Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

(todella)Pitkät matkat mopolla.

Aloittaja larentso, 01.12.15 - klo:15:31

« edellinen - seuraava »

larentso

Hei!
Täälä kertaa vähän tällaista erikoisempaa asiaa! Eli uhmakas reissu pitäisi tehdä tulevana kesänä. Nimittäin Porista mopolla Maarianhaminaan saaristotietä pitkin. Kilometrejä tulee karkeasti sanottuna 1000km. Mopona toimii Suzuki Love vuodelta -86. Kun ostin mopon oli taulussa 8400km. Nyt on ajettu noin 3000km ilman mitään ongelmia. Mitä kävisitte moposta läpi ennen tollaista matkaa? Vaihdettu kampiakselin stefat 3000 km sitten, takajarruvaijeri, nopeusmittarin vaijeri ja jarrupalat jousinen eteen ja taakse. Mietin vain, että onko kampiakselin laakerien, männänrenkaiden ja vaihteiston kunnon tarkistaminen hiukan yliammuttua. Mukaan tulee ainakin varatulppa 2 kpl varasulakkeita. Mitä muuta ottaisitte mukaan? Kiitän vastauksestanne jo etukäteen.

-Larentso
-Se on Suzuki CL50, eikä mikään isileasing-

Kone1

Ainakin sen kuminpaikkaus spray nyt ainakin.

PappaSkootteri

Suzukissa hieman heikkoa latailla puhelin joten sellainen "powerpack" jos joutuu paljon soittelemaan apua jäätyään tielle...
Täälläkin tosin on keskustelu jossa lupaillaan "jeesiä" joten kannattaan siihenkin tutustua jos vaikka jeesin tarjoajia osuu reitille...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

tatza

#3
Jep. Kännykän vara-akku lienee tärkein juttu, sitten heti sen jälkeen peräkärry tai pakettiauto lähtökuopissa, jos kummiskin joku posahtaa. Jos ja kun pääset lauttarantaan asti, niin sitten se kestää takaisinkin. Ahvenanmaalla etäisyydet on lopulta aika pieniä. Runsaasti vaan aikaa matkaan, sadekamppeet föliin ja eiköhän se siinä.

Jos malttaa ajaa tuppi ei-ihan nurin, niin sitten kestää paremmin. En tiedä onko Lovessa variaattoria tai siinä prikkaa, mutta voimansiirron välitykset kannattaa laittaa aika pitkiksi.

EDIT:

Ainiin, ehkä kaikkein tärkeintä on ottaa matkalle mukaan kaveri... :)
ss 200px / px 177dre / s 50-2t / prima nv125 / xv virago

PappaSkootteri

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pera8x

suzuki lovesta ja sen laadusta sen kummemmin tietämättä, niin sillon, kun itse ajelin suzuki solifer S:llä, niin pidin työkalupakkia ritsillä. siitä hajoili millon mikäkin ja alkoi kyrpimään ainainen tönäily. työkalut matkassa pystyi korjailemaan tienpäällä. eli riippuen kuinka paljon sulla on tilaa siinä, niin jotain perus työkaluja vois ottaa matkaan. tärkeimmät varusteet ehkä luuri ja lompska. luurilla voi soitella apua, jos mopo hajoo ja lompskan sisällöllä voi ostella vaikka lisää työkaluja, jos mopo hajoo.

A_sentaja

Jos mopossa on uudet renkaat ja jarrupalat, sekä moottori huollettu vastikään, en näkisi mitään ongelmaa tässä..:) Eli välttää täyskaasua ja suunnittelee päiväetapin niin, että isompaa kiirettä ei tule. Kulutusosia tietenkin mukaan ja rahaa, sekä luuri avunpyyntöön. Ajoin itse muutama vuosi takaperin 140 km matkan edestakaisin roxilla, sinkki kireänä melkein koko ajan, bensaa vain lisäsin välillä kun bensamittari ei näyttänyt oikeaa lukemaa. mitään ongelmia ei ollut, vaikka kesä olikin kuumimmillaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

larentso

Hei! Kiitos paljon viesteistänne!
Tuntuu muuten, että moposta on tehot hieman laskeneet viime kesänä! Johtunee pakoputkesta vai?

Lauri
-Se on Suzuki CL50, eikä mikään isileasing-

Samppa

Tuntuuko putken päästä poistotahdit? Putki on kaikissa Love-skoottereissa ollut ahdistavuudeltaan aina ongelma ja karstoittuu kyllä nopeasti. Aikanaan polttelin putken karstasta kahden vuoden välein. Haulla löytyy hyviä vinkkejä putken puhdistamiseksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

larentso

Hei!
Tuon pakoputken voisi kyllä puhdistaa karstasta, entäs karstanpoisto osasta ennen irtoavaa pakoputkea. En tiedä näitä termejä.
-Se on Suzuki CL50, eikä mikään isileasing-

pera8x

Lainaus käyttäjältä: larentso - 07.12.15 - klo:17:52
Hei!
Tuon pakoputken voisi kyllä puhdistaa karstasta, entäs karstanpoisto osasta ennen irtoavaa pakoputkea. En tiedä näitä termejä.

sylinteristä? ei se ole sellanen, että perinteisesti menisi karstasta tukkoon. pakokanava siellä voi karstottua, mutta tuskin niin paljoa, että häiritsisi toimintaa.

vai tarkotitko nyt pakoputkea kuitenkin? siis alkukäyrää ja paisaria, jonka jatkeena on sitten äänenvaimennin normaalisti. en tiedä kuinka ne on tässä lovessa toteutettu, että onko äänenvaimennin irrotettavissa erikseen.

Samppa

Eivät ole purettavissa.

Myös sylinterikannen voi irrottaa ja puhdistaa karstasta sekä männän laen. Pakokanava kannattaa toki käydä samalla rätillä läpi, kun putki on irti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tapiovuorent

Talven aikanahan sinulla on aikaa asentaa mopoon myös Tupakansytytinpistorasia  ( osat maksaa n. 10 € ,esim. Motorolassa ) Siitä saat virtaa esim.puhelimeen ja navigaattoriin. Osia tarvitset siis Pistorasia ja sulakepidin+sulake esim . 5 A. Edellyttää tietysti homman osaamista.

larentso

Kiitos vinkeistä!
En usko että Loven magneetosta virtaa edes riittää puhelimen lataukseen  :o . Takajarruvaijeri tuli tänään postissa, jonka vaihdan sillä takajarru palautuu huonosti. Olen jo uusinut jarrukenkien jouset sekä jarrun palautusjousen ilman tulosta. Saas siis nähdä auttaako vaijerin vaihto.

Larentso
-Se on Suzuki CL50, eikä mikään isileasing-

tapiovuorent

Onhan sinulla Suzuki Lovessa normaali akku esim.4-5 Ah.Puhelin tai Navigaattori ottaa niin vähän virtaa , että ei vaikutusta mopon muuhun "sähkönsyöntiin"
Jos pistorasian asennat ,niin kannattaa ottaa virtalukon kautta , niin toimii vain virran ollessa päällä , eli käytännössä silloin , kun mopo käy.Ei ainakaan sitten unohdu "tyhjäämään akkua" . No ,puhelimen lataus ei kyllä 4 Ah akkua vielä tyhjää.