Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin tekniikka

Aloittaja A_sentaja, 05.05.07 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

moi, vastaus ongelmaasi on tässä. Itselläni aivan samanlainen operaatio aikanaan ja säädöt seuraavat.. Ota pois ne pienet jouset kytkimestä jotka tuli teharin mukana, mutta jätä ne keveät rullat, laita hieman kireämpi vastajousi, lisäksi kaasarissa tuo 10 prossaa isompi suutin. Siis vakiopikkujouset, rullat, kireämpi vastajousi, kaasarin säädöt, ja se on siinä,, kyllä lähtee aivan pintakaasusta. ;)
Ne mukana tulleet pikkujouset on tarkoitettu kisavarin yhteyteen, eikä näin ollen toimi vakiossa oikein hyvin. Minäkin niitä kokeilin, mutta kone otti vasta aivan kierrosten yläpäässä, joten ei hyvä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

A_sentaja

Niin unohtui tuo vastajousen vaihdon merkitys, se toimii kyllä vakiollakin, mutta ei kiihdy tarpeeksi hyvin ja huipun kelaamiseen menee aikaa. Lisäksi vastajousi kuoleentuu ajan myötä, niin vakio kuin virikin, jolloin kiihtyvyys huononee.
Vaan kireämpi jousi vastaa paremmin ja kaasun avaaminen myös näkyy ja tuntuu, itse ostin jousisarjan jossa oli 2 eri vahvuista jousta joita kokeilin.
Toisella toimi hyvin, muistaakseni oli kundon jousisarja, mutta markkinoilla on paljon erilaisia ja eri hintaisia. Sen ei tarvitse olaa paljoa vakijousta jäykempi kun auttaa asiaa, käy kyselemässä tai tilaa suoraan ja ota aina sarja jossa kahta eri jäykkyyttä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Markku

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 12.06.07 - klo:08:58
Niin unohtui tuo vastajousen vaihdon merkitys, se toimii kyllä vakiollakin, mutta ei kiihdy tarpeeksi hyvin ja huipun kelaamiseen menee aikaa. Lisäksi vastajousi kuoleentuu ajan myötä, niin vakio kuin virikin, jolloin kiihtyvyys huononee.
Vaan kireämpi jousi vastaa paremmin ja kaasun avaaminen myös näkyy ja tuntuu, itse ostin jousisarjan jossa oli 2 eri vahvuista jousta joita kokeilin.
Toisella toimi hyvin, muistaakseni oli kundon jousisarja, mutta markkinoilla on paljon erilaisia ja eri hintaisia. Sen ei tarvitse olaa paljoa vakijousta jäykempi kun auttaa asiaa, käy kyselemässä tai tilaa suoraan ja ota aina sarja jossa kahta eri jäykkyyttä.
Kiitoksia vaan neuvoista. Mahtaisitko muistaa missä asennossa kaasuttimen neula mahtaisi olla? Helpottaisi hiukan säätöurakkaan kun ei tarvitsisi arpoa ihan kaikkea. Miten nuo putken mukana tulleet jouset muuttavat skootterin käytöstä verrattuna niihin vakiojousiin? Nyt kytkin nappaa kiinni noin 6000rpm:n kieppeille. Ilmeisesti tuo kireämpi vastajousi auttaisi tuohon että vetoa tulisi alemmillakin kierroksilla?

A_sentaja

Joo kaasari vakioasetuksissaan, vain isompi suutin. Nuo jäykät pikkujouset todellakin ottaa vasta yläkierroksilla kiinni ja siksi vakiojouset ovat käytössä paremmat. Liikkeelle pääsee jo ihan pintakaasulla, ja reagoi herkästi. Jäykempi vastajousi taas parantaa kiihtyvyyttä sekä vääntöä, eikä hyydy ylämäkeen, ts vakiojousi ei jaksa rasituksessa enää puristaa tarpeeksi niin kone hyytyy. Laita neula keskiloveen ja säädät ilmaseoksen puoltoista kierrosta auki ja kirree jousi niin eiköhän ilo ala.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: Markku - 11.06.07 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: SalmiS^ - 11.06.07 - klo:21:30
Lainaus käyttäjältä: Markku - 11.06.07 - klo:21:27
Ostin vaimoni 01-vm auroxiin uuden putken (Leovince zx) kun vanha oli ruostunut puhki korjauskelvottomaksi. Vanhasta putkesta oli edellinen omistaja poistanut kuristukset.
Vaihdoin samalla putken mukana tuleet 4,3 gramman rullat ja kytkimen jouset. Skootterista on poistettu etuvariaattorin prikka. Asensin uuden putken ennen kuin vaihdoin variaattorin rullat ja jouset. Moottori ei tahtonut ottaa kierroksia ja kulki lähes kävelyvauhtia. Mikään säätö ei auttanut. Poistin sitten uudesta putkesta alkukäyrän kuristuksen ja vaihdoin nuo mainitseman rullat ja jouset. Tämän myötä käynti parani hieman paremmaksi. Nyt en kuitenkaan saa osakaasulla ja etenkin pienillä kierroksia moottori käymään kunnolla. Vääntöä ei ole juuri laisinkaan. Vasta kun moottorin saa kaasua avaamalla lähestäyden ja täyden välillä nostamaan kierroksia alkaa skootteri kiihtyä ripeämmin. Täyskaasullakaan ei käynti aivan tasaista ole. Pitäisikö kaasuttimen neula olla tehdasasetuksissa toiseksi ylimmässä välissä? Voisiko tämä hengettömyys korjaantua neulaa ja seosta säätämällä? Ennen putkenvaihtoa ja kaasuttimen sorkkimista skootteri toimi täysin moitteettomasti. Uuden putken ohjelapuissa ei mainittu ainakaan suuttimen isontamisesta mitään. Nyt neula on kolmanneksi ylimmässä raossa ja tuntuu että seosruuvia säätämällä ei ongelmaa saa korjatuksi. Kokeilin kiihdyttää kaasu pohjassa ja laittaa ryypyn täysille jolloin meno alkoi hyytyä ja kone ropottamaan? Tämä siis moottorin ollessa lämmin? MItäköhän pitäsi tehdä?

Osta noin 5-10 numeroa suurempi pääsuutin, niin alkaa toimia. Ei muuta ees tarvitse, ei neulan eikä seosruuvien säätöä.
Onko todella niin että suutin on vaihdettava. Mopo kuitenkin toimi vanhalla putkella josta kuristukset oli poistettu täysin moitteettomasti?

No tuo Leovince on tehoputki. Tehoa enemmän=pakko saada enemmän bensaa.

A_sentaja

No niinhän se on tehoputki ja hyvä onkin,, ja periaatehan on aina se että se vaatii lisää syöttöä. Vakiokaasutin kelpaa aivan hyvin, mutta yleisesti suositellaan pääsuuttimen vaihtamista ainakin 10 prossaa suuremmaksi kuin orkkis. Tämä johtuu siitä, että tehoputken "hyötysuhde" on paljon parempi kuin orkkisputken. Hyvällä tehoputkella kone toimii paremmalla prosentilla ja jopa kulutus voi olla pienempi kuin originaalin kanssa.
Maallikoille tämä kaikki on varmasti aivan hebreaa, mutta niin se on lääkärisalangikin meikäläiselle... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

Ja vielä Leovincestä, että varmasti alavääntösin tehoputki, mitä saa. Kyllähän alavääntö vakioputkella parempi on, mutta tehoputkeksi ZX tarjoaa todella loistavan alaväännön. Eikä ole todellakaan tyhjään vakioputkeen verrattuna kummosetkaan äänet, vähän murahtelee kivemmin :)

A_sentaja

Jep, ja täydellä kaasulla ujeltaa kivasti vanhankin miehen korviin.. ;)
Kokeilin muuten useampaa putkea aikanaan mm metraa kundoa tehcnikassia, ennen kuin löysin vinskin ja on kyllä paras vaihtoehto tavalliseen arkikäyttöön, pysyy hyvin virran mukana ja liikkeelle lähtö onnistuu katu-uskottavasti. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 14.06.07 - klo:08:39
Jep, ja täydellä kaasulla ujeltaa kivasti vanhankin miehen korviin.. ;)
Kokeilin muuten useampaa putkea aikanaan mm metraa kundoa tehcnikassia, ennen kuin löysin vinskin ja on kyllä paras vaihtoehto tavalliseen arkikäyttöön, pysyy hyvin virran mukana ja liikkeelle lähtö onnistuu katu-uskottavasti. :)

LaserXPRO paras :D Kovat äänet + ei yhtään alavääntöä :DDD Sen lisäks Hebon Competition Kit -varisetti, ni alaväännön puute korjattu :)

SalmiS^

Doddi, Nitrosta hajos kannen tiiviste :( Uus sylinterisarja on kyl tulos, ni sit sen tiivisteen puute korjaantuu ;)

Markku

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 13.06.07 - klo:11:36
No niinhän se on tehoputki ja hyvä onkin,, ja periaatehan on aina se että se vaatii lisää syöttöä. Vakiokaasutin kelpaa aivan hyvin, mutta yleisesti suositellaan pääsuuttimen vaihtamista ainakin 10 prossaa suuremmaksi kuin orkkis. Tämä johtuu siitä, että tehoputken "hyötysuhde" on paljon parempi kuin orkkisputken. Hyvällä tehoputkella kone toimii paremmalla prosentilla ja jopa kulutus voi olla pienempi kuin originaalin kanssa.
Maallikoille tämä kaikki on varmasti aivan hebreaa, mutta niin se on lääkärisalangikin meikäläiselle... ;D
Vielä hieman kyselisin tuosta pääsuuttimesta.
Nykyinen suutin skootterissani on 86 tai 98 riippuen miten päin tuota tulkitsee. Ulkokehältä päin katsottaessa 98. Mikäköhän on tuo vakiosuuttimen koko. Vai ostanko suoraan jonkun 110 kokoisen? Aeroxi on vuosimallia 2001.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: SalmiS^ - 22.06.07 - klo:18:44
Doddi, Nitrosta hajos kannen tiiviste :( Uus sylinterisarja on kyl tulos, ni sit sen tiivisteen puute korjaantuu ;)

Osaatko yhtään arvioida mikä tiivisteen hajotti? Pääsikö kone käymään jossain vaiheessa liian kuumana?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.06.07 - klo:10:25
Lainaus käyttäjältä: SalmiS^ - 22.06.07 - klo:18:44
Doddi, Nitrosta hajos kannen tiiviste :( Uus sylinterisarja on kyl tulos, ni sit sen tiivisteen puute korjaantuu ;)

Osaatko yhtään arvioida mikä tiivisteen hajotti? Pääsikö kone käymään jossain vaiheessa liian kuumana?

Ylikuumeni kaiketi ja poltti tiivisteen. Savutti yks ilta järkyttävästi kannesta :/ Nyt vuotaa jäähdytysnesteitä, jos yrittää lisätä niitä. Niin pakettia odotellessa pakko ajaa mahdollisimman hiljaa tai ollenkaan.

Samppa

Yritäppä selvittää mikä tuon ylikuumenemisen aiheutti, jottei pääse toistumaan uusien palikoiden kanssa  :(. Onhan seossuhteet kohdallaan? Parempi kun ei tuolla aja ennen kuin saat osat vaihdettua ja tarkempaan syyniin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.06.07 - klo:17:33
Yritäppä selvittää mikä tuon ylikuumenemisen aiheutti, jottei pääse toistumaan uusien palikoiden kanssa  :(. Onhan seossuhteet kohdallaan? Parempi kun ei tuolla aja ennen kuin saat osat vaihdettua ja tarkempaan syyniin.

Varmaa jäähynesteiden loppuminen 1pv:ksi :/ Seokset on kohdallaan, nyt on hieman yläkanttiin vielä, mutta ei paljon.