Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa-unelma

Aloittaja torspo, 16.03.11 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

torspo

Olen pienen ikäni haaveillut Vespasta, siis sellaisesta vanhasta kauniista vehkeestä, jotka mielikuvissani viilettävät pitkin Rooman mukulakivikatuja. Mutta entä todellisuus? Vanhassa Vespassa nyt on varmasti jatkuvasti jotain pientä laitettavaa. Olen aika tumpelo kaikissa tekniikka-asioissa enkä juuri osaa korjata moottoreita, joten pitääkö unelmalle jättää sen tähden hyvästit?

Coastside

#1
Mikäs sulla on mopotausta? Meille jotka elivät vanhan poljinmopokauden, ei vanha pärisevä vespa ole outo kummajainen, sehän on vain peltinen "mopo".  Nykyään vastaavaa mopoa tekee Peugeot Vogue mallina, jos haluaa päästä samaan tunnelmaan.
Vanhat vaihdelaatikkoiset vespat on hinnoissaan ja tuntumaa voi hakea ensin halvemmalla.
Se mitä sodan jälkeen vespistit ovat rooman autoista köyhillä kaduilla kokeneet, tuskin enää saisi. Se oli ollut hirmu edullinen sportti. Nyt voi koettaa säväyttää helteisellä rantakadulla.-

Postaan "videot" ketjuun linkin top gearin seikkailuun jossa vespaa näkyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Vanhoilla manuaali-Vespoilla on oma sitkeä kannattajakuntansa mutta eipä hätää, Piaggio teki täksi vuodeksi PX 150 -mallin uudestaan. Saat siis viimeisen "oikean" Vespan parin vuoden takuulla. Eikä se ole noita vanhoja romuja paljoakaan kalliimpi. Suomen Skoottericlubin sivuilla on paljon lisää kiihkeitä argumentteja vanhan liiton laitteiden puolesta.

torspo

Mopotaustaa on jonkun verran mutta en minä niitäkään ole pahemmin itse rassaillut. Tuo 2000-luvun versio klassikko-Vespasta kuulostaa hyvältä. Eipä tarvitsisi jatkuvasti pelätä, että vehje leviää koska tahansa keskelle tietä, mutta pääsisi kuitenkin tunnelmaan. Ja vielä tyylikkäästi.

Partanen

Tässäpä linkki uuteen PX Vespaan: http://www.vespa.fi/mallisto?=&malli=PX%20150

Jossain näin kuvan, jossa näkyi, että vararengaskin kulkee laitteen mukana entiseen tapaan. Jokin tuossa kiehtoo, mutta pitäisi päästä koeajamaan ennen ostopäätöstä. Valmistaja kun ei ainakaan esitteessä kerro teholukemia.

Tuohan on moottoripyörä, ei mopo (merkkikohtainen moposkootterikeskustelu -alueella kun ollaan, niin varmuudeksi muistutan), joten vaatii asianmukaisen ajokortin tietenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Yhdeltä Vespan jälleenmyyjän sivuilta löytyi vähän suorituskykytietoja:

Type: Single cylinder, two-stroke
Cylinder Capacity: 151cc
Bore x Stroke: 2.32" x 2.28" (58 mm x 57 mm)
Max. Power at Shaft: (kW at rpm)6.6 (9 bhp) at 5,700
Max Torque(Nm at rpm): 11.9 at 4,000

Muistaakseni sataviiskymppinen kulki n 95 km/h mittarin näyttäessä 105-110. Ei mikään pyssy mutta varmaan samoissa raameissa kuin nämä nelitahtipiikit LX, S ja Piaggio Fly. 

torspo

On muuten kaunis vehje. Ei ulkonäkönsä puolesta juuri eroa niistä vanhoista peleistä. Kortti nyt ei ole ongelma eikä Vespalla mitään moottoripyörälukemia tarvitsekaan päästä kellottamaan. Kaipailen menopeliä ennemminkin sellaiseen nautinnolliseen kruisailuun kaupungilla ja pienemmille teille auringon paistaessa.

pugt200

Näin sanoo Wikipedia...

The largeframe Vespa evolved into the PX range in the late 1970s and was produced in 125 and 150 cc versions until July 2007. The smallframe evolved into the PK range in the early 1980s, although some vintage-styled smallframes were produced for the Japanese market as late as the mid 1990s.

Eli tämä on lähes 1:1 niitä vanhoja vehkeitä, ei mitään retrotuotantoa. Päästöjen takia on toki jouduttu tekemään muutoksia mutta aidosta asiasta on siis kyse.

Partanen

#9
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 17.03.11 - klo:10:08
Muistaakseni sataviiskymppinen kulki n 95 km/h mittarin näyttäessä 105-110. Ei mikään pyssy mutta varmaan samoissa raameissa kuin nämä nelitahtipiikit LX, S ja Piaggio Fly.

Tässä tullaan siihen variaattorin vaivattomuuteen. Kun ei tarvitse veivata vaihteita tupista, voi jokapäiväinen käytännön suorituskyky olla variaattorilla varustetussa laitteessa parempi. Variaattorissa on aina ns. oikea vaihde päällä, kun tupista vääntää, ja moottori tehoalueellansa.

Toinen ominaisuus kakstahdissa on se "tuoksu", joka jää vaatteisiin. Kaikki eivät sitä haista, tai haistele. Ajotakki siinä eteisessä tuoksuu/haisee palaneelle bensan ja öljyn seokselle.

En vähättele PX:ää, kunhan mietiskelen.  ;) Ja tyylikkäämpihän tuo varmasti on kuin esim. Fly. Saatan silti pysyä nelitahdissa, ja remmivedossa, mukavuuden haluinen kun olen.

Mun "Vespa-unelma" on tänään Vespa 250 GTS, pronssin värisenä.

http://www.vespa.fi/mallisto?=&malli=GTS%20250
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Itse olen vaihtamassa Vespa-unelman Piaggio Beverly arkeen... jo siis edes GTS:n tilalle mitään hankin.

torspo

#11
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.03.11 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 17.03.11 - klo:10:08
Muistaakseni sataviiskymppinen kulki n 95 km/h mittarin näyttäessä 105 -110. Ei mikään pyssy mutta varmaan samoissa raameissa kuin nämä nelitahtipiikit LX, S ja Piaggio Fly.

Tässä tullaan siihen variaattorin vaivattomuuteen. Kun ei tarvitse veivata vaihteita tupista, voi jokapäiväinen käytännön suorituskyky olla variaattorilla varustetussa laitteessa parempi. Variaattorissa on aina ns. oikea vaihde päällä, kun tupista vääntää, ja moottori tehoalueellansa.

Toinen ominaisuus kakstahdissa on se "tuoksu", joka jää vaatteisiin. Kaikki eivät sitä haista, tai haistele. Ajotakki siinä eteisessä tuoksuu/haisee palaneelle bensan ja öljyn seokselle.

En vähättele PX:ää, kunhan mietiskelen.  ;) Ja tyylikkäämpihän tuo varmasti on kuin esim. Fly. Saatan silti pysyä nelitahdissa, ja remmivedossa, mukavuuden haluinen kun olen.

Mun "Vespa-unelma" on tänään Vespa 250 GTS, pronssin värisenä.

http://www.vespa.fi/mallisto?=&malli=GTS%20250

Bensalta ja öljyltä haiseva ajotakkihan on mitä suurin tuoksunautinto. :) Kaikki eivät tätä tietysti ymmärrä, mutta foorumin käyttäjistä todennäköisesti suurempi osuus kuin lauantaiaamupäivisin keittiössä kokoontuvista vaimon kavereista.

lehtijussi

On se kumma toi Vespan viehätys.
Se on kuin joku päähän soimaan jäänyt sävel... ilmenee laimeana mutta on pitkäkestoisempaa.

Mopo tai projekti.
Välttämättä palaset ei loksahda koskaan kohdilleen, mutta... Ei sitä koskaan tiedä.  ::)

Tässä pari viikkoa sitten lähestyin sähköpostitse erästä Jyväskylässä vaikuttavaa Vespa harrastajaa, jolla on nettimotossa ysikymppinen seitkyt-luvun Vespa myynnissä.
Herkkänokkainen kaveri, ei vaivautunut vastaamaan mitenkään kun tarjosin projekti Vespasta 730 euroa.

Onhan siinä matkaa hintapyyntiin, mutta jostain se tinkaaminen on lähdettävä.
Lopputulos olisi ollut varmaan jossain tuhannen läheisyydessä. Se ei nyt selviä koskaan, kummalla puolen...

Ajellaan nyt vähän aikaa mopo-Kymcolla, jos sitten vaihtaisi merkkiä jossain vaiheessa.


pugt200

Vaikka kuka mitä mutisisi, on Vespa kuitenkin se skootteri, josta homma isosti alkoi ja johon aina palataan. Eipä noista jingjongeista historiikkeja kirjoitella eikä merkkikerhoja kauheesti perustella. Jos skodet kiinnostaa muutenkin kuin kulkuvälineenä, niin jossain vaiheessa kannattaa se Vespa hommata. Jo pelkkä omistaminen tuo iloa, sitä kun ei tarvise selitellä kenellekään...edes sitä nelitahtista variaattorimopoa.

Partanen

Aina välillä tulee mieleen se kakstahti ja käsivaihteet. Toi yhdistelmä pitäisi vielä joku päivä omistaa.

Viime kesänä kävin koeajamassa uuden karhean PX 150:n. Hiukan siinä pahin kuume laski. Taikka oli sen hintainen, ettei aiheuttanut välitöntä omistamisen halua. Oli sillä tavoin säädetty uudelleen, ettei ihan laihimmalla mahdollisella seoksella käynyt. Oli vaihdettu myös vapaammin virtaava alkuperäisen näköinen pakoputki. Silti sillä oli vaikea pysyä liikenteen mukana kehätiellä, jossa on 80km/h rajoitus. Ja siksi se ei mulle sovi ainoaksi skootteriksi tällä hetkellä, kun on tottunut Super Sportin menoon. Kakstahti olisi mulle sellainen, jota voisi räplätä ja viritellä. Pitäisi siis olla kaksi Vespaa.  ;)

Edelleen tulee selattua myyntipalstojen kakstahtisia säännöllisen epäsäännöllisesti. Ehkä vielä joku päivä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003