Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Automaattiset ylläpitolaturit

Aloittaja Partanen, 09.03.13 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ootteko seurailleet mitä noi automaattilaturit tekevät? Olen yleensä lataillut Ctek:illä akkuja silloin tällöin. Nyt laitoin kokeeksi valmiustilan (standby) päälle, joitakin aikoja sitten. Akun jännite on tippunut 12.67V. Aikalailla täynnähän se on, mutta jännite on ollut suurempi silloin, kun olen lataillut akkua moottoripyöräasetuksella silloin tällöin. Silloin jännite on ollut vielä seuraavana päivänäkin n. 12.90V.

Mahtaa sitten kuulua toimintaan se, että välillä laskee jännitettä alemmas? Polttamalla tota lediä? Ja taas jossain vaiheessa lataa täyteen? Totta lyijyakku tyhjenee itsestäänkin, muttei mun mielestä ole ennen noin nopeasti tyhjentynyt.

Olen vaan ollut siinä uskossa, että lyijyakulle olisi parempi, että olisi aina mahdollisimman täysi.

Mpopuolella tätä on mahdollisesti jo käsitelty, pirun pitkässä ketjussa? Tämäpä ei ole mopon akku.  :-[

Näkyy tulleen meidänkin markkinoille englantilaisten suosimia Optimate merkkisiä latureita: http://www.storm-motor.fi/valmistajat/optimate/ Ei sillä etteikö Ctek olisi pätevä, mutta onpahan valinnanvaraa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pöönä

Terve vaan, minulla on käytössä Benton X4 laturi joka lataa 6-12v akkuja  700mA,kävin tossa liiteris mittaamas ja akun virta tasan 13v. saattas jopa olla totta riippuen tietenkin "mittarista/mittaajasta". kun laturin kytkee päälle palaa punanen kun täynnä palaa loikottaa vihreätä. (jollei vurokaudessa tule vihreä on akku entinen ,nimimerkillä kokeiltu on).  Eli näyttäs toi akku pysyvän täynnä. :D

InsOmnia

Akun lepojännite on aika likellä tuota 12,67volttia. Normaalin 12V lyijyakun lepojännite lasketaan kaavalla V = 6 x (0,84 + T), jossa T on nesteen ominaispaino. Eli täyden akun jännitteen pitäisi olla 6 x 2,12 = 12,72 V, puolillaan se on lepotilassa vain puolisen volttia alhaisempi (6 x 2,04 = 12,24 V).
Esimerkkejä:
Ominaispaino     Lepojännite   Varaustila
1,28                   12,72 V          n. 100%
1,25                   12,54 v           n. 85%
1,22                   12,36 V          n. 70%
1,18                   12,12 V          n. 50%
1,16                   12,00 V          n. 40%
1,13                   11,82 V          n. 25%
1,10                   11,64 V          n. 10%
1,00                   11,04 V          n. 0%

Joten kyllähän tuo laturin ylläpitolataus toimii niin kuin pitääkin.

Partanen

Jännitteet latauksessa on vaan ennen pyörinyt mullakin samoissa lukemissa kuin nimim. "pöönä" ylempänä kirjoitti. Tämän Ctek:in pitäisi siirtyä ylläpitovaraukseen, kun on ladannut aikansa. En vaan ole sitten ilmeisesti malttanut pitää tarpeeksi pitkään latauksessa, eli viikkotolkulla, kun ei ole näin "alas" jännitettä ennen päästänyt.

En epäile tämän laturin toimivuutta. Enemmänkin ajattelin herätellä keskustelua, että mitä nuo laitteet akulle tekee.

Tämähän normaali latauksessa lataa niin kauan, että jännite nousee tiettyyn lukemaan, jota en juuri tällä hetkellä muista. Kun ko. jännite on saavutettu, lopettaa laturi latauksen. Lataus alkaa, kun jännite laskee tiettyyn lukemaan, olisiko ollut 12.90V. Eli lataustilassa pitää jännitettä ylempänä, kuin valmiustilassa. Ainakin semmoisissa parin päivän mittaisissa latauksissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pöönä

Kyllä ne varmaan paremmin pitää akusta huolen kun ei mitään, akku mistä tarinoin on vasta kolmekuukautta vanha joten ei ihan vertailukelpoinen, entisen akun söi toi perhanan varashälytin härpäke, en sitä huomannut ennen kun purin koko skoden etsien oikkaria, akku meni tyhjäksi ja jäätyi.Ei ollut ylläpitolaturi silloin käytössä nyt on eikä hälyttimiä vielä,samalla tinailin liitokset ja lisäsin kunnon maadoitukset, (näiltä saiteilta saatuja vinkkejä käyttäen. :D

Partanen

Mulla on akku kotona sisällä, kun Vespa on muualla säilytyksessä. Voi täällä sitten ajankulukseen ihmetellä mitä toi laturi tekee.

12.64 volttiin laski jännite valmiustilassa, kunnes multa loppui maltti. Pistin varsinaisen lataustoiminnon päälle, ja lataan akun täyteen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Onko kokemusta halpahalleissa myytävistä auto+ älylatureista? Myös muista ctekiä edullisemmista voi vinkata. Muistitoiminto on hyvä olla.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: kani - 14.03.13 - klo:20:34
Onko kokemusta halpahalleissa myytävistä auto+ älylatureista? Myös muista ctekiä edullisemmista voi vinkata. Muistitoiminto on hyvä olla.
Minulla CTEKin kopio Benton (maksoi jonkin verran yli 30 euroa) ja olen ollut ihan tyytyväinen. Joskus lueskelin tuolta moottoripyörä.orgin puolelta, että näissä Bentoneissa on ollut aika paljon  maanantaikappaleita. Ilmeisesti omani on kuitenkin valmistettu jonkain muuna päivänä.

EDIT: Muistitoimintoa ei ole.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

perttikalevi

Minulla on aito ja alkuperäinen Kiinalainen Vanson laturi. Ei mitään ylimääräisiä mittareita eikä muita valoja kuin punainen (lataa) ja vihreä (täynnä), kun on aikansa polttanut vihreää valoa eikä kukaan ole reakoinnut mitenkään niin sammuttaa senkin. Ostettu parivuotta sitten akkuliikkeestä maksoi n. 20, ja toiminut on.

Partanen

Onko "muistitoiminto" sitä, että laturi ei unohda sähkökatkoksen aikana millä ohjelmalla latausta pitää jatkaa, kun sähkökatkos loppuu?  Tässä mun Ctek XS 3600 mallissa se ainakin on, vaikka ei sitä kai erikseen mainosteta.

Bilteman luettelossakin näkyi olevan älylaturi kolmella kympillä. Itte vaan olen niin moneen kertaan joutunut ostamaan kahteen kertaan. Eli ensin halpa, ja sitten se parempi eli kalliimpi. Se varsinkin tulee kalliiksi. Vaikka onhan skootterimiehelle sopivia Ctek:ejä on säännöllisesti tarjouksessa n. viidellä kympillä. Onko se sitten paha hinta hyvämaineisesta laturista? 3.6 ampeeria tarjoava laturi riittää myös useimpien autonakkujen latailuun hyvin.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kapeliuskani

Tommonen perus lidlin laturi. Samalla laturilla lataa
auton ja mopon akut. Oikosulkuesto ja automaattinen
latauksen pysäytys kun akku täynnä.
*Solifer XTR50 classic -06*

Coastside

Lidlin se hakkurilla oleva kevyt malli on toiminut hyvin. Vain töpselin muutin sellaiseksi että sen saa kaikkiin rasioihin ja roikkiin. Pihalla on pakko käyttää kumista roikkaa jonka rasia ei sen tavallista pistoketta sallinut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.03.13 - klo:09:54
Onko "muistitoiminto" sitä, että laturi ei unohda sähkökatkoksen aikana millä ohjelmalla latausta pitää jatkaa, kun sähkökatkos loppuu?  Tässä mun Ctek XS 3600 mallissa se ainakin on, vaikka ei sitä kai erikseen mainosteta.
Kyllä.

Katkoksia on täällä kuitenkin sen verran harvoin, että enpä ole kaipaillut. Jos sähköt sammuttaa kesken kaiken, se jää valintatilaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

yari67

Mä olen aina laittanut syksyllä Ctekin kiinni ja keväällä pois, ei ole tarvinnu mittailla latauksia eikä akkuja uusia. Skode on kylmässä tallissa siis.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

Partanen

Nyt on Ctek ollut 10 päivää kiinni akussa, prätkän akun lataustilassa. Pitää jännitettä lukemmassa 12.90V. Jos laskee tuon alle, niin lataa hetken aikaa. Se on kai se "ylläpitolataus", johon tuon pitäisi itse siirtyä kun akku on täynnä. Jotenkin kuvittelin tämän laturin älykkäämmäksi kuin se onkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003