Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yleistä keskustelua Kiinan ihmeistä (ei teknisten ongelmien arvuuttelua).

Aloittaja Baotian, 10.08.07 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

Jamppa

Kokeilin kylmäkäynnistystä apukäynnistyskaapelien avulla: lähti ekalla kuin palmun alta. Seuraavaksi irrotin kaapelit ja koitin taas startata, mutta se ei tosiaankaan lähde kylmänä käyntiin sähköllä (ilman apuvirtaa). Startti kyllä pyörii mutta ei vaan lähde käyntiin.

Eli uusi akku siihen pitää vissiin hommata, kun sen latauskaan ei ole auttanut. Täytyy huomenna käydä biltemasta hakemassa. Vähän kyllä ihmetyttää, kun uusi akku pitää samantien vaihtaa. Toivottavasti tämä osien vaihto jo lähenee loppuaan, tai kohta siinä ei montaa alkuperäistä osaa olekaan ;D

Tänään muuten tuli ne tilaamani Michelin S83 renkaat, ja huomenna vaihdan ne paikoilleen. Sitten pitäisi toivottavasti loppua tuo kierosta takakumista johtuva takapään vipatus.

janite2

Kelkka- tai ihan MP-liikkeistä...

Kuitenkin jos nyt ekana laittasit kunnon maapiuhat sinne mopoon.

Yksi rungon ja akun -navan välille, ja yksi koneen ja rungon välille. Jätä ne vanhat maapiuhat sinne rinnalle.
Liitoskohdan putsaat hyvin, jotta saa todellakin kunnon kosketuksen ja vaikka ketjurasvaa päälle, jottei ruostu. Maaliakin voi hieman suhauttaa...

Kummasti alko tollanen kiinanpommi starttaamaan ja muutenkin toimimaan sähköiltään paremmin, kun teki nää maadotukset kuntoon.

jalat

Vaikuttaako toi maajohtojen uudelleen veto todellakin ihan oikeasti kunnolla starttaukseen?
Jos vaikuttaa, niin se on seuraava operaatio mitä teen emännän 2003 vuosimallin skootteriin. Tuo on kuitenkin helppo toteuttaa.

Kuinka paksulla johdolla olet vetänyt uudet maajohdot?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Voisin minäkin kokeilla vetää uudet maajohdot jos siitä kerran on hyötyä. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

ilborg

Kun äkkiseltään vilaisin noita johtojen resistiivisyyden laskukaavoja, niin tuon startin toimintaankin näyttäisi riittävän joku aika naurettavalla poikkipinta-alalla oleva naru.Ilmeisesti sähköasennuksissa 1,5m2 piuha on tarkoitettu kestämään 10A, ja tämä siis jatkuvaa virtaa talon sisällä suurehkoilla varmuuskertoimilla.

Äkkiseltään kun lisäsin kaavaan luvut, niin sain että jännitehäviötä 1,0mm2 metrisellä kaapelilla tulee 100A virralla(mahdollisimman helpot luvut) 0,00000336V. En takaa, että on täsmälleen oikein, mutta veikkaan tuon olevan aika lähellä(pilkkuvirheet pienessä määrin mahdollisia). Yksikään mopon startti tuskin tuota 100A virtaa edes syö, vaan veikkaisin sen olevan lähelle puolet tuosta. Joten itse ainakin laittaisin jollain 1,5mm2 piuhalla(mihin nyt puristusliittimiä sattuu sopivasti olemaan), ja olisin siihen suhteellisen tyytyväinen. Suuremmat häviöt kuitenkin tulee eri liitospintojen väliltä, kuin itse piuhasta.

kaavan katsoin siis täältä:http://fi.wikibooks.org/wiki/Fysiikan_oppikirja/Sähkö#Laskentaesimerkki_kaapelin_resistanssin_laskemisesta

Jamppa

#290
Hommasin kinroadiin uuden akun biltemasta, mutta siitäkään ei ollut apua. Jossain vaiheessa säädin taas seosruuvia ja huomasin, että nyt moottorin kierrokset sen kun nousee jos sen kääntää kiinni. Tutkin sadannen kerran imukaulan ja kyllä sitä joskus voi olla sokea, imukaulan yläosasta löytyi kuvan mukainen vuotokohta:



Tuo on ollut siinä alusta asti, mutta nyt vasta kiinnitin siihen huomiota. Tukin tuon sellaisella mustalla liima/tiivistemassalla. Nyt näyttäisi siltä, että huono käynnistyvyys kylmänä oli tuosta kiinni, nyt lähtee kylmänä sähköllä helposti. Äsken se oli pari tuntia käyttämättä ja lähti eka painalluksella tulille!

Kiitos tuosta maadoitusvinkistä, taidan tehdä senkin operaation tuohon kuitenkin varmuuden vuoksi.

EDIT: vähän kyllä ihmetyttää voiko tämä oikeasti noin pienestä olla kiinni, mutta tuon korjauksen jälkeen se tosiaan lähtee kylmänäkin sähköllä. Tänään oli kyllä lämmin päivä, mutta ainakin tässä illalla +9C lämpötilassa lähti käyntiin eka painalluksella.

EDIT2: Kävin juuri uudestaan kokeilemassa +5C lämpötilassa, ja uskottava se on että nyt toimii, lähti kevyen tuntuisesti eka painalluksella :) Edelleenkään ei kuitenkaan sammu, jos seosruuvin ruuvaa kiinni :-\ Mutta eipä tuota jaksa tänään enää miettiä...

Mää

Vaadit myyjältä uuden imukaulan , todennäköisesti vuotoa voi olla muuallakin imukaulassa.

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: WalleToi imukaulahan ei ole kumia vaikka siltä näyttää. Se alumiini on siella piilossa.
Ahaa... en toisaalta muistaakseni paljoa muuta tuolla kertaa tehnyt, kun tukin tuon aukon. Kiristelin kyllä niitä kaasarin molemmin puolin olevia pantoja, mutta eihän ne juuri enää kiristyneet. Seosruuviakin taisin pyöritellä kiinni (varmistin missä asennossa oli) ja pyöritin takaisin. Tiedä sitten mistä johtui, mutta pääasia että nyt lähtee käyntiin. Kävin taas aamulla testaamassa, ja taas lähti tulille ekalla.

Ongelmasta toiseen: nyt on vaihdettu Michelinin renkaat, ja ne on kyllä joka tapauksessa hintansa väärtejä, mutta se ei poistanutkaan sellaista lievää värinää. Se ei taida olla ääni, vaan sen tuntee jalalla. Se ei ole hirveän voimakas, mutta sen tuntee kuitenkin selvästi, jos vauhtia on yli 30km/h (alle 30km/h vauhdeissa ei tunnu). Tasaisella 35km/h nopeudella se on vaihtelevan taajuista värinää tähän tapaan:
"rrrauuurrr-rrrauuurrr-raur-raur-ra-ra-ra-r-r-r-rrrauuurrr-rrrauuurrr..."

Ajoin jyrkän mäen päälle, sammutin koneen ja rullasin alas max. 45km/h vauhtia, ja värinää EI tuntunut. Eli se tulee koneesta/variaattorista, mutta mikä ihme se voisi olla?

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Jamppa - 25.04.09 - klo:10:18Ajoin jyrkän mäen päälle, sammutin koneen ja rullasin alas max. 45km/h vauhtia, ja värinää EI tuntunut.
Näkikö kukaan? Olisi voinut kiinalaisten maine hiljaisuudestaan nousta. :D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: Jamppa"rrrauuurrr-rrrauuurrr-raur-raur-ra-ra-ra-r-r-r-rrrauuurrr-rrrauuurrr..."

Mullakin  värisee variaattori tietyllä nopeudella. Oon päätelly sen tulevan siitä kun variaattorin molemmissa päissä on variaattorit niin että "hihnapyörän" halkasija on sama eli variaattorin välityssuhde on 1:1, jolloin etu- ja takavari pyörii samalla nopeudella

janite2

Lainaus käyttäjältä: jalat - 23.04.09 - klo:21:15

Kuinka paksulla johdolla olet vetänyt uudet maajohdot?

Tais olla 2,5mm2... En muista.
Liitokset tein rengasabikoilla, joissa puristamisen jälkeen vielä tinasin liitoksen, varmuuden vuoksi...

Liitoskohdan rungossa taas putsasin paljaaksi, ja laitoin akkunaparasvaa liitoskohtaan. Päälle sitten sellasta suojavahaa(spray) mitä on tarkotettu akun napoihin...
Sama juttu koneessakin... Ja akulla...
Vanhat maapiuhat jätin sinne kiinni, ei niistä haittaakaan ole...

Muutenkin pitäs alkaa pöyhimään tuota laitosta ja tehä siihen uudet sähköt... Tai sitte upottaa se kasa näsijärveen ja ostaa isompi...
(kuolannu Yamaha Majesty:ä, 4-satkuna... Tai jotain tollasta isompaa...)

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Tuon vaa'an ongelma on niille hyvin tyypillinen: Kun siihen panee jotain päälle niin näytöstä ei näe lukemaa, jos siinä ei ole pitotoimintoa.
Tavis keittiövaaka on yleensä tarkka (1 g) kun panee kaikki rullat yhtä aikaa siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Käväsin pesemässä/vahaamassa ihmeen. Operaation jälkeen ei toiminut startti ,eikä lataus virtaa tullut akulle :( Sähköremonttia tiedossa. paljonkohan on huoltotunnit ihmeessä ajettua ajokilometriä kohden -- aikasta paljon kumminkin ...

Jamppa

#299
Nyt tuo kinroad on lähtenyt tosi varmanoloisesti käyntiin oli kone minkälämpöinen tahansa, mutta ongelmana on seilaava tyhjäkäynti. Eli imuvuoto siinä kait täytyy vieläkin jossainpäin olla? Jos seosruuvi on vakiot 2,5 kierrosta auki, niin tyhjäkäynti seilaa selvästi. Jos seosruuvin kiertää kiinni, niin kierrokset nousee. Tyhjäkäynnin saa kuitenkin tasaiseksi seosruuvin ollessa kiinni, pysyykö siitä päättelemään mitään?

Irrotin ties monenneko kerran kaasarin paikoiltaan ja kiinnitin huolellisesti takaisin. Jouduin korvaamaan kiristyspantojen kiinnitysruuvit uusilla, kun nylppäsin ne liian innokkaasti kiristelemällä. Huomasin muuten että ilmanputsarin puoleinen panta menee aika helposti ihan kiinni asti, eli en ole varma kiristyykö se riittävästi, ennenkuin tulee raja vastaan (kyllähän sen pitäisi).

Tarkistin imukaulankin, ja kuten Walle kirjoitti, niin imukaulan sisäosa on alumiinia. Ja se alumiini loppuu ennen sitä kiristysrengasta. Teoriassa näytti kuitenkin olevan pieni mahdollisuus, että löytämäni vuotokohta on oikeastikin vuotanut, koska reikä oli hyvin lähellä alumiiniosan reunaa ja alumiinin ja kumin välin sai avonaiseksi puristelemalla.

Venttiilivälykset tarkistin kolmannen kerran, ja ne oli yhä kohdallaan (tiukka 0,1mm). Tulppa on uusi NGK CR7HSA ja alkuperäinen metallinen tulpanhattu korvattu NGK VD05F:llä.

Mulla alkaa kyllä ideat loppumaan tuon ongelman kanssa :-\

Lainaus käyttäjältä: purgiaaliMullakin  värisee variaattori tietyllä nopeudella.
Jahas, eli se voisi olla ihan normaali ominaisuuskin? Kymcossa tuota värinää ei tunnu, niin siksi epäilin vikaa. Kokeilin nostaa vauhtia 40km/h nopeuteen, ja värinä muuttuu silloin taajuudeltaan tasaiseksi, ihan kuin joku hankaisi kieroon renkaaseen (kone sammuksissa alamäkeen rullatessa värinää ei kuitenkaan tunnu).


EDIT: kävin vielä heittämässä pienen yölenkin tuolla kinroadilla. Käyntiin lähti hyvin +6C lämpötilassa, ja pysyi tyhjäkäynnillä parinsekunnin kaasulla avittamisen jälkeen. Mutta: kierrokset ei nousseet joten onkohan automaattiryyppy enää pelissä mukana (tosin missävaiheessa se nyt olisi särkynyt). Seosruuvin asennosta en ole ihan varma, kun sitä tuli ruuvattua laidasta laitaan, että jäikö se peräti kiinni... Eiköhän säätäminen kuitenkin ala tältä "päivältä" jo riittämään, täytyy huomenillalla jatkaa tuon ihmettelyä jos jää aikaa.