Simppeli tapa tehdä lennokin siipiä http://youtu.be/R0ZCnR_g6ZU

Coastside

Pikaliimoille on aika vaikea keksiä käyttöä. Nyt sitten hajosi lenkkari jonka palat sovittelin ja liimasin pikaliimalla. Hommassa on hyvä olla suojakäsine johon liima ei ota kiinni. Sitten neuloin repeämät.

Lohjenneen muovinkin sillä asettelee ennen epoksia ja lujitetta. Pintapuolella ei aina näy mitään korjattavaa ellei ole erityisen tarkka. Taustapuolen karhennus kannattaa tehdä ennen liimausta ettei runno taas irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04