Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

kekra

Nooh, en minä vaijereiden kuntoakaan ole vielä kertaakaan tarkistanut. Kun kerran tuntuvat toimivan. Mulla on sellainen tapa että vasta sitten kun joku paikka alkaa oireilemaan niin alan huolestumaan ja tutkimaan tarkemmin.

Tuollaista "ennalta ehkäisevää" toimintaa tulee harvoin tehtyä. Kuten esim. ilmanpaineiden tarkastusta. Tai vaijereiden voitelua, ilmanputsarin puhdistusta jne.

Edes öljyjä en tarkista koskaan. Vaihdan säännöllisesti 800-1000km välein. Näillä eväillä on pärjätty tähän asti.


Partanen

Rengaspaineissa on kyse turvallisuudesta, omasta ja muiden. Eihän sitä voi mitenkään verrata vaijereihin, joiden mahdollinen toimimattomuus lähinnä vain harmittaisi.

Likainen ilmanputsari aiheuttaa vain suuremmat polttoainekulut, huonomman toiminnan, ja tehon vähenemisen. Likaisella ajelu on vain hölmöä

Koneen kiinnileikkaamisestakin, tai ennenaikasesta kulumisesta selviää rahalla.

Jaa, että mihin ilma häviää renkaasta? Se vaan häviää ihan itsestäänkin. Myös lämpötila vaikuttaa rengaspaineisiin.

"Ostaisitko "kekralta" käytetyn mopon?", voisi kysyä.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Pommi

#77
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 07.06.08 - klo:17:40
Rengaspaineissa on kyse turvallisuudesta, omasta ja muiden. Eihän sitä voi mitenkään verrata vaijereihin, joiden mahdollinen toimimattomuus lähinnä vain harmittaisi.

Tulet kovaa alamäestä, n.50 km/h käännökseen, jossa pitää kääntyä oikealle tai vasemmalle ja tajuat, että kumpikin jarruvaijeri on poikki? Joo-o, kyllähän se voisi harmittaa..

Ja ostaisinko mopon kekralta? Miksen, hänhän voi osto/myynti tilaisuudessa väittää tehneensä kaiken huoltoon ja ylläpitoon liittyvän työn säännöllisesti ja huolella?

Partanen

Mikä on se todennäköisyys, että molemmat jarruvaijerit on poikki samalla kertaa, varsinkin, jos etujarru on nestetoiminen?

Käytetyn kiinalaisen, tai yleensä mopon ostoa tarkoitin. Tässä tuli hyvä syy olla ostamatta mopoa käytettynä, jälleen kerran.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Piittaamattomien kuskien ajokeissa on juuri kulutusosat loppuun kuluneet ja lopulta jokin "mystinen", eli huoltojen laiminlyönnistä johtuva vika saa kauppaamaan sitä pois. Jarrut ja renkaat kertovat paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

#80
Kysäisin piruuttaan naapurin kaverilta onko hän koskaan tarkistanut rengaspaineita omasta Solifer XTR 50 mopostaan. 5000km ajettu. Sanoi että eipä ole tullut tarkistettua. Kun näkeehän sen silmälläkin että painetta on molemmissa renkaissa. Mitä sitä suotta tarkistelemaan.

Ihan samoin olen itsekin ajatellut. Sitten kun selvästi näkee että renkaissa on vähän ilmaa käyn lisäämässä. Tai jos mopo alkaa käyttäytymään levottomasti. En ennen sitä.

Melkeinpä uskaltaisin väittää että suurin osa mopoilijoista toimii samoin. Harvassa taitaa olla ne jotka tarkastavat paineet aina tankilla käydessään. Hyvä jos edes kerran kymmenestä.

Joo, ihmetyttää edelleenkin kuinka joillakin katoavat paineet renkaista muutamassa viikossa ja joillakin ne kestävät vuosikausia. Venttiilin kautta kait ne katoavat, mistäpä muualtakaan  ???

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.06.08 - klo:20:32Jarrut ja renkaat kertovat paljon.

Jarrut ja renkaat on mulla erittäin hyvässä kunnossa edelleenkin. Toisin sanoen olen esimerkillinen moponpitäjä? Joo, kyllä multa voi ihan huoletta ostaa käytetyn mopon.  ;)



Partanen

Taisinkin jo ihmetellä, että miten ne autotkin suistuvat tieltä, tai joutuvat mitä ihmeellisempiin onnettomuuksiin. Mopolla ei ehkä niin usein saa yhtä pahaa aikaan kuin autoilla.

Kaikenkaikkiaan tämäkin osoittaa ihmisten ajattelumallia, jota haluaisin kutsua tyhmyydeksi! En kuitenkaan haluaisi, sillä en tunne kaikkia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#82
Lainaus käyttäjältä: rorori - 07.06.08 - klo:09:00
Eli uudesta Solifer Speedistäni katosi sekä kiihtyvyys .....clip........

Vein sen huoltoon ja ensimmäinen kysymys oli huoltomieheltä että oletko katsonut ilmanpaineet renkaista ja sanoin että en koska en niitä ollut tarkastanut.

Jätin Sollun huoltoon ja seuraavana päivänä hain pois ja huolto ukko sitten sanoi että joskus kannatttaa katsoa ne paineet koska minun renkaissa oli ollut painetta 0,2-0,5 baaria eli ne oli käytännössä tyhjat.
........clip..........



Huoltomies kysyi sinulta jonkin knoppikysymyksen, todennäköisesti rengaspaineissasi ei voinut olla dekadiheittoa, tyhjä kiinalaisvalmisteinen on niin tyhjä, että varmasti ammattilainen sen huomaa, jossei jopa luiskahda pois vanteen uralta.

Nämä firmat, jotka näitä kinkkejä huoltavat, yrittävät vain vierittää syyllisyyden tunteen kaikille heidän palveluitaan käyttäville.
0,2 bar ja 0,5 bar paine-ERON ohjearvoon voi hyvin ymmärtää, muttei 0,2 bar painetta kummassakaan renkaassa.

Saa nähdä, mitä toisiksi vanhimman pojan mopoon keksivät viaksi, kun käynti lakkasi 31 kilometrin kohdilla.

Varmaankin tämä ohut ilma jopa 45 m merenpinnan yläpuolella, tai jotain vastaavaa, että joutuivat vaihtamaan kaasuttimen suuttimen.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Coastside

En haluaisi provosoitua, mutta "huolettoman" ajon medoti ei aina toimi, koska hallitsevaklsi tekijäksi tulee tuuri. Sitä ei riitä kaikille.

Olin huoltohommissakin sen aikaa että ehdin nähdä hirvittävää piittaamattomuutta ja väärinhuoltoa, kuten jarrujen voitelua tai täysin kankaille ajettuja renkaita. Eräskin korjautti moottorivikaa vaikka runko oli poikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Joko me joku päivä saadaan ne ohjeet CDI-lootan mittaamisia varten? Vai erehdynkö henkilöstä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

funke

Tuntuu ihmeelliseltä, että solikka kulkee mäkeen 100kg alla 40km? Mulla oli siitä siihen, etten joudu työntämään. Hyvät arvostelut se sai TM:ssa plussan kohdalla pelkkä -  no hyvä että jollakin nousee mäet ylös.

Partanen

Onkohan Soliferissa edelleen se rajoitin kaasuttimessa. Jokin kumi kai siellä ainakin oli kaasun avautumista rajoittamassa. Ei ihme jos ei kulje, jos se rajoitin on siellä vielä uusissakin malleissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.06.08 - klo:00:30
En haluaisi provosoitua, mutta "huolettoman" ajon medoti ei aina toimi, koska hallitsevaklsi tekijäksi tulee tuuri. Sitä ei riitä kaikille.


Omalta kohdaltani voin todeta että kun vaihdan öljyt 800km välein niin on aivan tyhjän kanssa tarkistella niitä siinä välillä. Ei tuossa ajassa öljy kertakaikkiaan ehdi kulua loppuun. Se onko siellä loppuvaiheessa 5 tai 8 desiä ei liene kovinkaan ratkaisevaa.

Mitä useammin availet paikkoja  niin sitä suurempi mahdollisuus on että saat jotain hajallekin. Kuinka moni esim. avaa venttiilikopan kannen ja tarkistaa välykset. Ihan vain huvikseen. Luulisin että venttiilit säädetään vasta kun kone ei lähde käyntiin. Tai kun kilinä kasvaa selvästi. Näin minä ainakin teen.

Alappas tarkistamaan rengaspaineet pari, kolme kertaa viikossa niin taatusti saat venttiilit rikki hyvinkin nopeasti. Ei mitään järkeä tuossakaan.

Muistan yhden kaverin -70 luvulta joka huolsi moottoripyöränsä lähestulkoon loppuun. Oli jatkuvasti availemassa ja tarkistelemassa paikkoja niin että sai kierteet rikki joka paikasta. Kasasi väärin osia jne. Ei siinä mitään vikaa ollut koskaan mutta kun piti muka huoltaa  ::)

Joo, tuuristahan tässä on hyvinkin kyse. Moni huoltaa moponsa säännöllisesti ja kuitenkin ne on jatkuvasti rikki. Jotkut ei huolla lainkaan ja mopo pelittää vallan mainiosti. Näinhän se menee.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: kekra - 11.06.08 - klo:12:07
Omalta kohdaltani voin todeta että kun vaihdan öljyt 800km välein niin on aivan tyhjän kanssa tarkistella niitä siinä välillä. Ei tuossa ajassa öljy kertakaikkiaan ehdi kulua loppuun. Se onko siellä loppuvaiheessa 5 tai 8 desiä ei liene kovinkaan ratkaisevaa.

Mitä useammin availet paikkoja  niin sitä suurempi mahdollisuus on että saat jotain hajallekin. Kuinka moni esim. avaa venttiilikopan kannen ja tarkistaa välykset. Ihan vain huvikseen. Luulisin että venttiilit säädetään vasta kun kone ei lähde käyntiin. Tai kun kilinä kasvaa selvästi. Näin minä ainakin teen.

Alappas tarkistamaan rengaspaineet pari, kolme kertaa viikossa niin taatusti saat venttiilit rikki hyvinkin nopeasti. Ei mitään järkeä tuossakaan.

Muistan yhden kaverin -70 luvulta joka huolsi moottoripyöränsä lähestulkoon loppuun. Oli jatkuvasti availemassa ja tarkistelemassa paikkoja niin että sai kierteet rikki joka paikasta. Kasasi väärin osia jne. Ei siinä mitään vikaa ollut koskaan mutta kun piti muka huoltaa  ::)

Joo, tuuristahan tässä on hyvinkin kyse. Moni huoltaa moponsa säännöllisesti ja kuitenkin ne on jatkuvasti rikki. Jotkut ei huolla lainkaan ja mopo pelittää vallan mainiosti. Näinhän se menee.


Jossain vaiheessa se kone alkaa kuluttamaan öljyä. Jos sitä ei sitten lisäile, niin kuluminen nopeutuu entisestään. Öljy toimii myös jäähdyttäjänä, eli jos öljyä on liian vähän, niin se ei ehdi jäähtyä öljypohjassa, jolloin moottori käy kuumempana kuin on tarkoitus.

Venttiilivälysten tarkastaminen kuuluu huolto-ohjelmaan ihan aiheesta. Kantava venttiili ei pääse luovuttamaan lämpöään kanteen, jolloin se pahimmassa tapauksessa sulaa. Jos vuotoa on sopivasti, niin myös seetirengas sulaa, jolloin edessä on kallis remontti ainakin suhteessa mopon hintaan. Yksipyttyisessä ajo yleensä loppuu ennen suuria vaurioita, mutta ongelma on silti olemassa.

Ilmanpaineen tarkastus ei kuluta yhtään mitään, eikä varsinkaan riko mitään. Paineita ei voi tarkistaa liian usein. Ajomääristä riippuen paineet voi tarkastaa tankkauksen yhteydessä, tai sitten parin viikon välein. Ei ole oikeasti paha homma. Säästyy polttoainetta, renkaita, sekä mopo kulkee kovempaa ja kiihtyy paremmin. Halvin virityskeino siis.

Jos paikkoja menee rikki huollettaessa, niin kyse on huoltajan osaamattomuudesta. Kaikilla ruuveilla on pitkä elinikä, eikä ne juurikaan kulu avaamisesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Tuskinpa ne ruuvit ovat sen kummenpia kuin ennenvanhaankaan. Kyllä niistä sai jengat väänneltyä hyvinkin helposti piloille. Ongelmana on nimenomaan se vastapuoli, yleensä pehmeä alumiini joka ei kestä paljoakaan vääntämistä. Ruuvihan on helppo vaihtaa uuteen mutta uusien kierteiden tekeminen lohkoon on jo työläämpää.

Itse olen käyttänyt kannen mutterit pariin kertaan auki kun vaihdoin isomman pytyn ja myöhemmin jyrkemmän nokan. Mielestäni kierteet olivat selvästi väljentyneet tangoista. Tarkkaan piti vääntää ettei korkannut yli.

Ihan nippelitietona muuten niin Finnairilla kun käytetään yksikin ruuvi/mutteri auki niin aina laitetaan uusi tilalle. Koskaan ei käytetä samaa uudestaan. Mopoja ja lentokoneita ei tietenkään parane mennä vertailemaan mutta perimmiltään samasta asiasta kyse.

Ehkäpä jos omistaisin 3000e pösön niin saattaisin sitä hyvinkin tarkkaan huoltaa, kenties. Jotenkin ei riitä mielenkiinto näiden halpojen kinuskien kanssa. Kun näyttää pärjäävän ihan hyvin huoltamattakin  :-\