Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR50 Ditech - Ei käynnisty

Aloittaja Apiska, 06.04.11 - klo:16:46

« edellinen - seuraava »

Apiska

Elikkä ongelma on nyt tämä: Aioin ottaa nyt talven jälkeen taas moponi käyttöön. Latasin akun ja loitoin sen paikoilleen. Mainittakoon tässä vaiheessa, että mopo on ruisku, jonka vuoksi ei tullut talvella mopolla ajeltua. Mopo hyrrää normaalisti kun laittoi sähköt päälle, mutta käynnistäessä sähköstartilla se ei käynnisty, se välillä hieman kuulostaa, että se saattaisi startata, mutta mitään ei tapahdu.

Sähköt toimii, koska käynnistyä se yrittää ja mopo hyrrää alussa kun laittaa sähköt päälle. Itse ilmanputsari on tarkistettu ja tulppa lyö kipinää. Olis kiva tietää, että mitä mopolle voisi itse tehdä, kun huollossa saattaisivat velottaa tyhjästä. Ajettu on 19000km, ilman huoltoja. Leiponut se tuskin on, kun sitä satunnaisesti käynnistelin pikkupakkasilla viimeksi joulukuussa, muistaakseni.

Elikkä, mitä luulette, missä ongelma voisi olla ja mitä sille voisi tehdä?

Plom


Coastside

Lue tämä Aprilia osio. Ruiskujen ongelmista on ollut juttelua ja linkkejäkin on. Bensallehan tuo haiskahtaa jos vikakoodeja ei näy ja on seissyt talven. Kannattaisi tankata syksyllä pienkonebensalla joka ei ole samaa soppaa kuin jakelumittareissa. Se hyrinä on paineilmapumppu joka paineistaa bensan syötön. Näissä kaikissa ruiskumopoissa on samat osat suunnilleen ja huoltopaikkaa kannattaa kilpailuttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Apiska

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.04.11 - klo:19:40
Lue tämä Aprilia osio. Ruiskujen ongelmista on ollut juttelua ja linkkejäkin on. Bensallehan tuo haiskahtaa jos vikakoodeja ei näy ja on seissyt talven. Kannattaisi tankata syksyllä pienkonebensalla joka ei ole samaa soppaa kuin jakelumittareissa. Se hyrinä on paineilmapumppu joka paineistaa bensan syötön. Näissä kaikissa ruiskumopoissa on samat osat suunnilleen ja huoltopaikkaa kannattaa kilpailuttaa.

Elikkä selitys voisi olla hyvinkin vain vanha bensa? Yhden talven on tosiaan vain kyllä seissyt. En ole hirveän expertti näissä asioissa niin eipä tullut mieleen että 5kk seisokki voisi aiheuttaa tällasen ;D Mitä muuten suosittelet että tulisi tehdä tarkalleen? Tulisiko bensa valuttaa ulos, ja jos, niin mitä kautta? Pitääkö tehdä sitten vielä muuta?

-Zone-

Mulle tulee lähes joka kevät korjattavaksi ruohonleikkureita ja moottorisahoja jotka ei enää käynnisty talven jäljiltä. 89% tapauksista riittää, kun kaataa vanhat bensat pois ja täyttää uudella. Nykybensat on huonoja säilymään pitkiä aikoja käyttökelpoisena. Osasyynä voi olla ko. laitteiden varastointi. Jos on kovin kosteissa tiloissa säilytetty niin tahtoo olla kondensiovettäkin vähän joka paikassa.

Ensimmäisenä kannattaa kokeilla tuoreella bensalla. Jos ei auta niin sitten vasta syytä selvittelemään tarkemmin. Liittimet sähköpuolella tuppaavat kanssa hapettumaan jos säilytysolosuhteet ei ole järin hyvät.

Coastside

#5
http://e-motion.lt/wp-content/uploads/2010/01/Peugeot-JetForce-injection-Manual.pdf
Tuo on pökötin mutta käy malliksi. Tankki kannattaa lapota tyhjäsi ja sitten seurata tankin letkua alas ja tyhjentää sekin. Painepuoleen ei kannata heti mennä aukomaan. Tulppa kannattaa ottaa pois minuutiksi kun sahailee sen tuoreen bensan kanssa ja asentaa se ja koettaa sitten käyntiin.

http://scootercommunity.com.au/files/folders/640/download.aspx
Tuossa huolto-ohje jossa vianhakukaaviotkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Apiska

No niin. Imin noin puolet bensoista letkulla ja kokeilin käynnistystä. Moottori oli ehkä n. yhden sekunnin käynnissä ja ehti sammua ennen kuin huomasinkaan. Uutta bensaa kohta, mutta puolet vanhoista bensoista on vielä tankissa, kun en niitä letkulla saa pois. Tähän mennessä edistynein yritys :P Kun vain tietäisi miten loput saisin pois tankista...

Plom

jospa irrottaisit bensaletkun ja laskisit sitä kautta ulos...

Apiska

Lainaus käyttäjältä: Plom - 07.04.11 - klo:19:30
jospa irrottaisit bensaletkun ja laskisit sitä kautta ulos...

No bensaletku näyttäs olevan kiinni jollain metalli nauhalla joka on kiristetty jollain koneella. Ensinnäkin, joutuisin katkomaan metallin. Ja toiseksi ei oo hajuakaan miten saisin letkun uudestaan kiinni, ja olen ymmärtänyt että bensa ei tule suoraan letkusta, vaan siinä on jonkinlainen lukko.

Samppa

Eli polttoaineletkua ei saa irti siitä bensapumpun juuresta? Entäpä tankin pohjasta tai suodattimelta? Eipä ole ruiskuista minkäänlaista mopopuolen kokemusta, joten en osaa enempää neuvoa. Tietysti alipainepumpulla (saa käsikäyttöisiä jopa Biltemasta) se tankin tyhjennys kallistaen skootteria siten, että bensat on yhdessä kohdassa.

Tulpanreiästä tuoretta bensaa koneeseen ja starttausta. Seoksen pakkorikastamista ilmansuodatinta tukkimalla (vaikka hanska putken eteen).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Apiska

Tällä hetkellä tilanne on tämä: sain mopon käyntiin hädin tuskin. Ensimmäiset 15minuuttia sillä pystyi ajamaan niin että kaasu pätki koko ajan ja pakoputki sylki välillä mustaa savua, joka turhi maan mustaksi. Noin puolen tunnin ajon jälkeen mopo toimi kuten aina ennenkin, kiihtyi tehokkaasti ja huusi lujaa, mutta kun yritin myöhemmin päivällä sitä käynnistää, oli mopo kuin se ei olisi koko päivänä lähtenytkään käyntiin, eli se ei lähtenyt käyntiin. Nyt taidetaan olla taas lähtöpisteessä...

Samppa

#11
onkos tämä 2-tahti? Minkälainen voitelusysteemi tässä on? Eli jos 2-tahti, niin onko öljypumppu mekaaninen vai sähköinen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

se vanha bensa sai vissiin tulpan heikkoon kuntoon...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

skootteri100

Lainaus käyttäjältä: Plom - 06.04.11 - klo:18:35
vanha bensa tankissa ?
Sama vika kahdessa kootterissa. Löytyi vika. kannattaa tarkistaa imuläpät ja etenkin putsata ne paineilmalla, tai jos ne ovat kuluneet niin kannattaa vaihtaa läpät. Starttaa kunnes käynnistyy.

NusNus

Lainaus käyttäjältä: Apiska - 06.04.11 - klo:16:46
...Ajettu on 19000km, ilman huoltoja. Leiponut se tuskin on, kun sitä satunnaisesti käynnistelin pikkupakkasilla viimeksi joulukuussa, muistaakseni.

Elikkä, mitä luulette, missä ongelma voisi olla ja mitä sille voisi tehdä?

Ehdottaisin, että vie huoltoon tai huolla perusteellisesti itse. Tuolla kilometrimäärällä kannattaisi jo teettää kunnon perushuolto ja jopa vaihtaa mäntä.